(11.30 hodin)

 

Poslanec Tomáš Helebrant: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já bych chtěl reagovat, vaším prostřednictvím, na paní poslankyni Kocmanovou ohledně toho množství vody. Samozřejmě, Česká republika - všechna voda odsud uteče, ať už do Severního moře, což je Labe, Baltského - Odra anebo Černého, takže žádná voda tady nezůstane. My se tady zaklínáme ekologií, ale uvědomme si, že lodní doprava, jak už tady bylo řečeno, je skutečně jedna z nejekologičtějších, protože ty říční lodě mají nosnost a uvezou zhruba 1 000 tun, takové, které jezdí tady, a silniční doprava - kamion uveze 25 tun. Takže se tady bavíme - posádka lodi, která je většinou tříčlenná, a na té lodi jsou dva motory, proti 50 nebo 40 kamionům, kde je 40 řidičů a vrčí 40 motorů, takže je určitě dobré podpořit lodní dopravu. A jak už tady bylo také řečeno, od Střekova směrem proti proudu je ta trať kanalizovaná, kde jsou různé plavební stupně, jsou tam komory a tam není problém jet lodí, která má ponor přes 2,20 metru, ale úskalím je opravdu ta část od Střekova dolů, kde zejména u Děčína, v Hřensku, je to často nesplavné. Takže pokud chceme a záleží nám na ekologii, tak bychom měli podpořit lodní dopravu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Další s faktickou poznámkou je přihlášen Pavel Bělobrádek, zatím jako poslední s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Bělobrádek: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych se právě jen chtěl zeptat jako laik, proč my máme hlubší parametry, než mají v Německu. Rozumím tomu, že to sem - jak to sem dovezou, když mají menší? Proč my potřebujeme větší? To bych jen potřeboval dovysvětlit.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Pan ministr se hlásí s faktickou. Prosím, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Je to dáno ryze přírodními podmínkami a tvarem koryta. V případě Německa oni mají poměrně velkou starost s tím, aby s ohledem na podloží prohrábkami udrželi plavební hloubku 1,4. My na území mezi Střekovem a Týncem nad Labem nemusíme žádná taková opatření téměř provádět. Na mnoha místech to koryto je kamenné, případně kamenité, případně má jiný charakter a netvoří se tam takové problémy jako na té německé straně. V tomto směru i ta smlouva v podstatě zachycuje aktuální poměry. Kde jsou úzká místa, ta úzká hrdla, která máme odstranit, to jsem zmínil, a to samozřejmě musí projít příslušným povolovacím procesem a také jednáními, a těmi to prochází, a to je vodní stupeň Děčín a vodní stupeň Přelouč.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Dalším přihlášeným k faktické poznámce je pan poslanec Antonín Tesařík. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Antonín Tesařík: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, já bych chtěl jenom krátce doplnit, že tato dohoda navazuje už od roku 2006 na podepsanou spolupráci s německou stranou, to znamená, po sedmnácti nebo možná už osmnácti letech se dostáváme k této dohodě.

Já v ní spatřuji těžiště ve dvou věcech a to je jedna věc, že německá strana, ta má určitý závazek, kde během deseti let, v desetiletých cyklech, bude vyhodnocovat referenční hladinu právě toku Labe a na základě toho bude přijímat opatření týkající se údržby a rozvoje této důležité vodní cesty, která je součástí transevropských sítí, za kterou jsou zodpovědné dva státy, a to je Spolková republika Německo a Česká republika. A ta druhá věc, právě ta platforma, která vlastně je tady zřizována, to znamená pracovní skupina, kde se Česká republika bude scházet s německým protějškem a bude tuto věc průběžně vyhodnocovat, protože se vyvíjí v čase, a řešit, přijímat opatření a navrhovat.

Takže toto je moje poznámka k té diskusi, která tady proběhla. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. To byl zatím poslední přihlášený s faktickou poznámkou. Nyní tedy k přihlášeným do obecné rozpravy. Vystoupí pan poslanec Michal Kučera, poté pan poslanec Foldyna. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Michal Kučera: Děkuji za slovo. Dobrý den, dámy a pánové. Já bych chtěl nejdřív k mé předřečníci, paní poslankyni Kocmanové, říct, prostřednictvím paní předsedající, že s velkou částí jejího vystoupení souhlasím a že skutečně z mého pohledu ta smlouva, jak ji připravila minulá vláda a ratifikovala ji minulá vláda, je skutečně nevyvážená z pohledu České republiky ve vztahu k Německu. To, že se tam zavazujeme k větším - nebo na nás jsou kladeny větší nároky díky té smlouvě, to samozřejmě může být částí toho, že to je směřováno právě k výstavbě jezu. Nicméně další věc, kterou bych chtěl říct, je ta, že tato smlouva ještě automaticky neznamená, že se bude jez stavět. Tato smlouva říká, že je třeba udržet splavnost řeky, ale na to existují i jiná řešení, než je jez. Na to existují provozní opatření, jiná technická opatření, která můžou skutečně zajistit splavnost.

Debaty, které probíhaly - a ony neprobíhají poslední dva roky, ony probíhají skutečně deset a více let, možná ještě více let, dejme tomu deset let to nějakým způsobem sleduji - za tu dobu se skutečně, a to musím ocenit, změnil i charakter toho připravovaného jezu na takzvaný děčínský stupeň. Není to už tak megalomanské, jak to bylo v těch původních záměrech, nicméně pořád tady platí, že je třeba se podívat na to, zda skutečně je třeba stavět děčínský stupeň, zda neexistují jiná opatření, která umožní právě splavnost Labe. A samozřejmě, co se týká splavnosti, na tom se asi shodujeme všichni, že splavnost je záležitost, kterou chceme samozřejmě jak pro tu nákladní dopravu, ale já bych tady zmínil jeden aspekt, který je pro náš region, to znamená pro Ústecký kraj, naprosto klíčový, a to je rozvoj takové té regionální dopravy a rekreační dopravy. To je věc, která skutečně přinese regionu více prospěchu než občasný převoz nějakého nadrozměrného nákladu - i když samozřejmě ho nezpochybňuji, je to také důležitý jiný způsob, jak dostat nadměrné náklady k nám do republiky, jiné způsoby jsou velmi náročné a velmi, velmi komplikované, takže ten přínos pro nadrozměrnou dopravu také oceňuji. Nicméně důležitější pro mě je právě ten přínos té rekreační plavby, respektive regionální dopravy jako takové, tam skutečně ta řeka může doslova ožít, můžou ožít regiony, můžou mít z toho výrazný přínos jak v oblasti cestovního ruchu, tak u dalších podnikatelských aktivit, takže z toho pohledu je splavnění Labe skutečně pozitivní záležitost. Znovu upozorňuji, splavnění Labe nerovná se výstavba děčínského stupně.

Další věc, kterou bych chtěl zmínit, je, že schválení této smlouvy, ratifikace této smlouvy, ke které dojde, a je tady na tom i shoda, ještě neznamená to, že by ta budoucí výstavba děčínského stupně se neobešla bez povolovacích a schvalovacích procesů, všech těch procesů, které jsou naprosto nezbytné. Chci připomenout, že právě na schvalovacích procesech si vylámala zuby předchozí vláda, kdy osm let se snažila postavit děčínský jez, a vlastně začala a skončila na jednotném... respektive skončila na takzvané EIA, což je schválení podle životního prostředí. To znamená, to je věc, která tehdy byla zásadním problémem, jednalo se o takzvané kompenzace, to znamená, existovaly tam nějaké lokality, které prostě měly důvodnou ochranu, a to nadevropskou - pozor, to znamená nejenom národní, ale i evropskou. A dnes, jak mám informace, je to už nějakým způsobem vyřešeno. To znamená, že existuje způsob právě této kompenzace, což samozřejmě bude muset posoudit EIA, to znamená, posuzování vlivu na životní prostředí. Pokud tato vyjde, tak samozřejmě se otevírá cesta k výstavbě nebo případné výstavbě děčínského stupně, ale upozorňuji, právě během uplynulých osmi let tohleto prostě nebylo možné, a to nebylo možné dokonce ani přes to, že k tomu hnutí ANO mělo všechny ministry, které vlastně k tomu potřebovalo, mělo ministra nebo ministryni financí, měli ministra životního prostředí, měli ministryni pro místní rozvoj a měli ministra dopravy. To jsou všechna čtyři, všechna klíčová ministerstva, která jsou zodpovědná za to, aby se právě splavnění Labe nějakým způsobem uskutečnilo, a ani během těch osmi let se s tím nepohnulo. Takže já věřím, že teď se v té nové konstelaci nějaké řešení najde, nicméně není to jednoduché. Je to vidět právě i z toho, že během těch osmi let se to nepodařilo. To je bez nějaké emotivní nebo emoční linky, je to prostě tak. Za těch osm let se to nepodařilo, i když cíl a úkol byl jasný: postavit děčínský stupeň. Nepodařilo se to. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP