(12.20 hodin)
(pokračuje Helena Válková)

A teď vynechám něco - to, že provozuje 3 200 poboček, doručuje zásilky - ale tohle je důležité: "Chceme, aby byly poštovní služby dostupné, protože na venkově jsou často posledním dotekem státní správy. Pošťáci jsou důležitým sociálním kontaktem. Pomáhají lidem a nejednou zachránili přivoláním pomoci i lidský život. Pošťáci pracují za každé situace, za každého počasí, i v době covidu takto pracovali - doručovali důchody, listovní a balíkové zásilky. Pošta dělá zásadní změny v posledních čtyřech letech. Uspořila v ročních nákladech 1 miliardu korun. Přesto to nestačí. Bylo zrušeno více než 7 000 pracovních míst. Pro pošťáky to znamená velký stres, obrovskou zátěž a obavy. Pošťáci chtějí poskytovat kvalitní služby, pracovat za důstojné mzdy. Jejich mzdy jsou nižší o více než čtvrtinu oproti celostátnímu průměru. Stát, tedy vláda, musí řešit situaci České pošty a nastavit spravedlivý a ekonomicky udržitelný systém pro veřejné poštovní služby." A poslední věta: "Vyzýváme vládu České republiky, Poslaneckou sněmovnu a Senát, aby se vážně zabývaly podmínkami veřejných poštovních služeb a situací České pošty."

Já jsem si vzala jenom jednu petici, která není v podezření jako řada jiných petic, kde má ty dva, tři, deset, sto podpisů. Vůbec nezpochybňuju ty požadavky, ale z hlediska počtu - já se podívám na zprávu paní poslankyně Oulehlové, vaším prostřednictvím - je to dokonce asi druhá nejpočetnější za příslušné pololetí, takže nezpochybnitelná z hlediska počtu petentů. Chtěla jsem tady na tom demonstrovat, že tato petice, která byla projednaná - bylo veřejné slyšení, bylo přijato, pokud vím, usnesení, byli jsme zavázáni informovat - tak osobně nemám z toho ten pocit, přinejmenším když si přečtu na Seznamu a na Novinkách, že se budou nakupovat za miliardu nebo za kolik auta, že by ta petice někoho zalarmovala k akci v tom smyslu, že by se zlepšily ty podmínky, nebo přinejmenším když už se tedy zrušila ta pracovní místa, tak by se jednalo úsporněji. O tom jsem neslyšela žádnou zprávu, žádnou informaci, a naopak - nikdo z pošťáků mě tedy nekontaktoval, nikdo neví, že tady vystoupím - ale já jsem si říkala, naopak, já tady využiju té příležitosti, upozorním na to. Upozorním, že petiční výbor dělá velmi užitečnou práci, a jeho chyba je jenom podle mého názoru ta, že svoji práci zatím nedovede moc prodat. Takže jsem využila téhle petice, abych vám demonstrovala to, že máme všichni zdroj informací, který dostáváme, máme velmi dobře zpracované zprávy veřejného ochránce práv. Každé čtvrtletí dostáváme ty zprávy, kde jejich právníci - je jich přes sto - nám dávají přímo na stříbrném podnosu podněty, které jsou podložené empirickými daty, které nám říkají: tady je mezera, tady je chyba, tady prosíme novelizaci. My to máme, stačí nám opravdu jenom dát tu hlavičku, projednat to ve výborech a můžeme v souladu s požadavky, ještě navíc cizelovanými právníky, kteří jsou opravdu fundovaní z Kanceláře veřejného ochránce práv, svoji legislativní činnost vyvíjet a nemusíme se tady hádat a politikařit, když máme kvalitně zpracované podněty legislativní, za kterými stojí požadavky, tedy nejenom právníků, samozřejmě, ale samotných občanů.

Ale abych nebyla také populista. Tohle všechno se odehrává na petičním výboru, věnuje se tomu dostatečná pozornost. Máme přes velmi mizerné personální obsazení - co do počtu, nikoliv co do kvality - petičního výboru - v současné době, pokud se nemýlím, dva lidi - výsledky a nikdo o ně nejeví moc zájem. Takže já jsem toho trošku využila, doufám, že to nebudete hodnotit jako zneužití, když tady hovoříme o těch zprávách. Konečně se dostaly tedy na řadu, abyste víc petiční výbor kontaktovali, abyste od nás chtěli výsledky naší práce, a hlavně aby občané České republiky dostali nějaký zpětný feedback, že Poslanecká sněmovna, když už zorganizují ty petice, získají tolik počtu hlasů - my máme takové to vodítko 10 000 a více - zabýváme se tím, proběhne veřejné slyšení, tak aby to mělo i tu koncovku tady na mikrofonu a aby vy jste věděli, že jsme v tom udělali jako petiční výbor minimum - maximum, bohužel maximum, ale Sněmovna zatím minimum, protože návrh je schválit zprávu. No, to mně připadá trošku málo, ale samozřejmě tu zprávu schválit i musíme podle jednacího řádu.

Děkuji za pozornost, a pokud mě ještě něco napadne, respektive pokud jsem na něco zapomněla, vystoupím ještě k té druhé zprávě, která bude následovat za druhé pololetí 2023. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, paní poslankyně. V současné době nevidím žádnou přihlášku do všeobecné rozpravy - ještě paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Pane místopředsedo, děkuji za slovo. Chtěla bych jenom navázat na paní Válkovou, která tady řekla, že prakticky petice, která se týkala České pošty, byla podepsána velkým množstvím lidí, pravděpodobně pracovníků, ale i lidí, kteří nejsou spokojeni s tím, co se s Českou poštou děje. Vidíte to sami, že - a my jsme to tady z toho místa kritizovali, jasně jsme říkali: komunikujte. Tady se prostě rozhodlo, že od 1. července se uzavře 300 poboček České pošty, především ve velkých městech, bez jakékoliv analýzy. Já jsem si sama podle zákona 106 o tu analýzu požádala - žádnou jsem nedostala, protože žádná neexistuje. Ty pobočky se zavřely, propustilo se mnoho lidí, ať už poštovních doručovatelek, tak lidí, kteří jsou na přepážkách, a řeklo se, že díky tomu se ušetří 700 milionů korun. A pak, jak tady správně zmínila profesorka Válková, prostřednictvím pana předsedajícího, se dozvídáme, že se Česká pošta rozhodla, že si koupí novou flotilu aut za 1 miliardu korun. Myslím si, že je to opravdu výsměch především těm lidem, kteří byli propuštěni, ale i seniorům, kteří teď musí jezdit třeba přes celé město, aby mohli odeslat balík, popřípadě si jít pro nějakou zásilku.

Zároveň tady paní profesorka Válková řekla, že od té doby se kvalita služeb nezlepšuje. Pan ministr vnitra řekl, že kvalita a dostupnost poštovních služeb po uzavření těch 300 poboček se nezhorší, že bude na stejné úrovni. Tak teď si řekněme, co se zavedlo k tomu. Doručuje se jednou za tři dny a tady pan poslanec - pro něj to připadá normální. Mně to normální nepřipadá. (Poslanec Krejza gestikuluje.) Asi si objednáváte některé věci u někoho jiného než u České pošty a podle toho to také pak vypadá, pane kolego. (Poslankyně Mračková Vildumetzová reaguje na poslance Krejzu, který gestikuluje.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pan poslanec si to objednává - mým prostřednictvím.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Omlouvám se, vaším prostřednictvím. (Pobavení v sále.) Pak to tak vypadá, že když si tedy máte zakliknout, od koho si to objednáte, tak si to neobjednáte právě od České pošty, ale to je přece špatně. A špatně to je, že když bude Česká pošta doručovat jednou za tři dny, v tuto chvíli přichází s dalším krokem, a to je, že nebudou na poštách úřední hodiny každý den. To znamená, že třeba v některých městech bude ta pošta otevřená pouze dva dny, tři dny v týdnu. To je další novinka, s kterou teď přichází Česká pošta, já jsem to tady zmiňovala. Jsem přesvědčena o tom, že na prvním místě by měl být zákazník, a ten by nás měl zajímat. Ten zákazník je tady pro Českou poštu. Ale když poslouchám v tuto chvíli už generálního ředitele České pošty, jeho zákazník vůbec nezajímá. On vlastně říká, že ti lidé si nemají v uvozovkách vymýšlet a pošta si prostě bude říkat, kdy bude otevřeno. A já si myslím, že je to velmi špatně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP