Středa 28. února 2024

(15.00 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)

Nová pravidla představují kombinaci povinné solidarity s flexibilitou, takže se členské státy mohou rozhodnout, jak budou k mechanismu přispívat. Dávají možnost volby, jak přispět formou přemístění finančních příspěvků nebo alternativních solidárních opatření. No tak s tím naším deficitem 300 miliard ročně nevím, jak si budeme platit to, abychom sem nemuseli přijímat arabské muslimské migranty. To by ten deficit asi pěkně stoupl.

Pak je zde ještě nařízení o krizových situacích, které stanoví procesní pravidla, výjimky a rychlé spouštění mechanismů solidarity v reakci na krizové situace, jako byla migrační krize v roce 2015. Já se k tomu ještě dostanu, protože jde o klíčový dokument z hlediska nebezpečnosti migračního paktu pro Českou republiku.

Další důležitá citace z dokumentu, kterým Evropská komise prezentuje svůj nový migrační pakt. Cituji: Nová pravidla by měla zajistit, aby žadatelé o mezinárodní ochranu měli zaručenu přiměřenou životní úroveň a srovnatelné životní podmínky ve všech členských státech. Konec citace. Já bych chtěl taky, aby mně někdo zaručil nějakou životní úroveň, když někam pojedu. Proč to nemáme my, čeští občané? Jak to máme chápat? Jak se nastaví laťka těchto standardů? Podle Portugalska, Litvy nebo Německa? A hlavně, kdo to zaplatí?

Cituji dále: Hlavním cílem tohoto legislativního návrhu je v první řadě stanovit standardní podmínky přijímání pro všechny žadatele o azyl. Tím se zajistí, že žadatelé o azyl budou mít v celé Evropské unii lepší a současně srovnatelné životní podmínky. - Takže z této citace, pokud to pozorně posloucháte, takže dokonce lepší podmínky. Ještě chtějí, vlastně Evropská unie chce zlepšit podmínky oproti těm migrantům, kteří sem už v minulosti přišli, tak je potřeba jim je zlepšit.

Navrhovaná pravidla stanoví společnou definici podmínek přijímání pro všechny žadatele o azyl, právo žadatelů o azyl pracovat nejpozději do devíti měsíců po podání žádosti - takže právo, mají právo pracovat - právo na vzdělání pro nezletilé osoby a povinnost ustanovit pro nezletilé osoby bez doprovodu opatrovníka. Tyto závažné součásti nových pravidel nám Fialova vláda dosud neprezentovala. Proč asi? Nezdají se jim důležité?

Pak zde máme nový rámec Evropské unie pro přesídlování, který předpokládá, že bude přijat dvouletý plán Evropské unie pro přesídlování a humanitární přijímání: Cílem rámce Evropské unie pro přesídlování je - a teď poslouchejte, co je cílem přesídlování Evropské unie - zajistit legální a bezpečné cesty migrantů do Evropské unie. - Takže to už není vlastně, to překročení, nelegální překročení hranic, jak jsme jim říkali, že jsou to nelegální migranti, ale tímto přijetím se ta cesta stane legální, za prvé se zlegalizuje, a ještě má být bezpečná. Cesty migrantů do Evropské unie, stanovit společná pravidla pro přesídlování a humanitární přijímání. - Takže asi jim vadí to, jak je někde nechali na lodi, nechtěli je pustit na pevninu a řekli jim, vraťte se zpátky.

Tady je další věc: Přispívat ke globálním iniciativám v oblasti přesídlování a humanitárního přijímání - takže k tomu máme dobrovolně přispívat - a podporovat třetí země, v nichž se nachází velké množství osob, které potřebují mezinárodní ochranu. Podle nového rámce by Rada Evropské unie na základě návrhu Komise přijala dvouletý plán Evropské unie pro přesídlování a humanitární přijímání. Tento plán bude zahrnovat maximální celkový počet osob, které mohou být přijaty, početní příspěvky členských států a celkové zeměpisné priority. To je rovněž velice zajímavé, velice nebezpečné a opět k tomu naše vláda mlčí. Nepochlubila se, že tyto věci nejprve podporovala a poté před nimi strčila hlavu do písku. Jak ostatně nedávno prohlásila eurokomisařka pro vnitřní věci Ylva Johansson, nalezení dohody je vítězstvím pro migranty, uprchlíky a žadatele o azyl. No tak jestli oni jsou ti vítězové, tak my asi vítězové nebudeme.

Za podstatné považuji sdělit, že se k migračnímu paktu ustaví takzvané konsorcium nevládních organizací pracujících s migranty. Takže to, co tvrdili, že neexistuje, ty nevládní organizace, neziskovky, které je sem vozily a byly v podstatě schovány a vyšetřovaly se, tak dneska už jim udělají konsorcium nevládních neziskových organizací, aby s migranty mohly pracovat oficiálně, oficiálně je sem mohly vozit a starat se o ně.

A teď z toho paktu. Cituji: Pakt o migraci a azylu je rozsáhlým legislativním návrhem Evropské komise představeným dne 23. 9. 2020, jehož cílem je lépe společně řídit azylovou a migrační politiku v zemích Evropské unie.

Publikace paktu byla několikrát odložena a samotný text vznikl mimo jiné na základě rozsáhlých konzultací Komise s členskými státy a také nevládními organizacemi v jednotlivých členských státech Evropské unie. Z legislativního hlediska má pakt povahu shrnujícího sdělení, tedy vysvětlujícího dokumentu, na který navazuje balík devíti nástrojů - pět z nich má povahu nařízení práva Evropské unie, to je přímo aplikovatelného a právně závazného předpisu bez potřeby transpozice do národního práva - to znamená, že se nás na to nikdo nebude ptát, prostě to platí a hotovo, a tři mají povahu sdělení a jedno povahu pokynů. Tedy žádné nezávazné deklarace, ale tvrdá nařizovací unijní závazná legislativa.

Cituji dále: Nový pakt otvírá cestu k řešení problémů migrace, ke zefektivnění managementu migrace a k většímu vzájemnému pochopení v rámci Evropské unie. A já myslím, že je to diplomaticky velmi dobře napsáno tak, že ten, kdo nezná bruselský jazyk, tak si z toho těžko něco vezme, ale zefektivnění managementu migrace je pro mě strašná zpráva.

Jako další pozitivní prvky chápeme například uznání nutnosti realizovat záchranné operace na moři, zajištění prevence proti kriminalizaci organizací a jednotlivců pomáhajících uprchlíkům či rozšíření definice rodinných příslušníků nově zahrnující i sourozence migrantů, to je takzvané scelování rodin. Takže když vám přijede jeden, tak pak jich vám přijede dalších devět - a podle evropského práva se ta rodina musí scelit a musí tady zůstat. Takže tyto organizace migrační pakt vítají, což je další závažné varování.

A teď pojďme k oné povinné solidaritě neboli ke kvótám, které ale nejsou žádnými kvótami, jsou to jen čísla a počty, ale počty nelegálních migrantů. Zatím ještě nelegálních migrantů. Cituji opět ze stanoviska konsorcia nevládních organizací pracujících s migranty: Vyžadovaná povinná solidarita může mít podobu relokací uprchlíků, sponzorovaných návratů, podpory v oblasti vedoucí ke zvýšení kapacity daného státu pro přijímání uprchlíků nebo podpory vnější dimenze migrace s cílem omezit migrační toky. Pokud bude solidární odezva členských států nedostatečná, může Evropská komise provést úpravu, korekci, vhodných opatření, spustit krizový mechanismus a uložit ostatním členským státům povinnost vybrat si buď poskytnutí solidarity v podobě relokací, nebo solidarity v podobě zajištění návratu. Pokud stát zajišťující návrat nezvládne tento návrat realizovat ve lhůtě osmi měsíců při normální proceduře a čtyř měsíců v rámci krizového mechanismu, bude mít povinnost dotčeného migranta dopravit na své území a pokračovat v návratovém procesu daného cizince ze svého území.

Prakticky i právně je celý systém značně nejasný. České orgány budou jen obtížně zajišťovat návrat osob například z Řecka do Afghánistánu, protože postrádají potřebné kontakty, expertizy a zdroje. Efektivita takového procesu proto může být velmi nízká a finančně nákladná. No, prostě musíte tomu migrantovi nabídnout prachy, aby se vrátil z Řecka do Afghánistánu, a když to nevezme, tak si ho musíte vzít do Česka. A třetí varianta je, že se vyplatíte, že zaplatíte výpalné Evropské unii, abyste si ho brát nemuseli. Nejasné jsou také právní záruky takového procesu a odpovědnost státu v jednotlivých případech. To je opět nesmírně závažné sdělení. Nesmírně vážné povinnosti, které nám hrozí a které nám vláda zamlčela. ***


Související odkazy


Videoarchiv15:00


Přihlásit/registrovat se do ISP