Středa 28. února 2024

(14.50 hodin)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ještě poprosím, kolegyně a kolegové, znovu o ztišení.

 

Poslanec Radim Fiala: Na úvod si dovolím jednu malou poznámku. Je pro nás nepřijatelné, že vláda Petra Fialy a ministr vnitra Rakušan zpočátku tento pakt, tento soubor předpisů a nařízení, aktivně podporovali. Stejně tak je pro nás nepřijatelné a naprosto nepochopitelné, že při závěrečném rozhodování o něm se ve věci takto zásadního významu, ve věci bytostného národního zájmu, zdrželi hlasování. Je to alibismus, pokrytectví a samozřejmě zbabělost. V takto klíčových věcech musí od jakékoliv vlády zaznít ono jasné biblické "ano, ano - ne, ne", a nikoliv jednoznačné a rezolutní "možná", které vyslovila tato vláda. Suverénní a sebevědomá vláda má a musí být buď pro, nebo proti, a nikoliv se schovávat za nekompromisním nevím, jako tomu bylo i v tomto případě.

O co tedy jde? Zástupci členských států Evropské unie, takzvaný výbor Coreper, letos 8. února schválili předběžnou dohodu, které bylo dosaženo mezi předsednictvím Rady Evropské unie a Evropským parlamentem 20. prosince 2023. Dohoda se týká pěti klíčových právních předpisů, které budou reformovat azylový a migrační systém Evropské unie. Tento výbor stálých zástupců rovněž podpořil tři právní předpisy v oblasti azylu a migrace, o nichž Rada Evropské unie a parlament Evropské unie dosáhly dohody již v roce 2022. Jedná se o tyto tři předpisy: revize směrnice o podmínkách přijímání, aktualizace kvalifikačního nařízení a nařízení, kterým se zřizuje rámec Evropské unie pro přesídlování.

Co se týče těch základních norem, jde o pět právních předpisů Evropské unie, na nichž se minulé španělské předsednictví a parlament Evropské unie dohodly koncem předchozího roku. Týkají se všech fází řízení azylu a migrace, a to včetně, za prvé, prověřování nelegálních migrantů při jejich příjezdu do Evropské unie; za druhé, snímání biometrických údajů; za třetí, postupů pro podávání a vyřizování žádostí o azyl; za čtvrté, pravidel pro určení členského státu příslušného k vyřízení žádosti o azyl; za páté, spolupráce a solidarity mezi členskými státy a způsoby řešení krizových situací, včetně případů účelového využívání migrantů. Čili jinými slovy nejde o žádnou drobnou úpravu několika paragrafů, ale v podstatě o zcela nový formát unijní migrační a azylové politiky s dalekosáhlými dopady. Jeho cílem je reforma společného evropského azylového systému a vytvoření společného rámce Evropské unie, který se bude zabývat všemi aspekty řízení azylu a migrace.

Nařízením o azylovém řízení se v celé Evropské unii zavádí společné, jednotné a závazné azylové řízení, které musejí členské státy dodržovat v případech, kdy lidé žádají o mezinárodní ochranu. Což je závažný krok zpět, protože z našeho pohledu je klíčové, abychom si v tomto ohledu zachovali vlastní legislativní a exekutivní suverenitu a rozhodovali dle naší české a velice kvalitní azylové legislativy. Takže ta teď půjde pod stůl a my budeme muset respektovat nový migrační pakt.

Další normou je nařízení o řízení azylu a migrace, které by po finálním a již jen formálním schválení Evropským parlamentem mělo nahradit stávající známá dublinská nařízení, která stanoví pravidla pro určení členského státu příslušného k posouzení žádosti o azyl. Novým nařízením se tato pravidla zjednoduší a zkrátí se lhůty. Opět krok špatným směrem. Dublinská nařízení byla koncipována rozumně a realisticky a jejich problém byl jediný, že je většina států Evropské unie, jižních a západních, nedodržovala. Státy, které je naopak dodržovaly a vynucovaly, jako třeba Orbánovo Maďarsko, za to byly dehonestovány a trestány.

Cituji z materiálů Evropské komise. Aby se vnesla rovnováha do současného systému, kdy je k posouzení drtivé většiny žádostí o azyl příslušných jen několik členských států, navrhuje se nový mechanismus, který je jednoduchý, předvídatelný a proveditelný. Nová pravidla představují kombinaci povinné solidarity s flexibilitou, takže se členské státy mohou rozhodnout, jak budou k mechanismu přispívat. - Ano, abych to vysvětlil, to je ten bruselský jazyk, je to ten Orwell. Povinná solidarita - máte přece volbu, můžete si vybrat smrt zastřelením nebo oběšením. Vyberte si, to je přece demokratické, že si můžete vybrat.

Jak dále uvádí materiál Evropské komise, cílem těchto nových migračních pravidel je zavést povinné řízení na hranicích, jehož účelem bude rychle na vnějších hranicích Evropské unie posoudit, zda žádosti nejsou nedůvodné nebo nepřípustné, stanovit standardy pro práva žadatelů o azyl a vytvořit přiměřenou kapacitu členských států. Problém je v tom, že všechny tyto cíle mohou být aplikovány buď přísně a restriktivně, anebo naopak ve směru podpory migrace, tak jak to bylo v Evropské unii dosud. Dle dalších souvislostí je patrné, že spíše B je správně. Prostě Evropská unie píše na jednu stranu, co všecko pro to udělá, na druhou stranu to všechno znamená podporu migrace.

Takže za účelem provádění řízení na hranicích by měly členské státy vytvořit přiměřenou kapacitu, pokud jde o přijímání migrantů a lidské zdroje, kapacitu potřebnou k posouzení určeného počtu žádostí v daném okamžiku a k výkonu rozhodnutí o navrácení. Dále na úrovni Evropské unie činí tato přiměřená kapacita 30 000 migrantů ročně, což samo o sobě je něco strašného a jde o přímou pobídku migrantům a jejich převaděčům - pojďte, no pojďte, 30 000 budeme přerozdělovat. Dokonce si můžete vybrat.

Přiměřená kapacita každého členského státu pak bude stanovena prostřednictvím vzorce založeného na počtu nedovolených překročení hranic a počtu odepření vstupu za tříleté období. Takže pozor, bruselská centrála stanoví, jaké migrační kapacity musí mít jednotlivé členské státy, a ještě na to mají vzorec. Ale nesmí se tomu říkat kvóty, pane ministře, i když obsahově to tomuto termínu zcela odpovídá. Máme i počet, ale nikoliv kvótu, 30 000 migrantů ročně. Prosím vás, neříkejte tomu kvóta, jinak budete proruští. Je to počet.

Pakt o migraci a azylu tedy celkově tvoří těchto devět právních předpisů: nové nařízení o řízení azylu a migrace, nová pravidla pro řízení migrační krize a případů vyšší moci, aktualizace databáze otisků prstů Evropské unie, nová Agentura Evropské unie pro otázky azylu, nové nařízení o prověřování, společné azylové řízení, jednotná pravidla týkající se žádostí o azyl, lepší podmínky přijímání a nový rámec EU pro přesídlování. Názvy některých z těchto předpisů znějí přímo zlověstně. Prosím vás, ještě to zopakuji podruhé: lepší podmínky pro přijímání anebo nový rámec Evropské unie pro přesídlování - ale jak jsme už řekli, nesmí se tomu říkat kvóty.

Co má být ten nový mechanismus povinné solidarity? Opět vycházím z materiálů Evropské komise a Rady Evropské unie. Aby se vnesla rovnováha do současného systému, kdy k posouzení drtivé většiny žádostí o azyl je příslušných jen několik členských států, navrhuje se nový mechanismus solidarity, který je jednoduchý, předvídatelný a proveditelný. Takže buď je vezmete, anebo zaplatíte. ***


Související odkazy


Videoarchiv14:50


Přihlásit/registrovat se do ISP