(17.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a vzhledem k tomu, že faktickou žádnou nevidím, do obecné rozpravy se rovněž nikdo nehlásí, tím ji tedy končím.

Pane vicepremiére, máte zájem o závěrečné...? Nikoliv. Paní zpravodajka? Taky ne.

V tom případě můžeme zahájit podrobnou rozpravu. Připomínám jako vždy, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Takže poprosím paní poslankyni Ožanovou jako první přihlášenou.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Přihlašuji se ke svým pozměňovacím návrhům vedeným v systému pod čísly 3907, 4071, 4072 a 4073.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím pana poslance Lukáše Vlčka.

 

Poslanec Lukáš Vlček: Děkuji za slovo. Ještě jednou hezké odpoledne, dámy a pánové. Já se tímto přihlašuji ke třem pozměňovacím návrhům, a to k návrhu, který v systému je evidován pod číslem 4166, druhý pod číslem 4167 a třetí 4212. Odůvodnil jsem je v obecné rozpravě. Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Paní zpravodajka Pošarová.

 

Poslankyně Marie Pošarová: Já se tímto přihlašuji k pozměňovacímu návrhu 4102. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Vojtko.

 

Poslanec Viktor Vojtko: Dobrý den. Já se tímto přihlašuji ke svému pozměňovacímu návrhu, který je pod číslem sněmovního dokumentu 4209. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a jako poslední pan poslanec Havránek.

 

Poslanec Jiří Havránek: Také děkuji a i já se přihlašuji ke svému pozměňovacímu návrhu, který naleznete pod číslem sněmovního dokumentu 4225.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan předseda Michálek.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Podávám pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu pana poslance Havránka, který zní následovně: "V čl. VII v bodech 4, 5, 11, v čl. VIII a čl. IX, bod 3, se slova ,15. ledna 2026‘ nahrazují slovy ,15. října 2025‘. Dále v čl. VII, bod 5, se slova ,15. lednem 2026‘ nahrazují slovy ,15. říjnem 2025‘ a dále v čl. VII, bod 10, se slova ,14. ledna 2026‘ nahrazují slovy ,14. října 2025‘."

Odůvodnění jsem uvedl v obecné rozpravě. Jde o to, aby změny, které souvisí s eLegislativou, nabyly účinnosti neprodleně poté, co bude zvolena nová Poslanecká sněmovna, tak, aby poslanci používali jeden systém. Myslím si, že to je v souladu s jejich ústavním právem používat digitální pomůcky tady v Poslanecké sněmovně. Už dneska běžně ty tisky také obíhají digitálně, takže není důvod se domnívat, že by to mělo kohokoliv omezit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vzhledem k tomu, že se nikdo další do podrobné rozpravy nehlásí, tak ji tímto končím.

Máte, pane vicepremiére, zájem o závěrečné...? Nikoliv. Paní zpravodajka? Rovněž ne. V tom případě končím druhé čtení tohoto návrhu a děkuji všem za spolupráci.

 

Jsme u bodu 12 a jedná se o

 

12.
Návrh poslanců Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philippa, Věry Adámkové,
Michaely Šebelové, Martiny Ochodnické, Kláry Kocmanové a Davida Kasala
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb.,
o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 504/ - druhé čtení

Já bych poprosil, aby předložený návrh uvedla za navrhovatele paní poslankyně Zdeňka Němečková Crkvenjaš. Máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Zdenka Němečková Crkvenjaš: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předkládaný návrh by měl umožnit regulaci trhu s novými psychoaktivními látkami a efektivní kontrolu s cílem minimalizovat veřejná zdravotní rizika bez zařazení těchto látek na seznam omamných a psychotropních látek a souvisejících dopadech v rovině trestněprávní.

Protože si některé psychoaktivní látky, u kterých je spatřováno nízké riziko pro veřejné zdraví nebo sociální dopady na jednotlivce nebo společnost, již našly své uživatele, znamenalo by jejich zařazení na seznam omamných a psychotropních látek vystavení těchto uživatelů nebezpečí trestního stíhání, stimulaci nelegálního trhu, případně vyhledání nebezpečnějších, ale na nelegálním trhu dostupnějších alternativ. Jen pro ilustraci. V současné době v oblasti nabídky neregulovaných a nekontrolovaných látek v České republice, které jsou nabízeny jako sběratelské předměty, dominuje látka kratom a semisyntetické kanabinoidy, takzvané nám známé HHC, které jsme tady v minulém období řešili. Dostupné jsou v prodejnách potravin, ve výdejních automatech i prostřednictvím internetu. Odhaduje se, že ročně se v České republice prodá 200 až 300 tun kratomu a přibližně 100 tun nízkopotentního konopí nebo výrobků z nich. Tyto látky se nachází v takzvané šedé zóně regulace. Problematická je především jejich dostupnost dětem a mladistvým. Látky a výrobky z nich jsou nabízeny volně bez věkového omezení. Vlastnosti těchto látek nejsou dostatečně probádány a mohou způsobit neodstranitelné zdravotní problémy, zejména mladému organismu. Musím říct, že pro lékaře, který přijímá takového pacienta, v podstatě dítě, které je otrávené látkou, o které nevíte, jaké má účinky, je to, musím říct, velmi, velmi nepříjemná situace.

Předložený návrh umožňuje určit, která látka na trhu je potenciálně nebezpečná, a zavádí mechanismy, které dočasně zamezí prodeji anebo distribuci předmětné látky a výrobků jí obsahujících. Pokud bude zjištěno, že látka nepředstavuje závažné nebezpečí pro veřejné zdraví nebo pro společnost, bude možné ji dál dle návrhu prodávat za přísné regulace v rámci nově zaváděné kategorie psychomodulačních látek. Jedná se o novou kategorii psychoaktivních látek určených k lidské spotřebě. Látky zařazené v kategorii psychomodulačních látek na základě předkládaného návrhu budou podléhat v oblasti nakládání přísným, zákonem stanoveným podmínkám.

Návrh je v souladu také s programovým prohlášením vlády, která se zavázala řešit problematiku závislostí politikou postavenou na vědecky ověřeném a vyváženém konceptu prevence rizik a snižování škod, takzvaný harm reduction, a regulací návykových látek, která bude odpovídat míře jejich škodlivosti.

Návrh zákona byl široce diskutován mezi prvním a druhým čtením, proto musím avizovat, že nebyla také dodržena lhůta 90 dnů, která byla původně dána, a doznal zásadních změn v oblasti hlavně kompetencí. Proto navrhuji jako základ pro projednávání ve druhém čtení vzít komplexní pozměňovací návrh, který vypracovala skupina poslanců napříč politickým spektrem, podotýkám, ve spolupráci s Ministerstvy zdravotnictví a zemědělství a odborem protidrogové politiky Úřadu vlády, který je načten v systému pod číslem 4203.

Toť v krátkosti na úvod a k samotnému komplexnímu pozměňovacímu návrhu bych se vrátila potom v obecné rozpravě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní poslankyně. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jakožto výboru garančnímu. Usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 504/2.

Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj tohoto výboru, pan poslanec Flek, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy aby odůvodnil. Děkuji.

 

Poslanec Josef Flek: Děkuji, pane místopředsedo. Vážená paní ministryně, páni ministři, kolegyně, kolegové, rád bych vás seznámil s usnesením z výboru pro zdravotnictví z 34. schůze ze dne 9. dubna 2024. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP