(17.20 hodin)
(pokračuje Josef Flek)

"Po úvodním slovu zástupkyně skupiny předkladatelů poslankyně Mgr. Michaely Šebelové, zpravodajské zprávě poslance Mgr. Josefa Fleka a po rozpravě výbor pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s návrhem poslanců Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Toma Philippa, Věry Adámkové, Michaely Šebelové, Martiny Ochodnické, Kláry Kocmanové a Davida Kasala na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů" - jedná se tedy o sněmovní tisk číslo 504;

"II. zmocňuje zpravodaje výboru poslance magistra Josefa Fleka, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky případně navrhl i další nezbytné úpravy podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny;

III. pověřuje zpravodaje výboru poslance magistra Josefa Fleka, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny."

Do projednání na výboru nebyly nahrány žádné pozměňovací návrhy, tudíž děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji vám, pane poslanče, a v tuto chvíli mohu otevřít obecnou rozpravu, do které se přihlásila jako první paní poslankyně Michaela Šebelová. Máte slovo.

 

Poslankyně Michaela Šebelová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení páni ministři, vážená paní ministryně, vážené kolegyně a kolegové, ráda bych se jako jeden z předkladatelů také vyjádřila k této novele, zejména tedy ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu, který tady již byl zmíněn.

Opravdu prodleva mezi prvním a druhým čtením byla velmi dlouhá. Na druhou stranu proběhla řada jednání jak na úrovni zástupců Ministerstva zdravotnictví, zástupců Úřadu vlády, Ministerstva zemědělství a dalších odborníků, zástupců jednotlivých koaličních poslaneckých klubů a zástupců z hnutí ANO, velmi důkladně jsme návrh probírali a došli jsme k variantě, na které je shoda. My všichni z předkladatelů ale nemáme tu ambici tvrdit, že ta shoda je stoprocentní. Samozřejmě, každá ze stran musela svým způsobem ustoupit z toho, jak by si tu ideální situaci představovala. Ono se není čemu divit. Jedná se o naprosto přelomový zákon, protože v rámci Evropské unie neexistuje legislativa, která by upravovala nakládání s těmito látkami.

To, na čem se ale troufám shodneme napříč i s odborníky, kteří třeba stojí trošku mimo tu debatu, protože i v rámci třeba adiktologické společnosti nelze říci, že by všichni odborníci měli stoprocentní shodu na tom, jak by se tato situace měla řešit, ale stoprocentní shoda, troufnu si říct, je na tom, že současná situace je neúnosná a je neudržitelná. V této věci bych na vás chtěla apelovat, ať k tomu přistoupíme jako Poslanecká sněmovna s cílem, že chceme regulovat ve společné shodě nakládání s těmi látkami, které se nám ocitly v takzvaném vakuu. My totiž tady máme velkou skupinu látek, která je určena k lidské konzumaci, je určena k užívání, ale u které je podezření, že vyvolává určité účinky na náš mozek a může ovlivňovat naše chování, ale ještě není známá míra rizika této látky, a proto se celosvětově odborníci neshodli na tom, že by tyto látky, které neustále vznikají nové, a je jich celá řada a nikdy nebudeme znát jejich kompletní seznam, protože se neustále vyvíjejí nové, tak ti odborníci se neshodují na tom, že by bylo možné a doporučené je zařadit na seznam omamných a psychotropních látek, tedy těch, které jsou zakázány, a tedy jejichž třeba prodej potom podléhá trestněprávní odpovědnosti. Ale zároveň tyto látky nejsou potravinou, to znamená, není je možné regulovat podle těchto zákonů, takže se vydávají za sběratelský předmět a volně jsou k prodeji nyní v automatech a v celé řadě prodejen, které se tady vyrojily jako houby po dešti. Takový automat najdeme za pokladnami v kterémkoliv středním městě v... (Poslankyně se odmlčela.) ... v jakém - nebudu tady jmenovat žádný konkrétní řetězec. Vláda neměla žádnou jinou možnost než to diskutované HHC v situaci, kdy opravdu se nám tady - denně jsme měli zprávy o tom, že leží spousty dětí v nemocnici po konzumaci těchto látek z gumových medvídků, z bonbonů - tak přistoupila k dočasnému zákazu do konce tohoto roku, ale ukázala se nefunkčnost toho zákazu. Ukázalo se, že ten zákaz vůbec nic neřeší, protože tím, že ty látky musí být přesně specifikovány, ale jsou to syntetické látky, tak je možné je modifikovat. Tak se vyrojily celé další skupiny nových látek, které jsou lehce modifikovány, a už zase je možné je prodávat, protože nejsou na tom seznamu zakázaných látek.

To já považuji za jednu z největších výhod a klíčových věcí předkládaného komplexního pozměňovacího návrhu - který doufám, že se shodneme na tom, že bude přijat za základ, protože je opravdu tam celá řada změn od toho původního - nám dává možnost tuto situaci řešit. Ten zákon nastavuje totiž obecný princip, kdy říká, že kategorie těch látek nově budou takzvaně tři: zůstávají ty zakázané, omamné a psychotropní, pak jsou to psychomodulační látky, u nichž to riziko není tak závažné, tedy ty navrhujeme regulovat. Ty zakázané samozřejmě budou nadále zakázané. Chci i říct, že my tím zákonem nemáme ambici žádnou z těch látek měnit na tom seznamu. My se nezabýváme konkrétními látkami, kam která patří, my jenom řešíme systém toho nastavení, takže ty, které aktuálně jsou na tom seznamu, na něm zůstanou a rozhodnutím vlády je potom lze zařadit jinam, ale všechny nové, které vzniknou, a nebudou ani potravinou, ani léčivem a budou v takzvaném vakuu, ale bude tu podezření na jejich psychoaktivní účinek, budou zařazeny na takzvaný seznam nových zařazených látek a nejméně po dobu dvou let nebude možné s těmito látkami nakládat jinak než pro vědecké účely. To znamená, automaticky bude jejich prodej zakázán. Nebude tedy možné obejít zákon, nařízení tím, že změní modifikaci té látky, tím změní její složení a tím zase ji dostanou na trh. Takže tady tu reakční schopnost, to, že každou novou látku dáme na takovou čekací listinu, kde bude po dobu dvou let, považuju za největší zásadní změnu v rámci tohoto zákona.

Co považuji také za velmi důležité, že produkty, které budeme regulovat, samozřejmě nebudeme prodávat dětem a mladistvým, budou tedy omezeny. Jejich prodej bude umožněn pouze dospělým osobám nad 18 let a bude umožněn pouze v kamenných prodejnách, tedy nebude možné tento prodej v oněch zmíněných prodejních automatech. Zároveň nebude možno inzerovat a reklamovat tyto produkty - pouze v kamenné prodejně, ve které budou prodávány a jejíž provozovatel bude muset mít k tomu potřebné povolení.

A co považuji za druhou nejdůležitější věc, je ale, že bude řešeno, jak, do kterých výrobků nebude možné tyto psychomodulační látky přidávat. Nebude možné, aby připomínaly svým vzhledem potravinu, zejména cukrovinky, čokoládu, bonbony, sušenky, trvanlivé pečivo. Budou muset být jednoznačně označeny, že obsahují psychomodulační látky, tedy nemohou být klamavě označené. Nebudou moci připomínat hračku nebo jiný výrobek určený dětem. A víme, že je problém kombinace těch stimulačních látek, tedy nebude možné, aby zároveň obsahovaly psychomodulační látku a k tomu třeba kofein, taurin nebo další stimulující složky, u jejichž kombinace nevíme, co to s účinkem na lidský organismus udělá.

Velmi jsme diskutovali dvě odvětví, která bych tady chtěla zmínit, a to je otázku vývozu a otázku on-line prodeje. Zde uvedu, že za předkladatele, kteří jsme spolupracovali na návrhu zákona, jsme se na možnosti vývozu neshodli, tudíž v tom komplexním pozměňovacím návrhu to není, ale může to být samozřejmě potenciální riziko ve vztahu k dalšímu posuzování. Ten zákon potřebujeme, prošel notifikací Evropské komise a samozřejmě máme volný trh v rámci Evropské unie, to znamená, toto je potřeba ještě dále projednat, ale v rámci předkladatelů jsme se na tomto neshodli. Velmi jsme diskutovali on-line prodej, zda je možné prodávat tyto výrobky přes internet. Zde jsme nakonec došli ke shodě, že navrhujeme, aby ta možnost tam byla, ale ukázalo se například u nikotinových sáčků, že to v praxi nefunguje, že přestože jsme zregulovali a omezili prodej dětem, přes internet si jej koupí. Navrhujeme dvoufázové ověření jak při prodeji, tak ale i při vyzvednutí, aby to bylo možné vyzvednout pouze do vlastních rukou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP