(19.00 hodin)
(pokračuje Vladimír Zlínský)

Já jsem tady si udělal poznámku: chirurg. Já se přímo obávám, že - a ani bych se nedivil, kdyby si některý chirurg jako užil ten kratom, protože to zvyšuje pozornost a výkonnost případně. No, ale nesmí to přehnat, protože pak upadne do malátnosti anebo nějakého nekontrolovatelného třesu. Tak takového chirurga fakt já bych si nepřál a já bych se přímo obával.

Jak víte, že chemicky upravené látky z rodiny kanabinoidů nevratně nemění chování a myšlení uživatelů při dlouhodobém užívání? Budou stačit ty dva roky? Víme přesně, jakým způsobem HHC bude modifikovat epigenetický genom pohlavních buněk? Já jsem to tam zmiňoval, že vlastně ovlivňuje ten endokanabinoidní systém těhotenství. Jaký bude mít vliv na vyvíjející se plod u matek to užívání těch kanabinoidů, které budou vědomě nebo nevědomě užívat tuto drogu, když budou starší osmnácti let? Německo je devátou zemí na světě, která zlegalizovala užívání marihuany. Bude Česká republika desátou zemí? A co bude dál následovat? Kokain, heroin, LSD, crack, zombie droga fentanyl. Myslíte si, že je to správný přístup k zajištění psychického a fyzického zdraví naší populace a hlavně naší mládeže? Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji a nyní je na řadě v obecné rozpravě pan poslanec Bureš. Prosím.

 

Poslanec Jan Bureš: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně a kolegové, já nemám tu ambici jako tady moji předřečníci řešit legalizaci či nelegalizaci některých modulačních a psychomodulačních látek pro širokou veřejnost. I když si na druhou stranu říkám, že asi určitá míra regulace je vždycky zdravější než totální zákaz čehokoliv.

Můj pozměňovací návrh, ke kterému se pak přihlásím v podrobné rozpravě, tak ten má číslo 4217 a tento pozměňovací návrh, který spolupředkládáme s kolegy, je analogií právní úpravy léčebného konopí, které je v našem právním řádu zakotveno už od roku 2013 a myslím si, že doposud s ním nebyly žádné významnější problémy. Aspoň tady na půdě Poslanecké sněmovny jsem nezaznamenal, že bychom chtěli tedy zpětně nějak výraznějším způsobem tuto záležitost regulovat nebo dokonce ho zakazovat. Jedná se tedy o stejnou metodiku jako u konopí, to znamená, bude umožněno výhradně z rukou lékaře, a zde prosím navíc, a to zdůrazňuji, ještě pod stálým lékařským dohledem podávat léčebný psilocybin, který má vynikající výsledky u léčby depresí, posttraumatické stresové poruchy, závažných emočních traumat raného dětství nebo také při léčení těžkých závislostí či v podpůrné paliativní péči u nejzávažnějších onkologických onemocnění. Pozměňovací návrh byl konzultován s předními odborníky z oboru psychiatrie, zejména z Národního ústavu duševního zdraví, kde existují programy, ve kterých se duševně nemocní pacienti již dnes léčí asistovanou terapií s pomocí psilocybinu, který má oproti běžným psychofarmakům téměř okamžitou dobu nástupu a funguje na jiných principech než klasická antidepresiva. Podle vědeckých závěrů postavených na moderním neurobiotickém významu se jedná u výše uvedených diagnóz o průlomovou metodu v naději na léčení zatím obtížně léčitelných a mimořádně závažných duševních onemocnění. Protože právní úprava neumožňuje legální léčbu touto látkou, je dnes nutné, aby tito pacienti byli zařazeni ve výzkumných programech, které jsou však svojí dostupností kapacitně významně logicky omezeny. Navrhujeme proto, aby bylo umožněno léčit osoby, na které většinou běžná psychofarmaka nezabírají, touto látkou a umožnit ji podávat výhradně pouze k léčebným účelům.

Pozměňovací návrh nijak nepočítá s úhradou z veřejných zdravotních rozpočtů, takže nijak veřejný rozpočet nezatíží. Jak jsem již řekl, návrh je analogií k léčebnému konopí, proto je i v souladu stejně jako konopí s mezinárodními úmluvami, kterými je Česká republika vázána. Děkuji vám za pozornost a prosím vás o podporu tohoto návrhu, který je v psychiatrii velmi potřebný.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další v obecné rozpravě pan poslanec Farhan. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Kamal Farhan: Paní předsedající, dámy a pánové, děkuji za slovo. Mrzí mě, že jsem tady nezachytil pozměňovací návrh pana kolegy Bureše celý, ale určitě si ho přečtu a předpokládám, že je to velmi zajímavé, protože psilocybin je zajímavá látka, která má určitě své místo někde v psychiatrii.

Já bych se vyjádřil jenom krátce, nebo nevím jestli krátce. Měl jsem tady připravený delší proslov, na druhou stranu už toho tady hodně zaznělo. Na začátku mi dovolte, abych řekl, že vůbec vítám, že ta iniciativa vznikla, co se týká vlastně předložení tohohle poslaneckého návrhu. Na druhou stranu tady si dovolím zmínit pár věcí, který tento návrh, nechci říct, že jeho kvalitu snižují, ale myslím, že to vyplyne z toho, co budu říkat. Týká se to vlastně psychomodulačních látek, která vlastně se propíše jako změna několika zákonů, asi deseti, a co bych tady chtěl konstatovat na začátek, že je to vlastně světový unikát. A co já zde považuju za takový velký nedostatek tohoto návrhu, je, že vlastně neznáme a nebyly představeny nám jakékoliv podzákonné normy. Neznáme základní seznam látek nebo nějaký takový startovací balíček, kterých se to vůbec bude týkat. Takže i z toho důvodu bych chtěl tady přibrzdit nadšení předkladatelů, protože na konci toho sice můžeme mít schválený zákon, ale nikdo z nás neví, jak vlastně bude ten konec vypadat.

Rozumím tomu, že cílem regulace látek prostřednictvím psychomodulačních má být logicky omezení dostupnosti vybraných látek se zdravotními a společenskými riziky. Nicméně zdůrazňuji opět: bez znalosti dalších parametrů a konkrétních látek, jež mají do nové kategorie v první vlně spadat, je těžké a nemožné cokoliv hodnotit z hlediska potenciálu a funkčnosti celé předkládané legislativy; tedy mít možnost si racionálně vyhodnotit, zda vůbec lze požadovaných efektů dosáhnout. Ačkoliv celou dobu od počátku přípravy řešení této problematiky slýcháme o tom, že rizika ohrožení mladistvých látkami, jako je HHC nebo kratom, vyřeší nová legislativa a psychomodulační látky, aktuálně nejsou prezentovány žádné podzákonné normy. Chybí zde vyhláška k psychomodulačním látkám. Chybí nařízení ke konkrétním látkám, které mají jít v první vlně na seznam psychomodulačních látek. Chybí technické předpisy, na které se zákon odkazuje.

Takže pokusím se to říci laicky. Laicky řečeno, kterých látek, s jakými parametry se bude uvedený balíček legislativy aspoň v prvním kroku týkat, to nevíme. Bude to HHC? Bude to kratom? Nebo bude to nízkopotentní konopí? Kdo bude stanovovat limity? Jak ty limity budou vypadat? Bude na to stačit v důvodové zprávě nebo ve zprávě jedna stránka, jedna věta, deset stránek? My nevíme vůbec jak na konci, až tenhleten zákon, předpokládám, že projde, jak to bude vypadat. Ptám se tedy, kdy a jak konkrétně budou představeny konkrétní parametry pro látky, které byly celou dobu hnacím motorem pro přípravu a nutnost přijetí legislativy psychomodulačních látek. Před schvalováním takto inovativní a ve světě ojedinělé legislativy zase zasáhneme do deseti zákonů a znalost takového detailu by byla z mého pohledu více než nutná.

Tady jenom v krátkosti si připomeneme, co bylo impulsem k připravované legislativě PML. Před dvěma lety se zejména následkem covidových a postcovidových výkyvů na trhu začaly v České republice ve významné míře objevovat látky jako kratom, dále syntetické, respektive semisyntetické omamné kanabinoidy, zejména HHC, respektive THCP. Odborníci, instituce i odborné spolky opakovaně upozorňovali na výskyt těchto látek na trhu, kdy takové látky nemohou být považovány za bezpečné, zejména s ohledem na jejich návykovost, omamné a psychotropní účinky, a zejména dostatečně neprozkoumané účinky na lidské zdraví. Přesto ze strany dozorových orgánů a jejich odpovědných institucí docházelo k nečinnosti s odkazem na vládu, která celou situaci odkazovala na to, že situace bude vyřešena právě přijetím nové legislativy PML. To je opravdu rychlost několika let. Můžeme tedy jen spekulovat, zda šlo o odborné selhání dozorových orgánů nebo politické rozhodnutí s vytvořením poptávky prosazení nové legislativy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP