Neautorizováno !


(11.40 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)

Tyto změny mají za cíl odbřemenit zaměstnavatele, aby byli lidé s vícečetnými exekucemi zaměstnavatelní, a současně zvýšit zaměstnavatelnost těchto lidí a snížit administrativní povinnosti zaměstnavatelů, protože když se to nestane, tak jsme zase zpátky na začátku. My tady uděláme novelu, ale s tím, že ti lidé nebudou zaměstnavatelní - ne zaměstnaní, oni budou, ale načerno - zaměstnavatelní oficiálně, když nebudou oficiálně zaměstnaní, nemohou jít do oddlužení. Pořád je to o tomtéž: chci-li ten systém změnit, aby někdo šel z šedé zóny do oficiální, aby se oddlužil, musí být zaměstnavatelný oficiálně. A to nebude v momentě, kdy ten zaměstnavatel dnes má s tím tolik práce a hrozí mu pokuty a tak dál. Tak on se s ním raději domluví, že to udělají bokem, to je prostě praxe a realita. Tento pozměňovací návrh tohle odbřemeňuje od těch zaměstnavatelů, ti s tím nemají vůbec nic společného.

A zase, já vás poprosím, kolegyně, kolegové, zejména z koalice, má někdo proti tomuto systému něco? Nechce někdo pomoci zaměstnavatelům, aby s tím neměli práci, když tu nejsou ani v roli dlužníka, ani v roli věřitele, nemají s tím vůbec nic společného? My jenom po nich chceme, aby zaměstnali i člověka, který má více než deset exekucí. Když ho nezaměstná, tak je to neřešitelné a vy si tady můžete schvalovat, co chcete, protože on se bude stále pohybovat mimo tu zónu.

Poslední dvě poznámky se týkají toho, co tam ještě není a co jsme tam chtěli dát. Bohužel jsme čekali na dohodu a nějaké jednání koalice s opozicí, to bohužel neproběhlo, musím říci, na rozdíl od toho, jak to probíhalo v minulém volebním období. Jsou to ještě dvě věci.

První je minimální srážka u přednostních pohledávek. To tam není, totiž ten koncept je celkem složitý, my jsme to s kolegyněmi nestačili dokončit. To znamená, minimální srážka ze mzdy u přednostních pohledávek, mám tím na mysli výživné a škody spáchané trestným činem. Určitě tam nechci zařazovat to, co tam je podle zákona, to znamená i pohledávky vůči státu, sociální a zdravotní pojištění. To je dluh, který ještě tady máme. Tady je ten černobílý pohled, myslím, že ten chudák věřitel, to je nějaká finanční instituce, které to nebude vadit, že nebude dostávat svoje peníze zpátky - ne, věřitelem je i rodič samoživitel, který třeba dneska v tom systému může dostávat pár desítek nebo pár set korun. Takže minimální srážka u přednostních pohledávek.

A druhá věc, o tom už mluvily kolegyně, a to je, aby do těch přednostních pohledávek se dávaly i dluhy v rámci SVJ a bytových družstev jako přednostní pohledávka, protože opravdu pak nastává problém v tom, že sousedi, kteří jsou poctiví a platí svoje závazky, tak to pak budou platit i za ty svoje nepoctivé sousedy, a to mi přijde, že moc férové není. Takže to jsou dva dluhy, které tady ještě máme.

Takže suma sumárum - pozměňovací návrh 4213 narovnává to, aby v insolvenci zůstalo těm lidem stejně jako v exekuci, tou konstrukcí, že se ten výpočet udělá až po odečtu srážek v insolvenci, a pozměňovací návrh můj a Taťány Malé 4236 řeší jednak ty registry vozidel a jednak odbřemenění zaměstnavatelů. V podrobné rozpravě buď já nebo, když budu v Senátu, kolegyně se k těmto dvěma číslům přihlásí. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S přednostním právem se hlásí pan předseda Cogan. Omlouvám se mu, on už byl předtím přihlášen, ale jak jsme měli pauzu, tak jsem začal panem poslancem Nacherem. Máte slovo.

 

Poslanec Josef Cogan: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, to vůbec nevadí, že došlo k tomu posunu, alespoň jsem si vyslechl i kolegu Patrika Nachera. Já musím říct, že třeba mně osobně jsou ty návrhy poměrně sympatické a velmi bych je zvažoval, ale v konečném důsledku budu ctít to, jak se dohodneme jako koalice, a to platí, že prostě jako koalice to máme poměrně těžké v této době, ale říkám, budeme se to řešit - vy ty pozměňováky tam načtete, koalice je bude určitě řešit, ale říkám, pro mě bude významné, jak koalice jako celek ty věci uvidí.

Já musím říct, a navázal bych na pana ministra, že opravdu jako koalice to máme někdy těžké, převzali jsme zemi v těžké situaci a je třeba si uvědomit, že splácíme dluh hlavně za vás. Kolega tady řekl, že někdo, kdo je nezodpovědný, tak za něj by nikdo neměl splácet, tak my přesně teď splácíme dluh za vaši nezodpovědnou politiku v minulých letech, kdy byla poměrně silná konjunktura a kdy ekonomika šlapala celkem v pohodě, tak jako v okolí, v Německu a v dalších zemích, bez toho, aby byly nějaké vážné problémy.

Je třeba si uvědomit - a já vám řeknu jenom jedno číslo - když jsme převzali tuhle vládu, tak na 100 korun příjmu, které stát měl, utratil 128 korun, závratných, šílených 128 korun. Jak dlouho by to vydržela asi rodina? Jak dlouho by to vydržel někdo tady z těch dlužníků, kdy každý rok na stovku jeho příjmu by utratil 128 korun? Ano, my s tím máme obrovské problémy, a naše úsilí, které směřuje ke konsolidaci, je po třech letech v pozici, že utrácíme na 100 korun příjmu 113, i po tomto úsilí. Je to obrovský krok kupředu a podařilo se zvrátit tu trajektorii, kdy v tom roce 2021 jsme byli nejrychleji zadlužující se země Evropské unie, a konečně jsme se dostali k odpovědnosti, k tomu, že můžeme vidět v budoucnosti to, že ta země bude v budoucnosti ekonomicky spořádaná.

A nyní přejdu k tomu oddlužení a tam nepochybně se shodneme, že je také problém. Řekla tady kolegyně Válková, že máme tady 600 000 lidí v exekuci a 100 000 v oddlužení, ano? Myslím, že to je poměrně velký problém. Pokud k tomu připočítáme rodinné příslušníky, tak se určitě dostaneme vysoko nad 1 milion lidí, kteří jsou dotčení tímto problémem exekucí. Přičemž určitě polovina těch dluhů je starší než 12 let. Je potřeba říci, že bohužel do oddlužení těch lidí nepřibývá, že je to víceméně taková věc konstantní, kolem 19 000 ročně. Přičemž víme, že 90 % lidí, kteří vstoupí do oddlužení, jsou schopni splnit podmínky oddlužení, a ti, kteří tím oddlužením projdou, tak vlastně pouze 3 % z těchto prošlých se vrátila zpátky do exekucí, což je samozřejmě velmi dobré číslo, a ukazuje to, že projít tím oddlužením v tomto směru je správné, protože vlastně zároveň to funguje jako jakési zlepšení finanční gramotnosti, a ti lidé si uvědomují po třech letech té bídy, aby se nedostali zpátky.

Je třeba říct, že je to obrovský problém, zejména ve strukturálně postižených regionech, kde ty exekuce mají obrovský vliv na vzdělání a perspektivu vyrůstajících dětí, s dlouhodobými následky. A to jsou zrovna třeba regiony vás, opozice, kde máte vysokou podporu, a mě tedy velmi zaráží, že místo toho, abyste se snažili těm lidem pomoct, to znamená těm lidem, kteří jsou v těch oddluženích, kteří jsou předlužení, mají deset exekucí a více, tak vlastně v podstatě je chcete ponechat vlastně v takovém tom dluhovém otrokářství, kdy ti lidé se z toho nedostanou, a bude to samozřejmě ten vliv mít i dlouhodobý na jejich děti, na ty, co vyrůstají v tom prostředí. A fakt mě to zaráží, protože tam to oddlužení a exekuce jsou dvoj- až čtyřnásobkem proti nějakému průměru, právě v těch regionech, jako je Karlovarsko nebo třeba Ústecký kraj.

Já myslím, že - a asi se všichni shodneme na tom - že těch předlužených lidí je v současné době moc. Já musím říci, že stojím za tím, že dluhy se mají platit, a že oddlužení, které tady teď projednáváme, má být jenom pro poctivé dlužníky. Já chci zase reagovat, jak už bylo řečeno, že tím nahráváme recidivistům, že nahráváme v podstatě opakování oddlužení, opakování exekucí - tak to není. My v tomto návrhu dáváme druhou šanci - druhou šanci, opakuji, ne třetí, ne čtvrtou, ne pátou - ten návrh je prostě druhá šance, to tříleté období je pouze pro druhou šanci. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP