Neautorizováno !


(12.30 hodin)
(pokračuje Jaroslava Pokorná Jermanová)

A ještě pár konkrétních připomínek, a to z pera ČMKOS, kteří se velmi aktivně účastnili těch debat a dávali zpětnou vazbu i panu ministrovi, který - a já za to děkuji - po určité době našeho naléhání se s nimi sešel, setkal, diskutoval nad jejich připomínkami. Nicméně jenom stručně já se tady pokusím identifikovat ty základní problémy, které tam zůstávají nevyřešené. Za prvé je to tedy zrušení instituce soudem, riziko exekučního zrušení VKI třetí stranou. Dále je to nemožnost transformace VKI zpět na příspěvkovou organizaci. Dále možnost podpory státu pouze při zřízení instituce dvěma subjekty. - A tohle je za mě podle mě ten největší nedostatek, ta velká škoda a velká nevyužitá příležitost pro to, aby stát vstoupil a nějakým způsobem se pokusil změnit tento náš nepříliš fungující systém financování - a teď, promiňte mi ten výraz - venkovských divadel, mimopražských, mimobrněnských. Dále je to ručení nástupnické instituce za dluhy předchozí instituce. Dále je to oblast absence zákonem zajištěného víceletého financování neexistence inflační doložky.

Když dovolíte, já se tady u toho zdržím, protože já jako člověk, který velkou část své praxe strávil v komunále, tak si neumím představit, že ten zřizovatel, ať už je to kraj nebo město, se zaváže na několik let dopředu, že bude poskytovat tomu divadlu nějaké peníze, protože ten samosprávný celek nemá jistotu, jaké příjmy bude v každém roce mít. Ano, on má svůj rozpočtový výhled, ale to je jakási vize, když to přeženu, je to takové přání toho územního samosprávného celku, ale je potřeba si uvědomit, že ta obec nebo ten kraj je závislý na tom, jak stát bude hospodařit, jak bude vybírat daně, protože on má většinu svých příjmů právě z daňových příjmů. A já si nedokážu představit - a myslím si, že tady mluvím za všechny radní, starosty, primátory a hejtmany, že by přistoupili k tomu a dali bianko šek na období čtyř let, že budou nějakou částku zaručovat právě zřizovanému divadlu. Já si myslím, že to je velmi optimistický výhled pana ministra a těch územních samosprávných celků. A ono se to objevuje i v těch zásadních připomínkách.

Dále je tady další oblast, to je systém správních a dozorčích rad, prodražující a komplikující provoz institucí. Je tam samozřejmě i problém i té odpolitizace. Já si totiž neumím představit, že ten zřizovatel, který svěří majetek té nové instituci, nebude chtít mít dohled, jak se s tím majetkem hospodaří, jak ta veřejná kulturní instituce hospodaří. Prostě vždycky to politické očko, jak já říkám, tam prostě bude. A je to v zájmu dohledu nad hospodařením se svěřeným majetkem. A já si myslím, že to je správně. Takže tady to odpolitizování je velmi nadnesené. A já chápu tu snahu směrem k umělecké sféře, ale směrem ke zřizovatelům jsem si jistá, že oni určitě si to právo ponechají, pokud vůbec na ten institut veřejné kulturní instituce přistoupí, o čemž já tedy velmi pochybuji.

Další jsou nejasnosti ohledně osob s nominačním právem. Dále je to převod působnosti dozorčí rady nebo revizora na správní radu. Dále jsou to rozšířené kompetence dozorčí rady. Dále absence zástupců zaměstnanců v orgánech instituce, to mně přijde také poměrně zvláštní. Dále absence zákonem zajištěného otevřeného výběrového řízení na post ředitele instituce. To jako vážně, pane ministře? (Obrací se k ministru Baxovi.) Já chápu, že máme v čele Národního divadla zkušeného manažera, který tam je už několik let bez výběrového řízení. Ale já si myslím, že každý, kdo stojí v čele takovéto organizace, má projít otevřeným výběrovým řízením. Mně to přijde naprosto v pořádku, nevidím v tom žádný problém. Mělo by být otevřené to výběrové řízení.

Dále je to nabytí účasti veřejné kulturní instituce na jiné právnické osobě, možné neoprávněné zásahy správní rady do manažerských kompetencí vedení instituce, dále nedořešené nakládání se státním majetkem při transformaci státních příspěvkových organizací a samozřejmě v neposlední řadě jsou to i podmínky práce a odměňování zaměstnanců, ale to tady pan ministr zmiňoval.

Já se tady chci jenom zmínit, že v doprovodné novele zákona o zaměstnanosti je navrženo, aby pro cizince ze zemí mimo Evropskou unii, kteří by měli pracovat jako výkonní ve VKI, neplatila povinnost získat povolení k zaměstnání. Zástupci zaměstnanců tuto úpravu považují za nesystematickou a já se k nim v podstatě připojuji. Já bych tady chtěla říct jenom, že všechny ty instituce, které jsou zřizované a kterých se VKI týká, jsou instituce, které jsou zřízeny z veřejných peněz, z veřejných peněz jsou financovány a veřejností mají být též kontrolovány. A také se myslím, a znovu to opakuji, že je správné, pokud se koná výběrové řízení na ředitele takové instituce, že to řízení prostě bude otevřené. Já si myslím, že to je věc, která je nepřekročitelná, a musím znovu vyjádřit mé velké zklamání, že pan ministr a Ministerstvo kultury nevyužilo tuto příležitost a hlouběji se nezabývali vůbec změnou systému financování našich kulturních institucí. Já chápu, že 108 v této Sněmovně toto protlačí, ale můžu tady slíbit za hnutí ANO, že pokud my budeme ve vládě, a já v to doufám, tak se budeme novým jiným efektivním systémem financování veřejných kulturních institucí v našem pojetí zabývat a budeme se snažit prosadit i to, aby stát převzal část zodpovědnosti za financování a kvalitu těchto kulturních institucí.

A teď, když dovolíte, já bych chtěla také využít té příležitosti a v souladu s jednacím řádem - a samozřejmě se k tomu přihlásím i v podrobné rozpravě - bych chtěla navrhnout vrácení tohoto podkladu zpět předkladateli k dopracování a zejména bych ho chtěla vyzvat k vypořádání všech těch zásadních rozporů. To je jedna věc. A druhý návrh, pokud toto neprojde, chtěla bych navrhnout prodloužení lhůty k projednávání ve výboru o 20 dní jenom proto, abychom měli možnost my všichni, koho to zajímá, podat nebo napravit aspoň částečně, co nám umožní tento nepříliš šťastně zpracovaný návrh, pozměňovací návrhy tak, abychom aspoň trošku zasuplovali Ministerstvo kultury a vypořádali se s některými těmi zásadními připomínkami. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím, s přednostním právem se hlásil pan ministr Baxa.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Samozřejmě příspěvky kolegy Babky a Brože jistě přinesou další světlo k náhledu hnutí ANO na tento návrh zákona. Nicméně já nyní považuji nutné se vyjádřit k tomu, co zde prezentovala paní kolegyně Pokorná Jermanová, protože vím, že se touto problematikou dlouhodobě zabývá. Je stínovou ministryní, tak myslím, že je poctivé reagovat možná obecněji, než úplně v jednotlivém konkrétním detailu, v několika skupinách na to, co zde přednesla.

První můj komentář je k tomu samotnému procesu vypořádání připomínek i k tomu, jak vlastně připomínkové řízení vypadalo. Tím, že návrh zákona o veřejných kulturních institucích je zcela nový, zavádí se tím nová právnická osoba, tak to připomínkové řízení trvalo opravdu dlouho, těch vznesených připomínek bylo mnoho a mohu tady ujistit poslankyně a poslance, že jsme se všemi těmi připomínkami zabývali velmi poctivě. Chci zde říct, že všechny připomínky ministerstev byly vypořádány, do vlády ten návrh nešel s rozpory s ministerstvy. Ty poslední dvě připomínky vzneslo Ministerstvo financí k té upravené verzi návrhu zákona. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP