(10.40 hodin)
(pokračuje Jana Pastuchová)

Do toho návrhu o návykových látkách se najednou dostaly změny při kontrolách ohledně stravovacích služeb. Já vám řeknu, kdo o tom nic neví, současný stav. Já jsem si k tomu nechala udělat nějaký rozbor, abych opravdu zde přečetla něco, jak to funguje teď, a rozebrala to, co je v tom, co je schováno, schováno v komplexním pozměňovacím návrhu poslaneckém.

Takže současný stav. Dozor nad zařízeními stravovacích služeb je od roku 2015 nesystémově na základě požadavku vedení SZPI a rezortu MZe České republiky rozdělen mezi krajské hygienické stanice a Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí v poměru 50 % zařízení krajské hygienické stanice a 50 % SZPI kompetenční mezirezortní dohodou. Krajská hygienická stanice podle současného klíče dozoruje především provozovny, kde je vyšší riziko vzniku onemocnění po konzumaci pokrmů z hlediska hodnocení zdravotních rizik, a SZPI provozovny, kde je toto riziko výrazně nižší, což jsou výčepy, bary, herny a jiné.

Navrhované změny převodu kompetencí na SZPI. Krajská hygienická stanice bude nadále šetřit příčiny poškození nebo ohrožení zdraví a zamezení šíření infekčních onemocnění nebo jiného poškození zdraví z potravin, neboť segment stravovacích služeb je z hlediska výskytu alimentárních onemocnění dlouhodobě nejrizikovější a jeho pravidelná kontrola ze strany krajské hygienické stanice jako orgánu ochrany veřejného zdraví je nezbytná. Převodem kompetencí by došlo zejména ke ztrátě kontinuity dozorové činnosti krajské hygienické stanice v provozovnách stravovacích služeb a následně logicky ke ztížení výkonu dozoru při šetření alimentárních onemocnění v provozovnách, které nebude krajská hygienická stanice běžně dozorovat, což může mít za následek ztížení epidemiologického šetření, neznalost stavu provozoven, zejména rozsahu a charakteru činnosti, technologického vybavení, provozně hygienického členění a podobně.

Právě při šetření epidemického výskytu onemocnění je důležitá především rychlost reakce a schopnost získat co nejvíce informací o situaci, především z hlediska zdravotního stavu zaměstnanců i spotřebitelů. To je i důvod, proč součástí týmu, který šetření provádí, je vždy epidemiolog, kterým SZPI nedisponuje, který jako jediný má možnost získat a hodnotit informace o zdravotním stavu, což není v případě dozoru SZPI možné. Nebude vůbec odstraněna duplicita kontrol u provozovatelů, o které se mluví jako o jednom z hlavních důvodů navrhované změny, neboť krajské hygienické stanice budou i nadále v provozovnách kontrolovat problematiku kouření, pracovního prostředí, výrobků pro styk s potravinami, ubytování i zásobování pitnou vodou. Paradoxně si však při těchto kontrolách nebudou všímat nedostatků v provozní hygieně. Z tohoto pohledu se naopak jeví jako účelné a logické, aby veškerý dozor byl svěřen krajské hygienické stanici a SZPI byla z tohoto řetězce vypuštěna.

Nedojde k uváděné úspoře finančních prostředků, protože finanční náklady na zaměstnance krajské hygienické stanice jsou historicky nižší než na zaměstnance SZPI zhruba o dva až tři tisíce měsíčně na osobu, to je zhruba 10 milionů ročně navíc ze státního rozpočtu pro nových 80 míst, které SZPI bude požadovat, byť se v tuto chvíli může uvádět, že žádné navýšení míst a prostředků rezort nevyžaduje, pokud by došlo k přesunu kompetencí na SZPI. Logicky lze očekávat i požadavek, že Ministerstvo zemědělství dojde na převod míst a prostředků na platy (?). Není vůbec reálné, aby se stejným počtem zaměstnanců SZPI zajistila nárůst dozoru o 50 %, který by přebral z krajské hygienické stanice.

Zvýší se riziko vzniku korupčního prostředí, a to z důvodu nově navrhovaného monopolního modelu kontroly celého řetězce potravin orgány dozoru Ministerstva zemědělství, které schvaluje a přiděluje dotace v oblasti výroby potravin, pokrmů, a současně se tím ohrožuje nestrannost a nezávislost výkonu dozoru. Koncept dozoru nad veřejným stravováním ze strany SZPI je od základu chybný a neodborný a bohužel často i účelově veřejně argumentovaný. Přesun dozorových kompetencí má nejen negativní dopad na státní rozpočet, ale zvyšuje administrativní zátěž podnikatelů. Dále také nenávratně boří historicky zavedený a funkční model komplexního zdravotního dozoru budovaný v České republice po desetiletí. Dozor nad stravovacími službami je přitom plně harmonizován a patří k výkladním skříním krajské hygienické stanice. Takto je to vnímáno i veřejností.

Tak já bych čekala třeba, kdybych neuvedla, že jde o část komplexního pozměňovacího návrhu, že mě pan předsedající napomene, že nemluvím k věci, protože je to zákon o návykových látkách, poslanecký návrh o návykových látkách, kde se opravdu řeší závažné věci, a najednou šup, ani zmínka o tom ani od paní předkladatelky, což mě velice mrzí, protože ví, jaká byla diskuse na zdravotním výboru a že jsme se proti tomu vymezovali, jste tam dali takto závažnou věc, kterou bych předpokládala, že předloží opravdu některé z ministerstev, nebo nám aspoň pan ministr zdravotnictví Válek přijde na zdravotní výbor a vysvětlí nám to. Ale tohle prošlo tak strašně tichoučce, nikdo k tomu nic neřekl.

Takže já se vám tady, kdo nezná, řekla pro a proti a je opravdu na vás, jestli do zákona o návykových látkách schválíte i tuto velice závažnou věc, která se může týkat i zdraví našich občanů. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám taky děkuji. Paní poslankyně, já jsem vás nevedl k pořádku, protože jsem věděl, že mluvíte k věci, k danému tisku.

Nejprve faktická poznámka pana poslance Milana Brázdila a potom přednostní právo pana ministra Výborného. Prosím.

 

Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo. Já jsem v úvodním slově předkladatelky, a paní doktorky si velice vážím, jednak za to, co dělá ve své odbornosti, ale slyšel jsem z jejích úst, že tyto látky, které preparují chemicky lidem mozek, že ony jsou nebezpečné jenom dětem, že vlastně dospělým to nevadí, a tudíž v tomto předloženém návrhu zákona je umožněno dokonce - pojďte, lidi, uděláme vám obchody a vy si to tady můžete, dospěláci, kupovat. Samozřejmě že to asi koupí i komukoliv jinému, klidně i tomu děcku, protože to tak je i s alkoholem.

Tedy nesouhlasím s tím, že by tyto látky, můžeme je nazvat psychomodulačními, jakékoliv, které preparují lidský mozek, že jsou jakože neškodné pro dospělé lidi. Nejsou. K těmto lidem jezdím, jsou nebezpeční sobě i svému okolí a musím vám říct, že potom jako lékař záchranky - vlastně jim musíme preparovat jejich mozek ještě něčím silnějším, aby nebyli takto ohrožení oni na životě svou vlastní agresí, i okolí. Tedy nesouhlasím s tím, aby v naší České republice a na Moravě a ve Slezsku byly takové obchody a byly de facto nachystány potom pro lidi - pojďte, preparujte si mozek, kupte si to, vy můžete, my budeme o vás vědět, co jste si koupili, a my budeme už klidní. No tož to nefunguje. Jsem zásadně proti. Nechci, aby vůbec v naší republice něco takového se prodávalo, a dokonce naprosto oficiálně a bez nějakých problémů. Tedy nechci!

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní s přednostním právem pan ministr Marek Výborný. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP