(17.40 hodin)

 

Poslanec Josef Cogan: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se vrátil k tomu, co je podstatou dnešní mimořádné schůze, a to je návrh zákona, kterým se mění zákon o správě voleb a některé další zákony, sněmovní tisk 596, návrh zavádějící korespondenční hlasování. Návrh zavádí korespondenční hlasování pro volby do Poslanecké sněmovny, Evropského parlamentu a pro volbu prezidenta republiky. Návrh vychází z programového prohlášení vlády a předložený návrh konečně naplňuje i nesplněné závazky předchozích vlád. Návrh má hlavně usnadnit dostupnost výkonu volebního práva českým občanům žijícím v zahraničí. Ostatně také korespondenční hlasování umožňuje už nyní většina států EU, přičemž volební právo patří mezi základní občanské právo a teď tímto zákonem by mělo dojít k tomuto naplnění i pro naše kolegy, občany, kteří jsou v zahraničí.

Návrh byl připraven s odbornou podporou Ministerstva vnitra a Ministerstva zahraničních věcí a za předkladatele bych chtěl říct i poděkovat kolegům z opozice, že jsme mezi prvním a druhým čtením provedli několik jednání, kdy jsme se sešli nad tímto návrhem, a byť v těch základních postojích jsme zůstali odlišní, tak jsme se snažili na těch společných jednáních najít a vyztužit vlastně tu úpravu, která byla předložena, o případně další instituty, které by ještě dále - jak bych to řekl? - podržely tu volbu jako celek a volby obecně.

Musím říct, že jsme došli k závěrům, které vlastně mají svůj odraz i v konečném rozhodnutí ústavně-právního výboru, který ve věci zasedal a který schválil část těch pozměňovacích návrhů, které byly předloženy do té doby. Jedná se vlastně o pět koaličních návrhů a jeden společný pozměňovací návrh, ten se týkal trestního zákoníku. Já bych jenom shrnul pro kolegy právě to, co vzešlo z těchto jednání, a tyto návrhy i jako za navrhovatele bych rád podpořil.

Takže tím prvním pozměňovacím návrhem byl určitý návrh, který měl taky komplexnější rozměr. Upravoval několik věcí. Jedním z návrhů bylo, že se navrhuje nahrazení pojmu bydliště pojmem místa adresy, kde volič pobývá. To vymezení bydliště v rámci občanského zákoníku je pro řadu voličů v zahraničí nepřesné. Je to například pro studenty na zahraničním pobytu. Pro ty by byl pojem bydliště takový, který by nešel úplně přesně aplikovat, jelikož se předpokládá časové omezení pobytu, nikoliv trvalé. Přesto zastupitelský úřad i tyto studenty do zvláštních seznamů zapisuje. V praxi se tedy nic moc nezmění, ale pojem se zpřesní a více odpovídá právě výkladové praxi. Je to tedy v této části zejména terminologická úprava.

Druhým významným bodem tohoto pozměňovacího návrhu byla úprava, která odstraňuje potřebu dokládání údajů o bydlišti voliče originálem nebo veřejnou kopií, ale písemnosti zašle právě zastupitelský úřad voliči pouze na adresu, která se nachází ve státě, jehož území spadá do působnosti tohoto zastupitelského úřadu. Původně se ta adresa doručení neomezovala a bylo možné zasílat i do České republiky, to se vlastně v tomto návrhu ruší a bude možné zaslat ty písemnosti pouze na adresu v tom obvodu zastupitelského úřadu. Tím se významně zvyšuje komfort při podání žádosti. Ověření, že žadatel má právo volit korespondenčně, se důkladněji provádí už při zápisu do zvláštního voličského seznamu. Omezením zasílání volební dokumentace jen do obvodu příslušného zastupitelského úřadu předcházíme případné snaze žádat a následně hlasovat korespondenčně z území České republiky.

Dalším z významných bodů bylo, že se doplňuje rozšíření možnosti požádat o korespondenční volbu i pro volby v roce 2025 přes Portál občana. To by mělo určitě zvýšit komfort při podání žádosti. Návrh také odstranil ustanovení, které znemožňovalo v té chvíli před tím prezenční převolení na zastupitelském úřadu. Možnost odhlasovat prezenčně je takovou jasnou pojistkou pro případ, že by nebyly voliči doručeny písemnosti, anebo by byli (voliči?) vystaveni nějakému tlaku, tak v tom případě voliči mohou dorazit na zastupitelský úřad a vlastně volit prezenčně. Tím samozřejmě by potom ten lístek, který byl zaslán, byl vyřazen.

Co se týče dalšího pozměňovacího návrhu, tak na jeho základě volič může k převzetí písemnosti zplnomocnit jinou osobu a jeden zmocněnec může u jednoho zastupitelského úřadu převzít toliko sedm písemností. Tento počet byl stanoven na základě určité dohody mezi koalicí a opozicí, kdy původně se s tímto limitem nepočítalo, ale při tom jednání jsme došli k určité limitaci s tím, že se jedná o takovou řekněme větší rodinu.

Co se týče dalšího návrhu, který byl takto projednán, je forma prováděcího předpisu, jež stanovuje územní obvody zastupitelských úřadů, v nichž mohou voliči využít korespondenční volbu, a ta se v tom základu mění z vyhlášky Ministerstva zahraničních věcí na nařízení vlády. Je to řekněme posun o jednu třídu výš, to znamená, že úprava také zároveň zpřesňuje demonstrativní výčet podmínek, kdy nelze korespondenční volbu využít. Je to zejména válečný konflikt, občanská válka, přírodní katastrofy. Nařízení vlády v tomto případě považujeme společně za vhodnější formu než vyhlášku Ministerstva zahraničních věcí vzhledem k tomu, že vláda je kolektivní exekutivní orgán a omezení možnosti volit korespondenčně by mělo podléhat rozhodnutí celé vlády. Tím se řekněme tento právní předpis o něco posílí.

Další z těch návrhů, který byl projednán na společné schůzce koalice a opozice, je rozdělení světa. Původní návrh byl na dvě části. Nyní se navrhuje rozdělit svět na čtyři části. Je to ve smyslu západní Evropa, východní Evropa, Amerika a zbytek světa. Přičemž výsledky by se přidělily do (losu?) do čtyř největších volebních krajů, což je hlavní město Praha, Středočeský, Jihomoravský a Moravskoslezský. Původně, jak jsem říkal, byl řešen model dvou, kdy se měly vlastně losem určit z těch čtyř největších krajů pouze pro dva. Nyní jsme došli k závěru, že dojde k tomu rozložení na ty čtyři největší kraje s tím, že tato úprava by měla zajistit ještě rovnoměrnější rozprostření hlasů ze zahraničí. Tím se zamezí koncentraci hlasů do dvou krajů, kde by mohly neúměrně navyšovat počty mandátů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP