(23.20 hodin)

 

Ministr zahraničních věcí ČR Jan Lipavský: Děkuji. A ptal se na to, jakým způsobem to hodnotím, a měl nějaké komentáře. Tak já myslím, že je prostě právo čínského prezidenta cestovat do různých zemí, a můžeme pozorovat velmi intenzivní vztahy mezi Německem a Čínou, mezi Francií a Čínou, podobně i s Maďarskem, nicméně když třeba mluvil o tom, že továrna na čipy bude v Drážďanech, že není v Česku, tak ono když se podíváte na mapu, tak Drážďany jsou necelé dvě hodiny od Prahy. (Reakce poslanců hnutí ANO.) To znamená, Česko z toho bude profitovat, protože to budou příležitosti i pro naše firmy, a samozřejmě česká diplomacie a Ministerstvo průmyslu a obchodu se tímto velmi intenzivně zabývá.

Co se týče dotazu k cestě bezpečnostního poradce Pojara a dalších osob do Číny, tak z logiky věci on se tam setkal se svým protějškem, který v tuto chvíli tedy má i pozici ministra zahraničních věcí, a myslím si, že je užitečné čas od času právě takový kontakt i s Čínou mít.

Také padl dotaz na delegaci z Ministerstva zahraničních věcí v Sýrii. To byla cesta pana státního tajemníka. My se Sýrií udržujeme diplomatické vztahy. V Praze je v tuto chvíli chargé d'affaires. My jsme tam dlouho teď měli paní velvyslankyni a věřím, že prostě v těch diplomatických vztazích budeme z velmi pragmatických důvodů pokračovat. A Česko tam dělá celou řadu projektů, které pomáhají lidem v Sýrii. To znamená, je užitečné být v kontaktu i s tímto režimem, ačkoliv se téměř na ničem v zahraniční politice se Sýrií neshodneme.

Co se týče těch poznámek, které zaznívaly v předchozích projevech na adresu poslaneckého návrhu ke korespondenční volbě, tak já nebudu reagovat jmenovitě ve většině případů, nicméně objevují se určitá témata nebo určité dotazy, u kterých si myslím, že zaslouží řekněme dovysvětlení. Velmi často padají dotazy, které směřují k důvěrnosti té volby, směřují k tomu, nakolik bude vlastně důvěryhodný proces, kdy čeští občané budou hlasovat za pomoci obálky. A já bych chtěl říct, že ten systém bude nastaven tím způsobem, který rozhodně tu důvěrnost ochrání a půjde jí maximálně naproti, a rozhodně bude dodržena tajnost volby.

Tak za prvé je potřeba si uvědomit, že na zastupitelských úřadech budou zřízeny standardní volební komise, tak jako budou zřizovány zde v Česku. Je pravdou, že členy těchto volebních komisí většinově mohou být zaměstnanci zastupitelského úřadu, ale neplatí to nutně. Koneckonců když se podíváte, jaké je dneska složení volebních okrskových komisí, tak tam dost často máte také například zaměstnance z obvodních úřadů a ze státní správy, tak aby prostě všechno probíhalo tak, jak má.

Poté co tedy volič vloží hlasovací lístek do úřední obálky, do té doručovací obálky vloží volič jím podepsaný identifikační lístek a tu úřední obálku, a volič, kterému byl vydán voličský průkaz, vloží voličský průkaz do té doručovací obálky. Tu zalepenou doručovací obálku potom pošle na zastupitelský úřad, ve kterém je zapsán právě v tom seznamu voličů. Komise na tomto zastupitelském úřadě... Zastupitelský úřad poté, co převezme tu zalepenou doručovací obálku, na místě, na úřadě, na ambasádě v tom určené (?) ji uloží a následně, poté co skončí to hlasování, to znamená na tom úřadě poběží ještě ta normální volební komise, tak tyto doručené obálky, stále ještě zavřené, předá zvláštní okrskové volební komisi. Komise, tedy ta komise, tak jak bude sestavena, obálku rozlepí a zapíše dle identifikačního lístku, že volič podle (?) odvolil, ale ta obálka s tím hlasovacím lístkem je stále zavřená a tu vhazuje do volební urny, a tím se zaručuje - a kde se zamíchá s těmi dalšími hlasy, i s těmi hlasy, které tam třeba odhlasovali lidé, kteří přišli fyzicky na ten úřad. To jsou ty volby, tak jak je dneska známe v zahraničí. To znamená, tam se tyto obálky smísí všechny dohromady, a tím pádem nebude možné ztotožnit s konkrétním voličem.

Můžeme samozřejmě konstruovat libovolné množství scénářů, kdy dojde k nějakému podvodu, podvrhu, ale k takovým scénářům může docházet již dnes, a znamená to, že se na to musí domluvit celá volební komise. Já si myslím, že právě existují jiné mechanismy, které tomu budou bránit.

Co se týče výtky k územním obvodům, že by je vybíralo Ministerstvo zahraničních věcí, tak za prvé je tady pozměňovací návrh, který to rozdělení volebních obvodů přenesl na celou vládu. Musím říct, že k tomuto návrhu, který je z koaličních řad, mám neutrální až pozitivní stanovisko z jednoho jednoduchého důvodu. Já věřím tomu, že vláda by to tedy pravděpodobně na návrh Ministerstva zahraničních věcí nebo ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí udělala technicky správně. Tam jde o to, aby se nějakým způsobem nepomíchaly řekněme ambasády s těmi teritorii, ale to je asi tak všechno, co je potřeba ohlídat. Jinak vlastně vzhledem k tomu, že se všechny ty hlasy potom sčítají ze světa a přiřazují do jednoho konkrétního kraje, tak nevím, jakým způsobem by to dělení do těch teritoriálních okrsků mohlo hrát roli. Uvědomuji si, že tam je jiný pozměňovací návrh, který dělí svět na takové velké čtyři celky s tím, že potom každý ten celek je přiřazen jinému kraji. I tento návrh vlastně není problematický a je potřeba opět jenom ohlídat, že například Jamajka, která by posílala obálku na zastupitelský úřad ve Washingtonu, prostě bude v té správné skupině, protože samozřejmě kdyby jeden zastupitelský úřad měl hlasovat ve dvou skupinách, tak by to technicky nešlo rozdělit. Ale to se dá ohlídat tím, že prostě bude správně nastavena buď ta vyhláška, nebo usnesení vlády, které o tom rozhodne. Takže myslím si, že technicky je to velmi jednoduše proveditelné. Je potřeba ohlídat několik základních parametrů.

Také zde zaznívaly různé scénáře, konstrukty toho, že může dojít k nakupování hlasů. Ale víte co? Úplně stejně může k nakupování hlasů dojít před volební místností, když se někdo bude snažit zmanipulovat volby v Česku. Tomu je potřeba bránit jinými prostředky. A myslím si, že naopak ta korespondenční volba je udělána způsobem, že tomu rozhodně naproti v žádném případě nejde, a musíme si vždycky uvědomit, že je také na jednotlivci, aby si uchránil své právo volby.

Zazněl také scénář méně pěkný, co se stane, když hlasující v průběhu té korespondenční volby zemře. Je potřeba si uvědomit, že to je za prvé vyšší moc, a máme dneska dvoudenní volby, tak nelze vyloučit, že volič, který šel v pátek do volební místnosti, ho postihne něco neblahého, už bude mít odhlasováno a nedožije se například druhého dne voleb. Přesto ten hlas je platný, hlasoval v dobré vůli, měl na to právo a myslím si, že ani korespondenční volby se toto vlastně netýká, protože se stále bavíme o relativně krátkém časovém úseku. Ne že bych to někomu chtěl přát. Takže měl jsem potřebu i na toto zareagovat.

Na závěr svého vystoupení bych chtěl ještě zmínit několik bodů, které se netýkají přímo novely nebo tohoto zákona o korespondenční volbě, nicméně jsou zde také zmiňovány, protože tyto komentáře mířily k jiné poslanecké novele zákona o státním občanství. A tady byly, opět použiju tuto vazbu, konstruovány různé scénáře, že by mohlo být velké množství občanů nebo osob, které mají nárok na české občanství a dneska nejsou českými občany, pokud by se rozšířila ta pravidla tak, jak to navrhuje ten zákon. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP