(16.50 hodin)
(pokračuje Jiří Mašek)

Nyní bych se věnoval dvěma pozměňovacím návrhům, protože to chápeme tak, že ta korespondenční volba, tak jak je v současnosti předkládaná, neumí zajistit ty podstatné ústavní parametry, čili to osobní provedení volby, tajné provedení volby a svobodné provedení volby. Už ze své podstaty tak, že nyní je umožňováno, že jiný člověk, než je ten volič, si může na zastupitelském úřadu vyzvednout až sedm sad volebních lístků a tyto může zprostředkovat těm voličům, kteří by potom měli volit, ale tady je určitá hrozba, že se tak nestane.

Jeden pozměňovací návrh je proto veden větší přísností k identifikaci toho člověka, toho prostředníka. Konkrétně se to týká odstavce II, kdy v návrhu na zavedení korespondenční volby s sebou přináší možnost, aby písemnosti ke korespondenčnímu hlasování byly vydány i jiné osobě než vlastnímu voliči. A my navrhujeme, a tady bych chtěl názor pana ministra Šalomouna, aby zastupitelský orgán byl oprávněn zjišťovat i některé osobní údaje v rozsahu nezbytném pro základní identifikaci této osoby, a bude tak dán i zákonný podklad pro ověření totožnosti osoby, které jsou písemnosti vydávány. Ohledně prokazování totožnosti lze připomenout subsidiární použití § 36 odst. 5 správního řádu - "Účastník, jeho zástupce nebo podpůrce je povinen předložit na výzvu oprávněné úřední osoby průkaz totožnosti."

Znamenalo by to, že v § 23 předkládaného zákona by se změnil bod g), a znamenalo by to, že údaje o vydání písemností ke korespondenčnímu hlasování v rozsahu datum a čas vydání, jméno, příjmení a datum narození osoby odlišné od voliče, které byly vydány, a za třetí, elektronický obraz plné moci, na základě které byly vydány. Je to určitá pojistka proti manipulaci, aby to neskončilo tak, že někdo sice přinese plné moci, posbírá sedm lístků, odejde, ale už tam nebude žádná záruka, možná další kontrola, jak s tím bylo naloženo, protože potom by to mohlo vést k manipulaci, že už všechno ostatní zařídí ta osoba nebo někdo jiný, a ne ten konkrétní volič.

Takže to je jedna věc. A druhá s tím souvisí, protože tady se sice o tom, že se předávají plné moci, nebo předkládají plné moci, při vyzvedávání tím prostředníkem, plné moci od těch jednotlivých voličů, tak tady to jde, ale my jsme navrhovali ještě ověřený podpis na identifikačním lístku při vlastní volbě, což by zaručilo tu osobnost a tajnost té volby. A můj dotaz na pana ministra Šalomouna je, proč tady s tím nesouhlasíte, s tím, aby byl ověřený podpis na identifikačním lístku. Takže bych byl rád za to, abyste na to řekl svůj názor. A jestli byste řekl, zda tyto návrhy mají smysl ve smyslu zpřísnění těch podmínek voleb a zamezení eventuální manipulace, protože samozřejmě součástí těch pozměňovacích návrhů je i možnost sankcionovat tuto manipulaci, ale ono je potřeba ji také někomu z mého pohledu dokázat, aby tam ten paragraf nebyl zbytečně. To je jedna část problému a představení těch pozměňujících návrhů, ke kterým se hodlám potom přihlásit.

Potom bych ještě navázal na kolegyni Vildumetzovou a to je to rozdělení hlasů do čtyř krajů. Tady vidím opravdu velký problém, protože dosud to bylo tak, že volilo naposledy tuším 13 000 tisíc občanů v zahraničí, nebo těch, kteří se hlásili k českému občanství, a tady se předpokládá, že to bude několikanásobek, možná desetinásobek. A ty hlasy mají být rozděleny losem do čtyř největších krajů. A kdyby to byl vícenásobek, tak potom desetitisíce by přibyly do jednotlivých krajů a to skutečně pohne volbami v těch krajích a těmi mandáty. Myslím si, že to je nespravedlivé. My jsme měli připravený pozměňovací návrh, aby se to rozdělovalo podle počtu oprávněných voličů do všech čtrnácti krajů, nicméně na pracovní skupině jsme s tím neuspěli, takže jsme ten pozměňovací návrh nepodávali. Zdůvodnění tam bylo takové, že by se těžko zajišťovala možnost využití preferenčních hlasů. Ale to je iluzorní, protože preferenční hlasy ti lidé v zahraničí, z nichž někteří nebudou ani vědět, kde je Česká republika, asi těžko využijí.

Takže my máme tyto pozměňovací návrhy. Já se k nim přihlásím v podrobné rozpravě. Nicméně na pana ministra Šalomouna bych byl rád, pokud měl možnost seznámit se s těmito pozměňovacími návrhy, které jsou v systému pod číslem 4298 a 4299, a eventuálně jeho názor, když nemůžeme získat názor Legislativní rady vlády, tak jeho názor na toto řekl bych zajištění větší bezpečnosti průběhu voleb a zamezení možných manipulací. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji. Mám zde faktickou poznámku paní poslankyně Peštové. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Děkuji, paní předsedající. Je to smutné. My se tady obracíme neustále na pana ministra Šalomouna, který s tím ve své podstatě nemá nic společného, protože toto je poslanecká iniciativa a ten, kdo by měl odpovídat, tak jsou předkladatelé. Já jsem tady vyzývala, pan kolega mi říkal, že je právník, takže mi určitě odpoví, koukám, že mi asi nikdo nebude odpovídat, já nevím, jak jste si to představovali. Takže my tady budeme sedět, nebo vy tady budete sedět v nějakých šesti sedmi, my si tady něco řekneme a nikdo nám na nic neodpoví. Takže to je vlastně průběh celého druhého čtení. Tam jsme se dopracovali jako, jo. Takhle to mám brát, že takhle bude fungovat teď vlastně přijímání veškeré legislativy. Bude tady pět šest poslanců z vládnoucí koalice, opozice si tady bude říkat co chce a nikdo jí ani neodpoví na její dotazy. Tomu říkáte demokratický přístup. Tak to děkuju!

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji za dodržení času. A vracíme se zpět do rozpravy. Nyní je na řadě pan poslanec Vondráček. Ruší. Dobře, děkuji. Takže na řadě je pan poslanec Novák. Taktéž ruší. Na řadě je paní poslankyně Lesenská. Taktéž ruší. Výborně. Zeptám se, zda je ještě zájem z pléna do obecné rozpravy? Nikoho nevidím. Končím obecnou rozpravu.

Ještě mi, kolegové, dovolte, než zahájím podrobnou rozpravu, abych se vrátila k dopolednímu jednání, na které upozornil pan předseda Michálek, že došlo k určitému renoncu, kdy skutečně paní předsedkyně Schillerová měla vystupovat s přednostním právem s opakovanou přihláškou. Tímto se tedy velmi omlouvám panu předsedovi Okamurovi a panu předsedovi Radimu Fialovi za to, že nebylo dodrženo správné pořadí. Děkuji panu předsedovi Michálkovi za upozornění.

Dostáváme se do podrobné rozpravy, ve které mám jako prvního s přednostním právem přihlášeného pana zpravodaje Vondráčka. Prosím.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Nejprve bych se chtěl jménem nepřítomného pana poslance Karla Raise přihlásit k jeho pozměňovacímu návrhu, který se týká centrálního tisku volebních lístků na velvyslanectvích, čímž se jaksi zamezí tomu, aby byla ohrožena anonymita v některých okrscích, kde skutečně volí pouze jednotky voličů. Ten pozměňovací návrh je v systému veden jako sněmovní dokument 4131.

Dále se chci přihlásit ke svému pozměňovacímu návrhu číslo 4334, to je ten podstatný pozměňovací návrh, kterým měním účinnost navrženého zákona od 1. 1. 2026, to znamená, aby se korespondenční volba, jestliže ji koalice prosadí, uplatnila až v okamžiku, kdy budeme mít elektronický systém voleb. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP