(12.10 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Vaše vystoupení vyvolalo dvě faktické poznámky. Nejprve pan poslanec Farhan a připraví se pan poslanec Kasal. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Kamal Farhan: Děkuji za slovo. Já jsem nechtěl už vystupovat k faktické, abych to nezdržoval, na druhou stranu pan ministr stále opakuje některá jména. Opakuje tady jméno Adama Vojtěcha a opakuje tady paní ředitelky Storové. Ano, nevím, jestli byla nominantka naše, ale byla jmenována naší vládou. Pane ministře, paní ředitelka Storová jako ředitelka Státního ústavu pro kontrolu léčiv tam byla od roku 2018, byla tam i za vašeho působení 2022 a skončila myslím loni na podzim, takže vydržela tam řekněme několik let, protože teď to nemám přesně spočítáno. Vaše nominantka, kterou jste vy vybral jako nejlepší uchazečku a tu nejperspektivnější osobu pro řízení Státního ústavu pro kontrolu léčiv, jste odvolal po několika týdnech poté, co jste ji jmenoval. Tak já nevím prostě, jaká je vaše politika ve výběrových řízení vlastně v rámci Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Takže naše nominantka tam vydržela za naší vlády a několik let i za vaší vlády, a pokud říkáte, že je to její vina, tak jste ji měl vyhodit, měl jste se s ní rozloučit a nemít neschopné lidi na těch místech. Pak jste si tam vzal schopného člověka, kterého jste si vybral v opakovaných výběrových řízeních, vychválil jste ho, protože předpokládám, že to muselo být to nejlepší, a pak jste se za pár týdnů rozhodl, že je to vlastně člověk neschopný, a odvolal jste ho.

A co se týká zásob. Já jsem předložil tři pozměňovací návrhy spolu se svými kolegy. Týkalo se to o zajištění rezerv výrobců, zajištění léčiv u výrobce a zajištění kritických léků v rámci hmotných rezerv. Tyto tři pozměňovací návrhy byly odmítnuty ze strany Ministerstva zdravotnictví, které neprojevilo zájem, aby tyto pozměňovací návrhy prošly, dalo k tomu negativní stanovisko. A já jsem přesvědčen, že kdyby byly schváleny, že nemáme takový nedostatek kritických léků, jako je za vlády Petra Fialy a za vaší vlády, pane ministře za TOP 09, jako ministra zdravotnictví. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji za dodržení času. Nyní je na řadě s faktickou poznámkou pan poslanec Kasal a připraví se pan poslanec Králíček. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo. Já budu reagovat na slova pana ministra. V jeho první části vystoupení, kde říkal - legislativci Ministerstva zdravotnictví říkali - že se to vlastně podle toho nemá a nemůže - mluvím o distribučním kanálu - postupovat a že nevymáhala paní ředitelka Storová. Ano, ale já si myslím, že legislativci Ministerstva zdravotnictví nemají vykládat zákon, podle čeho se má jednat, a to vykládal přesně teď ten soud, který proběhl. Samozřejmě že ten soud teď řekl něco, co ještě, jak jste předeslal, není ještě oficiálně, vyšlo to ve Zdravotnickém deníku, ale tady byl právě ten rozpor, že místo toho, aby SÚKL konal, SÚKL se vymlouval, že nemůže konat, takže to byl problém tento. Byl to problém paní ředitelky a některých představitelů Ministerstva zdravotnictví a jsem zvědavý ve chvíli, až bude oficiální verze z toho soudu, co se potom bude dít.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Další s faktickou poznámkou je připraven pan poslanec Králíček. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Robert Králíček: Já, i přesto, že pan ministr neposlouchá, na něj budu reagovat, protože buď tady úmyslně lže, anebo popírá svoji požadovanou objektivitu. Pane ministře, pan Andrej Babiš nikdy nechtěl dovážet vakcíny z Ruska. Už si ten váš ruský narativ strčte někam, tím svoji neschopnost nezakryjete. Jestli o tom někdo mluvil, byl to pan Prymula a pan Hamáček. Pan Babiš jako premiér tu vakcínu dovážet nechtěl, tak nelžete! (Potlesk poslanců hnutí ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a vracíme se zpět do obecné rozpravy, kde je přihlášen pan poslanec Kuchař. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Jan Kuchař: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Pane ministře, dámy a pánové, mám v tomto bodě podány dva pozměňovací návrhy, o obou zde již bylo hovořeno, a já bych byl rád, abych mohl teď momentálně vyslovit důvody, proč tyto pozměňovací návrhy jsou načteny a proč bych byl rád, aby byly podpořeny.

V žádném případě nebudu kritizovat pana ministra za to, že Evropská unie nemá léky, které nejsou v podstatě schválené s EMA, jak řekl, a že není možné tím pádem dodávat léky, které nejsou na evropské trhu schválené. V tom jednoznačně stojím za panem ministrem a je to otázka opravdu soběstačnosti, budoucí soběstačnosti Evropy, aby zvládla léky v podstatě dodávat, případně je sama vyrábět, aby tyto problémy nevznikaly, co se týká množství léků.

S některými věcmi, které tady ale zazněly, tak úplně nesouhlasím. Slyšel jsem kritiku k svému pozměňovacímu návrhu pod číslem 3783, což je zavedení automatizovaného prodeje volně prodejných léků. Já jako dlouholetý starosta města vím, jak je velmi těžké udržet lékárnu ve své obci, pokud je malá, a pokud neudržíte tu lékárnu v té obci, anebo ani tam nebyla, a máte tam 500 až 1 500 obyvatel, ti lidé potřebují se dostat k lékům a ne každý myslí na to, že musí mít zásobu léků doma ve skříňce, že bude myslet neustále, jestli náhodou některé léky neexpedují, a další a další věci. Automatizovaný výdej volně prodejných léků byl myšlen tak, že obec, případně lékárna může pořídit automatizovaný box, kde umístí základní, notoricky známé léky, pro které si klidně ve dvě hodiny ráno dojdu pro své dítě, ať už to bude Nurofen či cokoliv jiného, podám, protože tohle jsou známé věci pro každou maminku, tatínka, jakým způsobem snížit teplotu, a ráno dojdu k lékaři, k běžnému obvodnímu pediatrovi na kontrolu, a v podstatě nepanikaří nikdo. V momentě, kdy tento automat není a já ten lék nemám, nabírám dítě do auta, jedu na pohotovost a řeším to v podstatě v režimu, který není nikomu komfortní. Jedna z věcí, které by to možná mohlo i přinést, a já si myslím, že tomu tak je, že pokud budete mít v té obci jeden automat se základními léčivými přípravky, pak nemusí každá rodina doma držet deset, dvanáct různých druhů léků, pokud budu vědět, že si prostě k tomu městskému úřadu, případně k poště, případně v té době k zavřené lékárně dojdou a vyzvednou si ten základní lék, který notoricky znají.

Byly tady argumenty, že vlastně to je jediná šance, že to musí dávat člověk člověkovi, to znamená musí tam být osobní kontrola, komu to dáváte. Já si myslím, že tyhlety věci se dají naprosto bezproblémově omezit, a to čtečkou občanského průkazu od toho automatu a dalších věcí. A pokud někdo mi chce namluvit, že to distribuční minimum, které mi někdo má dát k tomu léku, mi ho nedokáže dát automat, ale dokáže mi ho dát paní na benzině, která mi zrovna předtím natankovala a umyla okno, tak opravdu si nemyslím, že tomu tak je. Takže ty automaty na prodej léků, na volný prodej léků, si myslím, že nikomu by neublížily, protože my se nebavíme o celé škále léků, my se bavíme o základních záležitostech, které každá rodina notoricky zná a používá.

A tak jak pan předřečník Mašek, vaším prostřednictvím, paní předsedající, říkal, vlastně v tom mém návrhu je, že zodpovědný za ten automat, který by prodával volně prodejná léčiva, je kamenná lékárna, to znamená, registrovaný distributor. Věřte, že žádný magistr, který by dohlížel (na) tento automat, by nedopustil ohrožení v podstatě lidí, kteří by si nakupovali tato léčiva.

Proto prosím napříč politickým spektrem, zkuste se zamyslet nad tím, jestli třeba nedojde k úspoře i některých léčivých přípravků, protože prostě je nebudeme mít všichni doma, ale budeme si pro ně moct dojít do automatu 24 hodin, 7 dnů v týdnu, nebudou nám doma expirovat a my je nebudeme likvidovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP