(9.30 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Proto se domnívám, že je zcela namístě pokračovat cestou poslanecké iniciativy. Nechci dnes zde dávat nějaký návrh na usnesení, že nesouhlasím s odpovědí na interpelaci, já jsem ráda, že mi pan ministr odpověděl, nicméně samozřejmě vím, že takové usnesení přijmout nemůžeme, ale byla bych velmi ráda, aby se tohoto tématu zhostil podvýbor pro cestovní ruch v rámci výboru pro regionální rozvoj a veřejnou správu, protože si myslím, že všechny zainteresované subjekty si zaslouží, aby mohly svoje připomínky vznést i na půdě Poslanecké sněmovny, neboť se tomu samo ministerstvo důkladně nevěnuje. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a do rozpravy se hlásí pan ministr Bartoš.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi reagovat na interpelaci paní poslankyně Dostálové a pana poslance Wenzla ve věci odborné způsobilosti a kontroly horských povolání, i na některé věci, které zde zazněly.

Vlastně ta interpelace byla v červnu 2023 a já můžu uvést výčet řady jednání a další komunikace za každý měsíc až po dnešek, které s touto problematikou souvisí. Skutečně - a zaznělo to tady i od paní místopředsedkyně Sněmovny Kláry Dostálové - je to téma, které nelze řešit pouze z pohledu rezortu MMR. Týká se i dalších rezortů, zejména Ministerstva průmyslu a obchodu, kde je ta část, která se týká živnostenského podnikání, a pak Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, kde se uznávají odborné kvalifikace. Samozřejmě že do jednání se zapojí profesní asociace horských vůdců a horských průvodců. My máme shodu na rozdělení živnosti, což je ta průvodcovská činnost, na dvě části, zvlášť činnost horského vůdce a zvlášť činnost horského průvodce, a máme také shodu na tom, že chceme uznávat zkoušky horských vůdců i průvodců podle mezinárodních standardů jako profesních asociací.

V průběhu hledání konkrétního řešení na legislativní úrovni - a už zde zazněla i varianta poslaneckého pozměňovacího návrhu - vzniká ještě poměrně velká řada otázek, což si myslím, že je asi u takovýchto témat poměrně běžné.

Já bych krátce shrnul dění v této věci od loňského července. V červenci 2023 se konalo velké jednání jak se zástupci jednotlivých rezortů, tak s profesními asociacemi a na základě výstupu z jednání jsme za MMR kontaktovali Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, aby nám dalo oficiální stanovisko, zda by bylo možné uznávat odbornou zkoušku horského vůdce podle standardu mezinárodní profesní organizace právě i v českém právním prostředí. Profesní asociace zaslaly rezortům po více než půl roce slíbený obecný standard vzdělávání, takže tam i ta časová prodleva, když se podíváme, že to je vlastně 2023 červen doteď, nemůže být dávána za vrub i nečinnosti nebo nějaké nižší aktivity pouze na straně státu, poslaly ten standard vzdělávání zkoušky u jejich mezinárodní profesní organizace. Pak v průběhu podzimu 2023 si MŠMT a MPO vyžádaly několik mezirezortních jednání. Byly osloveny profesní organizace, aby zodpověděly doplňující dotazy.

Ministerstvo místního rozvoje obdrželo v lednu 2024 odpověď, v němž skutečně MŠMT doporučuje, dokládá odbornou způsobilost pro účely k získání živnostenského oprávnění za prvé evropským profesním průkazem, nebo za druhé přímo uznávat dokladem o vykonávání zkoušky dle standardu mezinárodních profesních organizací. K ad 2, získání oprávnění horský vůdce od mezinárodní profesní organizace ze zahraničí, například třeba z Rakouska, by potom mělo sloužit jako podklad pro získání živnosti, osvědčení profesních kvalifikací horských průvodců právě i v České republice, což má zachovat rovný přístup k již existujícímu prokázání odborné způsobilosti. Dle sdělení zástupce Českého spolku horských průvodců, to je ta první asociace, a České asociace horských vůdců jsou tyto národní asociace připraveny vystavit osvědčení osobám, které daný certifikát získaly ve třetích zemích.

Finální rozhodnutí o parametrech uznávání mezinárodních osvědčení je na MPO jako na gestorovi živnostenského zákona. Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhlo definovat činnost a odbornou způsobilost horských vůdců a horských průvodců v zákoně č. 159/1999 Sb., který máme v gesci my jako MMR. Živnostenský zákon by je pak odkazoval na zvláštní úpravu právě v tomto zákoně a tím by vlastně došlo k narovnání právního stavu v rámci živnosti průvodcovská činnost horská, která by tou zákonnou úpravou se rozdělila právě na ty zmíněné, tedy horský vůdce a horský průvodce.

MPO zaslalo po projednání s MMR další doplňující otázky profesním asociacím, tam čekáme ještě na jejich reakci, a po doladění těchto otázek bych připravil společně s MPO novelou k legislativnímu procesu.

Já bych chtěl možná ještě zmínit, že díky iniciativě profesních asociací se blíží do finále revize profesní kvalifikace horský vůdce, horský průvodce, horská průvodkyně a my se na ní podílíme jako autorizovaný orgán. Jde o standard, který nastaví kritéria pro ty autorizované osoby, které potom zkouší zájemce o odbornou způsobilost pro tuto specifickou činnost, a s tím osvědčením pak mohou zájemci požádat na živnosťáku o provozování živnosti horského průvodce. Ta revize odstraňuje nedostatky současného stavu, podstatně rozšiřuje nebo doplňuje i hodnoticí kritéria oproti tomu v současné chvíli platnému standardu. Asi bych uvedl například znalosti a dovednosti z oblasti meteorologie, základních lanových technik nebo lavinové nebezpečí. Prodlužuje také dobu trvání zkoušky z 12 až na 20 hodin a z 20 až na 35. Lépe formulovaná pravidla hodnoticího standardu by měly přispět ke zvýšení kvality a transparentnosti zkoušek jak pro ty autorizované osoby, tak i pro jednotlivé uchazeče a v konečném důsledku také pro klienty těch horských průvodců.

Z toho výčtu já myslím, že je patrné, že jsme na MMR nezaháleli. Věřím, že ty úpravy, které připravujeme, přispějí k větší bezpečnosti českých turistů, ať už se vydávají s českými horskými průvodci a horskými vůdci do našich hor, nebo právě někde v zahraničí, byť tam samozřejmě, pokud není situace harmonizovaná, musí splňovat také požadavky daného státu.

Já tady poměrně mám detailně rozepsanou genezi (Ukazuje materiál.) i toho aktuálního vývoje jednotlivých setkání, jaké z toho byly závěry, kde se na koho čekalo. Tak věřím, že třeba i v souvislosti s legislativami, které se týkají cestovního ruchu a budeme je předkládat této Sněmovně, že se to dá řešit v jakémsi balíčku, neboť to spolu minimálně v oblasti gesce cestovního ruchu, byť je tam silný přesah právě do živnostenského zákona nebo do živnostenského rejstříku, se to s tím doslova může svézt. Tak doufám, že to dospěje k nějakému zdárnému konci, a bude to reflektovat i ty věci, o kterých zde hovořila paní místopředsedkyně Sněmovny Klára Dostálová.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Reagovat chce ještě v rozpravě paní místopředsedkyně.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já bych chtěla poděkovat panu ministrovi za to shrnutí. Já jsem samozřejmě právě schválně dala vlastně jakoby nesouhlas s tou písemnou interpelací, protože o čem jste tady hovořil, to jsme si psali v rámci té písemné. Ale mě tady skutečně trošičku nadzvedl - a podívejte se, pane ministře, že to je vaše kolegium ministra, na zápis z 13. 2. 2024, kde vy vyloženě odmítáte legislativní návrh, a v podstatě z toho vyplývá i určité blokování vůči partnerům v rámci Ká pětky. Takže já se tedy zeptám úplně na férovku: Říkáte, že poslanecká iniciativa, že by to byla cesta. Podpoříte tedy poslaneckou iniciativu? Protože já předpokládám, že napříč politickým spektrem se tady najde mnoho poslanců, kteří by byli ochotni se tímto tématem zabývat, abychom opravdu tyto služby zprofesionalizovali a co nejvíce ochránili české občany nejenom na našich horách, ale zejména v zahraničí, protože opravdu ty cestovky s sebou vozí potom nekvalifikované lidi, což si myslím, že není v jejich prospěch. Takže já znovu prosím, aby se to dostalo na podvýbor pro cestovní ruch. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP