(16.20 hodin)
(pokračuje Igor Hendrych)
Jak jsem už avizoval, následně se v podrobné rozpravě ke svému pozměňovacímu návrhu přihlásím. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí paní poslankyně Šafránková, připraví se pan poslanec Stržínek. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, přeji vám hezké odpoledne. My tento zákoník práce tak, jak ho předložila vláda, rozhodně v této podobě podpořit nemůžeme. Sice vítáme návrh zakotvit konečně přímo do zákona podobu způsobu a tempa zvyšování minimální mzdy, tedy takzvaný valorizační mechanismus - ostatně my jsme po něm strašně dlouho volali a tuto myšlenku jsme do veřejné debaty vznesli, ovšem vládní návrh v podobě této valorizace je zcela nekonkrétní a proces zvyšování minimální mzdy ponechává ve velké míře stále na rozhodování a libovůli jakékoliv vlády, což, určitě mi dáte za pravdu, nepřispívá k předvídatelnosti vývoje minimální mzdy, která by měla být naším přirozeným cílem, a to jak pro zaměstnance, tak i pro zaměstnavatele.
Proto k tomuto sněmovnímu tisku předkládám pozměňovací návrh pod číslem sněmovního dokumentu 4476, kterým navrhuji pevně svázat budoucí úroveň minimální mzdy s vývojem průměrné mzdy v národním hospodářství a postupně ji každoročně zvyšovat až na 50 % výše průměrné mzdy, přičemž současně navrhuji v zákoně ošetřit to, aby minimální mzda meziročně v nominálním vyjádření nikdy neklesla. Za poctivou legální práci na plný úvazek přece našim zaměstnancům náleží důstojná mzda.
Dále rovněž rozhodně nesouhlasíme s vládním návrhem zrušit zaručené mzdy v soukromém sektoru. Toto opatření by jednoznačně vedlo ke značnému poklesu mezd českých občanů, k tlaku na růst pracovní migrace ze zahraničí, k rozšíření objemu daňových a pojistných úniků a také k posílení šedého trhu práce. Toto v žádném případě nikdy podpořit nemůžeme, mimo jiné i proto, že by to zásadním způsobem snížilo příjmy našeho důchodového systému a také státního rozpočtu. Právě zachování institutu zaručených mezd pro všechny zaměstnance je podstatou mého druhého pozměňovacího návrhu k vládní novele zákoníku práce, který nese číslo sněmovního dokumentu 4420, ke kterému se opět přihlásím ještě v podrobné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Dalším, kdo vystoupí, je pan poslanec Robert Stržínek.
Načtu jenom omluvy, než dorazí k pultíku. Pan poslanec Bělica se celý jednací den omlouvá z pracovních důvodů, pan poslanec Exner se omlouvá od 17.30 do 19.30 hodin z pracovních důvodů. Z členů vlády se omlouvá pan ministr zemědělství Marek Výborný od 16 do 18 hodin z pracovních důvodů.
Pane poslanče, prosím.
Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně a kolegové, dovolím si využít toho, že zde řešíme novelu zákoníku práce, a dovoluji si předložit pozměňovací návrh číslo 4364, který řeší problém, se kterým se my starostové na mnoha obcích potýkáme, a nejenom starostové, ale stejný problém mají krajské úřady a obecně municipality. Velmi těžce se nám totiž daří zaplatit některé specializované profese. Zejména se jedná o IT odborníky, IT specialisty, ale uvidíte, že těch specialistů a profesí, které těžko sháníme a nemůžeme je dobře zaplatit, je více.
Tento pozměňovací návrh řeší tedy nedostatečné odměňování obecně zaměstnanců veřejné správy. Nekonkurenceschopnost se aktuálně dotýká zejména obsazování pozic celého spektra odborníků, a to jak odborníků na informační technologie, ale dále sem patří třeba zkušební komisaři, úředníci územního plánování a stavebního řízení, životního prostředí, přestupkáři, dlouhodobě podceněné profese majetkových správců, rozpočtářů, projektových manažerů a mimo jiné také právníků. V neposlední řadě jsou dotčeny všechny pozice sociálních pracovníků, včetně opatrovnictví a sociálně-právní ochrany dětí. Jde takřka o všechny specializované profese s povinným systematickým vzděláváním, absolvováním zkoušek, a to jak zvláštních odborných způsobilostí, tak i odborných způsobilostí.
Systém odměňování ve veřejné správě je rigidní a nepružný. Není totiž možné poskytnout osobní příplatek nad hranici 50 % platového tarifu nejvyššího platového stupně v platové třídě, do které je zaměstnanec zařazen. Stejně tak není možné poskytnout odměny za pouhou přítomnost práce. Tyto musejí být řádně zdůvodněny a poskytnuty výhradně za splnění mimořádných nebo zvlášť významných pracovních úkolů.
Pozměňovací návrh prolamuje limit 50 % platového tarifu nejvyššího platového stupně v platové třídě, do které je zaměstnanec zařazen pro stanovení výše osobního příplatku, který je dnes stropem pro součtovou výši dekretového platu. Podle platných předpisů může být tento prolomen pouze v případě zaměstnávání takzvaných všeobecně uznávaných odborníků, a to jen v platových třídách 10 až 16. Pozměňovací návrh, který předkládám společně se svým kolegou Robertem Králíčkem, umožní poskytovat osobní příplatek až do 100 % dle dlouhodobých výsledků práce, čímž umožní zaměstnance adekvátně odměnit a také flexibilně reagovat na poptávku na trhu práce.
Závěrem si dovolím podotknout, že tento pozměňovací návrh si neklade žádné nároky na státní rozpočet. My se s tím popereme na městech, obcích i na krajských úřadech v rámci vlastních rozpočtů. Jde opravdu jenom o to, že potřebujeme některé profese zaplatit tak, jak si to zaslouží, protože na trhu práce je po nich velká sháňka a velká konkurence je samozřejmě v komerční sféře.
Poprosím vás tedy následně během třetího čtení o podporu pozměňovacího návrhu s číslem 4364, ke kterému se ještě přihlásím po podrobné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, další vystoupí pan poslanec Navrátil, připraví se pan poslanec Tom Philipp.
Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Milé kolegyně, vážení kolegové, kolega Stržínek teď představil svůj pozměňovací návrh, který zvyšuje možnost odměny zaměstnanců z 50 na 100 %, což opravdu trápí všechny obce, všechny samosprávy, a hlavně kraje. My jsme se nad tímto jeho pozměňovacím návrhem zamysleli a společně ještě s dalšími tajemníky krajských úřadů a samospráv jsme se pokusili ho rozšířit. Proto pozměňovací návrh, který jsem nahrál dnes do systému pod číslem 4488, je společným návrhem Jiřího Navrátila, Víta Kaňkovského, Martiny Ochodnické, Olgy Richterové, Jany Bačíkové, Pavly Pivoňky Vaňkové, Roberta Stržínka, Roberta Králíčka, ze kterého tedy původně vychází. V tomto rozšířeném pozměňovacím návrhu k osobním příplatkům vycházíme tedy, jak již bylo řečeno, právě z požadavků samosprávných celků. Rozšiřujeme ho ale o to, že nechceme pouze zvýšit limity osobních příplatků z 50 na 100 %. My dále žádáme, aby bylo omezení i takzvaných platových tříd... aby se tam již neobjevovalo. Taktéž odstranění institutu vynikajícího všeobecně uznávaného odborníka, který v praxi stejně není používán tak, jak by měl být.
Co je nejdůležitější, samosprávy musí reagovat okamžitě. Ony potřebují dobrého ajťáka, ony potřebují dobrého odborníka například v oblasti sociální, a aby ho opravdu k sobě mohly dostat, musíme jim umožnit přiznání osobního příplatku už ode dne vzniku pracovního poměru na základě posouzení pracovních schopností, například z původního zaměstnání. Nevychází to tedy, tento návrh, pouze z územních samosprávných celků, ale také z některých ministerstev či příspěvkových organizací ve zdravotnictví a sociálních službách. ***