(12.30 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)

Navíc si prosím všimněte, že opravdu třeba v Evropě, kde se ten trend mění, kde z toho ideologického levičáckého zeleného pobláznění se vracíme zpět ke konzervativním hodnotám, tak lidé jednají skupinově a ty názory, společenské názory se mění a ty volební preference se taky mění. Takže nemůžete vycházet a prosazovat něco jenom s tou vidinou, že vám to vyšlo v těch posledních volbách, kde mělo SPOLU 55 % v zahraničí, STAN myslím 35 a hnutí ANO nemělo ani 5 % a nikdo jiný se nedostal. Jestliže bude v tom Chicagu volit více lidí korespondenčně, tak se ty síly politické více rozloží. A říkám, mění se svět, mění se názory, vracíme se trošku zpátky ke konzervatismu, k těm tradičním hodnotám. A hnutí ANO dlouhodobě z mého pohledu, a nejenom mého, prosazuje vždycky rozumná, racionální řešení a staví se spíš na stranu těch tradičních hodnot.

Takže to nakonec nevyjde, tahle sázka. Tak proč se tady bavíme, proč tady ztrácíme hodiny a hodiny? Proč jsme se radši nedohodli nějakým způsobem? Tolik k těm číslům zahraničí. Tolik ten pozměňovací návrh A3.

Za velmi důležitý považuju pozměňovací návrh A4. My jsme se nějakým způsobem shodli v té pracovní skupině, že korespondenční volba přinese zvýšení účasti ve volbách, přinese zvýšené nároky na ty zvláštní okrskové volební komise, že se může stát, že v takové zemi, jako je třeba Velká Británie, na tu jednu komisi přijdou tisíce hlasů, s tím se musí počítat a předpokládat, a že by se měla zavést podobná pravidla jako ve vnitrostátních okrskových komisích, že tam ty subjekty, které kandidují a jsou zastoupené v těch volbách, mají možnost vyslat svého zástupce, aby dohlédl na korektnost zpracování voleb. To jsme se nějakým způsobem domluvili. Já nevím, jak to v praxi bude fungovat. Třeba v našem hnutí jsme se ještě o tom nebavili, jak pokryjeme některé okrsky. Ale už jenom že ta možnost je, tak si myslím, že to je krok správným směrem. Jsem rád, že se na tom našla nějaká shoda.

Pozměňovací návrh A5, to je možnost osobního přehlasování. To je věc, po které jsme tady volali nejvíc. Že jsme upozorňovali třeba na příklad Estonska. Estonsko má také možnost distanční volby, nicméně elektronické. Ale dám stranou teď ty argumenty, proč je elektronická volba ještě více náchylná k manipulaci než ta v papírové formě. Tak na druhou stranu ta estonská volba, když je elektronická, je v podstatě mnohem spravedlivější než ta korespondenční, kterou teď předkládá vládní koalice. Protože ten estonský volič má celou škálu možností, jak odvolit. Oni už mají týden dopředu zvláštní volební místa, kde mohou volit s předstihem, protože k tomu mají nějaký zvláštní důvod, třeba zdravotní. Pak mají ve volební dny dokonce zvláštní taky ty možnosti takových těch komisí, jako máme my, že navštěvujeme zdravotně postižené. A do toho všeho ještě mají samozřejmě pak tu volbu elektronickou. A my jsme se dozvěděli při návštěvě Tallinu, ústřední volební komise, že 10 %, 10 % estonských voličů změní svůj názor a voli jinak, než volili napoprvé. Že zkrátka změní ten svůj volební hlas na základě toho, že se něco stalo, vypukl nějaký skandál, zjistilo se něco o těch kandidátech na poslední chvíli a oni tu svoji volbu a preferenci změní. A v tom původním návrhu vládním tohle vůbec nebylo. To znamená, vy odvolíte korespondenčně měsíc předem a už s tím svým hlasem nemůžete nic dělat. To jsme namítali. Ten pozměňovací návrh tu na stole je. A z tohoto důvodu bude mít podporu hnutí ANO.

Z nějakého důvodu, bylo nám tvrzeno, že formálního, byl tento pozměňovací návrh ještě doplněn tím, že se tam upřesňuje termín bydliště, nebo odstraňuje, a že se tam zjednodušují podmínky pro doručení písemností, těch volebních dokumentů, které potřebuje volič k tomu, aby mohl odvolit korespondenčně. Že se nemusí dokládat vlastně nějaký právní titul k tomu bydlišti, třeba nějaká nájemní smlouva a podobně. V podstatě stačí, když tu adresu uvedete, ty dokumenty vám tam budou doručeny. A jediný rozdíl oproti původnímu návrhu je, že ty dokumenty musí být doručovány v obvodu toho kterého zastupitelského úřadu a nemohou být doručovány například do České republiky, což tam byl jeden z argumentů. My jsme pořád přemýšleli, proč s tím vlastně přišla vládní koalice a proč nám to zamíchala s tou možností osobního přehlasování. Osobně jsem přesvědčený o tom, že tento pozměňovací návrh cílí na studenty. A opět je to zase řekněme nějaký plusový bod, nebo potenciálně plusový bod pro koalici, a proto to prosazovala touto formou. Nicméně ta možnost osobního přehlasování té distanční volby je pro nás zásadní.

A myslím si opět, že bez toho, bez jakéhokoliv závazného hlasování bude tato možnost podpořena i ze strany hnutí ANO.

Pozměňovací návrh A6 je novela trestního zákoníku zpřesňující skutkovou podstatu trestného činu maření přípravy a průběhu voleb a referenda tak, aby pokrývala i zneužití korespondenčního způsobu hlasování, a vedle toho obsahuje další zpřesnění. To je myšlenka, se kterou původně přišla paní poslankyně Válková. Já nechci někomu upírat zásluhy, tak vím, že Lucie Potůčková vlastně stojí také za předložením toho návrhu. A toto je vzácný moment v rámci korespondenční volby, na tom se shodli úplně všichni. Protože předkladateli tato otázka řešena nebyla, je logická. Jestliže nám tady zavádíte nový způsob hlasování, tak taky zavádíte nové možnosti, jak toho systému zneužít, a musíte na to pamatovat i v trestním zákoníku.

Tolik těch šest pozměňovacích návrhů, které byly výsledkem pracovní skupiny, které mají označení A a které projednal i ústavně-právní výbor. Ty další pozměňovací návrhy byly načítány přímo do systému, protože na nich shoda nebyla, a já je tady stručně vezmu jeden po druhým.

B1. Navrhovatel poslanec Radek Vondráček. Já jsem tam sice napsán, nicméně jedná se o původní návrh kolegy Karla Raise, který namítal tu skutečnost, že když si každý může ty volební lístky vytisknout sám na své tiskárně na jakýkoliv papír, a existují okrsky, kde opravdu volí jednotky - dával tam příklady, že v některých exotičtějších zemích třeba volí šest voličů, a když vám tam přijde šest obálek, tak v podstatě se ztrácí ta anonymita, protože ti, co to sčítají, v podstatě moc dobře vědí, kdo volil. Tím je narušena tajnost a anonymita voleb, což je samozřejmě něco, co je v rozporu s právními předpisy a s ústavou. A navrhuje tedy řešení, že by ta ambasáda všem těm, kteří se přihlásí o možnost korespondenční volby, v nějakém termínu zvládla ty lístky vytisknout a předat, že by vypadaly jednotně. Narazilo to na velké technické problémy, to uznávám. Za druhé se diskutovalo, jestli to vůbec jde nebo nejde stihnout, stanovisko koaličních kolegů bylo negativní. Nicméně Karel Rais to měl dobře zpracováno a předložil ten pozměňovací návrh.

Jediná drobnost formální je, že ten poslanecký návrh je zpracován tak, že on vylučuje potom hlasování o velké části pozměňovacích návrhů dalších. To znamená, je tedy otázka, jak se k tomu postavíme při samotném hlasování, protože kdybychom hlasovali pro B1, tak je nehlasovatelná velká část všech dalších pozměňovacích návrhů právě jenom z toho důvodu, že je tam zvolena určitá legislativní technika, která vlastně spočívá v tom, že je tam opsáno celé to ustanovení a my už ho potom nemůžeme jinými pozměňovacími návrhy měnit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP