(11.40 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)
Kterým voličům je korespondenční hlasování určeno? Návrh umožní hlasovat voličům, kteří jsou nahlášeni do zvláštního seznamu voličů u zastupitelského úřadu. Zápis do zvláštního seznamu u zastupitelského úřadu je podmíněn tím, že volič nahlásí zastupitelskému úřadu místo, kde pobývá mimo území České republiky a které se nachází v obvodu spadajícím pod předmětný zastupitelský úřad. Ještě jednou: tento princip pracuje se současným institutem zápisu. Nemění se institut zápisu voličů, nerozšiřuje se okruh voličů, kteří budou moci ze zahraničí volit. A ten už je mimochodem obsažen ve volebním zákoně řadu let a praktikuje se bez významnějších obtíží. Současně je určitou pojistkou proti teoretické hrozbě umělého přihlašování do zvláštního seznamu voličů spekulativní volba ze zahraničí, tedy je to i bezpečnostní parametr daného zákona.
Zvláštní seznamy voličů fungují na principu registrace na základě aktivní žádosti voliče. Pro srovnání, v České republice s ohledem na institut trvalého pobytu a na něj navázanou tvorbu stálých seznamů voličů nic pro možnost odhlasovat ve volbách činit nemusí, pokud nepožaduje některé z alternativ hlasování jako voličský průkaz nebo hlasování do přenosné volební schránky. Tedy ještě jednou opakuji, je to na základě aktivní žádosti voliče, projevuje aktivní zájem se volby účastnit. S ohledem na to, že i zvláštní seznam voličů je alternativou k základní formě hlasování v příslušné volební komisi v České republice, je určitý formální úřední proces vedoucí k registraci voliče žádoucí. Zajišťuje, že do zvláštního seznamu voličů je opravdu zapsán pouze ten volič, který o to žádá. Jde o ochranu voliče, kdy se zápisem je spojeno souběžné vyškrtnutí ze stálého seznamu voličů.
Bezpečnost a důvěryhodnost té volby je od začátku pro předkladatele daného návrhu stěžejní. Návrh proto obsahuje tyto základní bezpečnostní pojistky proti falšování voleb: Korespondenční hlasování je možné jen s využitím písemností dodaných zastupitelským úřadem. Úřad zároveň eviduje, kdo o písemnost požádal. Není možné, aby platně korespondenčně hlasoval volič, kterému předtím zastupitelský úřad nevydal písemnost. Písemnosti ke korespondenčnímu hlasování se zasílají přímo voliči nebo si je volič vyzvedne osobně, popřípadě prostřednictvím zástupce s úředně ověřenou plnou mocí. Tím se snižuje riziko, že se písemnosti dostanou do nepovolaných rukou. Pozměňovací návrh ústavně-právního výboru také zavádí zasílání dokumentace ke korespondenční volbě jen do obvodu příslušného zastupitelského úřadu, tedy dokumentace nepůjde zaslat do České republiky. Součástí písemnosti je také identifikační lístek. Jde o veřejnou listinu na přísně zúčtovatelném číslovaném tiskopisu. Padělání veřejné listiny je podle § 7 trestního zákona trestné, a samozřejmě i v zahraničí. Bez odevzdání vyplněného identifikačního lístku nelze platně korespondenčně hlasovat. Identifikační lístek musí být vlastnoručně podepsán voličem, který tím zároveň prohlašuje, že hlasuje osobně.
Dovolte mi také, abych se vyjádřil ještě jednou k nejčastějším námitkám proti návrhu, které se v průběhu jeho projednávání objevily. Znovu říkám, činím tak i ve třetím čtení, byť na většinu daných námitek jsme v nějaké formě někdo z předkladatelů už v rámci proběhlé rozpravy reagovali.
Za prvé, není prý garantována tajnost hlasování, zvláštní volební komise při zastupitelském úřadu bude vědět, jak volič hlasoval. To pravda není. Zvláštní volební komise nevidí, jak jednotlivý volič hlasoval. Postup je takový, že zvláštní volební komise po ukončení hlasování otevře nejprve doručovací obálku, v ní najde voličem podepsaný identifikační lístek a obálku, ve které je vložený - a tedy schovaný - hlasovací lístek. Podle identifikačního lístku komise vyznačí v seznamu voličů, že volič hlasoval korespondenčně. Obálku s hlasem neotevírá, ale vhodí ji do volební schránky, urny, k ostatním hlasům, tedy i k těm odevzdaným prezenčně. Ve volební schránce se tyto obálky logicky promísí a při samotném sčítání hlasů tak není zřejmé, jak který konkrétní volič hlasoval.
Další námitka směřuje k tomu, že není garantována tajnost hlasování. Říká, že pokud voliči není umožněno hlasování za plentou, může za něj při přípravě hlasu... nebo na něj při přípravě hlasu k jeho odeslání být činěn ze strany jeho okolí nátlak. Ústavní principy, mezi které patří rovněž požadavek na tajnost hlasování, podléhají vzájemnému vyvažování. Riziko například family votingu je z logiky věci přítomno jako u každé formy distančního hlasování, ale v určité míře i u současného hlasování ve volební místnosti. Je však přiměřené tomu, že se řadě voličů vůbec umožní jejich volební právo uskutečnit, což posiluje princip všeobecnosti volebního práva. Navíc již nyní je zásada absolutní tajnosti hlasování v České republice narušena. Právní řád například dává přednost právu občana volit před tajností hlasování v případě asistence jiné osoby, pokud volič nemůže sám upravit hlasovací lístek pro zdravotní vadu anebo nemůže číst nebo psát. S takovým voličem může být v prostoru určeném pro úpravu hlasovacího lístku přítomen dokonce i jiný volič. Nelze tedy konstatovat, že by automaticky určitá míra oslabení některého principu výkonu volebního práva vedla v závěru k protiústavnosti. Ostatně korespondenční volba patří mezi zavedené volební techniky, a to i v řadě zemí, které s Českou republikou sdílejí stejný pohled na principy volebního práva.
Další námitka zněla, že volič může hlasovat dvakrát. Není tomu tak. Korespondenční hlasování je vyhrazeno pouze pro voliče, kteří jsou na základě žádosti zapsáni v seznamu voličů u zastupitelského úřadu České republiky v zahraničí. Volič zapsaný ve zvláštním seznamu v zahraničí je vyškrtnut ze stálého seznamu voličů v místě jeho trvalého pobytu v České republice, a nemůže tam tedy volit. Seznamy voličů jsou propojené již dnes systémem odstraňování duplicit, který zabraňuje, aby již nyní nemohli voliči prezenčně hlasovat na zastupitelském úřadu a zároveň ve volební místnosti v České republice. Na tomto principu se znovu nic nemění, to znamená, už teď je zabráněno tím, že se daný volič vyškrtne ze seznamu v České republice, tomu, aby docházelo k duplicitní volbě. V praxi nebyly s tímto postupem doposavad zaznamenány žádné problémy, které by vedly k dvojímu hlasování, a od roku 2026 pak vše bude propojeno v rámci informačního systému správy voleb, kde samozřejmě celá správa případných duplicitních hlasování a jejich eliminace bude ještě jednodušší a přehlednější.
Námitka, že za oprávněného voliče korespondenčně odhlasuje jiná osoba, je také lichá. Korespondenční hlasování je možné s využitím písemností dodaných zastupitelským úřadem. Zastupitelský úřad zároveň eviduje, kdo o písemnost požádal. Není možné, aby platně korespondenčně hlasoval volič, kterému předtím zastupitelský úřad nevydal písemnosti. Písemnosti ke korespondenčnímu hlasování se zasílají přímo voliči nebo si je volič vyzvedne osobně, popřípadě prostřednictvím zástupce s úředně ověřenou plnou mocí od voliče. Tím se snižuje riziko, že se písemnost dostane do nepovolaných rukou.
Další námitka zněla, a opakovaně: korespondenčně odhlasuje i volič, který zemře ještě přede dnem konání voleb. Korespondenční hlasování je zvláštní institut. Věcně vychází z toho, že volič svou vůli ve vztahu k volbám projevenou odesláním hlasu zastupitelskému úřadu projeví ještě přede dnem samotného konání voleb. Zásadní je, aby volič ještě za svého života svůj hlas odeslal, jeho případné pozdější úmrtí přede dnem voleb již pak nemá na započtení hlasu vliv. Připomínám, že obdobné hlasování bylo, nebo podobná situace, obdobná situace mohla nastat i u hlasování, které bylo za vaší vlády, to je v době covidového hlasování, kdy některé ze zvláštních způsobů hlasování byly realizovány ještě před obecným termínem voleb. Tedy tohle není nová věc. Regulérnost těchto voleb přitom nebyla zpochybněna a tento argument tady vůbec nevyvstal. ***