Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(19.00 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)

Já tady na to - když koukám na ta další čísla, tak vy tady tvrdíte, že tady máme 120 000, kteří opravdu odvádějí do těch systémů, protože pracují, veškeré odvody. Mně to ale nějak nesedí, protože když vezmeme těch 120 000 pracujících a na druhou stranu tady máme třeba 360 000 uprchlíků, kteří tady v tuto chvíli jsou, tak to znamená, že jeden pracuje de facto v těch systémech, třeba na zdravotní postižení, na tři, v důchodovém systému na dva, ale zároveň, když se tady bavíme o důchodových parametrech, tak nám tady ukazujete, že když budou pracovat dva na jednoho seniora, tak je to absolutní průšvih a bude tady zničen státní rozpočet České republiky od roku 2050.

Mě by zajímal samozřejmě rozpad toho čísla. Vy tady říkáte, že v prvním kvartále roku 2024 jsme vydali 3,5 miliardy a naopak jsme měli příjem 6,4 miliardy, což je přebytek, a já právě tady s těmito čísly z hlediska té důchodové takzvané reformy mám opravdu problém, protože vy říkáte, jakým způsobem tady vlastně nám starobní důchodci ubírají na financích a počítáte tam vlastně de facto jenom příjmy a výdaje průběžného důchodového systému, kde nepočítáte vůbec přínos těch seniorů z hlediska toho, že tady oni utratí, zvyšují HDP, nechají tady drtivou většinu peněz, to znamená, že ekonomiku rozhýbávají. Tady mi v tomto chybí, kolik jsou ty skutečné náklady, kolik jsou náklady z hlediska školství a z hlediska dalších systémů, a pokud tady v tom jsou zahrnuty, tak mě skutečně zajímá opravdu rozpad toho čísla. Zdravotní pojištění, klidně důchodové pojištění, kolik tedy počítáte náklady z hlediska žáků a studentů na školství a tak dále.

Pokud se vrátíme zpátky k úpravě, kterou tady máme v lex Ukrajina VII z hlediska těch sociálních věcí, tak bych se chtěl zeptat, když jste tedy ten zákon připravovali, tak já si nedokážu představit, že ti lidé, kteří před válkou utíkají, kdybychom utíkali my, tak jsme skutečně i jakoby ale v rámci toho systému v České republice všech těch sociálních dávek, to znamená toho příspěvku na péči. Takže mě zajímá, jestli zohledňujete nebo víte, protože celá řada těch seniorů, kteří před válkou utekli, pořád samozřejmě dostává důchod, pořád dostává i nějaké další příspěvky, pravděpodobně, a takhle to je i s tím nějakým ekvivalentem toho ukrajinského příspěvku na péči. Zajímá mě, jestli víte, jak se jmenuje ten ukrajinský ekvivalent příspěvku na péči a jaká je jeho výše, protože ti lidé, kteří tady utíkají, tak oni samozřejmě nespadli z vesmíru najednou jako nic, ale určitě tam mají na základě té průkazky, kterou tom MPSV ukážou, jak říkala moje kolegyně Jana Pastuchová, vaším prostřednictvím, nebo na České správě sociálního zabezpečení, na úřadu práce a tak dále, tak na základě té průkazky oni určitě dostávají nějaký ekvivalent příspěvku na péči. Zajímá mě, kolik to, protože v tuto chvíli oni za něj pravděpodobně, když nejsou na Ukrajině, nakoupí sociální služby u nás a zdali jste to zohlednili právě i tady v tomto čísle.

Rozumím tomu, když tady říkáte, že oni nejsou puštěni třeba do státní sociální podpory, do dávek v hmotné nouzi, do toho dávkového systému jako takového, ale tady tyto nesystémové zásahy, které bych řekl až rozdělují společnost, protože to není jenom záležitost hnutí ANO nebo opozice, ale celá řada zdravotně postižených, těch organizací, mi píše, když se to dozvěděla, že vlastně tady s tímto má problém a že nedokážou potom vysvětlit svým klientům, co se vlastně v tuto chvíli s nimi děje.

Zajímají mě tyto otázky na rozpad bilance příjmů a výdajů státního rozpočtu na uprchlíky z Ukrajiny za rok 2023 a 2024, jak to tady máte, zdali v tom jsou skutečně veškeré náklady, jak je vlastně nepočítáte nebo možná počítáte třeba u těch starobních důchodců a zdali znáte ten ekvivalent příspěvku na péči, který určitě pobírají ti uprchlíci, kteří jsou tady po celou dobu, když tady žijí a jaká je jeho výše, jestli to tam je také nějakým způsobem rozděleno. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. S faktickou poznámkou vystoupí paní poslankyně Pastuchová.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji, pane místopředsedo. Já děkuji kolegovi Juchelkovi vaším prostřednictvím, protože on to tady vlastně řekl. Já bych se chtěla zeptat pana ministra, jak vlastně probíhá samotné vydání potvrzení invalidity nebo tělesně postiženého z Ukrajiny na Ministerstvu práce a sociálních věcí, co k tomu je potřeba. Doklad, protože když nemá doklad, jak jsem říkala, že ho nechal ve své zemi, nebo ho nenašel, nebo prostě musel utéct, tak musí opravdu dát nějakou lékařskou zprávu a my ho posoudíme. Ale jak, když přijde na MPSV a má tu průkazku, tak asi opravdu v té své zemi něco pobírá, protože vím, že já, jak jsem měla rok a půl ubytovanou tu ukrajinskou rodinu u nás, tak jsem měla seniorku, které chodil důchod na Ukrajině a ona si to vybírala tady z bankomatu v České republice na své potřeby. Takže tito invalidé, jak řekl kolega, i tělesně postižení, musí být v systému nějakých ukrajinských dávek, takže on přijde, já se ptám, jak kontrolujete pravost toho dokladu na MPSV, jestli k tomu je přikládána nějaká lékařská zpráva nebo vám opravdu stačí ten nějaký průkaz nebo doklad, já nevím, co tam používají a zda si MPSV zjistí na té Ukrajině, jestli a kolik ten postižený klient dostává financí na Ukrajině, protože jak řekl kolega a já, naše seniorka si tady tím vypomáhala při nákupech potravin, tak tedy jestli tam dostávají nějaký příspěvek na to postižení, za které dostávají i tady výhodu a teď mají dostat výhodu, ale úplně stejnou, to mi vadí, úplně stejnou pro všechny. A víte o tom, že postižení není stejné, takže ten na vozíku dostane úplně stejně, a teď promiňte, teď to nechci vůbec - já už jsem to tady říkala - když mají mobilitu na nemocnou páteř.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Vracíme se do obecné rozpravy. Vystoupí paní poslankyně Mračková Vildumetzová, připraví se pan poslanec Koten. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, já bych se také ráda vyjádřila k novele zákona, takzvané lex Ukrajině VII. Já bych v úvodu chtěla potvrdit, že ano, my jsme se sešli s pracovníky Ministerstva vnitra, s paní ředitelkou odboru azylové a migrační politiky paní Novotnou, se kterou jsme probírali lex Ukrajinu VII. Ona nám řekla takové základní obrysy, že tedy by mělo dojít k prodloužení dočasné ochrany, ale musím férově říct, pane ministře, že paní Novotná v žádném případě nehovořila o tom, že tam bude automatické prodloužení dočasné ochrany.

Vy budete opět hovořit o tom, že o dočasné ochraně rozhoduje Evropská unie. Já si myslím, že by to tak být nemělo. A je pro nás z tohoto důvodu nepřijatelné, abyste nám tady předložil zákon, který vlastně říká, že dočasná ochrana je prakticky prodloužena bez jakéhokoliv dalšího právního předpisu a bude to prakticky na vás, že vy se vždycky rozhodnete, jestli tedy prodloužíte dočasnou ochranu. V současné chvíli mají ukrajinští uprchlíci prodlouženou dočasnou ochranu do 31. března 2025. V březnu 2024 si prodloužilo právě tuto dočasnou ochranu 320 000 ukrajinských uprchlíků. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP