Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(21.10 hodin)
(pokračuje Markéta Pekarová Adamová)

Pro nově příchozí připomínám, že hlasujeme návrh na zamítnutí tak, jak tady zazněl. Počet přihlášených se již ustálil, takže zahajuji hlasování.

Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 48, je přihlášeno 133 přítomných, pro 56, proti 75. Návrh byl zamítnut.

 

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro životní prostředí jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu? Nikoho nevidím, přistoupíme k hlasování.

Zahájila jsem jej a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování s pořadovým číslem 49, je přihlášeno 133 přítomných, pro 131, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro životní prostředí jako výboru garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru, nicméně máme tady návrh z pléna. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo. Navrhuji přikázat ještě hospodářskému výboru.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano. Je tady ještě nějaký další návrh na přikázání jinému výboru? Nevidím nikoho dalšího se hlásit.

Zahajuji hlasování o přikázání tohoto tisku výboru hospodářskému. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 50, je přihlášeno 133 přítomných, pro 127, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako dalšímu výboru.

Nezazněl žádný další návrh ani ohledně lhůt, proto jsme se vypořádali hlasováním se vším, co bylo nutné. Končím projednávání tohoto bodu. Děkuji panu předkladateli i panu zpravodaji.

 

Otevírám bod číslo

 

10.
Vládní návrh zákona o Národní rozvojové bance
/sněmovní tisk 699/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. (Silný hluk v sále.) Vás, kolegyně a kolegové, žádám o ztišení, případně se přesuňte do předsálí, pokud máte cokoliv jiného na srdci. Prosím, máte slovo. Ještě jednou prosím, ztište se, kolegyně a kolegové, zejména z lidovecké strany - nebo z KDU-ČSL klubu - poprosím o ztišení. Dále prosím i v levé části sálu kolegyně a kolegy, opravdu budu už vyvolávat jmenovitě. Prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Jsou to vlastně dva návrhy zákonů, to je bod 10 a 11, sněmovní tisky 699 a ten druhý má číslo 700. Návrh zákona je předkládán v souvislosti s legislativním plánem vlády ze dne 29. listopadu loňského roku. Zahajují se tím také integrační práce na tom, abychom integrovali do Národní rozvojové banky Českou exportní banku. Cílový stav bude takový, že matka bude NRB. Dcera Česká exportní banka bude mít jednu fungující a výkonnější státní banku.

Současně návrh reaguje na vyjmutí Národní rozvojové banky z působnosti směrnice o kapitálových požadavcích banky označované jako CRD 6. Tady jsme měli poměrně štěstí, co se týče času, protože ta směrnice byla otevřená a my jsme využili šance a dostáváme Národní rozvojovou banku do stejné pozice, jakou mají obdobné úspěšné banky v sousedních zemích, jako například v Rakousku nebo v Německu.

Současně chci říct, že Národní rozvojová banka i po přijetí této novely zůstává bankou s bankovní licencí a její činnost bude podléhat standardním obezřetnostním pravidlům a bude i nadále dohlížena Českou národní bankou. Návrh také upravuje možnosti poskytnutí státních garancí při emisi dluhopisů tak, aby Národní rozvojová banka snadněji a levněji získávala střednědobé a dlouhodobé cizí zdroje pro svoji další činnost a pro financování potřebných rozvojových projektů, ať už na úrovni státu, či municipalit. Návrh také zavádí povinnost vést vybrané peněžní prostředky Národní rozvojové banky, ty, které získá ze státního rozpočtu, na účtech podřízených Státní pokladně. V případech, kdy prostředky jsou určené na rozvojové programy, budou ve státní pokladně až do okamžiku jejich distribuce. Účinnost zákona je navržena na 1. leden roku 2025. Chtěl bych vás požádat o podporu tohoto návrhu. Pokud bude zájem, tak jsem schopen i podrobněji uvést ty potřebné změny, které jsme připravili a kterými jsme vytyčili budoucí úlohu Národní rozvojové banky.

My si ji mnozí pamatujeme jako Českomoravskou záruční banku, tak bezesporu tahle činnost tam zůstane zachovaná, ale pak jsme se inspirovali v Rakousku a v Německu, kdy ty rozvojové banky velmi často pomáhají veřejnému sektoru s potřebnými, například infrastrukturními, projekty. Integrace je také potřeba k tomu, abychom zvýšili kapitálovou přiměřenost a možnosti úvěrování Národní rozvojové banky. Je docela možné, že v příštích letech přistoupíme i k navýšení kapitálu. Ale k tomu je předpokladem, abychom tuhle novelu schválili jak v Poslanecké sněmovně, tak v horní komoře Senátu. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji panu ministrovi a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Libor Turek. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Kolegyně, kolegové, pan ministr už celou řadu věcí řekl, vlastně vám popsal, jak by to mělo vypadat. Já bych ho zkusil doplnit a řekl bych pár slov vlastně k vlastnímu účelu návrhu tohoto zákona. Je to vlastně první krok k vybudování silné bankovní skupiny pro podporu malých a středních podniků, exportu a infrastrukturních projektů, zejména s důrazem na podporu regionů. Ministerstvu financí bude také umožněno využívat finanční prostředky k řízení státního dluhu. Strategickým cílem je podílet se na hospodářském a sociálním rozvoji České republiky. Finanční nástroje Národní rozvojové banky jsou totiž zároveň nástrojem hospodářské politiky státu. Jde například o záruky pro podnikatele, zvýhodněné úvěry, popřípadě subvence, úrokové sazby, přímé kapitálové vstupy a projektové dluhopisy. U těch projektových dluhopisů bych se trošičku zastavil. Ty se zatím v České republice moc nevyužívají, ve světě ano. Jde o propojení veřejných a soukromých zdrojů, na rozdíl od dotací jde o návratné financování.

Cílem Národní rozvojové banky by mělo být podle mezinárodní komparace podpořit hospodářskou politiku státu v ročním objemu, potom někdy v budoucnu až v objemu financování 240 miliard korun, a k tomu dosáhnout dlouhodobě potřebné bilanční sumy ve výši až 500 miliard korun, a tím se z hlediska velikosti bank zařadit těsně pod, řekněme, čtyři největší velké banky.

Ještě bych chtěl doplnit, že národní rozvojové banky jsou celosvětovým fenoménem. Není to tedy pouze specifikum České republiky. Nejvýznamnější je asi německá KFV. O vyjmutí správního rámce CRD a CRR pan ministr již hovořil. Ještě bych doplnil, že národní rozvojové banky jsou speciálními institucemi, nekonkurují komerčním bankám, ale jsou k nim komplementární. Připomínám, že o této problematice se konal kulatý stůl zde ve Sněmovně a zabýval se jí také podvýbor pro bankovnictví. Děkuji. (Potlesk z pravé strany sálu.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji panu zpravodaji. Otevírám rozpravu, do níž se přihlásili pan poslanec Štolpa a pan poslanec Nacher. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP