Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(17.50 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)
Otevírám další bod dnešního jednání, a tím je
8.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zbraních a střelivu a zákona o munici
/sněmovní tisk 695/ - prvé čtení
Poprosím, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju vám za slovo. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, předkládaný návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zbraních a střelivu a zákona o munici, uvedené zákony doprovází. Teprve s jeho přijetím bude nová právní úprava nakládání se zbraněmi... (Hluk v sále.) Já se omlouvám, já jsem nějaký drobně nastydlý a dneska to nepřekřičím.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážený pane ministře, poprosím vás tedy, počkejte, než kolegyně a kolegové, jistě ohleduplně, ti, kteří chtějí diskutovat, odejdou diskutovat do předsálí, aby bylo dobře rozumět vašemu projevu. Kolegové napravo, kolegové v pravé části sálu. V pravé části sálu...
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Teprve s jeho přijetím bude nová právní úprava nakládání se zbraněmi, střelivem a municí v civilní sféře kompletní a její aplikace účinná. Primárně návrh zákona upravuje a sjednocuje užívanou terminologii a navazující instituty, v některých částech ale také reaguje na nedostatky současné právní úpravy zjištěné jejím používáním v praxi a tyto odstraňuje. Řada navrhovaných změn povede ke zpřehlednění snížení administrativní zátěže a především modernizaci, a to jak na straně adresátů právní úpravy, podnikatelů v oboru zbraní a střeliva, i nepodnikatelské veřejnosti, na straně orgánů státní správy, zejména pak útvarů policie, čímž se uvolní kapacity a vytvoří optimální podmínky pro výkon kontrolní činnosti podle nového zákona o zbraních a střelivu a zákona o munici. Další navrhované změny potom směřují k prohloubení elektronizace veškerých procesů.
Dovolím si zdůraznit, že přijetí změnového zákona je klíčové pro zavedení nové komplexní zbraňové legislativy do praxe. Rád bych poděkoval za dosavadní výraznou podporu nové zbraňové legislativy. A doufám, že tomu tak bude i nadále. Obecná účinnost je navržena od 1. ledna 2026. Výjimkou jsou dílčí změny zákonů o obecní policii, o zahraničním obchodu s vojenským materiálem, o správních poplatcích a změny související s novou terminologií týkající se Rejstříku trestů a evidence přestupků - dřívější účinnost; rovněž změny živnostenského zákona, tady se jedná naopak o účinnost pozdější. To by na úvod bylo všechno. Jsem připraven na diskusi. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Petr Letocha. Prosím.
Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, v souvislosti s již přijatým novým zákonem o zbraních a střelivu a zákonem o munici je třeba provést též změnu těch zákonů, které jeho instituty a terminologii přebírají. Přijetí zákona o změně zákonů je nezbytné k zajištění funkčnosti nového systému nakládání se zbraněmi, střelivem a municí, který je zmíněnými zákony zaváděn. Bez přijetí zákona o změně zákonů by tento nový systém nebyl funkční.
V několika měněných právních předpisech dochází ke změnám pouze formulačním a terminologickým, které reagují na změněnou terminologii a nově definované pojmy zaváděné zákonem o zbraních a střelivu a zákonem o munici. V řadě právních předpisů však dochází i ke změnám věcným, které jsou jednak nutné k tomu, aby byl nový systém nakládání se zbraněmi, střelivem a municí funkční nebo jejich potřebnost vyplynula z analýzy legislativního řešení dopadů směrnice, ze které úprava vychází.
Vzhledem k tomu, že nový zákon o zbraních a střelivu zavádí novou kategorizaci zbraní a zavádí novou ohlašovací povinnost u některých zbraní, které doposud registraci ani ohlášení nepodléhaly, je třeba této nové skutečnosti přizpůsobit i další právní předpisy, které se opíraly o doposud platnou kategorizaci zbraní. Bez této změny by nejen docházelo k interpretačním problémům u těchto právních předpisů, ale mohlo by docházet i ke kriminalizaci držitelů doposud legálně držených zbraní podle trestního zákoníku užívajícího již překonanou a ve své podstatě zavádějící terminologii. Značné interpretační problémy by hrozily také v případě, kdy by nedošlo k úpravě zákona o policii, zákona o obecní policii, zákona o Generální inspekci bezpečnostních sborů a dalších.
Navrhované změny dále reagují na výraznou elektronizaci agendy zbraní, střeliva a munice a na rušení papírových dokladů vydávaných podle nahrazované právní úpravy. Na tuto skutečnost reaguje například novela zákona o myslivosti.
S ohledem na uvedené doporučuji schválení tohoto návrhu a jeho postoupení k projednání do výboru pro bezpečnost. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji jednu přihlášku. Jako první v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Hubert Lang. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Hubert Lang: Dobré odpoledne, vážený pane ministře, kolegyně, kolegové. Já jsem zpravodajem tohoto tisku za klub hnutí ANO, takže dovolte, abych se nějakým způsobem k tomuto vyjádřil. Ve své podstatě tento tisk navazuje na tisk 689, jsou to taková dvojčata, abych tak řekl, to je vlastně ten tisk, který jsme projednávali před nějakým časem, kdy jsme nepřistoupili na zkrácení podle § 90, ale prošlo to do klasického čtení.
Včera na Ministerstvu vnitra proběhla další část pracovní skupiny. Já se o tom také krátce zmíním, protože oproti tím předchozím jednáním musím říct, že včera to jednání bylo konstruktivní a opravdu ty věci posouvalo nějakým způsobem, kdy se domnívám, že asi způsobem dobrým.
Máme před sebou tedy sněmovní tisk 695. Pro kolegy, kteří třeba nemají příležitost se tím prokousat, protože to je opravdu rozsáhlá změnová úprava, tak bych připomenul některé věci z důvodové zprávy. Potom bych ještě dal vyjádření zpravodaje klubu, které jsem dával pro náš klub, a potom bych to nějakým způsobem uzavřel.
Takže jak už tady bylo řečeno, cílem předloženého návrhu je v návaznosti na nový zákon o zbraních a střelivu a nový zákon o munici zajistit funkčnost systému, který bude nový, kompletně nakládání se zbraněmi, střelivem a municí. Je tam víc věcí dohromady. Bez přijetí doprovodných zákonů o změně zákonů by tento nový systém nebyl funkční. To znamená, aby mohl nabýt účinnosti nový zákon o zbraních a střelivu, ta devadesátka 2024 s účinností od 1. 1. 2026, tak musíme vlastně přijmout celou řadu úprav dalších zákonů a norem a jaksi to spojit a doprovodit.
V některých dotčených zákonech dochází pouze k formulačním změnám, které reagují na nově zavedenou terminologii a nově definované pojmy v zákoně o zbraních a střelivu a zákoně o munici. V některých dalších zákonech pak dochází ke změnám věcným, které jsou nezbytné pro to, aby byl nový systém nakládání se zbraněmi, střelivem a municí funkční a efektivní. Případně se odstraňují některé nedostatky současné platné právní úpravy. V rámci například navrhované změny živnostenského zákona se navrhuje vyjmout podnikání související s nakládáním se zbraněmi, střelivem a municí, provádění pyrotechnického průzkumu a provozu střelnic a výuk a výcvik ve střelbě ze zbraní z režimu živnostenského zákona a přesune se celý povolovací proces řízení týkající se výkonu činnosti v oboru zbraní, střeliva a munice k Policii České republiky. Tím dojde k odstranění nadbytečných duplicit a ke snížení administrativní zátěže u podnikatelů.
Tento tisk se dotýká i obecních policií, to znamená, navrhovanou novelou zákona o obecní policii se výslovně umožňuje obecním policiím využití tasaru coby neletálního donucovacího prostředku, to znamená nesmrtícího prostředku, přeloženo do češtiny, a dále preventivní použití pout při zajišťování dopravy osob do protialkoholní a protitoxikomanské záchytné stanice.
V rámci změny zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem obsažené v předloženém návrhu zákona se také zakotvuje institut dočasných licencí, které výrazným způsobem zlepšují konkurenceschopnost českých výrobků a výrobců na mezinárodním trhu s touto komoditou, protože umožňují za výrazně jednodušších podmínek provádění těchto výrobků nebo předvádění těchto výrobků v zahraničí za účelem následného uzavření případných obchodních smluv. V navrhované novele zákona o nakládání s bezpečnostním materiálem se nově vymezuje, co je považováno za vojenský bezpečnostní materiál a za významný bezpečnostní materiál. Regulován do budoucna bude vojenský bezpečnostní materiál, k němuž se vztahují závazky České republiky obsažené ve smlouvě o konvenčních ozbrojených silách v Evropě. Za významný bezpečnostní materiál budou považována blíže nespecifikovaná zařízení pro elektronická protiopatření a ochranu proti nim. ***