Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(Jednání pokračovalo ve 20.50 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové a členky vlády, po desetiminutové přestávce klubu hnutí ANO se vracíme k projednávanému tisku a jsme v bodě závěrečná slova, pokud je o ně zájem. Takže se táži, zda pan ministr, popřípadě paní zpravodajka - nemají zájem.
Hlasovatelné návrhy nepadly, a my se tudíž budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru, přičemž organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu. Moje otázka tedy zní: navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu?
Není tomu tak, jenom slyším žádost o odhlášení. Všechny odhlásím, opět se prosím přihlaste svými identifikačními kartami.
Přečtu omluvu. Omlouvá se paní místopředsedkyně Věra Kovářová od 19.30 hodin z pracovních důvodů.
Přistoupíme tedy k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru?
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování číslo 338 se účastnilo 158 hlasujících, pro 157, proti 1. Konstatuji tedy, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru, takže se táži a vnímám paní poslankyni Lenku Dražilovou, že chce přednést návrh na přikázání dalšímu výboru. Prosím.
Poslankyně Lenka Dražilová: Navrhuji přikázání výboru pro sociální politiku.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Ještě někdo? Není tomu tak.
Takže ještě budeme hlasovat o návrhu paní poslankyně Dražilové, zda přikázat tento návrh také výboru pro sociální politiku.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh, nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování číslo 339 se účastnilo 161 hlasujících, pro 83, proti 9. Konstatuji tedy, že tento návrh byl přijat a byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako dalšímu výboru, pokud ovšem nebude hlasování. Prosím.
Poslanec Aleš Dufek: Chtěl bych zpochybnit hlasování, protože já mám na sjetině "pro", ale zdržel jsem se v daném bodě.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Takže budeme hlasovat o námitce vůči hlasování. (Nesouhlasné poznámky z pléna.)
Poslanec Aleš Dufek: Ne, nejsem proti.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Budeme tedy hlasovat o námitce nejprve.
Táži se, kdo je pro vznesenou námitku vůči hlasování? Zpochybnění, ano, zpochybnění hlasování. Tak ještě to vynuluji jakožto zmatečné (hlasování číslo 340).
Ještě jednou zkonstatuji, pan předseda Dufek řekl, že zpochybňuje hlasování, takže nejprve musíme hlasovat o té námitce vůči hlasování, o tom zpochybnění, což je nyní, a potom opakované hlasování o tom návrhu.
Takže nejprve tedy ta námitka.
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 341 se účastnilo 161 hlasujících, pro 156, proti nula. Konstatuji tedy, že to zpochybnění hlasování, ta námitka byla přijata.
A my se opakovaně hlasováním vyjádříme k návrhu paní poslankyně Dražilové, a sice o přikázání výboru pro sociální politiku.
Zahájila jsem hlasování a táži se, kdo je pro tento návrh přikázání výboru pro sociální politiku k projednání jako dalšímu výboru? Kdo je proti?
Hlasování číslo 342 se účastnilo 161 hlasujících, pro 76, proti 2. Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat, a návrh tedy nebyl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako dalšímu výboru.
Nyní vnímám přihlášku s přednostním právem, prosím.
Poslankyně Alena Schillerová: Není vám to trapné? Není vám to trapné? Tady probíhá debata, fundovaná ze strany mých kolegů naprosto, nepřichází vůbec žádné odpovědi. Naprosto z vaší strany trapas, naprostý trapas, a pak vám není ani hanba - ani se neusmívejte, paní poslankyně, prostřednictvím paní místopředsedkyně, není čemu, maximálně sobě. A nakonec, když tady navrhne moje ctěná kolegyně Lenka Dražilová, ať si to vezme sociální výbor, protože ty důvody jsou nabíledni, tak ani nepochopíte ten návrh, hlasujete špatně, a pak to zpochybníte, abyste to prostě lidově řečeno zamázli. No, to je tedy úplný vrchol. Styďte se! (Potlesk v levé části jednacího sálu doprovázený výkřiky.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Nicméně ukončuji projednávání bodu 26 a prvé čtení tohoto tisku a děkuji paní zpravodajce i panu ministrovi.
Přikročíme k bodu
27.
Vládní návrh zákona o poskytování některých opatření v podpoře bydlení
(zákon o podpoře bydlení)
/sněmovní tisk 729/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Prosím, ujměte se slova. (Hluk v jednacím sále.)
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo, všem přeji hezký večer. Vážené kolegyně, vážení kolegové, my vám dnes předkládáme návrh zákona, na který Česká republika, a to bez nadsázky, čeká nejméně dvacet let. A na to, že tato legislativa v oblasti bydlení chybí, opakovaně upozorňovaly národní i mezinárodní instituce, jako je Ústavní soud, Evropská komise a nebo evropský výbor pro sociální práva.
Když se řekne bytová nouze, pod tímhle abstraktním pojmem se skrývá neutěšená realita, která často těžce dopadá na seniory, rodiny s dětmi a další skupiny obyvatel. Musí žít na ubytovnách nebo v nějakých předražených, nevyhovujících bytech obchodníků s chudobou nebo jsou, a to je nejhorší, zcela bez přístřeší. Takových osob je v České republice více než 150 000 a pro ně doposud nebyla v legislativě ukotvena systémová možnost pomoci. Ale problémy v oblasti bydlení nemají pouze ti nejzranitelnější, které jsem zmínil. (Hluk v jednacím sále přetrvává, někteří poslanci odcházejí ze sálu.) Ztráta bydlení, související nadměrné náklady nebo energetická chudoba dnes ohrožují zhruba 1,6 milionu českých občanů a toto číslo, když sledujeme ty statistiky, stále roste. Zmírnit nebo vyřešit jejich potíže a zabránit tedy propadu do té bytové nouze mnohdy mohou preventivní a vlastně poměrně levné zásahy. Ten stávající systém pomoci ale může být pro mnoho lidí velmi složitý anebo málo srozumitelný.
Návrh zákona, který dnes před sebou máte a který předkládám, vychází z dlouholeté práce odborníků v České republice, ale i v zahraničí vyzkoušené praxe. Do toho systému podpory jsme ve vládním návrhu nezařadili nic, co by se dříve v praxi neosvědčilo. Nástroje zákona jsou odzkoušeny zhruba v sedmdesáti projektech napříč Českou republikou, městy, obcemi i řadou organizací, které v tomto často suplují právě roli státu. A ty se teď samy obracejí na Ministerstvo práce a sociálních věcí se žádostí o další případné financování, protože se ukázalo, že ta systémová podpora bydlení má výsledky, prostě to funguje dobře. ***