Neautorizováno !


(14.00 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)

Zahajuji projednávání bodu číslo

 

2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 736/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr financí Zbyněk Stanjura, který už je u pultíku. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Hlavní cíle novely jsou snížení administrativní zátěže, zefektivnění výběru daně a zvýšení právní jistoty.

Já bych jenom zkratkovitě upozornil na věci, které se v tom zákoně mění a které souvisí jak se snížením administrativní zátěže, tak se zefektivněním výběru daně. Za prvé, dojde ke zrušení registrace k dani v rámci spotřebních daní. Za druhé, jednoznačně se stanoví formy dokladů v oblasti spotřebních daní. Dojde ke sjednocení některých lhůt s daňovým řádem. Dochází k revizi pravidel pro vrácení daně osobám používajících výsad a imunit. Upravuje se vrácení daně v případě osvobození daně pro ozbrojené síly jiných států na základě mezinárodní smlouvy. Definuje se forma poskytnutí zajištění daně finanční zárukou, je nahrazena formou bankovní záruky. Zjednodušení v oblasti povolovacích řízení. Snížení administrativní zátěže v oblasti nakládání s odpadními oleji. Změny v oblasti vracení daně z minerálních olejů. Umožnění povolení výjimky z barvení nebo značkování. Osvobození některých aromat od spotřebních daní. Lepší definice malých nezávislých pivovarů. Zvýšení flexibility systému stanovení cen cigaret pro konečného spotřebitele. Změny v oblasti regulace nakládání se surovým tabákem.

Ze zbývajících změn, kterých je ještě asi tak dvacet, vyberu alespoň ty nejdůležitější: aktualizace odkazu na právní předpisy Evropské unie, jednoznačné stanovení místní příslušnosti správců daně v případě ilegálních plátců, jednoznačné stanovení zaokrouhlování základu daně u všech vybraných výrobků a tak dále.

Na jednání vlády jsme zařadili ještě dva body, které nebyly předmětem připomínkového řízení, tak dovolte, abych na ně upozornil. Za prvé je to úprava zdaňovacího období pro malé plátce daně z elektřiny, kdy dnes je platná povinnost, že se to podává jednou měsíčně, takže mají dvanáct daňových přiznání za rok. My navrhujeme, aby byla dvě daňová přiznání za rok, takže jednou za půl roku, takže místo dvanácti daňových přiznání navrhujeme dvě.

Druhá změna vyplynula z jednání, které jsme vedli s panem ministrem zemědělství a zástupci nevládních organizací v oblasti zemědělství. Týká se to vracení spotřební daně u takzvané zelené nafty, kdy dáváme volbu u těch, kteří mají vratku vyšší než 50 000 ročně, zda si vyberou, že to bude na pololetní bázi, anebo si vyberou, že to bude jako doposud na roční bázi. Ta pololetní báze by mohla zvýšit a zlepšit cash flow podniků, které čerpají tuto daňovou výhodu, zelenou naftu. Tam je negativní dopad na státní rozpočet v prvním roce až 800 milionů korun. Jinak je to rozpočtově neutrální akruálně, ale cashově samozřejmě, pokud se ty subjekty rozhodnou, tak v tom daném roce. Budou k tomu potřeba úpravy IT systému, nicméně odhadovaná cena úpravy IT systému pro splnění tohoto požadavku řekl bych zemědělské veřejnosti je 40 000 korun, což si myslím, že není částka, která by měla ohrozit tuto změnu vracení spotřební daně, takzvané zelené nafty. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji, pane ministře.

Než se ujme mikrofonu paní zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Hana Naiclerová, načtu omluvu. Omlouvá se paní poslankyně Kamila Bláhová z pracovních důvodů od 14.30 hodin.

Paní poslankyně, máte slovo. Prosím.

 

Poslankyně Hana Naiclerová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jen krátce doplním pana předkladatele. Vládní návrh byl rozeslán poslancům 28. 6. 2024 a 9. 7. byl předsedkyní Sněmovny navržen na projednání na rozpočtovém výboru jako garančním výboru s tím, že změny vycházejí z podnětu dotčených subjektů a správce daně s cílem snížit administrativní zátěž odstranit právní nejistoty a zefektivnit správu spotřebních daní.

Novela dále obsahuje i terminologické změny, zpřesňuje některá ustanovení zákona, upravuje lhůty pro podávání daňových přiznání a splatnost daně. Navrhovaná účinnost je od 1. ledna 2025 s výjimkou dvou ustanovení, která by byla od 1. července 2025. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které je s přednostním právem přihlášen pan poslanec Radim Fiala, ale nikde ho v tuto chvíli nevidím, proto dalším, kdo se hlásí do obecné rozpravy, je pan poslanec Feranec. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Vážení páni ministři, dámy a pánové, jenom krátce stanovisko za klub ANO. S tím, co říkal pan ministr, naprosto souhlasím. Jedná se o zjednodušení, elektronizaci a tak dále. Nenašli jsme tam žádný problém, ale přesto - to teď myslím v dobrém, pane ministře - bych se pro jistotu zeptal, jestli tam náhodou z toho zákona nevyplyne nějaký nechtěný důsledek, jako se to stalo s návrhem zákona, který souvisel s přijetím zákona o účetnictví. Já to teď myslím v dobrém, neberte to nijak... Ale jinak nemáme problém tento zákon podpořit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Pan ministr, prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Stručná odpověď: ne. Jinak k tomu absurdnímu příběhu. Jestli někdo z bývalých ministrů tvrdí, že on sám čte doprovodně zákon, který mění dvě stě jiných zákonů, co sám promýšlí a sám na to přijde, že tam ta vazba není, tak klobouk dolů, ale podle mě neříká pravdu, pokud to tvrdí. Příběh je o to absurdnější, že na to upozornila Komora daňových poradců čtyři týdny předtím, než to paní poslankyně Schillerová objevila, a mohli jí říct: Ano, máte pravdu, nezamýšlený důsledek, my to opravíme, jsme v připomínkovém řízení. Kdyby to bylo v návrhu schváleném vládou, samozřejmě by ta ironie byla namístě. Ale v pořádku, proč bychom nepoužívali ironii? Vždyť to si myslím, že je docela hezké, když jsme ironičtí a občas se i zasmějeme.

Jinak platí, že až ten návrh ponesu na vládu po vypořádání připomínkového řízení, které v této chvíli probíhá, tak pak už za něj ponesu odpovědnost. Do té doby u doprovodného zákona jsem fakt žádné politické zadání nedával, ani tudy, ani tam. Kdyby ti, co radili paní poslankyni Schillerové, si dočetli RIA, tak by zjistili, že dopad na veřejné rozpočty je negativní. Takže mít heslo "oni vám chtějí zvýšit daně o miliardy ročně, ale dopad na výběr daní bude negativní", ty dvě věty prostě nesedí. Ale stručně řečeno, nic takového tam není.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji, pane ministře. S přednostním právem se hlásí Alena Schillerová. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já jsem nechtěla vystupovat, ten zákon o spotřební dani je pozitivní. (Poslanci v sále diskutují.) Počkám, až si to pánové řeknou, mám čas. Je pozitivní, takže jsem vystupovat nechtěla. Naopak, já tam oceňuji v tom zákoně o spotřební dani, že se tam zjednodušuje administrativa u malých minipivovarů. To je určitě pozitivní. Teď jsem to komentovala i pro jednu z televizí jako pozitivní věc.

K té věci, co jste tady otevřel - no, je to o stylu práce, pane ministře, o stylu práce a o tom, jak se komunikuje s úředníky a jaká se dávají politická zadání. Za mě si nemohli úředníci napsat takhle jasnou politickou věc do zákona, aniž bych o tom věděla. Ona je na padesáti stranách, víte? Tu připomínku nedala jenom Komora daňových poradců, ale také Hospodářská komora a také tam zazněly připomínky ještě od dalších připomínkových míst. Takže on by člověk musel být slepý, aby si toho nevšiml.

Jestliže vám do RIA nedali dopady, tak to samozřejmě může znamenat dvě věci. Buď tady je a není udělaná úplně pořádně, anebo se to odhadnout nedá, protože ono se těžko dá odhadnout, jestli někdo, kdo bude prodávat nemovitost po nějakých dvaceti letech, jestli se rozhodne ji prodat, nebo nerozhodne.

Takže, pane ministře, vám by slušela v tomhle případě, v této lapálii, do které jste se dostal, obrovská pokora, kdy byste řekl: Omlouvám se, nevšiml jsem si toho, je to tak a tak, než se tady kasat a předvádět a říkat, že by si toho jiný ministr financí nevšiml. Jiný ministr financí - mluvíte-li o mně, já se ráda pojmenuji - komunikoval s těmi úředníky. Pokud bych udělala chybu, tak bych to prostě přiznala. To vy neumíte. (Potlesk ze strany poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Než se ujme slova pan ministr, který se hlásí, přečtu omluvy. Helena Langšádlová od 14 hodin z pracovních důvodů a pan ministr Jurečka z pracovních důvodů od 13 hodin.

Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: No, za své chyby se nemám problém omluvit, ale to moje chyba není. Já jsem se to snažil vysvětlit. Kdo chce, rozumí, kdo nechce, hraje tu hru, kterou hrajete vy, paní poslankyně. Když už jste ty úředníky tak skvěle zvládala, škoda že jste zapomněla, jak jste u soudu vypověděla, co jste dělala s tou nezákonně poskytnutou informací, kterou vám ti úředníci přinesli. Na to jste zapomněla? Čerpám z veřejných zdrojů. Musela jste to přečíst, pokud mám věřit veřejným zdrojům, a pak jste řekla, že si nepamatujete. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP