Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(23.30 hodin)
(pokračuje Jiří Mašek)

S tou indexací podle vývoje inflace, si myslím, ta by šla řešit i v případě financování ze státního rozpočtu. A jedna věc, která mně vadí, řekněme politicky, je to průhledné časování, vy jste původně tohleto řešit nechtěli, ta ekonomika vám prostě jako vládě nejde a vy jste se k tomu uvolili až po ukončení voleb do Evropského parlamentu a teď to tlačíte strašně rychle, abyste to stihli od 1. ledna 2025. A podotýkám, že z mého pohledu, ale to berte jako můj pohled, Česká televize i Český rozhlas jsou nyní jasně provládní a v tom kodexu je napsáno, že pokud to není naprosto vyvážené a pokud ten redaktor se nějakým způsobem projeví ve prospěch třeba jedné strany v té diskusi, by se měl vždycky vlastně zastávat toho, v uvozovkách slabšího toho partnera, ne toho vládního, měl by eventuálně ty dotazy dávat směrem k té vládní koalici a být na ni v uvozovkách přísnější. Ale tak to určitě v České televizi ani v Českém rozhlasu nefunguje. Takže prosím, i při té provládnosti dneska, která se určitě ani po volbách prostě neotočí, protože těch souvislostí tam je víc a není to o tom, že ti redaktoři by se změnili a pak zas po volbách, kdyby to dopadlo jináč, že budou zase provládní. Já tam nevidím ten prostor na to, proč tím zatěžovat daňové poplatníky a firmy, které to skutečně v řadě případů nevyužívají, tu službu, a proč tedy to neplatit ze státního rozpočtu s patřičnou kontrolou. Takže je tam možnost, jak ty občany, které zatěžujeme jiným způsobem, tak firmy podpořit.

A to poslední, co tady mám poznámku, budou to sice zase peníze daňových poplatníků, protože i když to půjde ze státního rozpočtu, byly by to peníze daňových poplatníků, ale byly by spravedlivě rozloženy ty náklady, potkali, vlastně by na to přispívali úplně všichni a říkám, je to něco podobného, jako přispíváme na třeba školství, jako přispíváme na platbu za zdravotní pojištěnce a podobně. Já si myslím, že těch alternativ by se tam našlo víc a že financovat ta veřejnoprávní média ze státního rozpočtu je možné. A v každém případě, pokud se něco takového bude dít a pokud k navýšení dojde, ať tím, nebo oním způsobem, tak by to mělo být až po kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu. A v této souvislosti tak, jak je to navrženo, tak samozřejmě nemohu souhlasit s tím a hlasovat pro tento návrh a připojím se k těm, kteří navrhovali jeho vrácení k přepracování. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji a poprosím dalšího řádně přihlášeného, a to je pan poslanec Koten. Ten zde není, takže poprosím dalšího řádně přihlášeného, a to je Radek Rozvoral. Pane poslanče, máte slovo. Jenom podotýkám pro všechny, že je potom dohoda, že skončíme-li dříve, jak před dvanáctou hodinou, tak přerušíme schůzi do zítřka do devíti, pokud bychom jeli až přes dvanáctou, tak skončíme přesně na tu dvanáctou hodinu. Tak prosím.

 

Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně v vážení kolegové, vážení členové vlády, ve svém vystoupení se vyjádřím k projednávanému bodu dnešní mimořádné schůze Poslanecké sněmovny, která má na pořadu jediný bod, tím je projednání novely zákona, kterým se mění zákon o České televizi a Českém rozhlasu. Tuto novelu představilo Ministerstvo kultury v polovině letošního května a podle připravovaného harmonogramu se ještě v červnu návrhem Ministerstva kultury zabývala vláda a dnes je v rámci mimořádné schůze projednávána v prvním čtení zde ve Sněmovně. Postoj celého poslaneckého klubu hnutí SPD je zcela jasný, kdy zásadně nesouhlasíme s vládním návrhem na zvýšení povinných koncesionářských poplatků za Českou televizi a Český rozhlas. Navrhovaná novela mimo jiné navíc navyšuje okruh osob a subjektů, kteří nově budou muset koncesionářské poplatky povinně hradit.

V této novele navrhuje ministr kultury Martin Baxa z ODS zvýšit od ledna 2025 televizní poplatek o 15 korun na 150 korun měsíčně a rozhlasový poplatek o 10 korun na 55 korun měsíčně. Zároveň nově mají poplatek hradit všichni, kteří disponují jakýmkoliv zařízením umožňujícím příjem veřejnoprávních médií, tedy i mobilem, tabletem nebo počítačem. U firem by byla nově zavedená platba podle počtu zaměstnanců. V návrhu osvobodit od platby se navrhuje pouze pro podniky do 24 lidí a osoby samostatně výdělečně činné. Pak už je to ale velké navýšení, když se pro podniky od 25 do 49 zaměstnanců navrhuje platit pětinásobek poplatku, firmy do 99 zaměstnanců desetinásobek a například firmy nad 500 zaměstnanců pak stonásobek. Firmy, které pronajímají auta, by platily rozhlasový poplatek za každý vůz.

Schválením této mediální novely by Česká televize získala již příští rok do svého rozpočtu navíc 865 milionů korun a Český rozhlas pak 331 milionů korun. V letošním roce Česká televize pracuje s rozpočtem ve výši 7,9 miliardy korun a Český rozhlas se sumou 2,37 miliardy korun. Podle návrhu mediální novely by koncesionářské poplatky nově svým nařízením určovala vláda v závislosti na inflaci. Zvýšit by je mohla vždy o 6 %, pokud by od poslední změny inflace překročila 6 %. Návrh navíc prodlužuje osvobození České televizi i Českého rozhlasu od placení daně z přidané hodnoty o tři roky, což u České televize podle generálního ředitele Jana Součka znamená dalších až 400 milionů ročně navíc. Zde zmíním, že ve většině evropských zemí povinný poplatek za veřejnoprávní média vůbec neexistuje, uplatňuje ho pouze třetina členských států Evropské unie a v porovnání podílu těchto poplatků na průměrné mzdě jsou navíc tyto poplatky v České republice třetí nejvyšší v Evropě.

S účinností novely, tedy zvýšením poplatků a dalšími změnami, se počítá od ledna 2025. V hnutí SPD tento vládní návrh odmítáme a navíc dlouhodobě navrhujeme úplné zrušení koncesionářských poplatků a převedení financování České televize a Českého rozhlasu do některé kapitoly státního rozpočtu. Zároveň požadujeme umožnění kontroly jejich hospodaření ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu.

Znovu tedy připomenu, že hnutí SPD dlouhodobě prosazuje zrušení koncesionářských poplatků České televizi a Českému rozhlasu a dlouhodobě navrhujeme jejich financování ze státního rozpočtu a přeměnu na státní příspěvkové organizace. Už samotná skutečnost, že Česká televize hospodaří s rozpočtem vyšším než 7 miliard korun, zatímco konkurenční televize si na sebe musí vydělat samy, pak je rozhodně namístě uvažovat o zrušení koncesionářských poplatků. Hnutí SPD též nesouhlasí, jakou formou jsou dnes voleni radní do České televize a Českého rozhlasu. Tato vládní koalice si všechny tyto změny prosadila, neboť veškeré její iniciativy v tomto směru jsou cíleny k tomu, že ve finále jí tyto veřejné instituce slouží k propagaci vládní politiky, a stále lidem předsouvá například to, jak je důležitá Evropská unie a co vše dělá, aby se občané měli lépe. Viz nutnost opatření vyplývající z Green Dealu, migrační pak Evropské unie, prosazování přijetí eura jako státního platidla a další.

Česká televize, kterou si musí občané nuceně platit, předvádí svými některými pořady zcela flagrantní porušování zákona, který přikazuje vyváženost vysílání. A místo zajímavých rozhovorů, kde zazní oponentní názory, Česká televize nadále utrácí miliony za pořady typu 168 hodin, Reportéři ČT či Newsroom ČT24, kdy redaktoři opakovaně zcela nepodloženě špiní nepohodlné politické oponenty. Na projednávané novele se nám též nelíbí, že Česká televize a Český rozhlas by měli mít možnost si od poskytovatelů internetového připojení vyžádat seznam domácností připojených k internetu, což už kritizovali operátoři. Nová podoba návrhu velké mediální novely se nelíbí zástupcům soukromého mediálního sektoru. ***

 




Přihlásit/registrovat se do ISP