(pokračuje Karel Havlíček)
No a co je zcela zásadní - nezvyšovali jsme žádné daně. Naopak, snižovali jsme daně, i díky tomu, že jsme společnými silami s ODS a s SPD rozhodli o zrušení superhrubé mzdy. Takže toliko k tomu, co jsme činili my, co jste činili i vy.
A já to říkám proto, že vy jste kritizovali naše schodky v době, kdy se zadlužovala naprosto celá Evropa. Všichni to velmi dobře víme. My jsme rostli plus minus přibližně podobně v těch dvou letech, součtově. A já bych to i vzal, vážení členové vlády nebo tehdejší opozice, dnešní koalice, kdybyste v té době nebyli ti, kteří křičeli: Dávejte ještě víc! Vždyť si to musíte vybavit. Mohl bych teď tady říkat všechny ministry, kteří tu byli, pan ministr Stanjura, pan ministr Jurečka, paní předsedkyně Pekarová Adamová a tak dále, pan ministr Rakušan: Dávejte víc, dávejte plošně, dávejte všem! Nedávali jsme zdaleka tolik, k čemu jste nás vy nabádali. Já jsem dopočítal, že kdyby to bylo podle toho, co jste chtěli vy, to znamená... Nechci vám teď připomínat 100 procent z výše nákladů, dokonce někteří tvrdili: Dávejte z výše příjmů, nikoliv tedy výdajů čili nákladů, dávejte to z výnosů - což bylo naprosto brutální. To jsem tehdy odmítnul, protože abych dával někomu, já nevím, příspěvek na řízek, který stojí 500 korun, tak to jsem tedy fakt odmítnul. My mu dáme příspěvek na náklad, kolik ho ten řízek stojí, jinými slovy, podporujme férově, a ne ty, kteří mají v uvozovkách ty nejvyšší výnosy. Ale to už je technikálie, ale dost podstatná. Já tím jenom chci říct, že kdybychom jeli podle tohohle scénáře a dal bych všechny ty myšlenky, které jste nám sem dávali jednu za druhou, tak jsem to dopočítal a zaokrouhlil jsem to na přibližně 200 miliard korun navíc schodek. To je realita, na to jsme neměli, to jsme odmítli. Takže mně nevadí to, že jste křičeli, mně vadí to, že poté jste říkali: Dávali jste moc! - což je pro mě naprosto nepřijatelné. Naprosto. To si úplně odporujete v tomto.
Ještě dovolte, než přejdu k těm opatřením, abych připomněl dobu tornáda, která samozřejmě překvapila všechny, a bylo to, jak jistě víte, naprosto nepředvídatelné, protože přece jenom ty povodně alespoň částečně lze předpokládat, že někdy mohou nastat, protože už jsme je tady měli několikrát. Tornádo byla skutečně rána a jsem přesvědčen, že jsme tehdy zareagovali velmi rychle, velmi dobře a konečně ta odezva byla velmi pozitivní. Ve čtvrtek bylo tornádo, o víkendu byly připravené programy a pět dní poté se vyplácely první zálohy, byly tam mobilní týmy, takové buňky, jak si na to vzpomínám, a tak dále.
A tehdy mimo ty běžné programy, jako je právě mimořádná okamžitá pomoc, která se rozjela, jsme spustili Živel. Tehdy to bylo půl milionu záloha na domácnost, okamžitě podpora 2 miliony, půjčka na 30 let, podnikatelé dostali dotaci okamžitou 1 milion korun na zničenou živnost, odklízecí práce tenkrát 50 000 korun na ruku se dávalo do pěti dnů - nebo ne do pěti, pátý den a dále, abych byl přesný - a 45 milionů nebo do 45 milionů jsme dávali úvěry s nulovým úrokem. Tehdy jsme udělali právě to, co jsem vyrozuměl, že částečně ta vláda může udělat, že jsme okamžitě na to začali dávat peníze ze zdrojů, které byly jakožto evropské dotace, okamžitě jsme získali notifikaci na to. Začali jsme vyřizovat zaměstnavatele, dostávali okamžitě náhrady mezd, a to až na 100 procent, a to na dobu 35 dnů a různé další speciální dotace pro zemědělce, daňové úlevy a tak dále.
A už mířím k meritu věci. Opakuji, že my s tím souhlasit budeme, a k tomu pochopitelně budeme chtít vidět, že to nepůjde pouze na obnovu veřejné infrastruktury - čemuž rozumím, to jsou samozřejmě silnice, dálnice, železnice, školy a tak dále, úřady - ale že se to dotkne i domácností, živnostníků, firem a samozřejmě obcí. Protože když se podíváte na Polsko, na Rakousko a na nás, tak co se týká vyplácení, tam už zpoždění v tuto chvíli je. Nicméně uznávám, že něco už se skutečně vyplácí.
My jsme okamžitě po povodních první den přišli s naším desaterem - je to inspirativní, vy se můžete rozhodnout, jak chcete - vytvořili jsme sadu deseti opatření, která jsme právě dali dohromady z toho, co jsme dávali v rámci tornáda, z toho, co dělají v Polsku, z toho, co dělají v Rakousku. A k tomu, že zde existuje dneska mimořádná okamžitá pomoc a program Živel - mimo jiné tam je třeba si taky dojasnit, kdo za něj dneska bude zodpovídat, jsme bez ministra, tak věřím, že se to tam zvládne s tímhle programem - tak jsme dali dohromady toto desatero.
Když to teď budu brát postupně, musím objektivně uznat, že něco z toho už se fakt realizuje. Před chvílí jsme to slyšeli od pana ministra. Pozastavení splácení úvěrů na bydlení. Podle mě je to dobrá věc. Může se to dělat na bázi vládní garance, případně i nějaké kompenzace ušlých úroků pro banky. Vyrozuměl jsem, že část toho skutečně už dnes jede a že odklady splátek se řeší. Tady je jenom otázka technikálie, protože vždycky je ten ďábel skrytý v detailu. My jsme v době pandemie to udělali tak, že to bylo skutečně plošné. Banky to udělaly všechny, nebylo to, že některá ano, některá ne, protože samozřejmě banky se chovají komerčně, a já tomu i rozumím. Byl to v podstatě vládní program, který to zastavil a který platil automaticky, nikoliv na bázi dobré vůle banky.
Za druhé to bylo okamžité osvobození od poplatků za zničené doklady, stavební řízení a tak dál. Jsou to drobné věci, které možná nezpůsobí žádné zchudnutí, ale v dané situaci je to navýsost solidární. Vyrozuměl jsem, že třeba u kontrolního hlášení už to funguje - to znamená rozšířit to dál a jenom si dát tu práci, aby se vytipovaly všechny doklady, protože pochopitelně úředník, který to tam má před sebou, musí jednat podle instrukcí, které má, a nemůže tak učinit sám, pokud k tomu nemá nějaké nařízení.
Za další to bylo okamžité odpuštění penále, pokut za pozdní odevzdání jakýchkoliv výkazů vůči státním institucím - samozřejmě těch, kterých se to dotýká, to znamená těch, kteří byli postiženi. To jsem zatím nevyčetl nikde, ale je to námět, podle mého názoru smysl to dává. (Poznámka z pléna.) Už funguje taky, tak pokud to funguje, tak je to dobře.
Poté jít polským modelem, kde si dovolili to, že vytvořili úlevy od sociálního a zdravotního pojištění pro dotyčné, zejména tedy osoby samostatně výdělečně činné nebo živnostníky, kterých se to dotklo, a to do konce roku 2024. Teď jsem přesně odcitoval polský model sociálního a zdravotního pojištění, odpuštění pro fyzické osoby, které podnikají.
Poté samozřejmě kurzarbeit. Kurzarbeit z našeho pohledu je nesmírně důležité spustit, konečně proto jsme ho připravovali. Za pár minut mám v kanceláři jednání s panem prezidentem Rafajem, už tam na mě čeká, určitě to probereme rovněž. Za naší vlády jsme kurzarbeit připravili a vždycky jsme říkali: Není to jenom pro pandemii, je to pro mimořádné situace, například povodně. Dneska to vidím. Tak je tady máme, tak je z mého pohledu nezbytně důležité, aby se kurzarbeit ukonal. Já teď nechci hodnotit, co na něm je dobře nebo co je na něm špatně, za chvíli o tom budu hovořit s panem prezidentem. Předběžně mi tvrdil, že to je zatím nějaká otázka kompromisu, že se to na měsíc vyzkouší a poté že se uvidí, jak s tím dál. Pozitivně hodnotím, že se spouští kurzarbeit, ale zatím ho nechci hodnotit definitivně, protože je třeba vidět, jak se to chytne, jaké tam jsou podmínky.
Za další - okamžitě umožnit vyřídit veškeré stavební záležitosti, povolení a tak dále a kroky spojené se stavebním řízením bez povinnosti digitalizace. To by snad rovněž mělo jít, protože ještě za nás jsme připravili - aniž bychom tušili, co nastane - jakési mimořádné opatření pro právě tyhlety situace, že se potom nemusí jít tím běžným, takzvaným pomalým způsobem. To věřím, že by se dalo spustit. Zaregistroval jsem, že snad i pan ministr Bartoš - nebo bývalý ministr Bartoš - naznačoval, že by to šlo.
Za další, což jsem nezaregistroval, všechny dary, které půjdou na podporu a tak dále - a je toho hodně, opravdu, já teď to tady neříkám, protože bych tady chtěl někde ukazovat sám sebe, ale každý z nás, kdo má ruce a nohy, určitě se snaží pomáhat různým obcím a tak dále a sháníme jim přímotopy, sháníme jim peníze, sháníme jim uhlí, sháníme jim štěpku, já nevím co všechno. Je to obrovská vlna solidarity, která jde napříč Českem. Firmy poskytují tyhlety dary, obce poskytují tyhlety dary, tak osvobodit to o veškeré poplatky, daně a tak dále. Myslím si, že to je fér a že na tom nezchudneme.
Za další, což mám ten pocit taky, že začíná vznikat, je režim speciálních úvěrů ideálně bezúročný se zapojením Národní rozvojové banky - konečně proto ji máme - a případně to můžeme i zkombinovat s nějakou dotací na poškozenou nemovitost. Samozřejmě chápu, že stát nemůže suplovat pojišťovnu v tomhletom. Pokud někdo nebyl pojištěn, tak tady stát není od toho, aby si teď sednul a všechno vyřídil za pojišťovnu, to možné není. Je to o citlivém přístupu. Jenom bych byl rád, aby se zohlednilo to, že to opravdu byla v mnoha případech stoletá voda. Zjednodušeně řečeno, když dokážeme připravit Oprav dům po babičce a dáváme na to peníze - já tedy mám, se přiznám, s tímhletím programem docela problém, ale nějak jsem ho přetrpěl - tak proč bychom nemohli připravit v mimořádné situaci Oprav dům po povodni? ***