Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(22.00 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

A já ten graf rád ukážu. Bohužel i ten na první pohled nominálně hezky vypadající rozpočet přes 160 miliard korun, pane ministře, (ukazuje) a vy jste to určitě na sítích viděl, tak v reálné ceně peněz, vážení občané, vážení řidiči, vážení cestující vlakem, bohužel je to pouhých 120,6 miliardy korun, to je opravdu reálná hodnota těch peněz, té částky, kterou tato vláda dává do rozpočtu nebo navrhuje, do rozpočtu dopravy pro rok 2025.

A pokud bychom, a prosím, je to přibližné srovnání, přibližný odhad, protože i inflaci odhadujeme, pokud bychom chtěli se bavit o tom, aby ta nominální, pardon, ta reálná, skutečná hodnota peněz při cenách, které máme ve stavebním sektoru, aspoň vyrovnala, aspoň vyrovnala to, co dokázal zajistit Karel Havlíček s Alenou Schillerovou v roce 2021, tak bychom dneska se museli bavit zhruba o 180 miliardách korun, 180 miliard korun versus 160. Takže to je zařazení do rámce, do toho reálného rámce rostoucí inflace, která prostě tu celkovou částku snižuje.

Další zajímavý pohled na tu celkovou alokaci do resortu dopravy. Vidíme to hned v těch úvodních tabulkách ministerstva velmi často a je to obvykle zvláště... už tady kolegyně není Černochová, u rozpočtu obrany. Tisíckrát jsme zde diskutovali, ještě budeme ta bájná 2 % HDP. Tak se podívejme prosím na poměr rozpočtu resortu dopravy, investic peněz do dopravy k HDP, k hrubému domácímu produktu. Tak vážení, v roce 2020 v covidu to bylo za naší vlády 1,835 procenta.

V roce 2021 to byla 1,705. No a to je, dámy a pánové, v posledním období maximum a největší číslo v poměru k HDP, jakého jsme dosáhli. Reálný výsledek pana ministra Kupky a pana ministra Stanjury v poměru k HDP, rok 2022 1,588, rok 2023 1,461, rok 2024, letos 1,302, a to údajné navýšení v návrhu na rok příští 1,662, takže, pánové, v poměru k HDP, a korektně si řekněme, pan ministr má připraveny ty částky, to rostoucí grafy nominálních hodnot.

Ale všichni to víme, tak, jak se poměřuje ekonomika, výkonnost zemí, jejich zadlužení, výdaje jednotlivých rezortů vůči HDP, a to je ta obrana, to je to, co je standard na celém světě, je poměr k HDP, tak tato vláda od roku 2022 klesá a klesá, v návrhu předvolebním na příští rok malinko stoupla, ale nikdy, nikdy jste nedosáhli těch rekordů za vlády Karla Havlíčka, Aleny Schillerové 1,835 a 1,705 a nedosáhnete to, taková je realita. Děkuji.

Tak, no a pojďme dál. Ta čísla už jsem popsal, říkám si, zamyslím se, jestli to nebylo schválně, že jste viděli jak dopadla digitalizace, jak dopadlo povolování staveb, takže už jste si řekli, že možná ta čísla stačí. Ale to by bylo ošklivé rýpnutí a možná zbytečné, protože tady korektně, abych nebyl jenom kritický, vím, že Martin Kupka se snaží s tou digitalizací pracovat, a hlavně, že má Dopravní a energetický stavební úřad, že aspoň, aspoň naše strategické liniové stavby nějakým způsobem se povolovat daří.

Myslím, že v debatě o rozpočtu asi není potřeba hovořit o zpoždění u PPP projektů, můžeme se k tomu vrátit někde v interpelaci, anebo případně v reakci na pana ministra, ale to, co chci povědět dál, je věc, která nás strašně trápí, a to je ona slavná přepůjčka peněz z Evropské investiční banky, anebo účetní trik, chcete-li. Tak znovu si to zkusme zopakovat. Ale naprosto, naprosto zásadní bod právě v rezortu dopravy, a to je způsob, jakým vláda zachází s dluhy a s financováním právě klíčové oblasti, jako je dopravní infrastruktura.

Páni ministři Kupka a Stanjura si výhodně půjčili od Evropské investiční banky, a to jsme my nikdy nezpochybnili, ta půjčka opravdu se chová, pokud se nepletu, je to v řádu desetin procenta výhodněji, než pokud by stát vydal státní dluhopisy, a potud je to v pořádku a naprosto správně, neudělali bychom to jinak a naopak tak, jak znám Alenu Schillerovou, Andreje Babiše, tak bychom byli honěni a posouváni k tomu, ať takové nástroje hledáme a využijeme, to je, pane ministře, správně. Ale prostě problém je ten, co jste vymysleli, co se s těmi penězi děje dál, a to se jako vaši hezkou, krásnou rétorikou, z toho se, pane ministře, prostě nemůžete vymluvit a nemůžete se z toho vykroutit.

Poprvé v historii České republiky jste použili onen trik přepůjčka, kde Ministerstvo financí tady ty peníze přepůjčilo Ministerstvu dopravy, respektive Státnímu fondu dopravní infrastruktury, a sepsalo s ním smlouvu, finance sepsaly smlouvu o půjčce, přepůjčce, tak, jako když si někdo z nás půjčí, nevím, spotřebitelský úvěr nebo hypotéku, a Státní fond dopravní infrastruktury tady ty peníze bude splácet. A teď ať jsem konkrétní, ať pracujeme s čísly, tak dámy a pánové, vážení občané, uživatelé dopravní infrastruktury, věřte, že tato vláda plánuje na rok 2025 splátku úroků tady z té půjčky, pouhého úroku tady z té půjčky od dopravy směrem k panu ministru Stanjurovi, k drsnému ministru financí, 2,2 miliardy korun, 2,2 miliardy korun, je v tuto chvíli naplánovaná koule na noze resortu dopravy, které bude splácet financím. Jenom proto, aby tato vláda zkreslila deficit toho státního dluhu, ten roční deficit, aby se vešla do těch marketingových čísel a mohla se chlubit, že to celé zvládla, že nepřesáhla své plány.

No a počítáme dál, když se díváme do těch podkladů od Ministerstva dopravy, respektive SFDI, tak plán v tom střednědobém výhledu na rok 2026 je 3,8 miliardy korun anuita plus úroky, které neznáme, můžeme odhadnout nebo tušit, že ty úroky budou stejné. A pane ministře, tohle nám vysvětlete. Vy, když jste přišel do funkce, tak jste hrozně nám myl hlavu, Karlu Havlíčkovi jste myl hlavu za to, jak měl špatně a nekvalitně připravený střednědobý výhled, a co vy teď jste udělal? Vy jste do střednědobého výhledu, jednu z jeho části na rok 2026 naplánoval 3,8 anuita, 2,2 úrok. To znamená zhruba 6 miliard, 6 miliard splátkou z rezortu dopravy vašemu nástupci, nebo vám, nebo komukoliv, kdo tu bude po vás. 6 miliard korun bude platit doprava financím, jako závazek, jako splátku za to, že v minulém, letošním a příštím roce si pánové Stanjura a Fiala opticky vylepšili deficit toho veřejného dluhu, veřejného státního rozpočtu, 6 miliard jste naplánovali, a to sakra, jsou velké peníze, to už je možná polovina dálničního úseku, jsou to skoro v plné výši peníze na slevy ve veřejné dopravě, na železnici a tak dál a tak dál.

Jsou to peníze na dvojky a na trojky krajům, když se koukám na pana hejtmana Bělicu, který teď čeká na nulu, má naplánovanou nulu, tak bylo to čtyři, a na pana hejtmana Kuklu, čekatele, na své ctěné kolegy. Ano, pánové, 6 miliard, které mohly kraje dostat na dvojky a na trojky. V programu, který začal za vlády hnutí ANO, tak pan ministr Kupka kývnul na to, že v roce 2026 nějaký jeho nástupce pošle jako splátku na finance ministru financí. Tohle se vám, pánové, fakt nepovedlo a musíme na to ukazovat a budeme na to ukazovat a za tenhle trik vás budeme kritizovat, jak ten nápad z EIB byl dobrý a jsou to levné peníze. Tak tohle je zkrátka rozpočtový švindl, z kterého nikam, nikam neutečete.

Tak, a už se dostávám do závěru. To moje vystoupení není tak dlouhé. Já když jsem si pročítal, promýšlel to, co je připraveno, tak jsem připraven podat tři pozměňovací návrhy. Teď je rychle budu avizovat a budu za ně bojovat a uvidíme, jestli a jakou získám podporu.

Pozměňovací návrh číslo 1 se týká, a teď vlastně navazuji na to, co jsem řekl před malou chvílí, pro kraje, na opravy silnic II. a III. třídy. Tady rychle připomenu, že ty příspěvky státu krajům na dvojky a na trojky jsou opravdu dobrovolné, to není v žádném zákoně, v žádném memorandu, v žádné vyhlášce ani vládním nařízení, to je prostě dobrovolné rozhodnutí státu. A světe, div se, tady to dobrovolné rozhodnutí připravila a poprvé spustila vláda hnutí ANO, abych byl korektní, koaliční vláda s hnutím ANO, byla to vláda hnutí ANO, sociální demokracie v roce 2015. Rychlý exkurs do historie.

My jsme tu odpovědnost po volbách 2013 přebírali v zimě 2014, sedli jsme si se všemi kraji, bavili jsme se o tom, jaký způsob by byl, řekněme, nejvíc férový, vymysleli jsme to, ať se kraje mezi sebou nehádají, že připravíme jednoduchou excelovskou tabulku, do ní promítneme délku silnic druhé a třetí třídy a podle toho, jakou částku vláda v tom kterém roce uvolní, tu jednoduchým vzorečkem v tom poměru uvolníme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP