Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(22.10 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

Tohle se, vážení, dělo od roku 2015 nepřetržitě, každý rok. Jenom za ta dvě volební období to bylo nějakých 28 miliard korun, páni hejtmani, 28 miliard korun vám stát rozdělil přes SFDI v předchozích vládách s hnutím ANO. Pokud korektně započítám i to letošní nebo toto současné volební období, tak se budeme určitě bavit o nějaké částce přes 40 miliard korun.

A pane ministře, to, kde jste ustoupil, a nerozumím tomu, když říkáte, jak jste odpovědný, jsou to vaše slova, rozpočtová odpovědnost, střednědobé výhledy, zodpovědné hospodaření, vy osobně rád tato slova používáte, jak jste mohl kývnout na to, že v návrhu rozpočtu 2025 je pro kraje nula. Opakují, páni hejtmani a milí cestující po těch silnicích druhé a třetí (?) třídy absolutní nula s argumentem, že toto je navrženo ve změně zákona o RUD, o rozpočtovém určení daní.

Všichni víme, že tento zákon ještě nemá hotové první čtení, všichni víme, že tady pan předseda poslaneckého klubu Benda mluví o tom, že budeme pracovat někde do půlky června, že pak už se stejně nic neudělá. Takže nevím, jestli to je sedm, možná osm měsíců včetně prázdnin, které máme na řadu mnohem těžších a složitějších úkolů. Jinými slovy, ta realita toho, že ten zákon o změně RUD dopadne, a buďme upřímní, není velká. Ta procenta jsou malá. A pan ministr Kupka souhlasí s tím, že v návrhu rozpočtu pro kraje má nulu. A tuším, jaká bude odpověď. Kdyby to náhodou nedopadlo, je to politické rozhodnití, tak my jim to ještě dáme. Super! Takže někdy v červenci, možná v srpnu, už za polovinou stavební sezóny, se najednou kraje dozvědí, že možná nějaké peníze dostanou. Pane ministře, vy jste sám z komunální politiky. Rozpočty, veřejné rozpočty se fakt nedělají v létě toho roku, ty rozpočty jako státní se dělají teď touto dobou a ty kraje to potřebují vědět. Teď vědí nulu, nemají nic, a to je prostě problém. To je ohromná chyba, na kterou vy jste kývl, a se kterou souhlasíte.

A já avizuji, že ten pozměňovací návrh podám a budu bojovat za to - může to být ve dvou variantách - aby kraje získaly v ideálním případě 6 miliard, ale zkusme i variantu 4 miliardy. A pokud, pane ministře, nejste falešný mluvčí, ale myslíte to férově, tak budete jeden z prvních, kdo můj pozměňovací návrh podpoří a vysvětlí, proč ho podporuje. Moc se na to těším.

Pozměňovací návrh číslo 2 se týká ceny dálniční známky , zákona 13 z roku 1997 § 21 a tady prostě jsem kritický. Víte, že jsme kritizovali to skokové navýšení, ten skokový nárůst ceny dálniční známky ještě z loňských 1 500 korun na 2 300 v letošním roce. O víc než polovinu, o osm stovek. Pan ministr Kupka občas používal trochu slabou, trochu chabou protiargumentaci, že přece Kolovratník sám to v roce 2019 navrhoval, a teď se najednou v opozici tváří jinak. Tak Kolovratník znovu rád připomene, že v roce 2019 jsme to řešili se zde přítomnou Alenou Schillerovou, že jsme mluvili o tom, že byl v té době strop na dálniční známku a že jsme slíbili, že ten strop se roky nezměnil a že Alena Schillerová použije možná 100 korun nebo 200 korun, ale fakt ne skokové navýšení. Vy jste se s tím nemazali, dali jste to 2 300. OK, vaše politické rozhodnutí, vy si za něj ponesete politickou odpovědnost.

Ale, pane ministře, to, co jste tam zamontovali opravdu nenápadně, je ona, pozor, dvojitá inflační doložka, ono to zní hezky, když bude inflace vysoká, tak jí zohledníme. Ještě krásněji zní, když se nám dálniční síť rozroste, tak to zohledníme. No, tak si to promítněme do reálných čísel, o 800 na letošní rok 2 300 a v tuto chvíli to vychází, dámy a pánové, o dalších 140 korun, takže 2 440. To je opravdu moc, nezlobte se na mě, to je opravdu moc.

A tahle slova se mi neříkají lehce, protože vím, že 100 procent výnosu z dálniční známky jde zpátky do dopravní infrastruktury, že to stát neprojí, že to jde zpátky do té dopravy, to je silný argument, tak to je. Ale prostě po skoku o 800 korun to znovu navyšovat je od vás nefér. A v době, kdy lidé, a víte to, nejdražší energie, náklady na život, říkáme to tady stále dokola, tu inflaci, ten kolotoč, ten inflační balíček, znovu zvýšit o dalších 140 korun na dálniční známce prostě je špatně.

Takže já navrhnu a řeknu rozumný, kompromisní, věcně kompromisní pozměňovací návrh, který v uvozovkách vymazává nebo pozastavuje tady tu inflační doložku. Ale abych nebyl nařčen, že jsem populistou pouze krátkodobě, pouze na rok. Budu říkat, nebudu snižovat cenu dálniční známky z důvodu, který jsem řekl před chvílí, to stoprocentní výnos dopravy, ale pokusím se najít kompromis. Držme to, prosím, aspoň rok na částce 2 300, tedy zrušme dočasně formou přechodného ustanovení právě to navýšení, ať to na lidi tolik nedopadne.

Snížení příjmů SDFI nebude tak výrazné a věřím, že dopad do peněženek lidí bude mnohem citelnější, že jim zkrátka pomůže. I tady budu zvědav na to, jak se k tomu vládní koalice v případě dopravy v čele s ministrem Kupkou postaví a jak budete, pánové, reagovat.

No a v rychlosti na závěr můj třetí pozměňovací návrh, který v tuto chvíli avizuji, se týká debaty o slevách na jízdném pro veřejnou dopravu. Je to oněch 50 % za této vládní koalice versus 75 %, za vlády hnutí ANO. Tak za prvé povím, pokud od vás, vážení občané, dostaneme důvěru za rok ve volbách, tady veřejně můžeme slíbit 75 % vrátíme - jak pro studenty, tak pro seniory. Zaslouží si to a pro cestování ve veřejné ekologické dopravě není nic lepšího, není nic více funkčního než právě výrazná sleva, která lidem tu veřejnou ekologickou dopravu nabídne. Ale to je debata, která bude až za rok, nevíme, jak dopadnou volby.

Každopádně já se znovu v tomto volebním období, jestli dobře počítám, poprvé, podruhé, možná už počtvrté se pokusím navrhnout navýšení rozpočtu tady pana ministra Kupky v tom smyslu, aby ty náklady, které jsou teď na veřejnou dopravu, na těch 50 %, je to 5,5 miliardy, tak aby byly navýšeny, aby na to pan ministr měl dostatek rozpočtu. A opět, pokud - vidíte, zrovna přišel pan kolega Výborný, který vždy za KDU-ČSL se bil v prsa, že KDU-ČSL je, cituji, cituji, sociálním svědomím této vlády, tak já se těším, jak třeba právě lidovci se vysloví podpůrně a kladně pro můj pozměňovací návrh, který je sociální pro studenty a seniory ve smyslu podpory veřejné dopravy. Pánové, moc se těším na vaše argumenty a na vaše hlasování a děkuji za pozornost. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji. S přednostním právem se v tuto chvíli přihlásil pan ministr Martin Kupka. Po něm s přednostním právem pan předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek. Prosím, máte slovo, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane předsedající, mně to nedá jinak, ale já musím slova Martina Kolovratníka obrátit proti němu. Martine Kolovratníku, buďte chlap, prostřednictvím pana předsedajícího, a řekněte, že jste to zase všechno popletl. Protože jinak se z toho nevymotáte.

Hovoříte o tom, že přepůjčka je věc, za kterou nás budete stále kritizovat, ale to je úplně stejné, jako kdybyste chtěl říct, že nás budete stále kritizovat za PPP projekt, na kterém jste se notabene za svých vládách podíleli. Chová se to úplně stejně, jako se chová ta takzvaná přepůjčka, tedy peníze EIB, protože to znamená úplně totéž. Prostě to v kapitole rozpočtu dopravy bude figurovat v dalších letech. A bude to znamenat samozřejmě navýšení výdajů.

Ale oč tu běží? Přece o to, abychom dokázali splatit historický infrastrukturní dluh a ty stavby postavit. Když jsme tady debatovali o půjčkách, o běžném nástroji, kterým jsou státní dluhopisy, a o rozdílu oproti právě půjčce EIB, tak Ministerstvo financí ladilo jednotlivé tranše a vyhodnocovalo, kdy je to výhodnější pro Českou republiku.

Musím vás potěšit, protože poslední údaje hovoří o tom, že zatímco ten běžný kurz, respektive běžný úrok státních dluhopisů, v současné době se pořád pohybuje kolem 4 %, tak v případě EIB jsme dokonce schopni jít až někam na 2,7 % úroků. To je obrovský rozdíl.

A pro vyhodnocení toho, co je rozumné, co je zdravé a co je vlastně v tuhle chvíli jediné přípustné, je prostě využívat to, co v tomhle případě znamená nižší zátěž občanů České republiky, rozpočtu České republiky. Protože to spolu samozřejmě úzce souvisí. Tak jestli nám chcete tohle vyčítat, tak to ve výsledku znamená, že stojíte proti občanům.

Říkáte, že budete navrhovat další zvýšení slev na jízdném. My jsme se dostali na 50 %, což je objektivně podpora, která je srovnatelná s tím, jak to mají v jiných státech. A která navíc nevytváří v tomto směru nesmyslnou podporu těm, kteří nutně takovou podporu nepotřebují, protože v těch slevách na jízdném jsou logicky jak vysokopříjmové skupiny, tak nízkopříjmové skupiny. V tomto směru typická sleva, která míří neadresně za těmi, kteří to potřebují, i těmi, kteří to objektivně nepotřebují. Takže v každém případě prostě vyšší nesmysluplný krok, který navrhujete. A proč? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP