Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(17.00 hodin)
(pokračuje Mikuláš Bek)
Ze školského zákona i z názoru Nejvyššího správního soudu vyplývá, že filozofických či náboženských a světonázorových hodnot se ve větší či menší míře dotýká celá řada vyučovaných témat, a není proto možné čistě z tohoto důvodu zcela vylučovat žáka z obsahu vzdělávání. Nelze zaměňovat podávání objektivních informací o jakémkoliv tématu, které je v souladu s rámcovým vzdělávacím programem, za vnucování ideologie či konkrétních postojů. Škola skutečně nesmí žákům vnucovat žádnou ideologii, poskytovat návody k politickému rozhodování, zasahovat do jejich intimní sféry či sexuální orientace.
Případný nesouhlas rodičů s vyučovanými tématy tak nemá být důvodem k nedocházení do školy. Zákon stanoví povinnost školní docházky. A dovolte mi závěrem zdůraznit jeden aspekt našeho vzdělávacího systému, který není úplně běžný v evropských zemí, a to je velká možnost svobodné volby školy rodiči a máme školy zřizované různými subjekty, církvemi...
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Pane ministře, musím vás přerušit, už nám uplynul, uplynul čas. (Ministr Bek: Dobře.) Ale určitě bude ještě možnost pokračovat, takže poprosím ještě paní poslankyni.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, možná to, proč to tak rezonuje ve společnosti, je dáno tím, že by takové otázky měly zůstat spíše v osobní rovině, v rovině rodiny než to, aby to propagovala škola, protože mnoho aspektů genderové ideologie zůstává vědecky nepodložených a školy by měly spíše stavět na faktech, nikoliv na ideologiích, a výchova k toleranci nevyžaduje přece propagaci určité ideologie.
Mě by ještě zajímalo, jakým způsobem se pak bude hodnotit efektivita a přínos takové výuky? Existuje nějaký systém zpětné vazby, který by umožnil vyhodnotit reakce jak ze strany žáků, tak rodičů, a popřípadě pak upravit obsah a metodiku té výuky?
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak poprosím pana ministra ještě.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Děkuju za tu doplňující otázku. Já vlastně musím znovu zdůraznit to, co jsem nedořekl. Máme svobodnou volbu školy, máme školy zřizované církvemi, máme školy zřizované soukromými subjekty, máme alternativní školy, školy zřizované obcemi a je zřejmé, že v té pluralitní struktuře škol se projevuje určité hodnotové zakotvení a je jasné, že budou otázky genderu asi pojímány do jisté míry jinak ve škole typu biskupského gymnázia a ve škole, která bude zřizovaná jiným zakladatelským subjektem.
Já ve všech případech ale jsem přesvědčený o tom, že škola nemá se dopouštět jakékoliv indoktrinace, že se má usilovat o objektivní vysvětlování reality, která dnes je ve společnosti polarizována i kolem těchto témat. Nelze to zamlčet, ale na druhé straně nemá jít o nějakou výchovu k ideologii. A tím orgánem, který dohlíží nad dodržováním těch pravidel, je školní inspekce, která nepochybně v šetřeních ve školách věnuje těmto otázkám pozornost a měla by také upozorňovat na případné překračování těch mantinelů, které jsou dány tím rámcovým vzdělávacím programem nebo zákony.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím pana poslance Nachera, který bude interpelovat pana vicepremiéra Jurečku. Prosím.
Poslanec Patrik Nacher: Tak děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já jsem tentokrát zabrousil do vod, které nejsou přímo mojí oblastí v ochraně spotřebitele. Ale týká se to problematiky, která mi tady principiálně vadí, a to jsou, řekněme retroaktivní zásahy, neboli řeknu to ještě jinak, v tomhletom případě to takhle není, ale je to změna pravidel nebo podmínek uprostřed. Týká se to dotací na dětské skupiny a vycházím z informací, které mám od starostů, že tady MPSV vydalo nějaký program, projekt na dotace na dětské skupiny, kde ten termín je do konce, tuším, teď mě nechytejte za slovo, mně jde o tu změnovou věc, do konce října, s tím, že potom od listopadu jsou ty podmínky jiné.
No, a teď ty některé obce prostě stojí před tím rozhodnutím, jestli v těch projektech pokračovat, mimo jiné ta změna je v účtování DPH, jestli tedy v tom pokračovat, ale ony na to ty prostředky nemají, anebo to přerušit a vyhodit z okna to, co do té doby do toho vložily. Já vycházím i mimo jiné, aby to nebyla jenom kritika z opozice ve vztahu ke koalici, ale využívám tuhle interpelaci, abych odcitoval i třeba tady starostu ze STANu Matěje, starosta z Tetína, který píše právě o tom a dokonce vyzývá svoje kolegy, zda by se mohli společně obrátit zástupci z obcí a měst, kteří mají podobný problém jako oni, s dotací na dětskou skupinu a předčasným ukočením této výzvy ze strany MPSV.
Už se jich údajně sešla celá řada. On si potom v dalších těch tweetech stěžuje, že jde doslova o podraz. Takže mě to vyprovokovalo v to, protože já jsem na to i nějakým způsobem reagoval, protože vy víte, že já konzistentně jsem na tohleto reagoval... (Předsedající: Čas.) i třeba u změn u stavebního spoření a podobně, které se týkaly běžících smluv. Děkuju za odpověď.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak poprosím pana vicepremiéra.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Dobré odpoledne, vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, ctěná veřejnosti. Já si dovolím na to reagovat a jsem velmi rád, že na to mohu odpovědět, protože dokonce i na tom twitterovém vláknu pana starosty Hlavatého jsem reagoval, já jsem mu následně i telefonoval, abychom tu věc probrali.
Já chci říct, že my jsme jako MPSV spustili tu výzvu, která je z Národního plánu obnovy 17. 3. 2023, 17. března 2023, a to s termínem podávání žádosti - teď prosím dávat pozor do 15. 11. 2023, do 15. 11. 2023. Tu výzvu jsme následně ještě potom prodloužili do února 2024, do června 2024 a do prosince 2024. Ta alokace výzvy byla na začátku nastavena na 1,7 miliardy korun. S tím, že u této výzvy je možné ten příjem žádostí o podporu uzavřít, pokud je v přijatých žádostech o dotaci dosaženo dvojnásobku alokace, a to bylo dosaženo 15. 9. 2024, 15. 9. 2024.
A my s ohledem na to, jsme vyčerpali veškeré naše finanční národní zdroje, které jsme vyčlenili právě na kofinancování DPH. Je to prakticky jedna ze dvou výzev vůbec ze všech resortů, které tady jsou, kdy ta výzva pokrývá 100 procent nákladů, a ještě DPH. Nenajdete v operačních programech to, aby DPH bylo uznatelným nákladem, a nějaké ministerstvo to vzalo na sebe. My jsme to udělali, ale my jsme vyčerpali tu alokaci, kterou jsme měli v našem rozpočtu MPSV na krytí toho DPH. A já nemám už další finanční zdroje a v tento okamžik to je ještě s tou druhou výzvou za sociál zhruba 700 milionů korun, které kryjeme v rámci toho DPH, kdy to bereme jako uznatelný, uznatelný náklad.
S tím, že jsme okamžitě spustili další výzvu, kterou jsme vypsali 7. 10. Dali jsme tam alokaci 1,5 miliardy korun a k dnešnímu dni, zhruba za ty dva týdny tam už máme 58 projektů v objemu 883 milionů korun, a to i ze stran i malých obcí. Já samozřejmě vnímám skutečnost, že u těch obcí, které mají 120, 150, 200 obyvatel, ta situace je specifická, náročná, také jsem panu starostovi řekl, i mnoha dalším, že ještě se snažím najít nějaké řešení, ale já jsem vlastně ve stejné situaci jako oni.
Rok a půl říkáme, že ta výzva je otevřená, rok a půl říkáme, že ta výzva má nějakou stropovou alokaci, rok a půl říkáme, že vlastně kdo dřív podá tu žádost, tak má tu jistotu, že mu bude ta alokace a ta žádost pokryta, a tedy kladně vyřízená včetně financování. Ale ani já nemám ty zdroje neomezené. Takže tolik vysvětlení, proč se to stalo. Nebylo to retroaktivně, bylo to v souladu s podmínkami a i tím, co jsme avizovali, když jsme opakovaně říkali při té kampani, podejte ty své žádosti co nejdříve, neodkládejte to, a my jsme toto promovali už od toho roku 2023, opakovaně jsme to říkali, a přestože mám naplněn v tento okamžik milník v Národním plánu obnovy, který tam byl dán na počet dětských skupin, a tu kapacitu potřebujeme vybudovat, tak jedeme v tom dál, protože mně osobně záleží na tom, abychom tu nabídku předškolní péče pro děti a jejich rodiče maximálně rozšířili. ***