Neautorizováno!
(14.40 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)
Dětský ombudsman přispěje k rychlejšímu vstupu relevantních orgánů do situace dětí, přispěje k tomu, aby třeba i v případném soudním sporu byl co nejvýrazněji hájen zájem dítěte, a takovou metaforou bych nazvala: dětský ombudsman bude takovým olejem v soukolí, bude promazávat úřední postupy, aby co nejlépe a nejrychleji fungovaly, protože dětem čas běží opravdu velice rychle.
A proto navrhuji, aby bod 146, sněmovní tisk 688, byl zařazen buď pevně za bod 141, sněmovní tisk 660, za novelu zákona o vysokých školách, a sice ve středu 30. 10. Takže jeden návrh - pevné zařazení za bod 141, a pokud by toto neprošlo, druhý návrh na pevné zařazení, a sice za bod 154, kde přitom už ten návrh, vládní návrh zákona o Národní rozvojové bance, má sněmovní číslo 699, čili je to vyšší číslo, nicméně to je takový vstřícný návrh, aby se pevně za bod 154 zařadil bod 146 dětský ombudsman. To by byla druhá věc, protože nemůžeme nechat čekat ty děti, které jsou chycené v pasti různých postupů, které nevyhovují rychlému běhu dětského věku.
A třetí návrh je k sociálně integračnímu podniku, což je bod 142, to je také třetí čtení - opět to tu dlouho leží, opět to je něco, co by mělo být schváleno a jasně, předvídatelně přijato do konce roku. Navrhuji, aby tento bod číslo 142 byl zařazen právě za bod 141, respektive za bod 146, bude-li tam vřazen. Shrnu to tedy: sociálně-integrační podnik opět opět institut, který má podpořit handicapované, zaměstnávání lidí s různým znevýhodněním, je něco, co by mělo být rozhodně a bezpodmínečně do konce tohoto roku schváleno, a já navrhuji pevné zařazení za bod 141, respektive za bod 146, bude-li, za novelu zákona o vysokých školách, zařazen. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji, mám poznamenáno.
Nyní tedy vystoupí paní poslankyně Válková, následuje pan poslanec Novák, paní poslankyně Maříková - toto je další pořadí. Nyní už se všech následujících vystupující týká pětiminutový limit. Prosím.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji, paní předsedkyně. Já to mám značně usnadněné, protože moje předřečnice paní místopředsedkyně Richterová tady řekla argumenty, které jsem chtěla znovu zopakovat jako minule, proč předřadit tisk 688 pod bodem 146, novela zákona o veřejném ochránci práv, která zavádí novou instituci dětského ombudsmana, dopředu. Já to doplním jenom tím, že on má i ty širší kompetence, navrhuje se - a garanční výbor to podporuje, aby mohl zahájit třeba v případech domácího násilí. Tak já myslím, že tady opravdu o tom asi není žádná, když to řeknu takhle lidově, že by to děti nepotřebovaly, takže naprosto souzním s těmi argumenty, které uvedla.
Já jsem to chtěla zařadit jako první bod, ale budiž, daňové zákony nechť mají přednost, takže se připojuji k jejímu návrhu, že by to mohlo být zařazené jako třetí pevně zařazený bod zítra v rámci třetích čtení, to znamená za bod číslo 141, o vysokých školách. To další posunování, to si myslím, že už se potom dostaneme někam úplně jinam, a tenhle tisk, a to garantuji, protože opravdu jsem zpravodajka Sněmovny, pokud se tady k tomu nerozpoutá nějaká vášnivá debata, ale já myslím, že jsme si všechno, hlavně v prvním čtení, už vyříkali, všechno jsme si řekli, máme tady tři návrhy, které se doporučují, ale dobře, pokud se neschválí, nedá se nic dělat. Ale ať už to pustíme dál Senátu, protože je tam samozřejmě už návrh na posun účinnosti u tohoto tisku, tak to bude do půlhodinky, čili pusťme to.
Totéž se týká i posledního návrhu, který tady paní poslankyně, místopředsedkyně Poslanecké sněmovny přednesla. My určitě nebudeme proti tomu, aby právě lidi, kteří jsou s handicapem, čekali zbytečně dlouho na projednání jejich tisku, čili se zase připojujeme k tomu, co tady bylo řečeno. Stačí to takhle? Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, v pořádku. Nyní tedy pan poslanec Novák, následuje paní poslankyně Maříková se dvěma přihláškami.
Prosím, vašich pět minut.
Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já myslím, že to stihnu i rychleji. Kolegyně, kolegové, já jsem vás přišel opětovně, a to hlavně na výzvy, které mi píšou zdravotně postižení občané a spolky, které cvičí asistenční psy, požádat o to, abychom předřadili bod 89, tisk 250, a to jako první bod za pevně zařazené. Jedná se o návrh zákona o některých právech osob se zdravotním postižením, které využívají doprovodu psa se speciálním výcvikem. Ten návrh už jsem předložil v červnu roku 2022 a stále se mi nepodařilo vás, kolegové a kolegyně, přesvědčit k tomu, abychom ho tady projednali.
Jedná se skutečně o to, že řada lidí je v České republice závislá právě na pomoci asistenčních psů, protože pomoc psa jako takového nevyužívají pouze nevidomí, ale třeba i lidé s epilepsií a mnoho dalších, jenže na ty už právě legislativa nemyslí a to chceme napravit.
Určitě se shodneme na tom, že tento zákon, tuto legislativu potřebujeme. Potřebujeme ji skutečně proto, abychom lidem pomohli, abychom jim pomohli lépe žít a lépe bojovat s jejich postižením.
Mimo to, že vláda odmítá tento náš návrh, ministr Jurečka nedávno použil jako kličku to ono známé - my to připravíme kvalitně a lépe na ministerstvu. Toto písemně pan ministr slíbil také mému ctěnému kolegovi Lubomíru Brožovi a následně také na plénu letos v dubnu opět potvrdil, že návrh ze strany ministerstva bude. Nicméně jediné, co jsem k dnešnímu dni dohledal, je vlastně nic.
A proto vás, kolegové, prosím, vzhledem k tomu, že ani vláda, ani ministerstvo nejsou schopné připravit ten zákon, pojďme projednat náš návrh tak, abychom těm lidem skutečně pomohli tak, aby se jim lépe žilo. Moc vám děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní tedy vystoupí paní poslankyně Maříková, která přednese své dva návrhy, a následuje pan poslanec Síla. Já vám budu měřit dvakrát pět minut - pokud je budete potřebovat, tak jenom upozornit na to. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně a kolegové, chtěla bych zařadit jako první bod za pevně zařazené body bod s názvem Genderová ideologie do škol nepatří. K navržení tohoto bodu mě vede skutečnost, že celá řada rodičů omlouvá z výuky genderové ideologie LGBT své děti a jsou nespokojeni, že se vůbec něco takového ve škole vyučuje.
Začněme tím, co vlastně genderová ideologie znamená. Na rozdíl od biologického pohlaví, které je založeno na objektivních biologických faktech, genderová ideologie se zabývá subjektivními představami o tom, jak lidé cítí svou genderovou identitu bez ohledu na biologické skutečnosti. Tato ideologie nabádá k tomu, abychom zpochybňovali přirozené rozdíly mezi muži a ženami, a často vede ke zmatení a nejistotě, zejména u mladých lidí.
Školy by měly být místem, kde se děti učí základním znalostem, kritickému myšlení a respektu k druhým. Úkolem škol není vnášet do jejich života ideologické myšlenky, které mohou narušit jejich přirozený vývoj a vnímání vlastní identity. Děti potřebují čas na to, aby pochopily samy sebe a svět kolem nich, aniž by byly vystaveny nátlaku, aby přijaly koncepty, které mohou být protikladné k jejich vlastním zkušenostem nebo rodinným hodnotám. Navíc vnášení genderové ideologie do škol může způsobit rozkol mezi rodiči a školou.
Rodiče mají právo rozhodovat o tom, jaké hodnoty a přesvědčení jsou jejich dětem předávány. Když školy bez ohledu na rodičovský postoj prosazují určité ideologické koncepty, dochází k narušení této důležité součásti rodičovské zodpovědnosti.
Důležitým aspektem je, že mnoho aspektů genderové ideologie zůstává vědecky nepodložených. Měli bychom být opatrní, než přijmeme a začneme vyučovat teorie, které nejsou podloženy solidními vědeckými výzkumy. Školy by měly stavět na faktech a důkazech, nikoliv na ideologiích, které mohou být módní, ale nejsou nutně pravdivé.***