Neautorizováno!
(17.20 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)
Nyní se navrhuje stanovit jednoznačnou povinnost lékaře ověřit některým z alternativních způsobů, zda pacient, který trpí takovou nemocí, vadou nebo stavem, které by vylučovaly jeho způsobilost nakládat se zbraněmi či municí, je oprávněn zbraň či munici držet, či není. Lze předpokládat, že zcela dominantním způsobem ověření těchto skutečností bude od roku 2026, kdy daný zákon nabývá účinnosti, ztotožnění pacienta prostřednictvím ordinačního systému napojeného na Kmenový registr pacientů a ten bude propojen s Centrálním registrem zbraní. Pokud by však lékař s takovým systémem nepracoval nebo by jeho prostřednictvím skutečnost, zda je pacient držitelem oprávnění nakládat se zbraněmi, střelivem či municí, z jakéhokoliv důvodu neověřil, bude povinen toto ověření provést prostřednictvím aplikace Centrálního registru zbraní nebo přímým dotazem u Policie České republiky.
Další motivací, která přichází právě v pozměňovacím návrhu projednaným i bezpečnostním výborem, je zlepšení způsobu evidence střeliva u podnikatelů a její povinné vedení v Centrálním registru zbraní. Navrhuje se zachovat stávající podobu evidence střeliva u podnikatelů v oboru zbraní a střeliva v Centrálním registru zbraní do konce roku 2027 a od 1. ledna 2028 zavést moderní způsob evidence s využitím globálního identifikačního systému GS1, to je s využitím standardních identifikačních čísel, laicky řečeno - čárových kódů nebo QR kódu. Jde o využití systému již dnes standardně existujícího v obchodní praxi. Nově by tak měla mít policie k dispozici nejenom údaje o ráži a počtu kusů převáděného střeliva, ale i o tom, po jakých jednotkách, po jakých baleních je střelivo prodáváno, kdo je výrobcem daného střeliva a o jaké se jedná konkrétní výrobní provedení.
Na výboru pro bezpečnost jsme v reakci na vyhodnocení loňské tragédie předložili ještě jednu úpravu, kterou pracovní skupině k úpravě zbraňové legislativy - té skupině, která se schází v politické sestavě zástupců všech politických stran plus samozřejmě odborné veřejnosti z širokých profesí - tak této skupině doporučila Policie České republiky ještě jednu změnu. Jedná se o pozměňovací návrh, který byl připravený legislativou Ministerstva vnitra a který by zásadním způsobem omezil držení tlumičů hluku výstřelu tak, že tlumiče určené pro krátké zbraně budou zcela zakázány pro běžné použití a zároveň se výrazně zpřísní nabývání ostatních tlumičů, kdy bude jejich nabytí možné pouze pro použití se zbraní, se kterou již daná osoba legálně nakládá, nebo současně s nabytím dané zbraně.
A teď musím být objektivní a říci i jako předkladatel fakta. Pozměňovací návrhy, o kterých jsem se bavil doteď, byly pozitivně schváleny výborem pro bezpečnost. V tomto případě, k mé lítosti, tomu tak nebylo. Ta změna je podložena reálnými závěry a vyhodnocováním vyšetřování. Zpřísnění nabývání tlumičů, a to je docela zajímavé, je mimo jiné jedním z deseti opatření legislativního i nelegislativního charakteru vybraných z podnětů, které agregovala pracovní skupina Ministerstva vnitra ke zbraňové legislativě. Je zajímavé, že právě záležitost týkající se tlumičů je vůbec nejčastějším návrhem, který zbraňová skupina k dispozici dostala. To znamená, že nejvíce připomínkových míst v rámci naší diskuse zbraňové skupiny právě přišlo s tím, aby byly omezeny tlumiče v té navrhované podobě. Mimochodem, takovým místem byla zmíněná Policie České republiky. To znamená, že to není nějaký návrh lidí, kteří se staví a priori proti zbraním. Dalším místem, které uplatnilo tuto připomínku, je Kancelář prezidenta republiky, také na naší skupině, a osm dalších. Tady máme několik shod v tomto stejném podnětu.
Je potřeba zdůraznit, že tlumiče hluku je možné běžně nabývat držiteli zbrojního oprávnění od roku 2021. Proto jsou i zkušenosti z nedávných událostí pro zhodnocení tohoto rozhodnutí zásadní a já i po té minulé zkušenosti bych skutečně chtěl vyzvat k tomu, abychom předkládali argumenty, abychom vstupovali tady do diskuse, abychom do ní vstupovali věcně, bez emocí. Já tak skutečně nečiním a tady se opravdu opírám celkem pevně o názor nejenom odborníků z Ministerstva vnitra, kteří se dlouhodobě zabývají zbraňovou legislativou, ale i zkušeností Policie České republiky. Kdo se účastní zbraňové skupiny, tak jste mohli vidět i videonahrávky, které se právě používáním zbraní za použití tlumiče a bez něj zabývali. Troufám si říci, že ty argumenty v téhle chvíli svojí relevanci mají. Nebudu se ani bavit o nějakém benchmarkingu a srovnávání s legislativami v jiných evropských zemích. Tady naše zbraňová legislativa dlouhodobě poměrně liberální je. Dlouhodobě také přiznávám, že jsme s tím žádný zásadní problém neměli, a já se domnívám, že zbraňová skupina skutečně, a to bych chtěl ještě jednou podotknout, nepřichází s kroky, které by primárně a na první dobrou schválily každý nápad, který přijde. Těch nápadů - a to kolegové, kteří tam zasedají - byla opravdu celá řada a my jsme celkem odbornou diskusí - a můj názor na začátku byl jiný, a to tady zcela otevřeně přiznávám - jsme třeba došli k názoru, že plošné psychologické testování, plošný psychologický screening by ten kýžený žádaný efekt nepřinesl. My jsme nebyli dogmaticky přesvědčeni o nějakém názoru, který jsme přes názory odborníků prosazovali až do konce. Tady jsme prostě došli k nějakému konsenzu a byli jsme odbornými argumenty přesvědčeni o tom, že náš návrh věcnou podstatu neměl a v praxi by byl těžko aplikovatelný.
Také se objevovaly samozřejmě další a další návrhy na nejrůznější zpřísnění zbraňové legislativy a mohl bych jich jmenovat aspoň pět, které jsme prostě neaplikovali. To neznamená, že jsme sáhli po každém zpřísnění a řekli jsme si: teď se bude všechno měnit dramaticky o 180 stupňů, otočíme náš směr a budeme říkat, že všechno bylo špatně. Rozhodně ne. Snažili jsme se právě s lidmi z Ministerstva vnitra, kteří tu kontinuitu nad daným tématem mají, udržet racionální přístup k té věci. Přesto si ovšem za tímto pozměňovacím návrhem stojím.
Tento pozměňovací návrh oficiálně načtu i v obecné rozpravě jako jeden z předkladatelů, nicméně prosím, kolegyně a kolegové, berte, že jeho věcné zdůvodnění už jsem v podstatě učinil teď v rámci svého úvodního slova.
Možná ještě dodatek k tomu. I podle Policie České republiky tlumiče hluku v kombinaci především s podzvukovým střelivem, zneužité pro páchání trestného činu, jednoznačně komplikují bezpečnostním složkám práci v detekci a nalezení pachatele, snižují schopnost okolí rychle a adekvátně reagovat na nebezpečí, což je základem takzvaného principu USB, to znamená "uteč, schovej se, bojuj", a také mohou výrazně zpomalit vyšetřování skutků, u kterých se policie musí spoléhat na horké stopy.
Zkrátka zde jako zákonodárci stojíme před rozhodnutím, které není jednoduché. Jestli i - a to nepopírám - zodpovědným držitelům zbraní, mimochodem v tomhle případě jich je asi 20 000, upřednostníme uživatelský komfort, či upřednostníme bezpečnostní aspekt, na který v téhle chvíli poukazuji. Já sám po dlouhé diskusi a diskusi s odborníky, nevycházeje pouze z nějakého vnitřního pocitu, budu navrhovat schválení tohoto pozměňovacího návrhu kolegou Petrem Letochou, je tedy ve druhém čtení. ***