Neautorizováno!
(17.10 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)
V tom vládním návrhu zákona se totiž úprava týkala všech asistentů. Pokud jsem dobře viděl, v některých případech to jsou i právnické osoby, jsou to asistenti, kteří mají v uvozovkách úvazek pouze v rozsahu jedné tisícikoruny, tak nebylo by úplně logické, aby všechny tyto osoby spadaly do okruhu lobbovaných. Proto jsem zvolil kritérium osob, které patří v uvozovkách ke kmenovému personálu - ti asistenti, kteří tady jsou za odměnu, která přesahuje víc jak polovinu celkových náhrad poslance, čili bavíme se o nějakých přibližně plus minus 25 000 korun.
A dále se hlásím k návrhu doprovodného usnesení Poslanecké sněmovny k vládnímu návrhu zákona o regulaci lobbování, které jsem přečetl v obecné rozpravě a které je nahráno v systému jako sněmovní dokument 5410. Smyslem toho usnesení je reagovat na situaci, kdy odbor střetu zájmů a boje proti korupci Ministerstva spravedlnosti je dlouhodobě podfinancovaný. Od srpna loňského roku vykonává rovněž dozor nad zákonem o ochraně oznamovatelů, nicméně na jeho výkon před rokem obdrželo pouze dvě systemizovaná místa ve státní službě. Pokud chce stát myslet boj proti korupci vážně, je nutné nejen přijímat kvalitní legislativní opatření, ale také personálně rozvíjet odbor, jehož předmětem činnosti je právě protikorupční politika státu. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda někdo další se ještě hlásí v podrobné rozpravě? Žádnou přihlášku nevidím, v tom případě podrobnou rozpravu končím.
Chci se zeptat pana ministra a pana zpravodaje na závěrečné slovo? Není tomu tak. (Komentář ministra Blažka.)
To samozřejmě nelze, pane ministře, ano. Takže vzhledem k tomu, že nikdo další se nehlásí ani o závěrečná slova, v tom případě končím druhé čtení tohoto návrhu.
Otevírám další bod dnešního jednání a tím je
7.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o regulaci lobbování /sněmovní tisk 650/ - druhé čtení
Z pověření vlády tento návrh zákona uvede i v tomto případě ministr spravedlnosti pan ministr Pavel Blažek. Prosím, pane ministře.
Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji. Podrobněji uvádět není třeba.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji a návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisk 650/1 až 4. Prosím, aby se ujal slova zpravodaj ústavně-právního výboru, pan poslanec Milan Feranec, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.
Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, tak jenom stručně. I tento zákon ústavně-právní výbor několikrát odročil, ale spíš to bylo jenom kvůli tomu, že to byl doprovodný zákon k zákonu o lobbingu. Takže na své schůzi 9. října ústavně-právní výbor přijal usnesení:
"Ústavně-právní výbor
(I.) doporučuje Poslanecké sněmovně parlamentu, aby návrh schválila;
II. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu;
III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podal zprávu o výsledcích projednání tohoto návrhu na schůzi ústavně-právního výboru. Žádné pozměňovací návrhy nebyly projednávány."
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: A já vám moc děkuju, pane zpravodaji.
Otevírám obecnou rozpravu, kde je s přihláškou přihlášena paní poslankyně Eva Decroix. Prosím. (Komentář ministra Blažka.)
Pane ministře, prosím pouze na mikrofon.
Máte slovo.
Poslankyně Eva Decroix: Já vám děkuji, pane místopředsedo, za slovo. Dovolím si přihlásit se k pozměňovacímu návrhu, ke kterému se následně spíš přihlásím v podrobné rozpravě. Jeho účelem je racionalizace lobbistické stopy. Podotýkám lobbistické stopy, protože údaje, které bychráda tímto pozměňovacím návrhem vyňala z lobbistické stopy, nadále zůstávají v registru.
Jako důležité považuji poznamenat to, že tímto pozměňovacím návrhem bychom se měli dostat na praxi, která odpovídá praxi, která je nyní platná v Evropském parlamentu, neboť dle všeho se zdá, že aktuálně tento návrh, jak je předložen, jak se říká lidově, jsme opětovně papežštější než papež, a velmi pravděpodobně lobbistická stopa, jak je nyní navržena, obsahuje údaje, které v praxi ani nejsou realizovatelné. Mimo jiné aktuální návrh obsahuje povinnost, aby bylo zaznamenáno i to, co doznalo činností lobbisty změn, což je velmi složité, neb i když s některými lobbisty jednáme, dojde k jednání, je velmi složité oddělit to, co mělo být účelem toho lobbisty, a současně následně to, co opravdu daný poslanec nahrál, nebo to, k čemu se přihlásil, neb vždy ten výsledný návrh je jakousi směsicí našich vlastních postojů, našich vlastních názorů, případně i jednání s několika dalšími lidmi.
Podrobně se následně přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně, a ptám se, zda někdo další se hlásí ještě do obecné rozpravy? Žádnou takovou žádost nevidím, končím obecnou rozpravu.
Ptám se, zda pan ministr nebo pan zpravodaj chcete závěrečné slovo v tento moment? Není tomu tak.
V tom případě zahajuji podrobnou rozpravu a připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny.
A prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Eva Decroix: Já si dovolím odkázat na to odůvodnění, které jsem nyní přednesla, a současně si dovolím se přihlásit ke sněmovnímu dokumentu 5401, který obsahuje taktéž odůvodnění. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Ještě pan předseda Michálek v podrobné rozpravě. Prosím.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Já se hlásím ke sněmovnímu dokumentu 5398. Je to v doprovodném zákonu změna zákona o účetnictví, kterou se doplňuje do výroční zprávy zpracovávané podle zákona o účetnictví, jak už jsem to avizoval u minulého tisku, přehled o celkových nákladech vynaložených účetní jednotkou na lobbování tak, aby to skutečně bylo transparentní, i co se týče do výdajů vynaložených na lobbování. Podrobnější odůvodnění je potom v písemném vyhotovení. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Ptám se, zda někdo další se hlásíte do podrobné rozpravy? Žádnou takovou žádost nevidím, v tom případě končím podrobnou rozpravu.
Ptám se pana ministra, pana zpravodaje, zda chcete závěrečné slovo? Pan zpravodaj nechce. Pane ministře, chcete závěrečné slovo? Není tomu tak.
V tom případě děkuji a končím druhé čtení tohoto návrhu zákona.
Otevírám další bod dnešního jednání a tím je
9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zbraních a střelivu a zákona o munici /sněmovní tisk 695/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra Vít Rakušan a já vás prosím, pane ministře, abyste se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju za slovo, vážený pane místopředsedo. Dobrý podvečer, vážené kolegyně, vážení kolegové. Předkládaný návrh je změnovým zákonem, který navazuje na schválený zákon o zbraních a střelivu a na zákon o munici, které nabývají účinnosti ke dni 1. ledna 2026. Teprve po přijetí tohoto změnového zákona bude nová právní úprava nakládání se zbraněmi, střelivem a municí v civilní sféře kompletní a její aplikace tak účinná.
Primárně návrh zákona sjednocuje užívanou terminologii a navazující instituty, v některých částech ale také reaguje na nedostatky současné právní úpravy zjištěné v praxi a odstraňuje je. Řada navrhovaných změn povede ke snížení administrativní zátěže, a to jak na straně podnikatelů v oboru zbraní a střeliva, nepodnikatelské veřejnosti, stejně tak na straně orgánů státní správy, zejména pak Policie České republiky. Tím se uvolní kapacity, vytvoří se lepší podmínky pro výkon důležité kontrolní činnosti podle nového zákona o zbraních a střelivu a také zákona o munici.
Další navrhované změny poté směřují k prohloubení elektronizace veškerých procesů, jejich celkovému zjednodušení a k většímu uživatelskému komfortu uživatelů. Ačkoliv samotný tisk v tuto chvíli neobsahuje žádné úpravy, které by bezprostředně reagovaly na tragickou událost z loňského prosince, na základě doporučení Policie České republiky připravilo Ministerstvo vnitra pozměňovací návrhy, které si osvojil výbor pro bezpečnost. Konkrétně se jedná o následující změny: povinnost lékařů prověřit pacienty v Centrálním registru zbraní. Ve schváleném znění nového zákona o zbraních je zakotveno oprávnění ošetřujícího lékaře ověřit v Centrálním registru zbraní, zda je jeho pacient držitelem oprávnění k nakládání se zbraní. ***