Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(19.10 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)

 

Otevírám další sněmovní tisk, je to

 

14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 743/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede pan místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobrý večer, vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové. Pěkně jste přečetl celý ten dlouhý název jednotlivých zákonů, včetně toho sněmovního tisku 743. Jsme ve druhém čtení. Já si dovolím tedy navázat a říci to podstatné, co přináší tato změna.

My se snažíme touto změnou udělat kroky, které povedou k tomu, abychom zpřehlednili celý systém zaměstnávání osob v rámci takzvaného chráněného trhu práce, a to zpřehlednění tedy v oblasti uznávání dalších nákladů zaměstnavatele osob se zdravotním postižením, stanovení takzvaného stropu maximální částky pro zvýšení příspěvku na další náklady zaměstnávání osob se zdravotním postižením, tedy strop pro zvýšení příspěvku bude vztažen k částce mzdového příspěvku za všechny zaměstnance zaměstnavatele, konkrétně půjde o 0,8násobek čtvrtletní částky náležejícího mzdového příspěvku.

Dále upravujeme zakotvení postupu Úřadu práce v případě zahájení trestního řízení proti zaměstnavateli osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce nebo členů jeho statutárního orgánu, a to v souvislosti s poskytováním příspěvku na zaměstnávání těchto osob.

Dále upravujeme diferenciaci výše odvodů prostředků do státního rozpočtu. V případě neplnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením oproti dosavadnímu 2,5násobku průměrné mzdy se navrhuje odstupňování odvodů v závislosti na plnění formou přímého zaměstnávání osoby se zdravotním postižením, a to na 1násobek průměrné mzdy, pokud zaměstnavatel splní povinný podíl alespoň ze 3 % přímým zaměstnáváním, dvounásobek průměrné mzdy, pokud zaměstnavatel splní povinný podíl alespoň z 1 % přímým zaměstnáváním, 3,5násobek průměrné mzdy, pokud zaměstnavatel splní povinný podíl méně než jedním procentem přímým zaměstnáváním.

Dále v oblasti kontroly a postihování nelegálního a zastřeného zaměstnávání se navrhuje v zákoně o inspekci práce zavést možnost orgánu inspekce práce ukládat správní trest zveřejnění rozhodnutí o přestupku, spočívající v umožnění nelegální práce a zastřeném zprostředkování zaměstnávání na úřední desce Státního úřadu inspekce práce po dobu jednoho roku. Právo orgánů inspekce práce v určitých případech pořizovat zvukové, obrazové a zvukově obrazové záznamy bez vědomí kontrolovaných osob a dále možnost inspekčních orgánů ve stanovených případech nezahájit přestupkové řízení, ačkoliv jsou naplněny formální znaky přestupku.

Účinnost je navrhována od 1. ledna 2025.

Dovolím si tedy stručně shrnout. Chceme zpřehlednit systém chráněného trhu práce, nastavit transparentnější pravidla a také zároveň i administrativně přijatelná pro podporu těchto zaměstnavatelů a zároveň také udělat kroky, které povedou k lepší činnosti inspektorátu práce a zároveň také i k lepším možnostem při vymáhání přestupků, které případně jsou realizovány tak, aby inspektorát práce měl možnost získat lépe důkazy a zároveň také mohl objektivně přistupovat k různým situacím a nemusel se třeba zabývat některými naprosto banálními zjištěními, pokud u té kontrolované osoby byla zjištění daleko závažnější. Tak tolik asi stručně okomentování těch návrhů. Děkuju za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taktéž děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednávání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán hospodářskému výboru. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 743/1 až 3.

A já nyní poprosím zpravodajku výboru pro sociální politiku, paní poslankyni Janu Bačíkovou, aby nás informovala o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Bačíková: Já tedy děkuju za slovo, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, já tedy shrnu ten proces. To první čtení proběhlo na 112. schůzi 17. 9. Jak už bylo řečeno, garančním výborem se stal výbor pro sociální politiku. Byla zkrácena lhůta na 30 dnů. Výbor pro sociální politiku na své 53. schůzi projednávání přerušil, aby následně tento bod doprojednal na své další schůzi 9. 10. 2024, kde byly schváleny čtyři pozměňovací návrhy usnesením číslo 202. To usnesení vám bylo doručeno, a já se teda na něj odkazuji. Možná ještě připomenu, že tento tisk projednával i hospodářský výbor.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano, je to tak. A já poprosím zpravodaje hospodářského výboru, pana poslance Ivana Adamce, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru. A vidím, že byla tady změna a byl požádán pan poslanec Vojtěch Munzar, tak já poprosím, aby nás seznámil s tím, jak to probíhalo v hospodářském výboru a seznámil nás případnými pozměňovacími návrhy a také je odůvodnil. Prosím.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, já si dovolím zastoupit omluveného předsedu výboru Ivana Adamce, který byl zpravodajem.

My jsme na hospodářském výboru tento tisk projednali, zabývali jsme se tam zejména dopadem na zaměstnavatele, změn, které předkládá Ministerstvo práce a sociálních věcí, nicméně na výboru nebyl vznesen žádný pozměňovací návrh, proto jsme se žádným pozměňovacím návrhem konkrétním nezabývali a nakonec jsme přijali usnesení, které znáte. Je klasické, že hospodářský výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 743 ve znění předloženého vládního návrhu zákona. Hospodářský výbor zmocnil zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Vážený pane poslanče Munzare, děkuji vám taktéž za přednesenou zprávu.

V tuto chvíli tedy otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil jako první pan poslanec Martin Dlouhý. Pane poslanče, mikrofon je váš. Prosím.

 

Poslanec Martin Dlouhý: Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, můj pozměňovací návrh najdete pod číslem 5260 a týká se regulace účtování příspěvků, kdy pan ministr tady již řekl, že navrhovaný koeficient 0,8 zvýšení příspěvků vůči mzdové složce je již obsažen v tom sněmovním tisku. To omezuje celkovou částku, kterou mohou ti zaměstnavatelé vyčerpat, ale nezamezí to úplně určitému zneužívání, protože vlastně neříkáme, jak je tato částka vyčerpána. Zaměstnanci z Ministerstva práce a sociálních věcí a Úřadu práce nás na jedné schůzce doslova šokovali, když jsme se ptali, kolik se teda vlastně účtuje. Často je to někde kolem 80 či 90 % průměrné mzdy. Ale objevily se i příklady, kdy jsou takový rekordmani, kteří vykázali hodinový náklad ve výši 8 000 korun, což si myslím, že je trošku nehoráznost, protože když si propočítáte 8 000 krát osm hodin, krát dejme tomu 20 dní, tak zjistíte, že celá diskuze o poslaneckých platech, kterou jsme si tady vytrpěli, je zcela zbytečná.

Takže navrhuji spolu s kolegy, s paní kolegyní poslankyní Bačíkovou, s panem Navrátilem a Pavlou Pivoňkou Vaňkovou regulaci, že ten příspěvek může být maximálně do výše průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího roku, za který je o příspěvek žádáno. Účelem tohoto pozměňovacího návrhu je zabránit jistým nehoráznostem, které se dějí. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP