Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(11.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče. Takže si poznamenávám, že ten pozměňovací návrh je vzat zpět. Poprosím pana zpravodaje, aby s tím počítal. Poprosím paní poslankyni Zajíčkovou.

 

Poslankyně Renáta Zajíčková: Dobré skoro poledne, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já bych chtěla ve svém krátkém vystoupení připomenout kromě jiného, že touto novelou vysokoškolského zákona naplňujeme programové prohlášení vlády, ke kterému jsme se zavázali. Tím závazkem bylo, že budeme modernizovat náš vzdělávací systém a to v celé jeho šíři. To znamená od mateřských škol, předškolního vzdělávání, až po terciální, vysokoškolské a návazně celoživotní učení.

Náš vzdělávací systém totiž charakterizuje mnoho nefunkčních a různých přežitých procesů, pravidel, zvyklostí. Proto je potřeba ho modernizovat a přizpůsobit novým potřebám společnosti, novým technologiím a trendům. Z dat různých analýz a studií jednoznačně vyplývá velká neefektivita našeho vzdělávacího systému. Naše školství vyžaduje stále více a více peněz, naše školství dostává stále více a více peněz, ale bohužel tyto peníze velmi často spolkne zastaralý a drahý systém. Důvody jsou natolik vážné, že pokud nebudeme modernizovat náš vzdělávací systém, může se stát, že kvalita našeho vzdělávacího systému napříč všemi stupni bude velmi rychle rapidně klesat.

Chtěla bych připomenout, že v našem volebním období jsme již přijali mnoho užitečných změn. Přijali jsme novelu zákona o pedagogických pracovnících, která jednoznačně pomohla upevnit některé pedagogické pozice v našich sborovnách. Zafixovala se například výši platů učitelů, anebo v době, kdy je obrovský nedostatek pedagogů, učitelů, umožnila ředitelům přijímat i jiné vysokoškolsky vzdělané lidi bez kvalifikace, samozřejmě s podmínkou brzkého dokončení takové kvalifikace.

Dále jsme novelizovali školský zákon, především pasáž, která se týkala přijímacího řízení. Pustili jsme se do projektu digitalizace přijímacího řízení a přes nějaké počáteční peripetie jsme ho do zdárně dokončili. Dneska jednoznačně můžeme říci, že digitalizace přijímacího řízení je všemi aktéry vnímaná velmi pozitivně a vnesla do celého procesu přijímacího řízení daleko více klidu, předvídatelnosti, jednoznačnosti, větší komfort už jenom třeba tím, že studenti mají možnost podávat více přihlášek a podobně.

Kromě této novely školského zákona už teď chystáme další novelu školského zákona, která v sobě bude obsahovat zefektivnění procesů regionálního školství. Zároveň budeme přinášet další změny, které budou zasahovat do školského zákona. Tou podstatnou změnu, kterou, doufám, v tomto volebním období schválíme, je výrazné snížení odkladu. Na tom jsme v uplynulých měsících pracovali i s opozicí a dnes je tedy tento návrh připraven k tomu, aby byl již projednán zde ve Sněmovně.

Dále máme hlasovat dnes ve třetím čtení o novele vysokoškolského zákona, která přináší mnoho podstatných změn. Když jsem o těch změnách přemýšlela, tak jsem je vlastně rozřadila do takových tří skupin. Jsou to změny, které vstupují nebo ovlivňují spíš systém vysokoškolského vzdělávání, zjednodušují určité procesy nebo mění nastavení institucí, viz například zde již několikrát zmiňovaný Národní akreditační úřad nebo vyšší odborné školy.

Další změny míří do útrob samotných vysokých škol, do jejich procesů, do zkvalitňování těch procesů, například v uznávání výsledků zahraničního vzdělávání. Jsou to změny, které zasáhnou přijímací řízení a kritéria přijímacího řízení. Jsou to změny, které zasáhnou doktorandské studium, ale třeba jsou to změny, které se vztahují i k bezpečnosti na vysokých školách.

Třetí oblastí změn jsou změny, které ovlivní především studenty jako takové. To znamená, jsou to změny, které budou mít pozitivní vliv na studium jako takové. Ovlivní tedy konzumenty vysokoškolského vzdělávání. Tady mohu zmínit jako příklad výraznou pozitivní změnu finančních podmínek pro studenty doktorského studia, nebo se zavádí touto novelou například studentské úvěry, úlevy pro těhotné, nebo se ruší povinnost stanovit poplatky za cizojazyčné studium.

Jak už tady zaznělo, proběhlo mnoho hodin projednávání této novely. Navíc některé změny jsou diskutovány již řadu let a jednoznačně se z terénu ozývá volání po jejich realizaci. Já vlastně z politického hlediska rozumím rozčarování tady opozice nad tím, že přinášíme novelu vysokoškolského zákona a chtěla bych připomenout, že to byla právě současná opozice, která v minulých obdobích měla mnoho příležitostí přijít se změnami a Poslanecké sněmovně novelu vysokoškolského zákona předložit. To, jak víme, se bohužel nestalo. V minulém období žádná novela vysokoškolského zákona nebyla předložena, neprobíhaly ani diskuse, po kterých teď tady opoziční poslanci volají, a kritizují nás za to, že jsme to dostatečně nediskutovali. Nic takového se v minulém období také nekonalo. To i přesto, že se minulá vláda ve svém programovém prohlášení ke změnám zavázala.

Mohu citovat z programového prohlášení minulé vlády z roku 2018: "Při řízení a financování systému veřejného vysokého školství budeme klást větší důraz na kvalitu a výkon a budeme významněji zohledňovat celospolečenskou potřebnost některých profesí." Tak jak vidíte, z tohoto můžeme usoudit, že předchozí vláda také chtěla klást důraz nebo kladla důraz, nebo měla takové předsevzetí, že bude klást důraz, na kvalitu a výkon vysokých škol, ale bohužel legislativou pro to podmínky nepřipravila.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, touto novelou samozřejmě naše práce nekončí. Je zodpovědností nás všech, abychom reflektovali novou skutečnost, novou realitu a tu promítli do další a větší novely vysokoškolského zákona, kterou musíme v následujícím období společně připravit a uskutečnit, společně schválit. Děkuji a budu věřit, že všechny smysluplné pozměňovací návrhy a celý zákon dnes budou schváleny.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Další z řádně přihlášených je pan poslanec Jan Berki. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Berki: Pane předsedající, děkuji. Jenom na úvod si dovolím, vaším prostřednictvím, jedno vysvětlení. Neodpovídám ve faktických poznámkách, protože si dlouhodobě myslím, že k tomu neslouží faktické poznámky. Proto jsem si to nechával do svého vystoupení. Pokusím se odpovědět.

Druhá věc, za kterou se omlouvám - už jsem to říkal několikrát - jsem trošku impulsivní, možná to jsou ty moje maďarské geny. Proto tam občas tančím, a proto nechodím hned na mikrofon, protože vím, že bych občas říkal něco, co nechci tou formou potom říkat. Tak jenom na vysvětlení, proč tam tančím.

Teď se pokusím ve stručnosti... Já se s dovolením nebudu vracet k tomu projednávání a podobně, protože to by tam zase zanášelo emoce, kterým rozumím, ale pokusím se soustředit na věcnou stránku věci. U vyšších odborných škol - on to už částečně naznačil pan ministr - hlavní motiv je ten, že my již v současné době absolventy vyšších odborných škol v tom terciálním vzdělávání vykazujeme. Náš návrh nedělá v tuto chvíli v tom systému nic jiného, než že na straně státu mění toho, kdo kontroluje vstup a průběh v tom vzdělávání. Doteď to dělala Akreditační komise, která byla pod MŠMT, nyní to bude dělat úřad, který skutečně dohlíží na terciální vzdělávání. Stejně tak průběžnou kontrolu, kterou dělala Česká školní inspekce, bude dělat Národní akreditační úřad.

V tuto chvíli se ale nic nemění na způsobu financování. V tuto chvíli se nemění nic na tom, kdo vydává standardy. To je pořád v rukou ministerstva. Já vůbec neříkám, že se diskuze nepovede, ale v tuto chvíli bylo jedinou snahou skutečně ve chvíli, kdy to vykazujeme v terciálním vzdělávání, aby ten, kdo dohlíží na vstup a výstup podle pravidel, které ale bude stanovovat nadále ministerstvo, kontroloval úřad, který je k tomu určen. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP