Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(11.50 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)
O tom se samozřejmě v jednáních předcházejících podání návrhu dlouze debatovalo a obdobně i energetické paušály. Tak to samotné zavedení je v pořádku, to je dobře, ale opět jde o něco, co bude podle našeho názoru třeba vylaďovat, ať už do zohledňování stavu budovy, nebo zohledňování i lokality. To se může všechno na spotřebě energií totiž projevit.
My tedy vidíme jaksi řadu možností, jak do budoucna uvažovat o těchto konkrétních aspektech této navržené dávky. Nicméně co bude z našeho pohledu neméně důležité, bude dobré navázání na avizované navýšení podpory v nezaměstnanosti na 80 procent předchozího výdělku. To je velmi důležitá věc. Je to něco, co by mělo omezit propad příjmů při ztrátě zaměstnání. Mohlo by to významně pomoci mobilitě pracovního trhu i většímu pocitu jistoty u těch, kdo novou práci hledají. Osvědčilo se to v řadě západních zemí. A hladké fungování i této takzvané superdávky bude provázané s tím, aby byla přijata tato změna, navýšení podpory v nezaměstnanosti na výrazně vyšší podíl předchozího výdělku v prvních dvou, respektive třech měsících nezaměstnanosti, než jak je tomu nyní.
Já bych závěrem, poté, co jsem nastínila oblasti, kde vidíme problémy, kde bychom rádi se o tom dál bavili, kde bychom rádi, aby došlo k vyjasnění některých otázek, které jsem, myslím, celkem předvídatelně nastínila, protože odborné týmy už od nás tyto výhrady slyšely v průběhu měsíců a měsíců příprav, tak bych ráda shrnula tím, že jsem opravdu velmi ráda, že se podařilo vyjednat i s naším, myslím, významným vkladem zohlednění péče o dítě v rodinách samoživitelek a samoživitelů do sedmi let věku, jinými slovy, to, aby lidé, kteří jsou sami, pečují o malé dítě, a to malé dítě je často nemocné, nebyli ohroženi náhlým propadem státní podpory jenom proto, že dítě překročilo hranici tří let nebo čtyř let věku. Právě to, že mezi čtvrtým a sedmým rokem věku začíná chodit dítě typicky do školek, dětských skupin a bývá nemocné, protože se tam setkává s větším množstvím různých dalších virů a bakterií, to je prostě fakt - a tady to adaptační období je za nás velmi dobře, že v tom návrhu je, a jsme rádi, že jsme ho mohli prosadit.
Co je z dalších důležitých věcí - bylo přislíbeno sepsání metodiky pro využití takzvané mimořádné okamžité pomoci, mopky, z moci úřední. To bylo také na náš podnět a chceme, aby se to opravdu stalo co nejdříve - tak na to apeluji, popřípadě úprava výše zápočtu příjmů u OSVČ pro účely stanovení rozhodného příjmu. Tam jsme také rádi, že jsme na tom měli svůj podíl.
Stejně tak jsme velmi důrazně vyjednávali, aby se mezi zranitelné osoby vrátili osoby ve druhém stupni invalidity, a jsme rádi za to, že se tak stalo. To byla také naše připomínka. Konečně u definice zranitelnosti byla provedena taková úprava, která umožní například přijetí takzvaného pátého stupně příspěvku na péči, aniž by byla nutná další změna tohoto zákona o dávce státní sociální podpory. Na tom chci ukázat, že jsme o svých připomínkách přemýšleli i koncepčně, aby ten zákon fungoval co nejuniverzálněji v okamžiku, kdy se třeba podaří prosadit systémovou, individualizovanou podporu pro handicapované lidi s nejvyšší potřebou péče, takzvaný pátý stupeň. Dnes je tam takzvaný stupeň IV. plus pro lidi, kteří jsou v domácím prostředí.
Z dalších dobrých věcí, které jsme navrhovali a které byly přijaty, zmíním, že byla odstraněna vazba na trvalé bydliště jako institut - nebo se zjednodušil proces přiznání dávky u určitých typů bydlení - nebo byl zkrácen termín pro opětovnou žádost na tři měsíce - či (?) u majetkového testu, anebo bylo zachováno, ta možnost institutu zvláštního příjemce a možnost přímé úhrady. Stejně tak na vládě byla dojednána úprava, aby byl co největší soulad s ochranou osobních údajů právě u sankcí za školní nedocházku, ale to už jsem zmínila, že samo o sobě ustanovení, které budí velké otazníky, a u nás dlouhodobě to bylo mezi připomínkami.
A nyní, úplně na závěr, jedna připomínka, která - se domníváme - nemusí být špatně záměrem, ale nebude fungovat ta věc prakticky, v realitě naší země, a to je, že se tam zavádí něco, čemu se dá říci neschopenka i pro lidi, kteří (ji) doposud nepotřebovali. A tento druh neschopenky je tam stanovený v § 14 odst. 2, potom v § 52 a 53 - narazí na to, že podle statistik zhruba milion lidí nemá vlastního praktického lékaře. Čili my se dostaneme k tomu, že realizace nového typu neschopenek, praxe, kdy lidi, kteří nemají nemocenské pojištění, ale vykazují nějakou pracovní aktivitu pro účely získání pracovního bonusu, tak budou nově muset dodávat potvrzení o nemoci od praktického lékaře. A ano, principiálně to může být v pořádku. Jenom chceme upozornit, že v běžné životní realitě, kdy zhruba milion lidí svého praktického lékaře nemá, tohle může narazit na dost velkou potíž. Ale přála bych si, aby tomu tak nebylo, aby třeba i jednání o tomto návrhu zákona přispělo k tomu, aby tento druh neschopenek třeba přispěl, že tito lidé svého praktického lékaře získají. Ale protože jich je málo, tak ta pravděpodobnost - to si přiznejme - není úplně vysoká.
Já nyní budu velmi ráda, pokud pan ministr okomentuje některé z aspektů, co už zazněly, zejména opravdu bych ráda zdůraznila nutnost jednání k tomu, jakým způsobem přistupovat vůči posuzování částky příjmů u osob v oddlužení. Všechny expertní připomínky k tomuto směřovaly. A zdůraznila bych, že zcela souzním s tím, co říkal i pan ministr v závěru projevu, že nejde o žádné prvoplánové úspory, ale o to, aby se dlouhodobě práce vyplatila a systém byl jednodušší a fungoval. A já právě proto, že je to takto koncepčně připravovaný systém, jsem na úvod poděkovala a chci i na závěr znovu poděkovat týmu, který na tom ty tisíce hodin strávil. To nic nemění na tom, že své připomínky máme, budeme je uplatňovat, ale myslím, že tu práci je fér ocenit. Děkuju.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkujeme. Budeme pokračovat v obecné rozpravě. Další přihlášenou paní poslankyně Babišová. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Andrea Babišová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Kolegyně, kolegové, dámy a pánové, pane ministře, chtěla bych ze začátku poděkovat za to, že jste opravdu do toho řízli a že jste začali něco s tím dělat. V naší společnosti rezonuje dlouhodobý názor o tom, že dochází u nás k velkému zneužívání sociálních dávek. Ač na to průzkumy neukazují, tak prostě v povědomí lidí se tato větička o tom, že dochází ke zneužívání, samozřejmě stále drží - a tak jednoduše ji vymazat z povědomí našich občanů nepůjde.
Kdo má majetek nebo vyšší příjmy, nebude čerpat dávky. Zabráníme tomu. S heslem "Konec zneužívání dávek" jste nám představil začátkem února letošního roku vlastně návrh reformy sociálních dávek pro nejchudší Čechy. Možná jsem to řekla špatně, takhle to možná vyznělo, za to se omlouvám, přesto si myslím, že je to paradox, protože podle expertů na sociální problematiku by se to dalo považovat spíš jako plytké politické heslo, protože v Česku se dávky téměř nezneužívají. ***