Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(18.30 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)
Nicméně v návrhu rozpočtu je 8. Když se podíváte - a součástí tohoto pozměňovacího návrhu je tabulka i grafy, abyste si to mohli vizualizovat, abyste to i viděli, aby to nebylo jenom slovně, tak tam vidíte, že v roce 2016 šlo pro spotřebitelské organizace 14 milionů, následující rok 14, 14, 14, v roce 2020 - 19, v roce 2021 - 15 a pak už to šlo dolů: 2022 - 8, 2023 -8, 2024 -8, v návrhu je 8. To znamená, inflace jde nahoru, podněty ze strany spotřebitelů jdou nahoru, bavíme se tady v průměru o 71 tisících poskytnutých rad ročně, 71 000, ale ty peníze jdou dolů. To znamená, z toho vychází tedy logicky ten pozměňovací návrh, to je těch 15 milionů, 8 plus 15 - 23. Když vezmeme, že tam šlo 19 milionů už v roce 2020 a přičteme tam tu inflaci, tak jsme někde na 25 milionech. My jsme si řekli, že tam dáme těch milionů 23 a tím se to vyváží.
Ještě pod čarou bych tady připomněl, že tato Sněmovna tady schválila institut hromadného řízení, laicky řečeno hromadné žaloby. I ty je potřeba nějakým způsobem financovat. To v současné době z těch programů, které tam jsou vypsány, nejde sice, ale ani ty spotřebitelské organizace si nemohou vytvářet rezervy, protože dostávají vlastně od Ministerstva průmyslu a obchodu o polovinu méně, než dostávaly předtím. Ještě říkám před tím, než byla ta inflace.
To znamená, máme tady úplně novou problematiku hromadného řízení. Já jsem vás tady před tím varoval, že na to nebudou finance, a tady je nějaká možnost, jak udělat první vstřícný krok, aby ty velké spotřebitelské organizace ty prostředky měly. Pro vaši představu přečtu některé, možná je budete znát: dTest, Sdružení obrany spotřebitelů, Sdružení českých spotřebitelů, Generation Europe, Asociace občanských poraden a podobně. Takže celostátně, vesměs celostátně působící spotřebitelské organizace.
Mimochodem, podpora spotřebitelských organizací je také důležitým tématem Evropské unie. Zástupci spotřebitelských organizací jsou členy evropských zastřešujících spotřebitelských organizací. Takže když se pořád odvoláváme na tu Evropskou unii, tak je potřeba říct, že tohle byla jedna z priorit nebo je jedna z priorit.
Jinak součástí toho pozměňovacího návrhu máte, jak jsem řekl, i grafy, kde vidíte krásně ten zub, jak to propadlo, jak ty příspěvky, které tam jdou, jdou dolů, ale počet podnětů od spotřebitelů roste.
Takže tolik i zdůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu. Takže v rekapitulaci: pozměňovací návrh Patrika Nachera a ministra průmyslu Vlčka pod číslem 5552. Já vám děkuju za jeho podporu, a jak jsem řekl, nějaký politický statement k rozpočtu jako celku si nechám na třetí čtení, tak, jak to má být. Děkuju za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní tedy pan poslanec David Pražák a připraví se pan poslanec Igor Hendrych. Jestliže není řečník přítomen, tak já jej dám na konec seznamu a poprosím pana poslance Igora Hendrycha, aby vystoupil, a připraví se pan poslanec Milan Wenzl. Prosím.
Poslanec Igor Hendrych: Děkuji vám za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové, já jsem si dovolil představit pozměňovací návrh, který jsem vložil do systému a který je evidován jako sněmovní dokument 5597 a jehož spoluautory se mnou jsou paní poslankyně Helena Válková, pan poslanec Radek Vondráček a pan poslanec Josef Bělica. Já nejdříve přečtu, o co jde, a následně se pustím do odůvodnění.
Odst. 1. V kapitole 336 Ministerstvo spravedlnosti se zvyšují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem a specifického ukazatele Výdaje - výdajový blok, Výdaje justiční část, a průřezových ukazatelů Platy zaměstnanců a Ostatní platby za provedenou práci a Platy zaměstnanců v pracovním poměru, vyjma zaměstnanců na služebních místech, o částku 65 852 159 korun.
Dále v odst. 2 v kapitole 398 Všeobecná pokladní správa se snižují výdaje souhrnného ukazatele Výdaje celkem a specifického ukazatele Výdaje - vládní rozpočtová rezerva o částku 65 852 159 korun.
Odst. 3. Současně dochází k úpravě odpovídajících částí návrhu zákona včetně příloh.
A nyní odůvodnění. Já jsem tady s podobně koncipovaným pozměňovacím návrhem vystupoval přesně před rokem, kdy jsme schvalovali rozpočet na rok 2024, a v principu se jedná o to, že mám ambici, aby se Ministerstvo spravedlnosti už konečně zamyslelo nad tím, že pokud chce prosazovat komplexní novelu trestního zákoníku, o které jsem slyšel, že už by brzy měla být představena poslancům a měla by jít do výboru, která má právě tu ambici, aby se snižoval - prostřednictvím úpravy některých paragrafů, snižování trestních sazeb v trestním zákoníku - aby se snižoval počet vězňů v České republice, kterých je skutečně enormní počet, a patříme k absolutní špičce v Evropě, v Evropské unii dlouhodobě, tak by zároveň mělo docházet k tomu, že se přemýšlí nad tím, jakým způsobem vlastně budou ti lidé, nebo kdo se bude v podstatě podílet na dozoru nad jejich alternativními tresty, protože se nepředpokládá, že nebudou potrestáni vůbec, ale bude docházet ve zvýšené míře k tomu, že budou u soudu padat jiné než nepodmíněné tresty a budou to velice často tresty, které bude muset mít pod dohledem Probační a mediační služba.
Mě to celkem překvapuje dlouhodobě, že na jedné straně se tady vytváří vcelku žádaná a poptávaná norma tak, aby se změnila část toho trestního zákoníku, ale zároveň se vůbec nepřemýšlí nad tím, kdo vlastně bude nad těmi alternativními tresty dohlížet, protože aktuální stav je takový, že Probační a mediační služba České republiky má pouze 533 úředníků, respektive tak je to naplánováno v rozpočtu na rok 2025, což k mému překvapení navíc je ještě o 5,75 pracovníka méně než v letošním roce. To souvisí potom možná s nějakou otázkou na interpelaci, jak je to možné vlastně, že v podstatě nejenom, že se nenavyšují stavy těchto úředníků, ale dokonce se mírně, mírně snižují, a přitom tito lidé jsou velice zatíženi. V podstatě připadá průměrný počet případů na jednoho zaměstnance, respektive na jednoho úředníka či asistenta Probační a mediační služby, okolo sto případů ročně, a dokonce i samo ministerstvo ústy svých náměstků, kdy jsem byl přítomen na mnoha jednáních, tvrdí, že je to stav opravdu neutěšený a že těch případů by měla být polovina ideálně, možná padesát, aby kvalita a efektivita v podstatě výsledku práce těchto úředníků byla na požadované úrovni.
Probační a mediační služba už je nyní přetížena, už nyní je přetížena a dochází k tomu, že z té služby odcházejí lidé. Dříve to byla vždycky srdeční záležitost pro lidi, kteří v ní pracovali, nebylo snadné se do té služby dostat, a ne proto, že by to byla nějak extrémně dobře placená práce, ale že byla skutečně prestižní a pracovali tam srdcaři. Ti srdcaři už dneska bohužel odcházejí a v některých regionech, zejména v Praze, je problém dokonce obsadit pracovní místa a dochází k fluktuaci, která je nevídaná. To je stav, který je v podstatě dnes, a chystá se nám právě ta již několikrát zmiňovaná komplexní novela trestní politiky, která by je měla v podstatě zatížit ještě více. Takže pro mě obrovské překvapení, že se nepracuje paralelně i s tím, že se posílí tato část de facto státní správy.
To je v podstatě meritem mého pozměňovacího návrhu, kdy navrhuji ty finanční prostředky, které jsem tady již uvedl, by měly dostačovat na to, aby mohlo být zaplaceno zhruba sto úředníků Probační a mediační služby tak, aby vlastně ty náročné úkoly, které pro ně budou vyplývat a vyplývají už nyní, mohli splnit. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní tedy vystoupí pan poslanec Milan Wenzl, připraví se paní poslankyně Ivana Mádlová. Prosím. ***