Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(11.00 hodin)
(pokračuje Andrej Babiš)
To je škoda, že do toho nezapočítali i tu šedou ekonomiku. Možná ty firmy, které zaměstnávají tyto lidi načerno a platí je v keši na ruku a neodvádějí.
Predikce růstu mezd. Pro rok 2024 je vyměřovací základ navýšen na na základě predikce růstu mezd od Ministerstva financí. Tato predikce je však zatížena nejistotou a může vést k nepřesnému odhadu pojistného. Dále. Domodelovaný počet pracovníků. Pro rok 2024 je počet pracovníků navýšen na základě nárůstu průměrného počtu informačních karet. Tato metoda je nepřesná a může vést k nepřesnému odhadu pojistného. Daň z příjmu fyzických osob. A zase je to model, zase je to něco, poradenská firma, model nějaký. Pro rok 2023 je daň z příjmu modelována na základě decilového rozložení průměrného vyměřovacího základu. Pro roky 2022 a 2024 je použito rozložení za rok 2023 s korekcí. Tato metoda je nepřesná a může vést k nepřesnému odhadu daně z příjmu.
Vůbec nechápu, proč tyhle parametry tam vcházejí. No, DPH, prosím vás, DPH. Tak mě by zajímalo, jak někdo může spočítat, kolik DPH vlastně je příjem za útraty Ukrajinců nebo důchodců nebo nějaké jiné kategorie lidí. Jak? Nerozumím. Takže je to jenom zase, jenom zase totální nesmysl. A ta DPH je modelována na základě dat Českého statistického úřadu o spotřebních výdajích nejchudších 20 procent domácností. No úplně neuvěřitelné. Tato metoda je nepřesná, protože spotřební výdaje uprchlíků se mohou lišit od spotřebních výdajů nejchudších domácnosti.
Odhad počtu uprchlíků. Počet uprchlíků je odhadován na základě udělené dočasné ochrany s korekcí. Tato metoda je nepřesná a může vést k nepřesnému odhadu DPH. Ale já vůbec nechápu, proč to DPH tam jde. Spotřební daň, zase je to nějaký model. Spotřební daň na dospělého občana České republiky se používá na uprchlíky.
Čist kalkulace by byla, kolik nás to stálo a kolik jsme za to dostali. Ale tady nejde o to, že pokud by to bylo naopak, že bychom to kritizovali, tady nejde o to - tady jde o to, že tahle vláda si tady vypočítává nějaké nesmysly, říká to a v podstatě by měla říct ano, tak to je, uděláme všechno pro to, aby to bylo transparentní, aby to nikdo nezneužíval. A samozřejmě že my ty Ukrajince tady potřebujeme. Před válkou, ano, přišli, jsou vítáni, jsou důležití. České stavebnictví bez Ukrajinců můžou zavřít. A díkybohu jsou všude. V Čestlicích, v Hypernově, když nakupuju, u pokladny je většinou Ukrajinka. Všechny je znám, jsou přátelské, máme je rádi, nemám s tím problém. Ať mají stejné povinnosti a závazky jako Češi, jako občané České republiky! Ne že někteří to zneužívají tak, jak jsem o tom mluvil. O to tady jde. Jde tady o to, abchom zkrátka měli přehled, kdo tady je, jak se chová, a pokud samozřejmě se chová podle našich zákonů, když všechno dodržuje, no tak to je fajn. A ne že potom, když my se na to ptáme, tak tady se postaví Jurečka a vykládá, že my je nemáme rádi. Ne - máme je rádi, máme ji rádi, ale my chceme zkrátka, aby se chovali, aby měli stejná práva, jako to bylo u té generace, co přišla do války. I sami ti Ukrajinci, kteří sem přišli před válkou, se nestačili divit tou aktivistickou politikou. Zdarma zoo, zdarma... Ano, já chápu. Bylo jim potřeba pomoct, pomohli jsme jim, ano. A my jsme byli první ze všech politických uskupení tady. Takže tady ten zbytečný ministr měl starost, jak jsem dával ta eura! No, dával jsem to asi na patnáctkrát, pane kolego, já vím, jaký je limit na keš, ne? (Obrací se k prázdné lavici ministrů.) Zbytečný ten ministr z Úřadu vlády. Vy ne. (Na ministra Blažka přicházejícího na své místo.) Tamten, a není tu. (Oba se smějí.)
Takže co vy tady jako řešíte? Co tady jako řešíte? Proč vy tady říkáte lidem věci, které nedávají smysl? Daň z příjmu právnických osob, jo? Zase model McKinsey, ne? A jak? Energetické daně, jo?
Takže závěr z toho je, že metodika výpočtu bilance, kde pan premiér s Jurečkou tvrdí, jak je to pro nás výhodné - já teďka to nezpochybňuju, já jen říkám to, že ta vláda zase tady manipuluje. A navíc oni samozřejmě tomu nerozumí, protože pan premiér ekonomice nerozumí. Metodika výpočtu bilance obsahuje řadu odhadů a proximací, které mohou vést k nepřesnému odhadu příjmů a výdajů. Je nutné si uvědomit omezení této metodiky a interpretovat výsledky s opatrností. Pro přesnější odhad by bylo nutné získat detailnější data o uprchlících. Ale vy ta data máte. Jediná relevantní data jsou zdravotnictví. Naše zdravotnictví je skvělé a samozřejmě ti Ukrajinci to umí porovnat. Proto všichni chodí do našich nemocnic, chodí. A chodí tam z titulu toho, že tady pracují, odvádějí nebo jsou státní pojištěnci. Není problém. Ale tam máte začít. A zkrátka já ta čísla mám z těch zdravotních pojišťoven a ta čísla nesedí. Nesedí a jenom tady vykládáte nějaké věci. A potom, když my se na to ptáme - a samozřejmě, pro naše lidi jste nikdy takovou metodu nepoužili. Proč tady vykládal pan Stanjura, že důchodci jsou škoda a všichni ostatní zaměstnanci, které jste zdanili a zkrátka oni všichni to platí, my všichni to platíme, tak aspoň byste měli ubrat z té propagandy a spočítat to normálně. Normálně, logicky. Bez těchto nějakých simulací a nějakých poradců, kteří, nevím, kolik jste jim dali peněz, ale zkrátka to vysvětlení pana Jurečky pro nás není dostatečné.
Nevím, jestli vláda ví, ale měli jsme povodně tady bohužel. Tady mám takovou výzvu. Píšou tu: "Vážené poslankyně, vážení poslanci, vážené členky a členové vlády České republiky, obracíme se na vás jménem asociace Obnova 2024, která sdružuje podnikatele, samosprávy a obyvatele Moravskoslezského kraje postiženého zářijovými povodněmi. Tyto ničivé povodně způsobily rozsáhlé škody na majetku, infrastruktuře a životech obyvatel a zároveň obnažily systémové nedostatky v realizaci klíčových protipovodňových opatření. Nyní máte možnost tuto situaci změnit. Návrh státního rozpočtu na rok 2025 tomu však nenasvědčuje a řešení situace v Moravskoslezském kraji opomíjí za a) 10 miliard bez jednoznačného zacílení. V návrhu rozpočtu na rok 2025 je sice alokováno 10 miliard korun na pomoc regionům postiženým živelnými pohromami, avšak tyto prostředky nejsou účelově vázány na konkrétní opatření. Národní rozpočtová rada správně upozorňuje, že tato nejasnost zvyšuje riziko jejich zneužití pro nesouvisející výdaje. Za b) žádný plán protipovodňových opatření pro Moravskoslezský kraj. Co je ještě horší, návrh státního rozpočtu na rok 2025 postrádá jakoukoliv alokaci prostředků na preventivní protipovodňová opatření pro Moravskoslezský kraj." Bylo strašně zajímavé, že když jsem byl týden na Moravě, tak samozřejmě pan Výborný všude zakazuje, aby, my jsme se chtěli dozvědět na Povodí Odry, co vlastně bude, jaký je plán, ale to není jako ojedinělé u této koalice, že nám zakazují vůbec mluvit s úředníky. To je úplně normální. Jenom abyste věděli, vážení spoluobčané.
Takže tam není alokace na preventivní protipovodňová opatření pro Moravskoslezský region. V návrhu rozpočtu vidíme neadresné transfery na financování projektu vodohospodářské infrastruktury v rámci Národního plánu obnovy. No, ty škody jsou údajně 50 miliard, v Moravskoslezském kraji jsou škody Povodí Odry 6 miliard, škody na majetku kraje a obcí 22 miliard. No, takže tam není, není zde však ani jedna adresná zmínka o potřebě investovat do konkrétních opatření v Moravskoslezském kraji. ***