Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(16.40 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)

To je skutečně povedený kousek v uvozovkách a my jsme na to upozorňovali hned na začátku. Vláda Petra Fialy přes všechny tyto rekordní a mimořádné příjmy vyrobila toto rekordní astronomické zadlužení. Mimochodem, často v souvislosti se státním rozpočtem a s jeho deficitem se hovoří o takzvaných mandatorních výdajích, tedy o výdajích, které jsou povinné ze zákona, a dalších právních norem. Klasicky jde o nejrůznější sociální transfery typu důchodů, nemocenské, podpory v nezaměstnanosti a podobně. Často slyšíme a čteme, že tyto výdaje eskalovaly do nebetyčných výšin, a je třeba je snížit a omezit například zvyšováním věku odchodu do důchodu či snížením poměru důchodu vůči předchozí mzdě seniorů, což zde vládní poslanci proti nám nedávno schválili.

Ovšem pozor, například v roce 2014 byl poměr těchto mandatorních výdajů vůči hrubému domácímu produktu 21 procent. A jak tomu bylo v loňském roce? Úplně stejně, poměr mandatorních výdajů vůči celkovému objemu našeho hrubého domácího produktu byl i v roce 2023 21 procent, mimochodem to samé platí pro poměr objemu výdajů na důchody vůči HDP. Stále je to po celých posledních 10 let cirka 9 procent. Skutečným tedy problémem je tudíž eskalace nemandatorních, tedy zbytných rozpočtových, výdajů typu nejrůznějších plateb do zahraničí, a dotačních transferů, takzvané dotační ekonomiky, tedy hlavně neinvestičních dotací privátním subjektům, ať už jde o byznysové aktéry nebo takzvané neziskové organizace s politickou agendou a tedy s politickým vlivem v České republice, právě těch, kteří je platí. Zase to ještě později více rozvedu v konkrétních číslech.

Problémem ještě větším a podstatnějším, především ze střednědobého a dlouhodobého hlediska, je pak stagnace a pokles našeho hospodářského výkonu, který je i podle guvernéra České národní banky hluboko pod svým potenciálem. Příčin tohoto stavu je více a všechny lze postupně odstranit a budeme je muset odstranit, pokud se nechceme propadnout do pozice ekonomicky rozvojové země s vysokým podílem občanů v příjmové chudobě, kam ale také pomalu směřujeme, možná už ani ne pomalu. Ano, mluvím hlavně o regulacích ekonomiky, podnikání a energetiky, nařízeními a směrnicemi Evropské unie. Je to zhouba, je to zhouba pro náš průmysl a pro naši budoucnost. Typickým příkladem je škodlivá společenská energetická politika Evropské unie, opřená o likvidaci některých levných energetických zdrojů skrze zločinný spekulativní systém emisních povolenek. O obchodování elektřiny a plynu přes komoditní burzy a o další šílená opatření Green Dealu, pro která zástupci Fialovy vlády hlasuji v orgánech Evropské unie jako na běžícím pásu. My jsme zde nebo já jsem zde před tímto bodem navrhoval mimořádný bod, aby Česká republika odstoupila od Klimatické dohody v Paříži, od Pařížské dohody o klimatu a vystoupila z toho systému obchodování s emisními povolenkami, protože je to obrovský proinflační tlak, všechno to zdražuje, zdražuje to energii a přispívá to k deindustrializaci České republiky a ke zničení zemědělství a hospodářství České republice. Ale pojďme dál. Zákaz výroby aut se spalovacími motory, emisní povolenky na motorová paliva a na vytápění domácností, které nás čekají, povinné zateplování budov a další věci, to jsou skutečné zdroje propadu české ekonomiky. A bude ještě hůř a jsem přesvědčen, že to nesmíme dopustit. Zbavme se této zátěže a obnovíme tak ekonomický růst České republiky a prosperitu a zvýšíme příjmy státního rozpočtu bez jakéhokoliv zvyšování daní.

Ještě krátce k těm neinvestičním dotacím, cituji z loňské výroční zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu, tedy podle mě nejvyšší kontrolní autority v zemi. Skutečný smysl rozpočtových dotací nahradil formalismus, ministerstva v drtivé většině případů podporují neúčelné a neefektivní projekty. Dotace na průmyslový výzkum činily v roce 2022 10 miliard korun, příslušné projekty ale ve většině kontrolovaných případů nevedly k naplnění jejich deklarovaných ekonomických přínosů v praxi. To znamená - dali jsme 10 miliard na vědu, výzkum, inovace a nepřinesly ani korunu, ani korunu, neprojevilo se to prostě v ekonomice. U prověřovaných projektů byly po třech letech od jejich ukončení skutečné tržby na desetině plánovaných hodnot.

A to je pouze jedna dotační položka nebo dotační titul, jak se moderně říká. My prostě začínáme dávat peníze na ideologii, na něco, co nám nepřinese ani korunu zpátky. Nikdo to nekontroluje a je to obrovská chyba, která se nám samozřejmě v budoucnu vymstí, ale pojďme dále ke zprávě Nejvyššího kontrolního úřadu a k dotační ekonomice. Cituji dále: "Dotace jsou často ze státního rozpočtu poskytovány na projekty, které nemají absolutně žádný pozitivní dopad a přínos pro společnost." To neříkám já, to říká Nejvyšší kontrolní úřad. "Systém dotací je rozsáhlý, nepřehledný, neřiditelný a administrativně náročný." Taky zase do toho vstoupím, do té citace, víte, kolik je státních úředníků, kteří přerovnávají dotace zleva doprava, zprava doleva, kontrolují, administrují? 30 000 minimálně, to znamená 30 miliard korun, které na ně každý rok vynakládáme.

Ale pojďme zpátky ke zprávě Nejvyššího kontrolního úřadu. Již opakovaně ve veřejné diskusi o tomto návrhu státního rozpočtu zaznělo, že je sestaven nepravdivě, pardon, tak to už je po citaci. Již opakovaně ve veřejné diskusi o tomto návrhu státního rozpočtu zaznělo, že je sestaven nepravdivě, protože výrazně nadhodnocuje některé rozpočtové příjmy a současně nezohledňuje mnohé povinné veřejné výdaje. Obojí v součtu v řádu vyšších desítek miliard korun, uvádí to Národní rozpočtová rada vlády, ekonomičtí poradci prezidenta republiky a vůbec drtivá většina nezávislých ekonomů. Tak, co k tomu návrhu rozpočtu ještě víc říct, než když se k tomu takhle vyjádří NKÚ, když se k tomu vyjádří Národní rozpočtová rada vlády, a všichni říkají, že velmi diplomaticky, že je to nereálný rozpočet a říkají to prostě proto, že je to pravda. Navíc reálně hrozí i to, že skutečný růst české ekonomiky bude nižší, než jaký vláda při sestavování rozpočtu předpokládala, což bude znamenat další razantní propad veřejných příjmů. I Česká národní banka před pár dny revidovala svoji predikci vývoje české ekonomiky na příští rok směrem dolů, skutečný schodek rozpočtu na příští rok tak může klidně překročit i 300 miliard korun. Ještě k těm příjmům, u toho rozpočtu jsou predikovány příjmy ve výši 2,7 procentního bodu HDP. Já jsem přesvědčen, že toho Česká republika bohužel, a znovu říkám, bohužel, nemůže nikdy dosáhnout.

Letošní rok byl predikován růst HDP o 2,4 procentního bodu, jsme na nula... 2,4 procentního bodu... jsme na, pane ministře, na kolika jsme? Na 0,7 nebo 0,6 (Stanjura mluví mimo mikrofon.), byl predikován 1,1? No, bude celá jedna a teď jsme 0,7. Tak uvidíme, ale v každém případě rozpočet na rok 2025, predikce 2,7 procentního bodu, a nejenom z důvodu České republiky, ale také z důvodu geopolitického, protože Německo se potýká s obrovskými ekonomickými problémy poklesu růstu ekonomiky a my jsme prostě na Německo maximálně navázáni, nehledáme žádné jiné trhy, na to vláda rezignovala. A jestliže bude klesat Německo, a bohužel zatím klesá, tak se to musí bohužel projevit i v české ekonomice. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP