Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(17.00 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)
Celkové příjmy se v příštím roce mají zvednout z 1,94 na 2,086 miliardy korun, což je proti bilionu korun, což je proti letošnímu roku vzestup o 7,5 procenta. To je skoro třikrát rychlejší růst, než kolik mají stoupnout ceny, než kolik bude inflace. Důvodem je markantní růst daní z rozhodnutí této vlády. A čísla mluví jasně: inkaso daně z příjmů fyzických osob má stoupnout o téměř 19 procent, u daně z příjmu právnických osob o 13,5 procenta, u DPH o 7 procent. Deficit rozpočtu se nesnižuje proto, že by vláda omezovala výdaje a šetřila, tak jak to sama říkala před tím, než se dostala k moci a než se stala vládou. Ty naopak proti letošnímu roku stoupají o 126 miliard korun. Výdaje stoupají o 126 miliard korun, tedy o 5,7 procenta. Téměř dvakrát rychleji rychleji, než má být očekávaný růst cen.
Ani takto však vláda neplní svůj slib, že bude meziročně snižovat deficit o 1 procentní bod HDP ročně. Kdyby ho dodržela, musel by schodek klesnout minimálně o 70 miliard. Skutečnost není ani na třetině této sumy. Výdaje na důchody a sociální dávky se zvedají meziročně o 3 procenta, tedy jen mírně rychleji, než má činit očekávaný vzestup cen, tedy inflace. Jsou velmi podobné. To zvyšování důchodů je velmi podobné jako inflace. Koneckonců dneska se zvyšuje a dosahuje podle mě někde hodnoty okolo 2,4 procenta.
Výdaje na platy rostou o 2,2 procenta, tedy ani tolik jako inflace. Kde tedy rostou výdaje nejrychleji? No, hádejte! Ano, hádáte správně, v oblasti neinvestičních transferů, tedy dotací. O 35 procent například v segmentu dotací neziskovým a podobným osobám. Neziskovým osobám - těch, které tady uplatňují vliv i jiných zemí, jiných států a jiných organizací. Z 19,7 miliardy na 26,7 miliardy korun neziskovky. Téměř 30 miliard v příštím roce. O 72 procent rostou výdaje na dotace podnikatelům z loňských 7,5 miliardy na 13 miliard korun.
Dámy a pánové, vláda slibovala snižování rozpočtového deficitu a strukturálního salda, slibovala nám všem nezvyšování daní a slibovala konec dotačního byznysu. Návrh státního rozpočtu na rok 2025 jde ve všech těchto ukazatelích přesně opačným směrem. Bohužel ke škodě České republiky. Proto poslanci hnutí SPD tento návrh státního rozpočtu pro rok 2025 nemohou podpořit a budeme hlasovat proti tomuto návrhu. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců SPD.)
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji a nyní je přihlášen s přednostním právem pan poslanec Jan Hrnčíř, který vystoupí se stanoviskem poslaneckého klubu hnutí SPD. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, kolegyně, kolegové, dovolte mi říci pár slov k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2025. Je toho více, co mu vyčítám, ovšem nejvíce a zásadně fakt, že postrádá úplnost, pravdivost a věrohodnost. Návrh rozpočtu se absolutně neopírá o reálná čísla a o platnou legislativu, což jej samozřejmě automaticky diskvalifikuje z možnosti úvahy o jeho podpoře. Podle mého názoru tento návrh rozpočtu schválit nelze, neboť i když je rozpočet sám o sobě dle definice plán, musí se ten plán opírat o reálná data a účinnou legislativu, a to se v tomto případě neděje.
Vláda hodlá protlačit jakýsi nástřel, kde jsou výrazným způsobem nadhodnoceny příjmy a na druhé straně zase podhodnoceny výdaje. Je to tedy nikoliv plán, ale pouhé přání, které nemá oporu v realitě, ale ve zbožných modlitbách Petra Fialy a Zbyňka Stanjury. Věrohodné je to asi stejně, jako když pan premiér sliboval nejdéle do pěti let zajistit pro naše občany stejné platy, jako mají v Německu. Jaká je realita? Propast mezi platy v České republice a v Německu se v posledních letech zvětšuje. Pan premiér se zjevně řídí heslem, že nikdo nemůže občanům naší republiky dát tolik, kolik on jim může slíbit. A velmi podobně je na tom i dnes projednávaný návrh rozpočtu, tedy nereálný a nevěrohodný.
Jeho problematičnost koneckonců namítá i Národní rozpočtová rada, která jej doslova rozcupovala. Jen připomenu, že Národní rozpočtovou radu tvoří ekonomové, kteří jsou určeni pomáhat vládě v ekonomických otázkách a při přípravě rozpočtu. Jejich názor a varování je tedy nutné vzít velice vážně. Že tak vláda neučinila, je přinejmenším alarmující.
Dalším ekonomy namítaným faktem je, že takto nevěrohodně sestavený rozpočet může poškodit vnímání České republiky na finančních trzích. Ani tento velice závažný argument vláda nevzala v potaz. Toto je hlavní a pro mne nepřekonatelný důvod, proč vládní návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2025 nelze podpořit.
Dále je to skutečnost, že i přes přijetí takzvaného konsolidačního balíčku, který z kapes daňových poplatníků jen v tomto a příštím roce vytáhne dohromady cirka 150 miliard korun navíc, nedochází v tomto poměru ke slibované konsolidaci veřejných financí. Stále se počítá s daní z mimořádných zisků, aniž by docházelo ke kompenzaci mimořádných nákladů za energie pro spotřebitele. Vláda peníze lidem doslova sebere a pak je utratí. To je neuvěřitelná podlost a výsměch občanům této země.
Dluh České republiky za čtyři roky vládnutí této hrůzovlády se navýší o těžko uvěřitelný 1 bilion a 150 miliard korun. To je absolutní rekord v české historii a v kontextu slíbeného efektu takzvaného konsolidačního balíčku, vládních škrtů, takzvané důchodové reformy a dalších vládních zásahů nepřijatelné, hanebné a ostudné. Je ostudné, že vláda, která odírá daňové poplatníky, zároveň bezprecedentně navyšuje naprosto zbytné výdaje na Úřad vlády a zároveň snižuje naopak vysoce potřebné výdaje na investice a výdaje na vědu a výzkum.
Dalším ostudným navýšením je vládní návrh na zvýšení platů politiků. Vláda, která ožebračila důchodce takzvanou důchodovou reformou, která zvedla věkovou hranici odchodu do důchodu, a zároveň změnila vzorec, podle kterého se budou vypočítávat důchody tak, že dojde k jejich snížení, vláda, která likviduje podnikatele zvyšováním daní, živnostníky zvyšováním povinných odvodů a pracující lidi škrty v odečitatelných položkách, má tu neuvěřitelnou drzost si sama sobě navrhnout zvýšení platů. Za co? Za to, že reálné mzdy poklesly, ekonomika se potácí daleko pod očekáváním a lidé se mají stále hůř? Je pravdou to, co říkají lidé, že vláda skutečně prosadí platy, jako mají v Německu, ovšem jen a pouze sama pro sebe.
Já i hnutí SPD trváme na zmrazení platů politiků, protože toto je jediná možná cesta. Pokud tvrdíte, že je nutné šetřit, pokud nutíte občany netopit, nosit dva svetry a péci kuře napůl se sousedy, pokud prosazujete konsolidační balíčky a důchodové deformy, tak přece nemůžete myslet vážně toto navýšení svých vlastních platů. Ukažte občanům, že úspory myslíte vážně, a začnete u sebe. Zejména když i tak původně vysoký schodek rozpočtu musel být ještě navýšen kvůli schválené pomoci oblastem zasaženým povodněmi, což je naopak výdaj, který je samozřejmě oprávněný a potřebný. Nicméně i kvůli tomuto navýšení se nyní bavíme o plánovaném schodku ve výši astronomických 241 miliard korun. Navíc se jedná o schodek, který je výsledkem velmi špatně, neúplně, nepravdivě a nevěrohodně sestaveného rozpočtu. Mně tedy nezbývá nic jiného, a stejně tak i klubu SPD, tento návrh nepodpořit. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, vyměnili jsme se v řízení schůze.
Budeme pokračovat v obecné rozpravě, která je otevřena, a jako první vystoupí pan poslanec Patrik Nacher, připraví se pan poslanec Robert Králíček, paní poslankyně Margita Balaštíková a další řádně přihlášení. Máte slovo, pane poslanče. ***