Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(20.30 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)

Zároveň na té trase nebude zastavovat jenom na těch známých kamenných zastávkách, ale na jiných vhodných místech. Znamená to, že s vynaložením menšího objemu veřejných prostředků je možné zajistit požadovanou dopravu. Nevozit vzduch ve velkých autobusech, ale v tomto směru ušít veřejnou dopravu na míru potřebám veřejnosti. I s ohledem na to, že některé kraje se tou cestou vydaly, a tady se ukazuje zcela jednoznačně, že tato nová podoba veřejné dopravy se těší zájmu cestujících, je efektivní, je potřeba to opravdu do české legislativy vložit tak, aby to bylo možné provozovat a financovat z veřejných rozpočtů s jednoznačným cílem ve výsledku ušetřit veřejné prostředky a zajistit co nejkvalitnější službu.

Dále ten návrh zahrnuje celkem šest opatření směřujících ke zrušení, zjednodušení nebo k přesunu některých agend v působnosti Ministerstva dopravy s tím, že nově například Ministerstvu zahraničních věcí připadne kompetence k registraci diplomatických vozidel.

Zároveň rušíme vydávání řidičských oprávnění členům diplomatických sborů zahraničních misí s tím, že uznáme jejich jízdní doklady z jejich domovské země. I to znamená jednoznačné zjednodušení pro fungování úřadů a pro fungování státní správy.

Dále navrhuje ten zákon, ta novela, několik konkrétních kroků k zefektivnění výkonu kontroly a vynucování povinností podle zákona o silniční dopravě či zákona o pozemních komunikacích či zákona o silniční provozu. Například dochází k revizi právní úpravy výběru kaucí, která se týká především zahraničních osob, a také zjednodušuje postup při doručování písemností do ciziny v rámci přestupkového řízení. I tohle je důležitý bod pro to, aby se měřilo domácím a zahraničním dopravcům stejným metrem.

Důležitá úprava se týká takzvaných tatraktorů, což je česká specialita, tatraktory jsou vozidla s povolenou hmotností nad 3,5 tuny a s konstrukční rychlostí 80 kilometrů nebo vyšší, která jsou ale schválená jako traktory. Nově by pro ně měla platit stejná pravidla, aby nedocházelo ke zneužívání institutu tatraktorů a vztahovalo se na ně povinnost platit mýto a řídit je s řidičským oprávněním pro skupinu C nebo C1. S tím, že celý ten návrh by zároveň měl umožnit v rezortu dopravy zjednodušení některých postupů, efektivnější výkon činnosti a v tomto směru také přináší inspiraci ze zahraničí, z Polska, z Německa, kde právě existence podobné inspekce znamená dosažení lepšího výkonu práva z hlediska těch, kteří pravidelně překračují některá pravidla, zejména hmotnostní limity.

Zároveň bych chtěl požádat pak o zkrácení lhůty - ale samozřejmě ten návrh přednesu - pro projednání v garančním výboru a v dalších výborech na 30 dnů. Děkuji mnohokrát za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, vyměnili jsme se v řízení schůze.

Budeme pokračovat projednávání bodu a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Stanislav Blaha. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Stanislav Blaha: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, ten sněmovní tisk, který právě začínáme projednávat, velmi podrobně představil pan ministr. Já si tedy dovolím zkrátit svoji zprávu rekapitulací toho, že tento zákon přináší do našeho právního systému dvě důležité změny. To jsou opravdu ty nejdůležitější změny, které tento zákon obsahuje. Za prvé je to tedy zavedení inspekce silniční dopravy, jejíž kompetence tady popsal podrobně pan ministr. A já jenom znovu zdůrazním, že se nejedná o vytvoření nového úřadu, ale o transformaci. Nejsou s tím tudíž spojeny žádné náklady ani nový úřednický aparát. Další významná změna je zavedení poptávkové dopravy. Je to určitě vhodný hodný doplněk té linkové dopravy, kterou dnes provozují kraje či města. Jak to celé funguje, tady také zaznělo z úst pana ministra. Nebudu zdržovat tím podrobným popisem. A v této chvíli bych asi tímto skončil svoji zpravodajskou zprávu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Eviduji faktickou poznámku pana poslance Jaromíra Dědečka, ale faktické poznámky v současné době není možné dávat, protože ty reagují na probíhající rozpravu, tak se omlouvám, ale faktickou poznámku smažu, a až začne probíhat rozprava, tak je možné se přihlásit s faktickou poznámkou.

Otevírám rozpravu. Jako první vystoupí pan poslanec Antonín Tesařík, jako další paní poslankyně Zuzana Ožanová a pan poslanec Martin Kolovratník. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Antonín Tesařík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážený pane ministře, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, já bych chtěl jenom krátce se vyjádřit k předkládané novele zákona o silniční dopravě s tím, že bych velmi rád ocenil úsilí ministra i Ministerstva dopravy při přípravě tohoto vládního návrhu. My jsme se o tom velmi intenzivně bavili také na podvýboru dopravy a je to velmi důležitá materie. Já bych ocenil zejména novou formu veřejné dopravy, která tady již zazněla, to je otázka té poptávkové dopravy, čili dopravy, která bude na objednávku, bude flexibilní, umožní lépe přizpůsobit dopravcům kapacity své dopravy. Sám jsem to zažil jako kdysi ředitel nemocnice, kdy ta poptávka lidí existovala za tou dopravou, byli dopravci, kteří chtěli vlastně ten okruh projíždět a svážet je, ale nedařilo se to. Ta legislativa na to nebyla nastavená. A také zajistí ekonomickou udržitelnost dopravy v těch hůře dostupných regionech, které se demograficky vylidňují.

A vedle těch dalších opatření, která tady už zmínil pan ministr, tak bych skutečně vypíchnul otázku zavedení té inspekce silniční dopravy, protože vedle Drážní inspekce, která slouží pro drážní dopravu, vedle Úřadu pro civilní letectví, čili to je také výkon státního odborného dozoru v oblasti letectví, tak silniční doprava získává nový důležitý orgán, který tuto oblast bude sledovat, kontrolovat a také dohlížet.

Já jenom krátce ještě, abych nezdržoval pro informaci, jak se vyvíjí oblast nákladní dopravy, to jsem si vytáhl některá data a vidíme to každodenně, když jezdíme třeba i po té dálnici, tak nákladní silniční dopravou vozidly registrovanými v České republice, a to je bez tranzitní dopravy, bylo po silnicích přepraveno v roce 2023 celkem 379 milionů tun zboží a celkový přepravní výkon silniční nákladní dopravy včetně té tranzitní dosáhl 434 milionů tun zboží. Takže vedle přínosu pro hospodářský rozvoj země tady tato dynamika přináší řadu dílčích negativ, na které tato novela reaguje. A především jde o to porušování zmiňovaných hmotnostních limitů. A zase jenom krátce, několik dat. V prvním pololetí 2024, jak uváděla Policie České republiky, tak bylo na nízkorychlostních vahách zváženo 8 453 vozidel, přetíženo bylo 2 400. Toho vychází téměř každé čtvrté.

Takže tento návrh také znamená, že bude účelněji využita kapacita, která doposud při té součinnosti více složek narážela na řadu problémů. A já se těším na projednávání v dalším legislativním procesu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Jako další vystoupí paní poslankyně Zuzana Ožanová, připraví se pan poslanec Martin Kolovratník. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, já budu mluvit k jedné drobné věci. V tomto zákoně mě zaujalo, a to velmi pozitivně, můžu říct, co se týče doručování, že je tam speciální úprava doručování, nelze-li doručit, takže se už nebude muset ustanovovat opatrovník a prostě bude se doručovat v přestupkovém řízení, což je velká novinka vlastně veřejnou vyhláškou. Což teda já děkuju, protože to opravdu pomůže vzhledem k tomu, že se často jedná o řidiče zahraničních kamionů a tak podobně.

Ale je tam jedna věc, pane ministře, já nechci odpověď dneska, já jenom bych požádala, zda byste se tím nemohli na ministerstvu zabývat. Já když samozřejmě jsem z regionu a je tam takové ORP Český Těšín, které má velké množství přestupků, které jsou v silniční dopravě. Dochází k vybírání kaucí. Oni nějak věc vyřeší, či nevyřeší, a buď kauce je celá v pořádku, anebo musí část kauce nebo celou kauci vracet. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP