Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!


(20.40 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)

No, ale ti řidiči to obvykle mají tak, že oni vozí kupu peněz ve své podstatě v autě, zaplatí to a oni, když jim to chtějí vracet, mají problém s vracením peněz, které byly vybrány na kauci. Je to složité - nepodaří se třeba přestupkové řízení vyřešit nebo je příliš velká kauce vybrána, může být cokoliv, může být problém, oni mají problém. A administrativní náročnost toho, když chci vrátit peníze - já neznám návrh řešení. Chápu, že si nemůžou obce nechávat cizí peníze. Ale zvážit, případně se obrátí přímo na Český Těšín, zda byste nenašli nějaké řešení. Říkám, nechci to řešit teď, já jenom proto, že jsem s kolegy byla a oni o tom výrazně hovořili. Oni to vnímají jako velký problém, protože ti, co váženě nemají tolik, tak asi to tak nepociťují. Ale oni jsou tím jako hraniční přechod docela zahlceni. A já si myslím, že kolegové o tom budou na ministerstvu vědět, kdyžtak stačí se obrátit na Městský úřad Český Těšín a odbor dopravy - a já bych vás o to poprosila. To je vše, co jsem k tomu chtěla uvést. A ještě jednou děkuji za změnu v doručování.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Je zde jedna faktická poznámka, pan poslanec Jaromír Dědeček. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jaromír Dědeček: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych si, vaším prostřednictvím, dovolil mít dotaz na pana ministra.

Pane ministře, budeme řešit celkovou hmotnost souprav? V České republice máme celkovou hmotnost 48 tun a od nás, řeknu, v Polsku a na západě je celková hmotnost souprav 40 tun. A když si vezmeme, že jsme tady projednávali peníze pro SFDI a všechno a nejsou peníze na silnice II. a III. tříd, bylo by dobré, kdybychom tuto hmotnost souprav snížili. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Další faktická poznámka, pan poslanec František Petrtýl. Prosím.

 

Poslanec František Petrtýl: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, jak tady zmínil na začátku pan ministr, tak přetížené kamiony skutečně znamenají extrémní zatížení komunikací. Podle některých zdrojů se uvádí, že jeden přetížený kamion zhruba je ekvivalentem 20 000 osobních vozidel, někde se uvádí dokonce i větší číslo, 60 000, ale ono těžko to nějakým způsobem přesně změřit, ale každopádně devastace té komunikace tam je.

Ale my tady zapomínáme na jeden institut, který také by se dal uplatnit a měl by se uplatňovat, a to je institut, že vlastně za ten náklad, za hmotnost nákladu odpovídá ten, kdo to naložil, to vozidlo. A vím, že se to někde využívá, a abych nedělal některé firmě reklamu, ale vím o firmě, že - co vlastně proplatí - je to odběratelská firma - a proplatí dopravci tunokilometry podle samozřejmě najetých kilometrů, ale ty tuny pouze do výšky povolené hmotnosti vozidla. Tak to je jedna z takových možností dalších. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane poslanče. Nyní faktická poznámka pana ministra Kupky. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Já zkusím velmi stručně ve dvou minutách odpovědět na oba dotazy, totiž, jak to bude i v souvislosti s tou změnou zákona s nízkorychlostním vážením. My tím pádem budeme mít možnost zefektivnit stávající kontroly. Čelili jsme tomu, že policie v okamžiku, kdy byla přivolaná k jinému případu akutnímu, tak musela opustit stanoviště, ale s nimi v zásadě museli i technici to stanoviště opustit. Tohle je jednoduché a efektivní řešení.

Co se týče těch hmotností. My si to uvědomujeme a soudím, že první úkol je zajistit, aby tu současnou hodnotu 48 tun soupravy jsme byli schopni vymáhat. To je první úkol. K tomu na konci letošního roku budou v provozu nové vysokorychlostní váhy, celkově by jich mělo být v provozu, jak jsem již zmiňoval, 13, dokonce jich bude možná o něco víc.

Zároveň jsme zjednodušili režim tak, aby vysokorychlostní váhy, které sledujeme dálkově, aby sledovali jenom jednu hodnotu, totiž celkového přetížení soupravy - aby nemuseli detektivně pátrat po hodnotách jednotlivých dílčích náprav, protože se těch hodnot u zahraničních dopravců nedopátrají a pak měří pochopitelně každému jiným metrem. Ale u nízkorychlostního vážení, tam nadále zůstává sledování i té hodnoty přetížení jednotlivé nápravy, protože u zastaveného vozidla jsme schopni to identifikovat. Tedy odpověď je jednoznačná: první úkol České republiky je zajistit, aby se respektovala ta základní hodnota, další krok pak může být například snížení té hodnoty, není navíc vyloučeno, že v tomto směru nastane sjednocení v rámci Evropské unie.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Paní poslankyně Zuzana Ožanová s faktickou poznámkou, prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, krátký dotaz, služební zákon, Inspekce silniční dopravy. To místo vedoucího tohoto úřadu bude pod služebním zákonem? A ta další místa, jak to bude vypadat? Já bych se na toto chtěla zeptat. Děkuji. To je vše.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní nemám žádnou faktickou poznámku, v tom případě vystoupí pan poslanec Martin Kolovratník, řádně přihlášený. Prosím.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Dobrý večer. Nejdřív budu reagovat na pana ministra Kupku a v tomhle rád pochválím nebo kvituji právě to zavádění vysokorychlostních vah. Já mám čerstvé informace od pana ředitele ŘSD Radka Mátla, že ten projekt opravdu poměrně rychle postupuje nebo že se je daří soutěžit a blíží se k instalaci - a jak jsem pochopil nebo seznal, budeme v tom jedni z prvních nebo velmi vepředu v rámci srovnání s Evropskou unií s okolními státy, takže myslím, že tady jako ministerstvo, jako země jdeme správným směrem. Víte, že jsme tranzitní země, víte, jak to často vypadá právě s tranzitními kamiony v jiných zemích - a tohle může být opravdu dobrý, efektivní nástroj.

Pan ministr zmínil, že může pak dojít i ke snížení toho limitu - pan kolega Dědeček to řekl velmi správně - my ho opravdu máme u těch největších, nejtěžších nastaven hodně vysoko. A nechci teď předjímat - ono budeme ve výboru v druhém čtení někdy v lednu, po svátcích, tak se na to v tom výboru můžeme podívat. Já, pokud by třeba byla shoda s opozicí, ať tohle není politické téma, kde se budeme přetlačovat, a cítili bychom to stejně, tak se tam můžeme i dohodnout třeba na pozměňovacím návrhu, kde bychom se na to snížení podívali - ono to historicky totiž bylo v nějaké nižší úrovni, ale musel bych si to dohledat, tady nejsem v úplném detailu a možná bychom se na tom mohli shodnout.

No, jinak postoj za nás tak, jak sem dával i doporučení kolegům z klubu hnutí ANO, je u tohoto zákona převážně pozitivní, takže panu ministrovi mohu avizovat, že nebudeme hledat žádné důvody pro nějaké obstrukce nebo zdržování. Toto hlavní, hlavní nosič nebo hlavní pilíř toho zákona, právě větší kontroly, vznik inspekce silniční dopravy, už to tady bylo zmíněno, kontroly, nízkorychlostní vážení, ale třeba také to, co teď v posledních měsících je hodně v médiích, stav technického stavu vozidel, emisí, i to by ta inspekce měla umět. To si myslím, že jsou kroky dobré, pozitivní, dobrým směrem, ale přece jenom je tam několik ale, několik věcí, na které jako opozice bych rád upozornil.

Za prvé, on pan zpravodaj říkal, že nedochází k žádnému navýšení - nevím, jak ta věta zněla přesně - není úplně přesná. Opravdu nedochází k navýšení co do počtu úředníků nebo zaměstnanců, protože to celé vznikne transformací Centra služeb pro silniční dopravu, tak jsme to měli i na našem podvýboru prezentované, ale zvyšují se celkové náklady. Pro vaši představu - odhad z toho materiálu je, že budou zhruba 146 milionů za rok, z toho 76 milionů náklady mzdové, pochopitelné, musíme ty odborníky a pracovníky umět zaplatit. Ale pokud si dáme srovnání se současnými náklady na Centrum služeb pro silniční dopravu, tak je to nějakých 85 milionů. Takže je tam 61 milionů korun nárůst, to je realita.

Ale rozumím tomu argumentu - a nemusí případně ani pan ministr reagovat, vlastně si odpovím sám - pokud se počítá s tím, že prostě se bude vybírat víc na pokutách, že představa, že tímhle se to minimálně zaplatí a že spíš možná budeme v plusu, tak pak je to pro mě argument, který beru a akceptuji.

To, co bych vás možná, pane ministře, požádal o reakci, pokud na ni teď v prvním čtení máte chuť, tak je právě to, co už jsem zmínil, to měření, tedy zaměření se nejenom na kamiony, ale i taky na osobní vozidla. Já tady jasně a nahlas říkám, že dlouhodobě se mi moc nelíbí - nebo nejsem spokojen se stavem u stanic měření emisí, které jsou absolutně deregulované, vlastně může se i otevřít jakýkoliv bazar - a teď snad nikoho neurazím - jakýkoliv garážista, kdokoliv chce, no a prostě si může libovolně emise měřit. A z toho, co vidíme v médiích, tak tam opravdu se občas na silnicích vyskytují problémy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP