Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(13.50 hodin)
(pokračuje Radek Koten)
Kromě toho v souladu čl. 30 odst. 9 zákona o občanství ověřují údaje uvedené žadatelem při podání žádosti týkající se občanství Ruské federace a předložené doklady a v případě potřeby si vyžádají a získají od příslušných státních orgánů a organizací další informace včetně údajů, které tvoří bankovní, daňové nebo jiné zákonem chráněné tajemství.
Podle odst. 94 nařízení diplomatické mise a konzulární úřady Ruské federace v rámci svých pravomocí rozhodují o žádostech na základě výsledků kontroly informací obsažených v žádostech a spolu s nimi předložených dokumentů a jejich souladu s důvody, požadavky a podmínkami stanovenými federálním zákonem včetně kontrol prováděných Ministerstvem vnitra Ruska nebo jeho územními orgány, jakož i kontrol prováděných Federální bezpečností službou Ruska. Žádosti, o nichž je rozhodováno, svěřeno do působnosti diplomatických misí a konzulárních úřadů Ruské federace, které jsou podány ze zahraničí, zasílají diplomatické mise a konzulární úřady Ruské federace Ministerstvu zahraničních věcí Ruska za účelem organizace nezbytnosti kontrol prováděných Ministerstvem vnitra Ruska, jeho územními orgány a Federální bezpečnostní službou. V případě zjištění skutečností nasvědčujících existenci důvodů pro zamítnutí žádosti o vzdání se občanství Ruské federace podle čl. 23 odst. 4, 1 a 3 federálního zákona zašle Federální bezpečnostní služba Ruska a územní bezpečnostní orgány závěr o této skutečnosti orgánu odpovědnému za záležitosti občanství Ruské federace, z jehož území byla žádost podána, a spolu s přiloženými dokumenty k ověření.
Rozhodnutí o zamítnutí žádosti přijímají orgány odpovědné za otázky státní občanství Ruské federace s ohledem na výsledky provedených kontrol, a to i na základě informací získaných v písemné anebo elektronické podobě ze státních informačních systémů, zdrojů od státních orgánů, organizací, žadatelů, jakož i s ohledem na stanovisko orgánu, jehož souhlas je nezbytný pro přijetí rozhodnutí ve věcech státního občanství Ruské federace v souladu s požadavky federálního zákona. Státní občanství Ruské federace zaniká dnem vydání příslušného rozhodnutí orgánem příslušným ve věci státního občanství Ruské federace.
Abych to tady shrnul, tak v podstatě ti lidé, kteří si zažádají například z České republiky o tuto žádost a chtěli by skutečně žít tady v České republice a chtěli by tedy mít české občanství a chtěli by se vzdát ruského občanství, tak s největší pravděpodobností podle tady toho to nebude možné, to vzdání.
Tak. Tady máme ještě výjimky. Já se to snažím zkrátit, abych tady tedy nečetl úplně všechno. (Listuje svými podklady.) Jsou tady nějaké výjimky, ale já to nejsem tedy úplně schopen z toho vytáhnout, aby to bylo... (Poznámky některých poslanců.) Ne, ne, ne, to já je tady mám vypsané a je to velice precizní právní rozbor.
Podle části čtyři čl. 23 zákona o občanství není vzdání se občanství Ruské federace povoleno určité kategorii osob, které jsou níže uvedené. Tedy 2.1 - fyzické osoby, které mají vůči Ruské federaci, subjektu Ruské federace nebo obecnímu útvaru nesplněný závazek stanovený federálním zákonem, zákonem subjektu Ruské federace nebo normativním právním aktem zastupitelského orgánu obecního útvaru týkající se placení cla, daní, poplatků nebo pokut nebo jakýkoliv jiný závazek, který nebyl splněn vůči Ruské federaci, jak je stanoveno federálním zákonem, se nemohou vzdát občanství. Tak to vyloženě vybízí k tomu, že když tam nebudou mít zaplacenu pokutu za parkování, tak jsou prostě v pytli.
Jak je patrné z tohoto ustanovení, seznam důvodů pro odmítnutí vzdání se občanství je otevřený a neurčitý, neboť seznam závazků vůči Ruské federaci může být doplněn nově přijatými federálními zákony anebo výkladem stávajících federálních zákonů. V současné době mezi tyto povinnosti patří nejen povinnosti s placením cel, daní, poplatků a pokut, ale také povinnost bránit vlast, tedy odvodová povinnost. Je důležité poznamenat, že potvrzení federální daňové služby o neexistenci dluhu a potvrzení federální služby soudních vykonavatelů o neexistenci exekučního řízení nejsou důkazem o neexistenci povinnosti platit cla, daně, poplatky nebo pokuty. Podle čl. 30 odst. 9 a čl. 31 odst. 2 zákona o občanství shromažďování informací o občanech Ruské federace provádějí orgány odpovědné za záležitosti občanství získáváním stanovených informací od státních orgánů, orgánů místní samosprávy a organizací Ruské federace nebo cizích států.
Konkrétně může být existence pokuty, o které samozřejmě žadatel nemusí vědět, protože už tam nežije 10 let, zjištěna při kontrole soudních či jiných služeb nebo z jiných zdrojů, což může sloužit jako důvod pro odmítnutí vzdání se občanství Ruské federace i při přítomnosti výše uvedených potvrzení. Jak bylo uvedeno výše, ověřování dokladů a informací provádí kromě Ministerstva vnitra také Federální bezpečnostní služba, která nesmí schválit vzdání se občanství na základě národně bezpečnostních zájmů. Navíc osobám, které měly kdysi přístup ke státnímu tajemství nebo které jednoduše pracovaly v organizacích, jež FSB může považovat za důležité, hrozí, že se občanství odmítnou vzdát. Fyzické osoby, proti nimž je na území Ruské federace vedeno vykonávací řízen, se nemohou vzdát občanství. Patří sem i významné procento ruských občanů. Kromě toho tato kategorie zahrnuje také osoby, které nevyřídily exekuční řízení, když se nacházely už mimo Rusko. Pro tyto osoby představuje vstup na území Ruské federace riziko, že nebudou už moci vycestovat, dokud nebudou informace o exekučním řízení vymazány z registru. Vzhledem k vysoké míře kriminality v zemi neuspokojivého fungování soudů a soudních exekutorů, může vyřešení těchto problémů trvat i několik let.
Byly například zaznamenány případy exekučních řízení zahájených proti osobám se stejnými jmény, jako jsou jména jiných osob, která vyplynula z původních jednání. Podvodníci si často berou půjčky na jméno osoby, která se nachází v zahraničí, které nejsou splaceny, což vede k následnému vymáhání dluhů prostřednictvím soudního řízení. Například osoba z Prahy, jejíž identitu podvodníci použili k zajištění půjčky v Rusku, když byla v České republice, nemůže podvod ze zahraničí prokázat a nemůže se vrátit do Ruska, aby věc vyřešila, protože jí hrozí, že tam uvízne na několik let, dokud věc nevyřeší orgány činné v trestním řízení.
Fyzické osoby, které byly příslušnými orgány Ruské federace obviněny v trestním řízení nebo které mají pravomocný a vykonatelný rozsudek o vině, se také nemohou vzdát občanství. Mohou to být například disidenti. Do této kategorie jsou zahrnuty všechny osoby odsouzené za protiválečné a opoziční aktivity podle politických paragrafů, jakož i osoby odsouzené podle jiných paragrafů, včetně paragrafů teroristických. Fyzické osoby, které nemají občanství, státní příslušnost cizího státu nebo záruky pro jeho získání, se nemohou občanství vzdát. V tomto případě musí osoby bez jiného státního občanství předložit doklad o zárukách pro nabytí státního občanství České republiky, ale orgány odpovědné za otázky státního občanství v Rusku však nemusí doklad vydaný v České republice jako příslib poskytnutí státního občanství uznat jako takové záruky. Důvody pro neuznání mohou být různé.
Máme tady ještě jeden z mála bodů, jsem tak asi v polovině, a to je tedy postup. Postup při zpracování předkládání žádostí a dokumentů potřebných k ukončení občanství Ruské federace upravuje nařízení u postupu při projednání otázek občanství Ruské federace schválené výnosem prezidenta Ruské federace právě ze 22. listopadu 2023. ***