(pokračuje Ivan Adamec)
D15 - bod 1, návětí zní: ‚V části šesté čl. IX se za bod 81 vkládá bod X1, který zní:‘; bod 2 až 4: ‚bod 2: V části deváté čl. XIII bod 2 zní: 2. V čl. II bodě 5 se poslední věta zrušuje.‘; za třetí v části desáté čl. XIV se vkládá nové písm. d), které zní: ‚d) čl. IX bod XI a čl. XIII bod 2, které nabývají účinnosti dnem 1. července 2025‘. Dosavadní písm. d) až k) se označují jako písm. e) až l).
D16 - v části šesté čl. IX se za bod 81 vkládá nový bod X, který zní: X. V § 30 odst. 1 se slova ‚trvání práva na podporu‘ nahrazují slovy ‚životností výrobny elektřiny‘.
D17 - úprava návětí bodů 1 a 2, bod 1 zní: ‚V části šesté čl. IX se za bod 81 vkládá nový bod X, který zní: bod 2 zní: V čl. IX se doplňuje bod X, který zní:‘.
D20 - 1. V části sedmé čl. XI se za dosavadní bod 36 vkládá nový bod X, který zní: X. V příloze č. 1 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se písm. i), které zní: ‚i) stavby, terénní úpravy, stavební úpravy a udržovací práce na území vojenských újezdů nebo ve vojenských objektech, a to 1. mostní provizoria a nájezdové rampy k nim, 2. terénní úpravy do 2,5 metru hloubky a do 5,0 metru výšky nebo o výměře do 1 kilometru čtverečního, 3. stavby odstavných, manipulačních a skladových ploch o výměře do 1 kilometru čtverečního, 4. účelové komunikace, 5. výrobky plnící funkci stavů včetně základových konstrukcí pro ně.‘; 2. v části sedmé čl. XI se za poslední bod 40 vkládají nové body X a X, které znějí: X. V příloze č. 2 odst. 1 písm. n) se text ‚od 300 metrů čtverečních‘ zrušuje.; X. V příloze č. 2 se za odst. 1 písm. n) vkládá nové písm. o), které zní: ‚o) stavby, terénní úpravy, stavební úpravy a udržovací práce na území vojenských újezdů nebo ve vojenských objektech, pokud nejde o drobnou stavbu‘. Dosavadní písm. o) a p) se označují jako písm. p) a q).; 3. V části sedmé čl. XI se doplňuje bod X, který zní: X. V příloze č. 2 v odst. 3 písm. d) zní: ‚d) stavby důležité pro obranu a bezpečnost státu, pokud nejde o drobnou stavbu podle přílohy č. 1 odst. 1 písm. i) nebo jednoduchou stavbu podle odst. 1 písm. o) této přílohy‘.
I4 - návětí bodu zní: V části šesté čl. IX se doplňuje bod 17, který zní: a číslo ‚2‘ se nahrazuje číslem ‚17‘. Bod 1 se zrušuje" - je nehlasovatelný - "z důvodu slučitelnosti s komplexním pozměňovacím návrhem.
I5 - Bod 2 se zrušuje" - je nehlasovatelný - "z důvodu neslučitelnosti s komplexním pozměňovacím návrhem.
E1 - Bod 2 se zrušuje" - je nehlasovatelný - "z důvodu neslučitelnosti s komplexním pozměňovacím návrhem.
Účinnost" - to už bylo v prvním textu.
Takže, dámy a pánové, já jsem prošel všechny legtechy. Děkuji, že jste to vydrželi, já jsem to také vydržel, ale nekončím ještě - ještě máme jednu věc, kterou tady musím udělat, protože náš hospodářský výbor samozřejmě se energetikou zabývá důkladně. Chtěl bych pochválit všechny členy hospodářského výboru na tomto plénu, protože nejsou to jednoduché materiály. Myslím si, že kdybychom se bavili o řekl bych práci koalice a opozice, tak bych řekl, že tady platí nejenom to, že opozice prostě kritizuje, ale tady platí - na tom výboru - že je to dobrá rada zadarmo, a to bych chtěl říct, že někdy mi to chybí tady na plénu, když nám dáváte po čuni, ale neřeknete, jak by to mělo být - vaše názory. Takže to jenom říkám, že tam to takhle funguje. Za to děkuju.
My jsme přijali před časem usnesení, které já bych si dovolil načíst jako doprovodné usnesení na závěr dnešního hlasování o návrhu zákona. Dovolte mi, abych to přečetl opět: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
I. varuje před riziky dlouhodobých i krátkodobých nedodávek energií a ohrožení stability sítě, jakož i nedostatku nástrojů k předcházení těmto rizikům, pramenícím z nekoordinovaného přechodu na nízkouhlíkovou energetiku s možnými dopady do energetické bezpečnosti a soběstačnosti České republiky, v neposlední řadě na sociálně-ekonomickou situaci občanů a konkurenceschopnost firem;
II. doporučuje zakotvit do české legislativy, například v rámci nejbližší novely zákona č. 485/2000 Sb., taková opatření, která budou výše uvedená rizika reflektovat, konkrétně aby český právní řád umožňoval pružně v dlouhodobém i krátkodobém horizontu předcházet stavu energetické nouze prostřednictvím široké škály možných nástrojů;
3." - vyzvali jsme ministerstvo a chci to i po vás - "vyzývá Ministerstvo průmyslu a obchodu, aby zohlednilo fázi přechodu na nízkouhlíkovou energetiku, včetně souvisejících nákladů a eliminace rizik a jejich řešení formou prováděcích předpisů."
To je prosím návrh doprovodného usnesení, které samozřejmě jsem zkonzultoval i s panem ministrem průmyslu a obchodu.
Možná ještě mi dovolte pár slov k tomu, jak vlastně probíhal ten legislativní proces. Nebyl vůbec jednoduchý, došli jsme názoru, že budeme opakovat druhé čtení právě k množství pozměňovacích návrhů, které přišlo, a já bych si tady trošku posteskl. Já si myslím, že prostě správný legislativní proces by se neměl ubírat úplně touto cestou, jak jsme se vydali my. Já to chápu, doba nás tlačí, nedostatek času, možná i ty věci se těžce rodí na svět. Rozumím tomu, ale čím víc budeme formovat návrhy zákonů pomocí pozměňovacích návrhů, tím je větší šance, že se tam objeví pak v praxi chyby a že se to bude vracet. Takže myslím si, že kdo se mnou prožil projednávání tohoto návrhu zákona, tak si myslím, že si řekne, že už nikdy více - ale prostě jsme v parlamentu, jsme v dolní komoře, všichni víme, jak to chodí.
Já bych tady chtěl jenom připomenout takové ty kritiky, že pozdě se něco dává a podobně. Tak v parlamentu se používají všechny možnosti, které nám umožňuje jednací řád, to si řekněme na rovinu. To tak je a děláme to my, budete to dělat vy, dělali jste to vy, dělaly to předchozí generace politiků tady v této Sněmovně. Prostě já si myslím, že ta situace nebude nikdy jiná. Je to dáno řekl bych charakterem tohoto tělesa a myslím si, že můžeme si tady, když už potřebujeme, nějaké pseudoargumenty říkat, ale prostě je to zbytečné, protože tak to bude vždycky.
Je pravda, že ty čtyři pozměňovací návrhy nám trošku zkomplikovaly to opakované druhé čtení, které se muselo dělat tady na sále za přítomnosti fakt cirka 150 občanů z veřejnosti, z odborné veřejnosti. Nebylo to vůbec jednoduché a zvládli jsme to díky, řekl bych, odhodlání a díky tomu, jak členky a členové hospodářského výboru se k tomuto materiálu postavili, a za to jim ještě jednou tady děkuji.
Dneska, jak budeme hlasovat o těch pozměňovacích návrzích... Je toho hodně.
Jenom bych chtěl připomenout, že vlastně už jsme se trochu ztotožnili s tím komplexním pozměňovacím návrhem, a nedoporučuju osobně jako zpravodaj ho neschválit. To říkám zcela otevřeně, protože pak tady budeme ne dneska do jedné hodiny, ale budeme tady další dny a další dny, protože nebudeme schopni to zvládnout, protože pak ta procedura by se musela přepsat, musely by se přepsat i ty legislativně technické návrhy, a já prosím, abychom touto cestou se nevydávali.
Za mě je to zatím všechno, já vám děkuju za pozornost. Děkuju, že jste vydrželi čtení těch materiálů. Já to dělám strašně nerad, protože radši mluvím z hlavy. Teď už předám slovo svým kolegům, ať nám také mohou říct své názory. Omlouvám se, jsem tak dlouho zdržoval.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji za všechny za seznámení se všemi návrhy.
Poprosil bych v tuto chvíli řádně přihlášeného Martina Kolovratníka. Prosím, aby se připravil pan poslanec Kubíček, poté je řádně přihlášena paní poslankyně Kocmanová. ***