Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(19.20 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)
Otevírám další bod, kterým je
34.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 300/2013 Sb., o Vojenské policii a o změně některých zákonů (zákon o Vojenské policii), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony /sněmovní tisk 839/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh by měla uvést paní ministryně obrany Jana Černochová, tu ale nevidím, ale vidím už připraveného pana ministra spravedlnosti Pavla Blažka a poprosím ho, aby se ujal slova. Prosím.
Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji za slovo. Nejprve vás uctivě zdravím, pane místopředsedo, jako vždy, my se hezky zdravíme.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já vás taktéž.
Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji, ulevilo se mi. Děkuji za slovo. Já vám předkládám návrh novely zákona č. 300/2013 Sb., o Vojenské policii, o změně některých zákonů. Cílem novely je reagovat nejen na zhoršení bezpečnostní situace, ale také na vývoj v oblasti policejní ochrany a na nedostatky, které byly identifikovány v rámci praxe Vojenské policie. Návrh tak směřuje k zefektivnění činnosti a zajištění účinných podmínek pro plnění svěřených úkolů Vojenské policii. A protože já nejsem přítelem dlouhých úvodních slov a všechno máte ve svých materiálech, tímto bych své úvodní slovo ukončil. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Také děkuji za vaše úvodní slovo. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Lubomír Wenzl - prosím, pane poslanče - a poté se můžete posadit ke zpravodajskému stolku. Prosím, máte slovo.
Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. No, přiznám se, pan ministr mi trošku vzal vítr z plachet, protože po jeho obsáhlém úvodním slově, co mám ještě říci? Ne, ne, vážně teď, jak zmínil pan ministr, tak vlastně jedná se o novelu a nový zákon o Vojenské policii a vlastně navazuje na stávající, který je v platnosti již jedenáct let. Je třeba reagovat na nové skutečnosti, novou situaci, takže proto je předkládána tato novela, tento nový zákon.
Já bych se chtěl zaměřit na pár věcí, které zmíněny nebyly a vyplývají z toho předloženého tisku, kdy vlastně plnění úkolů Vojenské policie spočívá v tom, že je potřeba v návaznosti na nové potřeby a zkušenosti z výkonu policejní ochrany zpřesnit a doplnit. Jde například, a bylo to i v médiích zmiňováno, někdy úkoly k dohledu nad dodržováním zákazu fotografování vojenských objektů. K tomu bych chtěl podotknout, že nejsme v tomto průkopníky. Je to právně ukotveno v některých státech, které jsou členy aliance.
Dále se jeví jako potřebné v zákoně doplnit způsob stanovení úkolu Vojenské policie pro stav ohrožení státu a válečný stav zase na základě současné situace. Dále v tomto zákoně nebo v tomto návrhu zákona se zmiňuje a ukotvuje možnost využít prostředky a síly Vojenské policie ve prospěch Policie České republiky, což tomu, nebo respektive toto bylo možné do této doby, ale teď to bude jasně kodifikováno a předejde se možným problémům, co se týče působnosti a tak dále. Dále co se týče oprávnění Vojenské policie, bude tam, nebo je tam návrh na oprávnění k zajištění, odstranění nebo zničení věcí, dále oprávnění k odstranění bezpečnostních hrozeb plynoucích ze zneužívání dálkově rádiově řízených zařízení. Zase bylo zmiňováno v médiích, že by mohlo nějakým způsobem nebo bylo by umožněno Vojenské policii zase za jasně definovaných podmínek v tomto návrhu zákona proti těmto prostředkům zasáhnout.
Dále okolnosti, co se týče povinnosti vojenského policisty, okolnosti, za kterých vojenský policista není povinen provést úkon, to znamená, opět bylo zmíněno v médiích, že vojenský policista by mohl vniknout na cizí pozemek a tak dále, ale je to jasně definováno v tomto návrhu, kdy by k tomuto mohlo dojít. Bylo by to v okamžiku, kdy vojenský policista zasahuje proti pachateli protiprávního jednání. Takže je to jasně definováno, tento tisk jako takový je v systému pod číslem 839. Organizační výbor rozhodl jako o výboru garančním výboru pro obranu. Tolik za mě jako zpravodaj tisku v tuto chvíli. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano, děkuji. Už můžete zůstat u pultíku, poněvadž v tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu. Vy jste první přihlášený do ní. (Zpravodaj reaguje, že momentálně již vše řekl.) Ano, rozumím tomu, že jste už vše řekl, proto další, kdo je přihlášen do obecné rozpravy, je pan poslanec Radovan Vích. Vážený pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Radovan Vích: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, tato novela zákona o Vojenské policii například rozšiřuje možný zásah vojenských policistů do soukromí nově definovaným oprávněním vstoupit do obydlí jiného prostoru nebo na pozemek a obsahuje také řadu dalších potenciálně problematických ustanovení, které příliš posilují pravomoci Vojenské policie. Jako problematické také vidím sankce za fotografování vojenských objektů, ustanovení o rušení elektronických komunikací, o neoprávněném nošení stejnokrojů, pravomoci kontrolovat vozidla a tak podobně. Návrh zahrnuje i změnu dalších souvisejících zákonů, například zákon o zbraních. Tento návrh je třeba na výboru pro obranu podrobně posoudit z hlediska úpravy de minimis, tedy aby se měnilo jen to, co je opravdu nezbytné k práci Vojenské policie, jak ji dosud známe, a nedocházelo k přehnanému posílení jejich pravomocí na úkor práv českých občanů.
Co vidím jako zásadní je, aby se nám tady nedublovala Vojenská policie s pravomocemi státní policie, podobně s tím rušením signálu. V důvodové zprávě je to popsáno uklidňujícím způsobem, ale praktická aplikace se bude opírat o text zákona, nikoliv o důvodovou zprávu. Nejvíc má veřejnost obavy, aby tento zákon nebyl zneužit při případné, byť i částečné mobilizaci, například formou vstupování do bytů, kontrolu dokladů například řidičům a tak podobně. Považuji tuto novelu za zbytečně rozsáhlou a pravomoci Vojenské policie je potřeba projednat patřičně na výboru pro obranu. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji, vážený pane poslanče. V tuto chvíli už nevidím, že by se někdo další hlásil do obecné rozpravy, proto končím obecnou rozpravu.
Požádám pana ministra o závěrečné slovo, zdali má zájem? (Ministr gestikuluje, že nemá zájem.) Nemá. Pan zpravodaj má zájem? (Zpravodaj gestikuluje, že nemá zájem.) Nemá taktéž zájem.
Přivolám kolegy a kolegyně z předsálí, poněvadž nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Než se kolegyně a kolegové dostaví do sálu, přečtu omluvu: pan ministr Lukáš Vlček se omlouvá od 19.30 z pracovních důvodů.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu jako výboru garančnímu. Já se vás táži, vážené kolegyně, vážení kolegové, zdali někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nevidím.
Proto zahajuji hlasování. Táži se vás, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 46, přihlášeno bylo 105 poslanců, pro 72, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro obranu jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo prosím návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům? Vidím pana poslance Jiřího Maška, prosím, pane poslanče.
Poslanec Jiří Mašek: Děkuji, pane místopředsedo. Vzhledem k tomu, že práva Vojenské policie mohou zasahovat do práv civilních občanů, tak bych doporučoval výbor pro bezpečnost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji. Už nevidím další návrh. Vidím, paní poslankyně Helena Válková, prosím.
Poslankyně Helena Válková: My se určitě shodneme na tom - a také tenkrát jsme připravovali zákon o Vojenské policii - že jsou tam i přesahy do trestních předpisů, trestního řádu, takže určitě je na místě - obzvlášť teď, když máme dělat reformu trestního zákoníku - přikázat to ústavně-právnímu výboru, proto navrhuji ještě jako další výbor projednání v ústavně-právním výboru. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano, děkuji za tento návrh. Koukám, že už nemáme žádný další návrh z pléna této Sněmovny, proto budeme hlasovat postupně.
Nejdříve budeme hlasovat o přikázání dalšímu výboru, kterým je výbor pro bezpečnost.
Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 47, přihlášeno bylo 106 poslanců, pro 44, proti 5. Tento návrh byl zamítnut.
Dále paní poslankyně Válková navrhuje přikázat dalšímu výboru, výboru ústavně-právnímu.
Zahájil jsem hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 48, přihlášeno bylo 107 poslanců, pro 33, proti 6. Tento návrh byl taktéž zamítnut.
Tímto jsme se vypořádali se všemi hlasováními. V tuto chvíli končím první čtení tohoto zákona. ***