Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(19.30 hodin)
(pokračuje Aleš Juchelka)

Otevírám další tisk

 

38.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 852/ - prvé čtení

Z pověření vlády by předložený návrh měla uvést paní ministryně Jana Černochová, ale je omluvena. Vidím pana ministra Pavla Blažka a poprosím ho, aby se místo ní ujal slova. Prosím, pane ministře.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji za slovo. Opět vás velice uctivě zdravím, pane místopředsedo.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž vás zdravím, pane ministře.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji za slovo. Nyní vám předkládám novelu zákona o ozbrojených silách České republiky, která přináší některé dílčí změny, zákonné úpravy v oblasti vojenského letectví, a to zejména v souvislosti s pořizováním nové vojenské letecké techniky. Změny se týkají především kategorizace vojenské letecké techniky, ověřování její způsobilosti a evidence vojenských letadel. Předložený návrh zákona tak přispívá k efektivnímu zavádění moderních vojenských technologií a vojenské letecké techniky, bezpilotních letounů, letounů páté generace, do Armády České republiky při zachování vysokých standardů bezpečnosti a - teď se tedy musím na to zaměřit - interoperability - to je zajímavý termín, člověk se pořád učí (Potlesk některých poslanců vládní koalice.), děkuji - s civilním letectvím a pověření nebo osvědčení právnické nebo fyzické osoby. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jan Hofmann. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Hofmann: Děkuji vám za slovo, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, pan ministr nám představil sněmovní tisk 852, kterým se mění zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů. Jedná se o zjednodušení a zrychlení procesu uznání typu vojenské letecké techniky, zjednodušení procesu schvalování některých kategorií vojenských bezpilotních letadel. Tento návrh přispívá k efektivnímu zavádění moderních vojenských technologií a vojenské letecké techniky. Obsahuje mimo jiné hodnocení míry rizika vyplývající z druhu provozu letecké techniky a proces schvalování jejího provozu. Má zefektivnit použití bezpilotních prostředků v Armádě České republiky. Podrobněji bychom se měli tomuto tisku věnovat ve výboru pro obranu. Děkuji za pozvání právě do tohoto výboru. Díky.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. O tom rozhodneme hlasováním.

V tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen pan poslanec Radovan Vích. Poté vidím, že se z pléna hlásí i pan poslanec Lubomír Metnar. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radovan Vích: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, návrh zákona stanoví pravidla schvalování vojenské letecké techniky Ministerstvem obrany, respektive uznání vojenské letecké techniky schválené jiným státem či úřadem pro civilní letectví. Dále upravuje pravidla pro provoz bezpilotních vojenských letadel. Jedná se o reakci na vývoj vojenských technologií a používání bezpilotních prostředků v jednotlivých druzích bojové činnosti při plnění celého spektra operací.

Nyní k podrobnostem navržené úpravy. V důvodové zprávě překladatel uvádí, cituji: "Zjednodušení a zrychlení procesu uznání typu vojenské letecké techniky je akcentováno v souvislosti s plánovanými akvizicemi vojenské letecké techniky, zejména letounů páté generace. K tomu výrazně přispěje zakotvení možnosti rozpoznání autority, která typ vojenské letecké techniky schválila, a znalost jejich postupů pro schvalování typu vojenské letecké techniky." Konec citace.

Připadá mi trochu zvláštní, že se argumentuje schvalováním letounů páté generace, tedy například stíhacích letounů F-35, které máme splácet celkem jedenáct let. Tedy času na schvalování je poměrně dost. Dále novela doplňuje do § 35 zákona č. 219/1999 Sb. takzvané řízení zachování letové způsobilosti. V důvodové zprávě je to popisováno jako zabezpečení bezpečného a zároveň dlouhého, efektivního a kontinuálního provozu letadel, za které odpovídá provozovatel letadla. Také se tam uvádí, že je to potřeba pro moderní platformy, včetně letounů F-35 a má to být řešeno organizací k tomu osvědčenou. Není tam nic o tom, že by to platil výrobce. Z logiky věci naopak vyplývá, že to může být nějaká forma dlouhodobého poplatku dané organizaci od okamžiku, kdy například letouny F-35 převezme do vlastnictví Česká republika.

Důvodová zpráva také předpokládá, cituji: "využití outsourcingu při řízení zachování letové způsobilosti", konec citace. Bude to tedy realizovat Úřad pro civilní letectví nebo jiný subjekt? Obvyklá věc u outsourcingu je, že se výkon činnosti má pravidelně kontrolovat. Je na tohle myšleno, a který útvar Ministerstva obrany tuto kontrolu bude vykonávat a jakým způsobem? Bude to odbor vojenského letectví? Má na to dostatečné kapacity? Ohledně dronů je to jasné. Tam je potřeba proces zrychlit. Nejde stejně posuzovat stíhací letadlo jako menší dron. Tedy celkově tato novela není špatná, jen je potřeba některé záležitosti upřesnit, jak budou v praxi fungovat. Myslím si, že o tom je potřeba jednat s odborníky v rámci výboru pro obranu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tuto chvíli se přihlásil můj ctěný kolega Lubomír Metnar. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Lubomír Metnar: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, dovolte i mně, abych se k tomu krátce vyjádřil. Novela zákona o ozbrojených silách České republiky, která je předkládána, se týká zpřesnění ustanovení vztahující se ke schvalování a uznávání způsobilosti vojenské letecké techniky a pověření nebo osvědčení právnické nebo fyzické osoby. Jedná se tedy o technickou novelu zákona o ozbrojených silách, jejímž cílem má být zpřesnění pravidel pro schvalování a uznávání způsobilosti vojenské techniky. Novela upravuje schvalování změn vojenské letecké techniky a rovněž posuzování a schvalování vojenských bezpilotních letadel, které je spojeno s posuzováním rizik vyplývajících z provozu konkrétních typů, včetně jejich kategorizace a evidence.

Novela také navrhuje zjednodušení certifikace bezpilotních letadel v závislosti na míře rizika spojeného s jejich provozem. Protože je to nový prvek - bezpilotní prostředky - který ve stávajícím zákoně nebyl, jenom krátce řeknu, že to je nejenom podle druhu bezpilotního prostředku, ale i podle váhy, podle plnění úkolu a v jakém prostředí ten úkol plní.

K zefektivnění zavádění nových typů vojenské letecké techniky, které vychází ze způsobu posuzování bezpilotních systémů v rámci Evropské unie a ve velké míře je s nezbytnými vojenskými specifiky uplatňován i ve sféře vojenského letectví v jednotlivých členských státech NATO, je dle mého názoru tato novela žádoucí a doufám, že bude plnit očekávaný záměr. Účinnost je navrhována od 1. července příštího roku. Tato novela nemá žádné finanční dopady na rozpočtové kapitoly nebo kapitolu Ministerstva obrany ani na rozpočty ostatní veřejné správy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. V tuto chvíli se už nikdo nehlásí elektronicky do obecné rozpravy. Táži se, zdali má zájem ještě někdo z pléna přihlásit se do obecné rozpravy? Vidím, že nikoliv. Tím pádem končím obecnou rozpravu.

Táži se pana navrhovatele, zdali má zájem o závěrečné slovo? (Ministr: Ne.) Nemá. Pan zpravodaj? (Zpravodaj: Ne.) Taktéž nemá.

V tom případě zavolám své kolegyně a kolegy z předsálí, poněvadž budeme hlasovat o tom, kterým výborům přikážeme projednávání tohoto tisku, ať už garančnímu, nebo ostatním výborům. Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

 

Nejprve tedy rozhodneme o přikázání k projednání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro obranu jako výboru garančnímu.

Zahájil jsem hlasování. Táži se vás, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 49, přihlášeno bylo 110 poslanců a poslankyň, pro 82, (proti nikdo). Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl tedy přikázán k projednání výboru pro obranu jako garančnímu výboru.

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Táži se vás proto, vážené kolegyně, vážení kolegové, zdali má někdo zájem k projednání dalšímu výboru, mimo tento garanční? Vidím, že nikoliv.

Tím pádem končím projednávání tohoto tisku v prvním čtení. Přeji příjemný zbytek dne panu navrhovateli Pavlu Blažkovi i panu Hofmannovi jako zpravodaji tohoto tisku. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP