Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(12.40 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)

Nyní přistoupíme k bodu číslo

 

11.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 825/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobré odpoledne, vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové. Já si dovolím velmi stručně, protože jsme ve druhém čtení, máme za sebou první čtení, kde už jsem odůvodňoval tento návrh zákona, vedli jsme tady debatu i s ohledem na související důsledky rozhodnutí Ústavního soudu a jeho nálezu z letošního roku. Já to jenom řeknu i na margo diskuse, která tady probíhala dnes dopoledne.

Mě opravdu mrzí, že až přijde na řadu ten bod, tak pan předseda Andrej Babiš tady není. On tady přijde s přednostním právem, zdrží celý rozjezd dnešního jednání schůze, 75 minut tady mluví tak, jak mluví, ale v okamžiku, kdy je opravdu druhé čtení, otevřená rozprava, tak už tady není. To si myslím, že není fér vůči všem ostatním poslancům, kteří tady normálně v pátek odpoledne před Vánocemi jsou. Andrej Babiš tu není.

K té věcnosti si dovolím říci poznámku. My jsme měli dohodu z roku 2015, já ji připomenu, byli u toho tehdy všichni účastníci tehdejších politických frakcí Poslanecké sněmovny. Ta dohoda byla, už nikdy nechceme rozhodovat přímo o svých platech, našel jsem mechanismus, kdy se to navázalo na průměrnou mzdu. Ta se v roce 2019... ten mechanismus upravil na průměrnou hrubou mzdu celého národního hospodářství, to znamená tedy nejenom za platovou oblast, ale i za mzdovou oblast, to znamená jak veřejný, státní, tak i ten soukromý sektor, z toho ten průměrný výsledek, z toho se braly ty násobky pro tu základní platovou základnu a následné koeficienty pro výpočet platu soudců, státních zástupců a představitelů veřejné moci. To znamená mechanismus, po kterém se tady někdy jakoby volá vůči veřejnosti, která nezná tyto související věci, tak je dávno vymyšlen, je vymyšlen a já si myslím, že je funkční.

My jsme se dostali do situace, kdy jsme z posledních čtyř let dvakrát úplně přímo legislativně provedli zmrazení těch platů, to znamená, nerostly tak, jak rostla průměrná hrubá mzda v ekonomice a v daňovém konsolidačním balíčku bylo faktické třetí zmrazení z posledních čtyř let. To znamená ty platy ze čtyř let tři roky byly fakticky zmrazeny. Ten nárůst a ten skok se vytváří v okamžiku, kdy dojde k tomu rozmrazení, o kterém tady teď samozřejmě vedeme v posledních týdnech ty diskuse a i různé přestřelky.

Já chci k tomu doplnit tolik, že ten návrh vychází pro příští rok z meziročního růstu průměrné hrubé mzdy v této zemi mezi roky 2022 a 2023, to je těch 6,92 procenta. Proč je to mezi roky 2022, 2023? Protože ten mechanismus byl dohodnut, že bude vlastně s tím ročním a půltým zpožděním zpětně za ty uzavřené dva kalendářní roky, kdy známe tu výši průměrných hrubých mezd, to znamená, je tam prakticky skoro dvouleté zpoždění v tom nárůstu. Tak to je vysvětlení, proč 695 teď. Na tu diskutovanou hranici mezi rokem 2025, 2026. Já budu reagovat také pozměňovacími návrhy, které jsem k tomu připravil, kdy budu zachovávat další tempo růstu u představitelů soudců, nebo respektive u soudců, i u státních zástupců a u představitele veřejné moci pozměňovacím návrhem navrhnu, aby ten růst meziroční byl vždy zastropován nejvýše na 5 procent. To znamená, poroste-li ta průměrná hrubá mzda vyšším tempem, nebo měl by tam být nějaký větší skok, nebude nikdy vyšší hodnota než 5 procent. Takže to si myslím, že je poměrně jako rozumný návrh, abychom takto vyřešili debatu o tom, jak se vlastně s tím momentem, kdy se rozmrazuje takováto situace, dokázat vypořádat. Tolik za mě na úvod.

Já se potom přihlásím ještě do obecné rozpravy ještě k některým dalším pozměňovacím návrhům, které jsem tady už také naznačil v prvním čtení, že je předložím, ty také okomentuji a přihlásím se k nim i v podrobné rozpravě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu, usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 825/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru, poslanec Jan Kuchař, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Kuchař: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já si dovolím pouze navázat na pana ministra. Ano, rozpočtový výbor se zabýval tímto tiskem na své 54. schůzi dne 27. listopadu letošního roku a přijal toto usnesení: Po úvodním slově zástupkyně Ministerstva práce a sociálních věcí a mé zpravodajské zprávě se rozpočtový výbor usnesl na této verzi usnesení:

"I. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 825, vyslovila souhlas ve znění těchto pozměňovacích návrhů:

1. v části první se za čl. I vkládá nový čl. II, který zní: ‚Při stanovení výše platových základen představitelů a soudců pro období od 1. ledna 2025 do dne nabytí účinnosti tohoto zákona se postupuje podle § 4 zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.‘, následující články se přečíslují,

2. v části druhé se za článek nově označený jako čl. III vkládá nový čl. IV, který zní: ‚Přechodné ustanovení při stanovení výše platové základny státních zástupců pro období od 1. ledna 2025 do dne nabytí účinnosti tohoto zákona se postupuje podle § 3a zákona č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců, ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.‘, dosavadní čl. IV se nově označuje jako čl. V,

3. v části třetí čl. V se slova ‚1. ledna 2025‘ nahrazují slovy ‚následujícím po dni jeho vyhlášení‘;

II. zmocnil mne s tímto seznámit Poslaneckou sněmovnu." Děkuji za slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám nyní obecnou rozpravu, do které mám přihlášeno několik přihlášek s přednostním právem. Mám zde pořadí, já ho přečtu, aby bylo jasno. Nejprve vystoupí pan předseda Michálek, poté pan předseda Okamura, poté také další předseda Radim Fiala. Paní předsedkyně (K poslankyni Schillerové.), vy jste až čtvrtá. Prosím, pane předsedo, máte slovo, s přednostním právem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP