Neautorizováno!


(16.00 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)

Pozice hnutí ANO je v tuto chvíli taková, že my nesouhlasíme se zavedením skutkové podstaty do právního řádu České republiky, a doufáme v nějakou debatu v rámci tohoto návrhu. Nicméně byla by škoda, aby díky tady této části padly pod stůl hodiny a hodiny vyjednávání a dobré vůle všech zúčastněných odborníků, a zřejmě tedy kromě toho pozměňovacího návrhu, který já určitě podám, aby se skutková podstata škrtla okamžitě, jakmile nabyde účinnosti tento návrh. Tak zřejmě bude součástí debaty i nějaká úprava textu a nějaké kompromisní řešení, aby se odstranily aspoň nejmarkantnější nedostatky té právní úpravy, na které tady už taky upozorňovalo několik mých předřečníků, zejména paní poslankyně Válková. Já prostě nesouhlasím s technikou přílepkové mánie, nesouhlasím s tím, že to tak nepočkalo, že jsme to museli přijmout v rámci lex Ukrajina VII, naprosto byl obejit vlastně ústavně-právní výbor a my jsme se v podstatě až shodou okolností vůbec dozvídali, že nějaký takový návrh je na bezpečnostním výboru podáván.

Znovu zopakuji, že v rámci připomínkového řízení se proti takovémuto pojetí a formulaci nového trestného činu vymezil i Nejvyšší soud, který uvádí, že zařazení nového trestného činu neoprávněné činnosti pro cizí moc patrně diktuje současná společensko-politická situace. To je otázka, jestli opravdu má trestní zákoník reagovat dynamicky na okamžité společensko-politické situace. Toto ustanovení se nám ovšem jeví jako velmi problematické a s ohledem na jeho obsahové vymezení užívající poměrně abstraktních a neurčitých pojmů, pod nimiž si každý může představovat něco jiného, uvádí Nejvyšší soud. Ponechání omezení trestnosti obecně vymezeného činu na aplikační praxi je podle Nejvyššího soudu v rozporu se zásadou "žádný trest bez zákona". Jinak řečeno, může docházet ke zneužívání tohoto ustanovení, respektive k jeho širokému výkladu, minimálně ve fázi přípravného řízení orgány činnými v trestním řízení, než se ustálí rozhodovací praxe soudů, a to může trvat roky.

To je problematické z hned několika důvodů. Předně, v důvodové zprávě k ministerskému návrhu se uvádí, že tento nový trestný čin omezuje i základní Ústavou a Listinou zaručená práva, jakými jsou svoboda slova a svoboda projevu. (Hluk v sále.) "Návrh může představovat dílčí omezení svobody projevu zaručené čl. 17 Listiny, a to pokud jde o vyzrazení cizí moci informací způsobilých ohrozit nebo poškodit ústavní zřízení, svrchovanost, územní celistvost, obranu a bezpečnost České republiky, anebo obranu a bezpečnost mezinárodní organizace, k ochraně (jejichž?) zájmů se Česká republika zavázala," uvádí se v důvodové zprávě k návrhu.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Poprosil bych, jestli bychom se mohli ztišit v sále. Ještě jednou prosím všechny. Děkuji.

 

Poslanec Radek Vondráček: Předkladatelé také upozorňují, že nový trestný čin, u něhož bude trestná již příprava, by neměl být namířen jen na klasickou zpravodajskou činnost, ale má postihovat i šíření dezinformací. "Navrhovaná skutková podstata se však neomezuje pouze na zpravodajskou činnost ve prospěch cizí moci, ale zahrnuje i jiné formy spolupráce konané ve výše uvedeném úmyslu, jako jsou různá přípravná jednání, například budování agenturní sítě pro cizí moc, mapování rozhodovacích procesů ve veřejné správě, na která mohou navazovat například aktivity směřující k ovlivňování rozhodovací činnosti orgánů veřejné moci nebo k ovlivňování veřejnosti prostřednictvím sdělení majících charakter poplašných zpráv, násilná trestná činnost a tak dále," uvádí se v důvodové zprávě. Jinými slovy se zde může postihovat i sběr veřejně dostupných informací a šíření dezinformací.

Upozorňuji na to, že zvolený prezident Spojených států Donald Trump jasně ve svém projevu uvedl, že udělá všechno, aby zakázal boj s dezinformacemi, aby odstavil od zdrojů univerzity a neziskové organizace, které se nějakým způsobem podílely na boji proti dezinformacím a byly zneužívány v politickém boji v rámci prezidentských voleb, a nejen v rámci prezidentských voleb. Boj proti dezinformacím podle nového amerického prezidenta bude zakázán a bude postihován, a my tady jdeme opačným směrem, my naopak dáváme tajným službám nové nástroje, aby mohly působit v rámci nějakých postupů, u kterých nevíme, jak budou vypadat, nevíme, jak to uchopí státní zastupitelství. V každém případě varování Nejvyššího soudu před abstraktností a neurčitostí vymezení nového trestného činu a ponechání jeho vymezení na aplikační praxi je o to závažnější, že pro jeho odhalování mohou orgány činné v trestním řízení například požádat soud o nasazení operativních prostředků včetně odposlechů.

Já už nebudu dále argumentovat Nejvyšším soudem, ale já si myslím, že stojí za to si přečíst tady text, který dnes vyšel v Mladé frontě DNES a jehož autorem je pan docent Koudelka, který upozorňuje na to, že již máme širokou skupinu politických trestných činů - vlastizrada, rozvracení republiky, sabotáž a další - ale to zřejmě dnes nestačí. Budete-li příště sbírat třeba veřejné výroky premiéra Fialy a informace o skutečnosti, že nebude zvyšovat daně, ale zvýšil je, že je dobrý hospodář, ale přitom je odpovědný za velkou inflaci a rozpočtové schodky, že budou německé platy, avšak dnes vláda nedá ani peníze na slušné platy pro školní kuchařky, i když kupuje nejdražší stíhačky, a tyto informace probere s cizincem, nebo je nedejbože pošlete do zahraničí, tyto veřejně dostupné informace, aby i tam mohli zhodnotit důvěryhodnost českého premiéra, už vás můžou za něco takového zavřít, protože ze zahraničí, ze zahraniční tiskové agentury se vyklube na cizí vládu napojená organizace, a tedy co? - cizí moc.

Trestná je i samotná příprava, jak už jsem uváděl. Již sběr zpráv bude trestný, dojdou-li tajní k závěru, že zesměšnění premiéra Fialy je útok na ústavní funkci, tedy ústavní zřízení. Trestná bude i činnost našich občanů v jiných státech, které nic takového netrestají - ale až se vrátíte, tak si vás u nás naše orgány činné v trestním řízení podají.

Protože tajné služby dobře vědí, že jde o zatažení trestního práva do politiky, proto schovaly tuto změnu do zákona o úpravě práv ukrajinských utečenců lex Ukrajina. Jeho smyslem nebyla kriminalizace politiky, a tak ho neprojednával ústavně-právní výbor Poslanecké sněmovny. Tajné služby chtěly tento výbor obejít - a jak píše pan docent, vědí, že jde o návrh odpovídající gottwaldovskému pojetí trestního práva. Je to stejné, jako kdyby BIS chtěla prosadit změnu rozpočtu v zákoně o zoologických zahradách, protože jej nebude projednávat rozpočtový výbor.

Návrh byl včera ve Sněmovně přijat výlučně hlasy vládní koalice. Ministerstvo spravedlnosti netají, že jde o nápad tajných služeb. Rozšiřování trestní represe za politické jednání je proti demokracii a svobodě, zvláště rozšiřuje-li státní zastupitelství represi již dnes. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a s faktickou poznámkou se přihlásil pan předseda Michálek.

 

Poslanec Jakub Michálek: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem překvapen, že jako argument se tady uvádí, že pan prezident Trump v Americe začne v lednu bojovat proti těm, kteří se snaží bojovat proti dezinformacím. Tak já nevím - mně přijde, že slovo dezinformace je celkem jasné, je to jasná technika, která je zneužívána v mezinárodní hybridní válce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP