Neautorizováno!


(17.40 hodin)
(pokračuje Hubert Lang)

Samozřejmě všechno má zákonné opodstatnění, což je strašně důležité, § 68 zákona o policii o tom hovoří.

Dochází k dalším změnám právní úpravy Úřadu pro ochranu osobních údajů, o tom zde bylo také hovořeno, že může být snížen věk pro místopředsedu úřadu ze 40 na 35 let. Potom se tam v závěru hovoří o právní úpravě Úřadu pro ochranu osobních údajů, jsou tam nějaké částky od 5 (000) do 300 000 korun. Jsou tam dále připomínky k novele zákona o policii, jsou tam určité novely při pátrání po osobách a věcech, a potom ve své podstatě už se jenom rozkomentovávají nově rozšířené paragrafy, kde se věci rozšiřují.

Já se domnívám, že není žádný - na tom nebude asi pravděpodobně spor, možná že na bezpečnostním výboru se dostaneme k některým věcem, na které se budeme doptávat, tam to asi patří více než tady na první čtení tím, že je to transkripce. Máme tady celou řadu dalších tisků, které potřebujeme dneska projednat, a viděli jsme dneska tu lepší, konstruktivní opozici v podání pana Michálka, který se tady prsil, že bude tedy chtít, abychom hovořili dvakrát, já nevím, 10, 15 minut, a dneska tady měl one man show. Nevím, co si šňupl, protože to bylo výborné, co tady těch X hodin povídal. Takže jestli si takhle představujete tu novou, lepší opozici, tak takhle my si to úplně nepředstavujeme.

Takže já k uvedenému tisku za kolegu Maška: zatím máme souhlasné stanovisko. Těším se na další projednávání v rámci gesčního výboru, kterým bude stanoven výbor pro bezpečnost. Uvidíme, co se na tom výboru objeví, a potom bychom případně připravili některé pozměňovací návrhy v rámci druhého čtení. Děkuji, za mě je to všechno.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Ivan Bartoš, který se přihlásil. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Já bych chtěl prostřednictvím pana předsedajícího reagovat na svého kolegu. Já jsem tady dneska seděl kromě několika krátkých hygienických přestávek a poslouchal jsem Jakuba Michálka, a když to srovnám s tím, co tady zažíváme, když v nekonečných hodinách naprosto mimo meritum projednávaných tisků hovoří pan předseda Ing. Andrej Babiš nebo opozice ANO, SPD, tak musím říct, že Jakub Michálek v každém případě erudovaně mluvil k dané problematice. Já se nedivím, že vystupoval poměrně dlouze k prvnímu projednávanému tisku, protože novele trestního zákoníku se dlouhodobě věnuje, ještě v minulém volebním období.

Chápu, že když se pak v titulcích objeví, že někdo tady exhibuje, že to je poutavé, ale nemůžu říci, že to, co jsem zde vyslechl - a i třebas porovnání s kolegy, kteří vystupovali, byť třeba ve zkráceném čase - ale i Jakub Michálek zde hovořil o tom, pokud někdo třeba reprezentuje stanovisko klubu, což zde byl návrh, po paní profesorku Válkovou, tak není limitován časem, který byl, který koalice navrhla ve zkrácení.

Takže já bych poprosil nesrovnávat nesrovnatelné. Myslím si, že všechna vystoupení zde, která byla od Jakuba Michálka, ale i od dalších diskutujících v různé délce, byla k věci a skutečně jsme se zabývali projednávanými tisky v jejich šíři - ten první byl nejkomplexnější z návrhů, který tady máme, logicky věci (z logiky věci?) ta debata zabrala nejdéle času. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Děkuji za dodržení času. S další faktickou poznámkou se hlásí pan Jakub Michálek, předseda pirátského klubu, a vaše dvě minuty, vážený pane poslanče.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuju za slovo. Já vůbec nevím, proč tady vystupujete s těmito osobními útoky, které tedy jenom maří čas Poslanecké sněmovny, místo toho, abychom projednávali projednávanou materii. Já jsem tady vystupoval v předchozích bodech k zákonům, které jsou v gesci spravedlnosti, které se věnuji, já jsem inicioval návrh zákona a chtěl jsem se k němu vyjádřit, a pak jsem vystupoval k problematice, která se týká pomezí mezi soudní mocí a exekutivou. Takže prosím, nechte si osobní útoky, kterými tady akorát maříme čas, stranou a bavme se o problematice, kterou tady projednáváme, ať je to zákon o policii - a my žádné takovéto problémy nemáme, tak to, prosím vás, s námi tímto způsobem nespojujte, je to i nedůstojné tady na půdě Poslanecké sněmovny, vůbec to sem nepatří. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji za dodržení času. V tuto chvíli nemáme už nikoho s faktickou poznámkou a nemáme nikoho taktéž ani přihlášeného do obecné rozpravy. Táži se, zdali má někdo zájem? (Poslanec Bartoš se hlásí o slovo.) Ještě má zájem pan poslanec Bartoš - do obecné rozpravy, předpokládám? Ano, prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Nebudu nijak extrémně dlouhý. Já bych chtěl v rámci tohoto tisku možná upozornit na několik důležitých věcí.

Když se na úrovni Evropské unie za našeho předsednictví vyjednával akt o umělé inteligenci, tak na počátku se stanovila nějaká pravidla, že budeme umělou inteligenci hodnotit podle její nebezpečnosti, popřípadě podle její možnosti zneužití finálního produktu - asi tak, jako když hodnotíme nebezpečné prostředí pro nakládání se zápalkami. Zápalky samy o sobě nejsou nikterak nebezpečné, ale neměli bychom s nimi operovat někde, kde třeba je možný únik plynu, nebo bychom si s nimi neměli chodit hrát do stohu.

V rámci této definice akt o umělé inteligenci stanovil skutečně ta nejnebezpečnější využití a jedno z nejnebezpečnějších využití bylo právě využití biometrie v reálném čase, využití biometrie ve veřejném prostoru. Z počátku vyjednávání aktu o umělé inteligenci byla většina států za, že biometrie a využití umělé inteligence právě ve veřejném prostoru by mělo být zakázáno v podstatě na celém území Evropské unie, nicméně potom zejména - a vlivy jednotlivých ministerstev vnitra jednotlivých zemí byly poměrně silné - se nakonec udělala výjimka skrze to, že vlastně vnitřní bezpečnost si řeší ve své legislativě a svým nastavením každý stát podle svého uvážení, což do jisté míry dává smysl, ostatně proto i tady teď probíráme tento návrh ministra vnitra Víta Rakušana.

A já bych jenom chtěl k tomuto říci: buďme velmi obezřetní. Původní návrh byl poměrně široký, my jsme ho projednávali ještě jako vládní strana, kde následně tedy došlo k omezení, které se týká pouze provozu letišť mezinárodních. Byť je v návrhu explicitně vyjmenováno pouze Letiště Václava Havla, samozřejmě tento kamerový systém může být - nebo i tato technologie může být používána - i tedy na jiných mezinárodních letištích, jak tady zaznělo.

Já jsem měl i otázky o definici, a to si myslím, že bychom se ještě o tom měli bavit - dává smysl v případě, že nějaká osoba je hledaná, je na ni třeba vydán nějaký zatykač, mezinárodní zatykač, je to osoba, která se vyhýbá nástupu do vězení, tak samozřejmě tady je to pochopitelné. Ta část, která hovoří o třeba potenciální hrozbě, tam bych ještě v dalším projednávání tohoto návrhu skutečně chtěl zcela jasně vymezit, jaké osoby do této kategorie mohou spadat, jakým procesem se do systému dostávají, protože to nejsou osoby třeba v danou chvíli hledané, to nejsou osoby stíhané, a my bychom vždycky v takovýchto případech - byť samozřejmě pokud je otázkou rychlost, může to být obtížné - tak aby k tomuto bylo dáno svolení, soudní například, tedy k tomu, zařadit je do databáze, proti které jsou tyto osoby, respektive biometrie těchto osob, pomocí umělé inteligence vyhledávány.

Ještě poměrně velká debata byla o účelnosti a o správnosti, délce uchovávání těchto záznamů. Opět si myslím, že původní návrhy byly řekněme poměrně velkorysé k tomu, po jak dlouhou dobu mohou být tyto záznamy uchovávány. My jsme navrhovali i výraznější zkrácení, opět, uchování těchto kamerových záznamů, následně práce s nimi zpětně - určitě se budeme bavit o tom, jak vlastně časový harmonogram od momentu, kdy se tyto záznamy využívají a provádí se biometrie nebo biometrické šetření, jak je s těmito záznamy nakládáno.

A možná jedna věc, kterou je důležité říci. Chápu to, že tento návrh předkládá Ministerstvo vnitra, ale implementace aktu o umělé inteligenci, tedy její zakomponování do českého právního řádu - a je závazná implementace tohoto aktu, který se nám podařilo vyjednat ještě za našeho předsednictví - má z mého pohledu ve všech jiných oblastech výrazné zpoždění. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP