Neautorizováno!
(17.50 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)
Já jsem jako jednu z posledních věcí, kterou jsme měli možnost probírat ještě na vládě, přinesl harmonogram a nutné kroky, které by vláda měla učinit, ať už je to k byznysu, k zřízení kontrolního orgánu, dozoru nad trhem a dalších. To usnesení nebylo schváleno s výhradou toho, že tento akt byl schválen teprve nedávno a není kam pospíchat. Nicméně chtěl bych upozornit i zde přítomné ministry, že zde teď probíráme jednu část týkající se velmi specifické oblasti Ministerstva vnitra, ale například určení dozorového orgánu je otázka, která má být vyřešena do příštího roku, a vláda v tomto směru nezačala ještě žádné kroky. Ta kompetence na straně státu není, dozorový orgán určen není, a byť máme jakousi AI strategii jako Česká republika, nejsou v ní akční plány, a zejména v oblasti implementace aktu o umělé inteligenci, která má významný dopad na veřejné instituce, která má významný dopad na český byznys, firmy nejenom působící v oblasti IT, ale i třeba taková zařízení, jako jsou lyžařské vleky, kde doposud používají rozpoznávání obličejů, aby lidé nefixlovali s celodenními permanentkami, toto všecko budeme muset a toto bude do budoucna zakázáno, to není povolené užití, toto všechno bude muset Česká republika vyřešit.
Já tedy využívám tento moment, kdy projednáváme věc, kde už cítíme první věc, kterou musíme řešit v souvislosti s umělou inteligencí, aby vláda neotálela, a i třeba na žádosti Svazu průmyslu a dopravy, kteří řeší tu byznysovou část, skutečně už zahájila i ty další implementační kroky. Čas jde rychle, první povinnosti na nás začnou padat v příštím roce a v případě neplnění nejenom, že České republice může ujet vlak v oblasti umělé inteligence, ale můžeme se vystavit i nějakým významným penalizacím tím, že neplníme povinnosti, na kterých jsme se nejen podíleli, ale které jsme úspěšně v rámci sedmadvacítky vyjednali, když jsme předsedali Evropské unii. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Taktéž děkuji a nikdo se už do obecné rozpravy nehlásí, tím pádem končím obecnou rozpravu a požádám případně o závěrečná slova. Není zájem. V tom případě nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednávání.
Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro bezpečnost jako garančnímu výboru. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Vidím, že ne, tudíž přistoupíme k hlasování.
Zahájil jsem hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?
Hlasování číslo 11, přihlášeno bylo 136 poslanců, pro 109, proti žádný. Tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání garančnímu výboru, kterým je výbor pro bezpečnost.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh přikázání dalšímu výboru nebo výborům? Vidím, že nikoliv, tím pádem končím projednávání tohoto bodu.
A zahajuji projednávání dalšího bodu, kterým je
4.
Návrh poslanců Ivana Adamce, Martina Kupky, Ondřeje Lochmana, Antonína Tesaříka, Jiřího Slavíka a Jakuba Michálka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 376/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom tedy s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 376/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan poslanec Ivan Adamec. Prosím.
Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, já se pokusím být stručný. Tento návrh zákona tady ve Sněmovně už leží řadu měsíců a v době, kdy vznikal, jsme vlastně řešili dodatečné příjmy fondu tak, abychom byli schopni pokrýt všechny stávající rozjeté investice i další investice, protože tady byla představa, kterou podle mě asi bychom mohli sdílet všichni, že je potřeba do deseti let vybudovat páteřní dopravní síť jak komunikací, tak železnic, případně vysokorychlostních tratí, a že je potřeba najít další zdroje do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Nicméně doba se posunula. Některé věci jsme zjistili, že úplně tak nejdou, jako vydávat dluhopisy a podobné věci. Když se podíváte na předkladatele, zjistíte, že někdo už tady ve Sněmovně vůbec není, a bude to ode mě znít velmi neobvykle - já bych prosil, abyste nehlasovali podle § 90, aby tento návrh zákona prošel v normálních třech čteních, protože máme představu, jak tam pozměňovacími návrhy doplnit ty nové problematické záležitosti, které je potřeba vyřešit v dopravě co nejdříve. Je to nezvyklé, aby předkladatel takto hovořil, ale já to říkám, jak to je.
Takže já bych velmi stručně řekl, o co jde. Jedná se o vytvoření dostatečných příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury na rozšíření účelu fondu, tedy výčtu opatření, na jejichž financování lze prostředky fondu vynaložit. Na potřebu vytvoření dodatečných příjmů reaguje návrh doplněním stávajících možností fondu přijímat úvěry a možnost přijímat zápůjčky a návrh dále zakotvuje ručení státu za dluhy vzniklé v souvislosti s fondem přijatými úvěry a zápůjčkami, od čehož si slibujeme získání výhodnějších smluvních podmínek a nižší výdaje fondu spojené se splácením těchto finančních nástrojů.
Vedle toho je potřeba vyřešit provádění výstavby dopravní infrastruktury na základě koncesionářských smluv, a to v rámci PPP projektů, a nově tady bude možné financovat úhrady týkající se nejenom zajišťování výstavby, modernizace, opravy, údržby nebo správy pozemních komunikací, ale i drážní infrastruktury a infrastruktury pro vodní dopravu ve vlastnictví státu, a to i na základě jiných než koncesionářských smluv.
O dluhopisech jsem mluvil, že ty dluhopisy je potřeba z toho vyndat, dluhopisy bude vydávat někdo jiný. A co se týká dalšího osudu v dalších čteních tohoto návrhu zákona, je potřeba dodat pozměňovací návrhy, kde bude doplněna podrobnější právní úprava financování výstavby dopravní infrastruktury prostřednictvím takzvaných PPP projektů, a to včetně otázky řešení daně z přidané hodnoty.
Dále by se mělo prostřednictvím pozměňovacího návrhu umožnit z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury financovat i dobíjecí stanice a čerpací stanice na alternativní paliva a opatření k zajištění interoperability na železnici, tedy technické a provozní propojenosti železničního systému v Evropské unii.
Pozměňovací návrh by měl řešit i některé další dílčí požadavky z aplikační praxe. Zároveň je potřeba posunout účinnost navrženého zákona od 1. července příštího roku, to znamená roku 2025.
Dámy a pánové, toť velmi ve zkratce úvodní zpráva a já bych si dovolil vás požádat o to, abychom neschválili podle § 90 a propustili návrh zákona do prvního čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: My se nacházíme v prvním čtení v tuto chvíli a já poprosím pana poslance Libora Turka, aby se ujal slova jako zpravodaj právě pro prvé čtení. Prosím.
Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, já bych tedy jenom doplnil, že Státní fond dopravní infrastruktury byl zřízen v roce 2000 jako trvalý a stabilní zdroj financování dopravní infrastruktury v České republice a od svého vzniku zajistil financování již v celkovém objemu přes 1,5 bilionu korun.
O co v návrhu zákona jde, to si myslím, že popsal dostatečně zástupce předkladatelů návrhu zákona. Já bych jenom zmínil, že právě kvůli tomu, že potřeby jednotlivých příjemců finančních prostředků na dopravní infrastrukturu výrazně převyšují výdajové rámce stanovené pro fond zcela samostatně, což je uvedeno v důvodové zprávě, probíhá analýza financování, například výstavby vysokorychlostních tratí, které je při dosavadním přístupu stěží realizovatelné, a relevantní je i model zapojení soukromého sektoru v rámci takzvaných projektů partnerství veřejného a soukromého sektoru. A logicky je tedy nutné legislativní změnou otevřít řekněme nový vějíř finančních instrumentů na straně příjmů fondu, který by reagoval na tyto nové strategické výzvy. ***