Neautorizováno!


(0.20 hodin)
(pokračuje Klára Kocmanová)

"Církev v České republice dlouho bojovala za církevní restituce. Argumentovala, že bezpráví musí být odčiněno. Volení představitelé restituce církvi přiznali, včetně poměrně velkorysých majetkových náhrad. Proč nyní netrváte na tom, aby podobně spravedlivě a velkoryse církev přistoupila vůči obětem? Považujeme za spravedlivé a zcela nezbytné, aby předtím než (podepíšete?) jakoukoliv smlouvu s Vatikánem, kterou pak už nebude možné ze strany českého státu jednostranně revidovat, byla práva obětí naplněna a aby byly vyslyšeny naše požadavky. Zároveň trváme na tom, že jakékoliv rozšiřování zpovědního tajemství na další osoby, které si církev libovolně určí, z církve udělá privilegovanou organizaci, která bude moci účinně zneužívání skrývat. To je v příkrém rozporu s oprávněnými zájmy obětí, ale také v rozporu s čl. 1 Listiny základních práv a svobod. Podle něj jsou lidé svobodní a rovní ve své důstojnosti i v právech, základní práva a svobody jsou nezadatelné, nezcizitelné, nepromlčitelné a nezrušitelné. Uzavřením této smlouvy nejenže pošlapáváte právo obětí na spravedlnost, ale také riskujete, že Česká republika bude vnímána jako stát, který toleruje zneužívání dětí a brání nezávislému vyšetřování. To může mít negativní dopady na naši mezinárodní reputaci a přilákat další pachatele zneužívání.

Děkujeme vám za zvážení našeho názoru. Přejeme vám i sobě, aby při hlasování o dané smlouvě převážila moudrost, smysl pro spravedlnost a zdravý rozum nad posilováním ochrany těch, kteří ubližují obětem i celé společnosti. V případě vašeho zájmu jsme ochotni se s vámi setkat na půdě Poslanecké sněmovny i Senátu a sdílet své zkušenosti. S pozdravem přeživší zneužívání v katolické církvi."

Já si ještě dovolím shrnout hlavní problematické momenty. Myslím si, že na ně na všechny nebylo ještě reagováno. Za prvé, smlouva rozšiřuje zpovědní tajemství, a tím zhoršuje postavení obětí trestných činů. Za druhé, stát ztratí možnost upravit si vztah s církvemi sám, jak uzná za vhodné. Za třetí, smlouva je široká a nejasná, církve mohou požadovat nová privilegia. Za čtvrté, jednostranně výhodné jen pro Vatikán, Česká republika ze smlouvy nic nemá, má z ní jenom závazky. Za páté, uzavírá ji Vatikán, ale všechny výhody z ní mají i všechny ostatní církve. Za šesté, obdobná smlouva není v Evropě standard a trend uzavírání těchto smluv je spíš opačný.

Ještě se pozastavím znovu u toho zpovědního tajemství, protože to je naše největší obava, a jak jsme slyšeli, i největší obava také přeživších zneužívání. Musím říct, že považuji za nepřijatelné, aby rozšíření zpovědního tajemství mělo přednost před ochranou obětí. Dneska v českém právu existuje jasné pravidlo, že i duchovní, kteří jsou vázáni zpovědním tajemstvím, tak mají povinnost překazit páchání závažné trestné činnosti. Pokud by ale došlo k přijetí téhle smlouvy, tak kněží by například nemuseli překazit probíhající trestnou činnost, o které by se sami při zpovědi dozvěděli. To je nepřijatelné. Mimochodem - a zmiňoval to už ve své řeči kolega Jakub Michálek - to v připomínkovém řízení kritizovalo i Ministerstvo spravedlnosti, které se dokonce odkazovalo na to, že při vyjednávání smlouvy byl ten odkaz na podmínky stanovené českým právním řádem součástí textu, ale ve finále v té verzi, kterou tady máme dnes, tam už není, takže ani připomínka Ministerstva spravedlnosti tady nebyla vypořádána. To rozhodně nutí k zamyšlení a moc to nezvyšuje důvěryhodnost té smlouvy. Ta praktická neomezenost zpovědního tajemství by mohla vést k bránění vyšetřování závažných trestných činů. Teď v českém právním řádu aktuálně platí...

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vypršel vám čas, paní poslankyně. Já vám dám druhých deset minut tedy. (Poslankyně Kocmanová: Děkuji.) Prosím.

 

Poslankyně Klára Kocmanová: Teď v českém řádu aktuálně platí, že zpovědníci musí předejít spáchání trestných činů i za cenu porušení zpovědního tajemství. To znamená v situacích, kdy se v průběhu zpovědi dozví, že nějaká daná osoba například dlouhodobě týrá své dítě, tak musí tuhle skutečnost oznámit a být nápomocný. Tu druhou obavu vyvolává rozšíření zpovědního tajemství na pastorační pracovníky, to znamená velmi širokou skupinu lidí. Pojem pastorační pracovník je velmi vágní, takže se to může týkat široké skupiny lidí a hrozí, že to vytvoří nějaký prostor pro zneužívání téhle výjimky, zase například při vyšetřování trestné činnosti.

To rozšíření na pastorační pracovníky není teď nikde v českém právu stanoveno, kdo přesně to je, a církev tvrdí, že již dnes jsou pastorační pracovníci považováni za duchovní, ale přitom Vatikán pojem duchovní nezná. To je problém, který si může... může být vlastně vyřešen interně. České právo používá pouze pojem duchovní, a proto i ta smlouva by měla používat stejný jazyk, jinak právě zakládá riziko rozšiřování zpovědního tajemství. Já dám konkrétní příklad: Třeba účetní, která na faře jakkoliv pracuje s lidmi, se dozví o tom, že někdo spáchal trestný čin, třeba sexuální útok nebo třeba podplácení, a podle této smlouvy to nově nebude muset nahlásit policii nebo státnímu zástupci. Já vím, že pan ministr se k tomu vyjadřoval, ale musím říct, že mě moc neuklidnil, protože ten problém právě kritizovalo Ministerstvo spravedlnosti, v textu smlouvy to vyřešeno nebylo. Já přečtu tu připomínku Ministerstva spravedlnosti: "České právo nepřiznává právo obdobné zpovědnímu tajemství pastoračním pracovníkům. Obsah tohoto pojmu navíc není vymezen ve smlouvě ani v českém právním řádu. Smlouva přitom rozlišuje mezi pastorační péčí a pastoračními pracovníky na jedné straně a duchovní péčí a duchovními na straně druhé, tedy za pastorační pracovníky považuje jiné osoby než duchovní."

Ještě zmíním jednu věc - a je to i trochu v reakci na ctěného kolegu Balaše, prostřednictvím pana předsedajícího - když tady ve faktických probíhala ta výměna, zda se to bude, nebo nebude uplatňovat na všechny církve, tak podle zástupce Ministerstva zahraničních věcí, který to říkal na kulatém stole tady v této Sněmovně, tak všechno, co je v té smlouvě uvedeno, budou moci požadovat i ostatní církve registrované v České republice. Těch registrovaných církví je kolem čtyřiceti čtyř a smlouva je napsaná na míru Římskokatolické církvi, takže jak se bude uplatňovat na úplně jiné církve s úplně jinou strukturou, není jasné. Jiné názory naopak tvrdí, že ta práva a povinnosti z této smlouvy se automaticky nevztáhnou na jiné církve. Za mě je to tedy otázka další, která úplně nepřikládá důvěryhodnosti té smlouvy a ani to, že jsme opakovaně tady byli odkázáni na to, ať to projednáme se zástupci Ministerstva zahraničních věcí, tak i tahle věc dokládá, že není tedy jisté, jak to s tou smlouvou vlastně je, co platí a co neplatí. Já z toho důvodu si dovoluji dát návrh na zamítnutí této smlouvy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Je to druhý návrh na zamítnutí, o kterém potom dám hlasovat. První dal pan poslanec Michálek. (Ministr Lipavský se hlásí.)

Já jsem zaregistroval, pane ministře, vaši přihlášku, ale já zde eviduji čtyři faktické poznámky. Poté dostanete přednostní právo, za předpokladu, že nechcete faktickou poznámku.

Nyní tedy v pořadí pan poslanec Vladimír Balaš, Hayato Okamura, Tomáš Kohoutek, Ivan Bartoš - faktické poznámky. Prosím.

 

Poslanec Vladimír Balaš: Děkuji, pane předsedající. Samozřejmě soucítím se všemi oběťmi sexuálního násilí a zneužívání, ale když se podíváte do té smlouvy, tak tam nenajdete nic, co by zvyšovalo nebo zakládalo jakékoliv riziko sexuálního zneužívání, a už vůbec tam není napsáno nic o tom, že by ti, kteří se toho dopouštějí, tak byli vyňati z pravomoci našich orgánů bez ohledu na to, jestli to je kněz, pastorační pracovník nebo kdokoli. Opravdu nevím, jak jste na to přišla. Pokud jde o dokazování, tak jsou samozřejmě jiné důkazní prostředky než výslech a zproštění jak advokátního, tak zpovědního tajemství. Já si myslím, že to s tím opravdu vůbec nesouvisí, a do jisté míry si myslím, že to je trošku manipulace.

Pokud jde o to, jestli mohou ostatní církve nárokovat stejné postavení, tak sice si velmi vážím pana doktora Smolka, on je opravdu odborník, ale tady s ním nesouhlasím, protože tady žádný most favored nations clause neexistuje. To platí mezi... To platí pro příslušníky třetích států, třeba v investičním právu nebo v nějakých jiných případech, ale tady určitě ne, tady si myslím, že sice mohou nárokovat ty ostatní církve stejné zacházení, ale nemají na to nárok právní ani podle mezinárodního práva, ani podle práva vnitrostátního. V zásadě ale to, co je... jaké mají postavení, je samozřejmě napsáno v zákoně o církvích a tam je vlastně to, co do jisté míry opakuje tady ten návrh smlouvy, který projednáváme. My opravdu jednáme o tom, jaký bude status quo.

Pokud jde o pastorační pracovníky, tak ti opravdu jsou v režimu českého práva. Je tam odkaz. Pro ně speciálně je odkaz na zákon. Ty zákony... To je zákon o církvích a je to trestní zákoník, mimo jiné, takže tady opravdu z tohoto hlediska nehrozí nic (Předsedající: Čas.) mimořádného. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní pan poslanec Hayato Okamura, připraví se pan poslanec Tomáš Kohoutek. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP