Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(17.10 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, pane poslanče. Prosím pana ministra o odpověď. Máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Tak děkuju. Začnu, co je činěno naším rezortem, jakým způsobem se připravujeme. Tak znělo, pokud jsem správně pochopil, to hlavní, na co se pan poslanec ptal. My máme samozřejmě zahájenou analýzu všech nezbytných legislativních, technických, operativních potřeb týkajících se změn současného systému. Chtěl bych říci, že to rozhodně není jenom Ministerstvo vnitra. Bude se to týkat samozřejmě i právních aspektů zasahujících do gesce Ministerstva spravedlnosti. Takže nejsme rozhodně tím jediným rezortem, který se připravuje. Proto je tady celkově ten akční plán, který popisuje nejrůznější kroky.

Většina opatření jde cestou zpřísnění azylové praxe. To se jedná například o zavedení povinného hraničního řízení, což říkám, to je právě to, co přece všichni chceme, to je to zpřísnění, zefektivnění návratového procesu, snížení standardu přijímání v případě sekundární migrace, to znamená zamezení sekundárním migračním proudům po Evropě, jednoznačně pozitivní trend a jednoznačně něco, co stabilitě migrační situace v Evropě může pomoci.

Vy jste zmínil, a máte pravdu, Eurodac, a není to jediný systém. Jedná se o propojení příslušných informačních systémů v migrační oblasti. Ten Eurodac není jediný. A ten dokument Akční plán realizace dílčích opatření vedoucí k zamezení zneužívání azylu v nelegální migraci je mimochodem veřejně přístupný, čímž to teď říkám, na webu Ministerstva vnitra České republiky.

Co se finančních nákladů týče, tady bych chtěl jenom upozornit na to, že ten akční plán vzniká právě z toho důvodu, abychom mohli čerpat na to alokované evropské zdroje, a předpokládá se, že účast, finanční účast, respektive spoluúčast na tom by z českých zdrojů měla být ve výši 25 procent. Zbytek má být hrazeno v rámci celkové evropské implementace zpřísňujících opatření v oblasti ilegální migrace. Evropa, Evropská komise, nejenom Česká republika, si samozřejmě většinově uvědomuje, a nezávisle na tom, jaké vlády, jakou barvu v té či oné zemi mají, tak si samozřejmě uvědomují, že řada těch opatření se zpřísnit musí. A dokonce i ty země, které se třeba vyslovovaly verbálně, anebo i hlasováním proti přijetí této podoby migračního paktu, tak samozřejmě v té implementaci zpřísňujících opatření také pokračují a pracují na ní.

I když se podíváme třeba na sousední Polsko, tak samozřejmě že polská vláda v rámci svých kroků pro zpřísnění imigrační politiky tam dává i ty věci, které jsou obsaženy v tom migračním paktu. A tam se musíme shodnout, abychom byli schopni racionálně a objektivně diskutovat. To jsou zpřísňující věci. Žádná z těch legislativních částí, která se připravuje a bude projednávána v rámci zpřísňujících podmínek, žádným způsobem se nedotýká té zmíněné solidarity, která tady je.

A žádný takový přepočet skutečně, který vy jste zmínil, tady neexistuje. Drtivá většina těch prostředků bude čerpána na implementaci těch opatření, a tady mám ten přesný termín, ze společného rozpočtu na ochranu vnějších hranic. A musím říci, že stále ten náš příspěvek 25 procent bude opravdu levnější, než kdyby přestal existovat volný prostor a my jsme museli každou svoji státní hranici, neprodyšně zavřenou, platit z vlastních státních zdrojů.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Prosím, pane poslanče, doplňující dotaz.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuju. Chtěl bych tady říci, že pakliže bychom na některé schůzi byli schopni otevřít bod třeba příprava migrace nebo příprava implementace migračního paktu a pobavit se o tom, protože máme nějaké naše odborníky, vy máte nějaké argumenty, třeba o těch 25 procentech, já jsem se nikde nedočetl, že by tam měla být spoluúčast. Říkáte to, jako že by mohla být. Já nevím, jestli bude.

My máme zásadní rozpor mezi hnutím ANO a vámi, kdy my říkáme, že ten migrační pakt v nějaké přenesené působnosti říká, že budeme muset přijímat na naše území nějaký počet migrantů. V tom se neshodneme. Tam prostě politicky jsme proti sobě.

Já bych tady chtěl jenom říci, že z citace toho materiálu (čte): "Migrační pakt obsahuje mechanismy povinné solidarity. Pokud dojde k přerozdělení uprchlíků a členská země odmítne být solidární a část migrantů přijmout, bude muset zaplatit do společného finančního fondu." To je samozřejmě na všechny věci spojené na vnější schengenské hranici. A ta částka 20 až 25 000 euro, ta v tom veřejném prostoru i v odborném prostoru zaznívala, takže nebudeme si tady zase nalhávat, pane ministře, že ta částka tam není. Ta částka tam pravděpodobně v nějaké takové výši bude. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám. Prosím, pane ministře, o reakci.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Jenom dodatek: a určitě, a to je prostě celkem jasné i z toho, jaký termín implementace vy jste jmenoval, to znamená polovina roku 2026, potom náběh na podzim roku 2026, aby ta opatření skutečně byla funkční. Takže to není nějaká vůle, nevůle. To je potřeba. My samozřejmě to téma v rámci Poslanecké sněmovny, později Senátu určitě budeme muset otevřít a určitě tady dojdeme ke střetu nějakých argumentů.

Ale jedna poznámka: pokud se podíváte na ty materiály, těch 25 procent spoluúčasti, včera jsem třeba to představoval i na bodu, který otevřela horní komora parlamentu, Senát. (Reakce poslance Langa.) Já vím, to je v pořádku, já nepředpokládám, že jste to slyšel. Jenom říkám, že už to byla veřejně prezentovaná informace včera na plénu Senátu. A právě proto, abychom se k těm finančním zdrojům dostali, tak proto potřebujeme ten akční plán - akční plán realizace jednotlivých opatření, který každá členská země poskytovala na evropskou úroveň, pokud se nepletu, do poloviny prosince loňského roku. Přesný termín vám když tak upřesním. A to jsou právě ty splněné podmínky pro to, abychom z toho společného evropského finančního rámce ty finanční prostředky mohli čerpat. A potom skutečně odhadované náklady spoluúčasti na jednotlivé země jsou těch zmíněných 25 procent. Tady se jenom snažím vysvětlit ten mechanismus.

A jenom poznámka: kdybychom neimplementovali, tak budeme jedinou zemí i ve střední Evropě, i ve V4, která nebude ta zpřísněná hraniční opatření mít, a to by byla škoda.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Tím je tato interpelace vyčerpána. Pan ministr se omlouvá z jednání. Budete pokračovat, pane poslanče, druhou interpelací a bude vám zodpovězeno v souladu s jednacím řádem písemně. Prosím.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuju, pane předsedající. Je pravda, že je dohoda s panem ministrem, který odchází na nějaké jednání. Já jsem měl ještě nějaké další interpelace, nechám si to na příště. Ale tuto bych přece jenom rád přednesl.

Ta interpelace se týká situace velkého přílivu uprchlíků z rusko-ukrajinského konfliktu, kdy Česká republika přijala více jak 530 000 běženců na takzvaná víza dočasné ochrany. Tady v Poslanecké sněmovně jsme vlastně implementovali lex Ukrajina VII, které tady prošlo. V Senátu jste zaregistrovali včera, že Senát tomu nepřijal žádné stanovisko, a jde to k panu prezidentovi k podpisu, protože vlastně nebyly žádné pozměňovací návrhy, které by nám to vrátily zpět do Sněmovny, abychom se o tom mohli ještě pobavit.

V rámci toho jsem se tady pana ministra ptal na jednu otázku, která nás opravdu zajímá. V případě, že dojde k přerušení válečného konfliktu i jenom přerušením, ne uzavřením míru, tak ve své podstatě pan ministr tady řekl, že zatím ten společný narativ je takový, že v tom okamžiku by se vlastně ti ukrajinští běženci měli začít vracet zpátky. To znamená, skončí jim vízum dočasné ochrany, dostanou nějaký akt - výjezdní příkaz, dostanou nějakou možná humanitární pomoc, nějakou pomoc státu, neziskových organizací, případně státní pomoc, a budou se muset vracet zpátky.

Můj dotaz, kdyby pan ministr tady byl, byl v tom duchu, a to mě zajímá, jestli už teda nějakým způsobem s těmito běženci je takto hovořeno, že ne každý tady bude moct zůstat, kromě té úzké skupiny, která již tady pobývá dva roky nepřetržitě a plní určité ještě náležitosti, aby si ti lidé uvědomili, že opravdu jsou pro nás v okamžiku přerušení válečného konfliktu, což nová administrativa pana prezidenta Trumpa slibuje, že to (nesrozumitelné) nějakým způsobem zařídí, se pro nás okamžitě stanou vlastně třetizemci, skončí jednotný evropský deštník ochrany a oni se budou muset opravdu vrátit zpátky. Případně pokud budou chtít k nám přijet, tak si budou muset vyřídit klasická víza jako třetizemci. Chtěl jsem se zeptat, jestli s těmito lidmi je takto hovořeno a jestli oni o tom vědí. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP